MS Windows
briani 27239
Programmer og brugerrettigheder
Fra : Jan A.

Dato : 09-02-06 04:15

Vores PC har Windows XP Pro SP2, og alle i familien har adgang til den.

Nu vil jeg jo gerne undgå at mine unger kommer til at ændre på noget i
systemet der ikke skal ændres på, så derfor opretter jeg mig selv med
administratorrettigheder og mine børn som almindelige brugere.

Nu er jeg så flere gange stødt ind i det problem, at der er programmer
(spil) som mine børn ikke kan få lov at afvikle, genvejsikonet kan
f.eks. skulle startes med administratorrettigheder.

Nogle spil har jeg kunnet installere på min bruger, og så har jeg kunnet
overføre et genvejsikon til brugerens skrivebord og så har de kunnet
spille det uden problemer, f.eks. "FootBall Manager 2006".
Ved andre spil fungerer dette ikke, f.eks. "Vampire, The Masquerade,
Bloodlines" (fra 2004), her skal man starte spillet op med
administratorrettigheder.
Nogle spil kan jeg installere inde i den enkelte brugers konto (kører
installationen med administratorrettigheder) og så kan brugeren køre det
uden problemer, og igen her, med andre spil kræver det at spillet
starter op med administratorrettigheder.

Hvis det skal fungere uden problemer, så skal ungerne også have
administratorrettigheder - Har engang prøvet at oprette dem som
superbrugere, men problemet var der stadigvæk - og hvad er så den
sikkerhedsmæssige fidus ved at oprette forskellige brugere?

Er der en måde, indstilling eller et eller andet jeg har glemt, så man
kan få ovenstående problem (for mig i hvert fald) til at forsvinde?
Eller er der ikke andet at gøre, end at oprette dem med
administratorrettigheder?

Mvh. Jan

Fra : Nielsen

Dato : 11-02-06 19:22

Hej

Det kan godt give problemer unden adm. rettigheder, hvis programmet ikke er
progammeret korrekt.

Du kunne evt. investere i et safekey: (4-500 kr)

http://www.safekey.dk/main/category.asp?catcode=31

Grundet til du ikke "bare" kan ændre til adm. rettigheder, kan være fordi
installationen skriver i "current user" ... altså den bruger der installere
programmet.

Derfor virker det ikke med andre brugere.

Nielsen

Fra : Jan A.

Dato : 12-02-06 08:42

Nielsen skrev:

> [...]
> programmet.
> Derfor virker det ikke med andre brugere.

Det er da fuldstændigt skod.
For det vil sige, at det eneste du reelt kan bruge forskellige brugere
til, det er så man kan have forskelligt pyntestads på skrivebordet og
forskellige bogmærker.
Det er i praksis ubrugeligt og totalt ligegyldigt at installere mht.
rettigheder, for hvis man laver en bruger med begrænsede rettigheder, så
risikerer man at brugeren ikke kan køre installerede programmer (jeg kan
så kun mindes at have oplevet problemet med spil), selv de nye og nyere
af slagsen.
Jeg troede ellers at en del af ideen med forskellige brugere lige netop
var, at så kunne man have brugere der ikke kom til at lave utilsigtet og
uønskede ændringer i systemet, men de ville stadigvæk kunne køre de på
PC'en installerede programmer (bare de ikke var alt for gamle).

Men det må altså konstateres, at det ikke virker, for skal en bruger
være sikker på at kunne køre de programmer der installeres på PC'en, så
skal brugeren alligevel oprettes med administrator rettigheder, og ergo
kan brugeren komme til at lave utilsigtede ændringer på systemet.

Latterligt og totalt ubrugeligt - Typisk Microsoft fristes man jo til at
sige

Mvh.Jan

Fra : Nielsen

Dato : 13-02-06 19:17

Hej Jan

> Latterligt og totalt ubrugeligt - Typisk Microsoft fristes man jo til at
> sige

Jeg synes ikke man kan give Microsoft skylden - det er udviklerne af
spillene...

Nielsen