MS Windows
briani 27239
Drejet skærmbillede
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 06-02-06 19:10

WinXPpro. På vores nye stationære med fladskærm har min 2 årige datter ved
at trykke på en masse taster på vores keyboard fået skærmbilledet til at
vende forkert. Alt er drejet 90 grader, undtagen selve musebevægelserne. Alt
ville sådan set virke perfekt hvis jeg drejede min fladskærm 90 grader. Da
det dog giver et helt forkert højde/bredde forhold så vil jeg gerne have det
tilbage til standard. En genstart af computeren afhjalp ikke problemet. Ved
nogen hvordan løser jeg løser dette problem?

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 19:33

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> højde/bredde forhold så vil jeg gerne have det tilbage til standard.
> En genstart af computeren afhjalp ikke problemet. Ved nogen hvordan

Det er efterhånden en klassiker...

Løsningen afhænger af hvilket grafik-isenkram der sidder i PC'en.
Genvejs-tasterne til rotation kan f.eks. være CTRL + ALT + pile-taster.

Ellers prøv at gå ind i grafik-kortets egenskaber og se om du ikke kan
finde noget dér:

- Højre-klik på skrivebordet og vælg "Egenskaber".
- Vælg fanebladet "Indstillinger"
- Klik på knappen [Avanceret]
Find det rette faneblad... På min PC (med et Saphhire Radeon 9200
grafik kort) får jeg et faneblad, hvor der står "Rotation". Måske har du
noget lign. på din?

Anyway: Når du engang har fået billedet roteret på plads, så sørg
for at slå genvejs-tasterne til billede-rotationen FRA, så ikke fadæsen
gentages senere.

-E.G.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 06-02-06 19:53

> Det er efterhånden en klassiker...

Øhh nå

> Løsningen afhænger af hvilket grafik-isenkram der sidder i PC'en.
> Genvejs-tasterne til rotation kan f.eks. være CTRL + ALT + pile-taster.

Jeps, der var den. Ret nemt når man altså lige ved det. Det er dog ikke nemt
at Google sig frem til svaret når musen flytter sig helt anderledes end man
gerne vil have og man i øvrigt overvejer om man snart skal bestille tid hos
kiropraktoren med en drejet halshvirvel...

> Anyway: Når du engang har fået billedet roteret på plads, så sørg
> for at slå genvejs-tasterne til billede-rotationen FRA, så ikke fadæsen
> gentages senere.

Funktionen er da egenligt meget smart hvis man fx skriver i portrait i Word.
Så passer skærmen jo ret godt til et stående A4-ark.

Tak for hjælpen

Lars

Fra : Holst

Dato : 06-02-06 20:20

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> gerne vil have og man i øvrigt overvejer om man snart skal bestille tid hos
> kiropraktoren med en drejet halshvirvel...

Du kunne jo have drejet skærmen 90° ...

Men jeg ser, at mit svar, skønt det kom for sent, ville have hjulpet
dig. Dejligt.

Fra : Calle.

Dato : 08-02-06 17:15

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> Funktionen er da egenligt meget smart hvis man fx skriver i portrait
> i Word. Så passer skærmen jo ret godt til et stående A4-ark.

nok også derfor den er lavet
--
**** Calle ****

Fra : Holst

Dato : 08-02-06 17:34

Calle. wrote:

> nok også derfor den er lavet

Det er det sikkert. Det er bare synd, at så få skærme kan drejes.

Fra : Calle.

Dato : 08-02-06 19:00

Holst wrote:

> Det er det sikkert. Det er bare synd, at så få skærme kan drejes.
Ja, men har man brug for muligheden, så køber man en skærm der kan. Feks.
dem vi har i værkstedet kan.
--
**** Calle ****

Fra : Holst

Dato : 08-02-06 19:36

Calle. wrote:

> Ja, men har man brug for muligheden, så køber man en skærm der kan. Feks.
> dem vi har i værkstedet kan.

Det er rigtigt, men som så mange andre behov, så opstår de først, når
man har prøvet det.

Jeg bruger kun min skærm i det format den nu engang har. Men kunne den
dreje, så kan det jo meget vel være, at jeg ville opdage et behov, som
jeg ikke vidste, at jeg havde.

Fra : Ole Helms

Dato : 08-02-06 22:59

On Wed, 08 Feb 2006 19:35:42 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
skrev:

>Jeg bruger kun min skærm i det format den nu engang har. Men kunne den
>dreje, så kan det jo meget vel være, at jeg ville opdage et behov, som
>jeg ikke vidste, at jeg havde.

Jeg vil nødigt undvære muligheden nu, hvor jeg har vænnet mig til
funktionen og er blevet begejstret for den.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Calle.

Dato : 11-02-06 12:05

Holst wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger kun min skærm i det format den nu engang har. Men kunne den
> dreje, så kan det jo meget vel være, at jeg ville opdage et behov, som
ja, okey. Men jeg plejer nu at undersøge mulighederne, når jeg er igang med
noget, Så vil ofte opdage sådanne ting
--
**** Calle ****

Fra : Holst

Dato : 06-02-06 20:10

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> tilbage til standard. En genstart af computeren afhjalp ikke problemet. Ved
> nogen hvordan løser jeg løser dette problem?

På min bærbare kan Ctrl + Alt + piltast vende skærmen på alle fire
ledder. Prøv det, men anden tastkombination kan vist også være vejen
frem, idet det vist er en feature i grafikkortet og ikke i Windows.