MS Windows
briani 27239
windows vista - hvad nyt?
Fra : Peter T.

Dato : 08-02-06 17:03

Jeg har ikke en af Windows Vista betaerne, men er ej heller imponeret over
"nysskabelserne" i Vista, som jeg har læst om her og der. Og de kører
primært på det nypudsede GUI. Men der sidder nok et par betatestere
herinde, som følger med.

Ud over muligheden for at se vejrudsigten i Buenos Aires på en sidemenu i
vista og så hive rundt med transparente vinder, hvad er de nye features så
(sådan i hovedtræk for os almindelige, men smånørdede windowsbrugere)?

Har Microsoft meldt ud hvilket prisleje Vista vil ligge på, når jeg tænker
på en smånørdet version af Vista til hjemmepcen? Der skulle så vidt vides
komme 7 versioner. :)

--
Efter mange opfordringer, åbner jeg biksen igen!

Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****
Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-02-06 17:43

Peter T. skrev:

> [...]
> sidemenu i vista og så hive rundt med transparente vinder, hvad
> er de nye features så (sådan i hovedtræk for os almindelige, men

Der er en fin video med dertil hørende lyd, som fortæller om
nyhederne her: <http://hansr.net/temp/real_vista_episode_1.mov>.

--
Hilsen
Madsen (som undskylder på forhånd)

Fra : Peter T.

Dato : 08-02-06 18:02

Thomas G. Madsen ristede følgende runer:

> Der er en fin video med dertil hørende lyd, som fortæller om
> nyhederne her: <http://hansr.net/temp/real_vista_episode_1.mov>.

Frækkert. Jeg har faktisk kig på en iMac, efter jeg fik chancen for at
bruge en af de relativt nye 17" iMac i en weekend for et stykke tid siden.
Jeg tabte både næse og mund. Så det var der, jeg fandt ud af hvor
kommunistisk windows er i brugervenlighed i forhold til OS X. :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-02-06 18:25

Peter T. skrev:

> Frækkert.

Ja undskyld.

> [...]
> stykke tid siden. Jeg tabte både næse og mund. Så det var der,
> jeg fandt ud af hvor kommunistisk windows er i brugervenlighed i

Jeg købte en Mac for et års tid siden, fordi jeg blev nødt til at
lære skidtet at kende pga. et nyt job. Hvis man kun kigger på selve
brugerfladen, så er OS X pt. langt flottere end Windows, efter min
mening, men funktionsmæssigt, er jeg ikke videre imponeret. Bare det,
at man ikke engang kan få lov til at slette, omdøbe eller flytte en
fil fra en Åben- eller Gem som-dialogboks, irriterer mig hver eneste
dag, men sådan er det jo. Der er fordele og ulemper ved alting.

Der går rygter om, at glaseffekten i Vista er flottere end den i
OS X, men lad os nu se. Jeg glæder mig til den dag, hvor man kan
have begge styresystemer kørende på den samme maskine.

--
Hilsen
Madsen

Fra : sdsf

Dato : 08-02-06 19:00

Thomas G. Madsen skrev:

> Der går rygter om, at glaseffekten i Vista er flottere end den i
> OS X, men lad os nu se. Jeg glæder mig til den dag, hvor man kan
> have begge styresystemer kørende på den samme maskine.
Man kan allerede nu have begge kørende på samme maskine.

http://www.osx86project.org/

Fra : Peter T.

Dato : 08-02-06 19:27

sdsf ristede følgende runer:

> http://www.osx86project.org/

Svjv findes der et par projekter mere af den slags. Men resultaterne er
indtil videre ikke lovende. Så man må nøjes med diverse OSX-lookalike
skinprogrammer til windows, der ofte sløver pcen.

Fra : sdsf

Dato : 08-02-06 21:07

Peter T. skrev:
> [...]
> indtil videre ikke lovende. Så man må nøjes med diverse OSX-lookalike
> skinprogrammer til windows, der ofte sløver pcen.

Den IBM R40 thinkpad jeg bruger i dette øjeblik triple-booter windowsXP,
OSX, og SUSE linux.

Ikke noget med emulator eller lookalike.

Fra : Peter T.

Dato : 10-02-06 10:34

sdsf udviste en rettidig omhu og skrev:

> Den IBM R40 thinkpad jeg bruger i dette øjeblik triple-booter
> windowsXP, OSX, og SUSE linux.
>
> Ikke noget med emulator eller lookalike.

Nu er jeg et stort spørgsmålstegn. Du bruger vel en loader af en art eller
andet til OSX, siden den kan virke på en pc?

--
Mvh. Peter T.

Fra : sdsf

Dato : 10-02-06 12:25

Peter T. skrev:

> Nu er jeg et stort spørgsmålstegn. Du bruger vel en loader af en art eller
> andet til OSX, siden den kan virke på en pc?

Ja, jeg loader med Windows bootloader, det hele er beskrevet her:

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Install_On_A_Partition_Simple_And_Accurate

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-06 12:35

sdsf <sdsf@her.der.dk> writes:

> Ja, jeg loader med Windows bootloader, det hele er beskrevet her:
>
> http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Install_On_A_Partition_Simple_And_Accurate

Du må nok også hellere nævne om det er en af de helt nye versioner af
OS X, eller en af udviklerversionerne?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter T.

Dato : 10-02-06 13:37

sdsf udviste en rettidig omhu og skrev:

> Ja, jeg loader med Windows bootloader, det hele er beskrevet her:
>
> http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Install_On_A_Partition_Simp
> le_And_Accurate

God damn. Sidder og kigger i tråden om "tested applications, games, etc."
i forummet. Der er temmeligt mange programmer, der virker. Vildt. Jeg
får helt lyst til selv at prøve, for håndfladerne er ret fugtige nu.

Kan det køre nogenlunde gnidningsløst på en Pentium 2.6 med en gig 400mhz
ram?

Og kan det boote fra en usb-hd (har intet kendskab til windowsloadere og
kan man overhovedet boote fra en usb-hd?)? :)

Arhh. Jeg drøner lige foraerne på sitet igennem ved lejlighed. Har ikke
tid nu pga. flytterod.

--
Mvh. Peter T.

Fra : jda

Dato : 08-02-06 20:00

Wed, 08 Feb 2006 18:59:40 +0100, sdsf følte behov for at lette sit hjerte
og sagde derfor i dk.edb.system.ms-windows:

> Man kan allerede nu have begge kørende på samme maskine.
>
> http://www.osx86project.org/

Eller man kan bare installere Marklar. Hvis man altså kan få fat i det
http://www.eweek.com/article2/0,1759,1656622,00.asp
--
Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-02-06 19:40

sdsf skrev:

> Man kan allerede nu have begge kørende på samme maskine.

Ja vha. noget emuleringshalløj, men det er nu ikke lige det,
jeg tænker på.

Jeg tænker på at kunne installere Windows på de Apple-maskiner,
som er udstyret med Intel-processorer og det kan man mig bekendt
ikke gøre. Ikke med en 32-bit Windows i hvert tilfælde, men det
bliver måske muligt med Vista.

Der er i øvrigt en nyere tråd om emnet i dk.edb.mac her:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/07342778fb10d91b/65a07734f498a236#65a07734f498a236>.

--
Hilsen
Madsen