MS Windows
briani 27239
kan ikke installere font i win xp pro
Fra : Martin

Dato : 04-02-06 00:49

Hej NG

Problem:
I kontrolpanel - skrifttyper åbnes mappen over installerede skrifttyper i
min win xp pro med alle updates.

MEN i menuen Filer mangler der muligheden for at "installer ny skrifttype".
I Funktioner - Mappeinstillinger mangler fanebladet True Type.

Flytter jeg en ny skrifttype ind i skriftmappen kan jeg godt udskrive fonten
via kontrolpanelet men fonten bliver ikke vist i fontoversigten i et mine
windowsprogrammer og kan derfor ikke vælges.

Nogle ideer til en løsning.

Problemet er der også ved opstart i Fejlsikret tilstand.

Jeg kører med Adobe ATM 4.1 til mine postscript fonte.

Martin

Fra : Åge

Dato : 04-02-06 01:24

"Martin" <martinkristensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Problemet er der også ved opstart i Fejlsikret tilstand.
>
> Jeg kører med Adobe ATM 4.1 til mine postscript fonte.

Start med at fortælle, hvorfor du bruger ATM.

Fra : Martin

Dato : 04-02-06 01:38

> Start med at fortælle, hvorfor du bruger ATM.

Gammel vane - jeg afinstallerede den uden virkning på problemet. På min pc
på arb. kan det sagtens lade sig gøre at køre både med atm og kontrolpanel -
fonts.

Martin

Fra : Peter T.

Dato : 04-02-06 14:16

Martin ristede følgende runer:

> Gammel vane - jeg afinstallerede den uden virkning på problemet. På
> min pc på arb. kan det sagtens lade sig gøre at køre både med atm og
> kontrolpanel - fonts.

Der er bare ingen grund til det.
Jeg selv har kun brugt ATM et par gange, da jeg er tilhænger af Extensis
Suitcase. Så jeg er ikke helt klar over hvordan den virker. Men smid dog
fontene i deres egen mappe og brug en vilkårlig freeware font manager (ej
at forveksle med en font viewer) til at aktivere fontene efter behov. Så
slipper du helt for at installere fonte i fonts-kataloget. :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 10:10

Martin wrote:
> [...]
>
> MEN i menuen Filer mangler der muligheden for at "installer ny
> skrifttype". I Funktioner - Mappeinstillinger mangler fanebladet True

Og du har selvfølgelige administrator rettigheder, ikke?

Dette her er nok et forsøg værd:
Prøv at downloade og installere "TweakUI" fra M.S.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
(Scroll lidt ned ad siden og find download linken i højre side)

I "TweakUI" programmet finder du "Repair" funktionen, hvor du bl.a.
kan vælge "Repair Font Folder".

-E.G.

Fra : Martin

Dato : 04-02-06 11:21

> Og du har selvfølgelige administrator rettigheder, ikke?

Jo, klart.

> [...]
> (Scroll lidt ned ad siden og find download linken i højre side)
>
> I "TweakUI" programmet finder du "Repair" funktionen, hvor du bl.a.

Du har lige reddet min lørdag - mange tak.
Martin

Fra : Martin

Dato : 04-02-06 11:30

Jeg prøvede så bagefter af afinstallere TweakUI men den melder fejl i denne
process...
Der opstod en fejl i scriptet: klassefabrik kan ikke tildele den anmodede
klasse!

Nogle kommentarer

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 12:48

Martin wrote:
> Jeg prøvede så bagefter af afinstallere TweakUI men den melder fejl i
> denne process...
> Der opstod en fejl i scriptet: klassefabrik kan ikke tildele den
> anmodede klasse!

Der er nu INGEN som Microsoft, der kan lave så præcise, velformulerede,
og helt igennem informative fejlmeddelelser.

Jeg har lige selv prøvet at afinstallere "TweakUI" fra min maskine her
(som kører XP Pro SP2, DK) og det gik både hurtigt og nemt. Det var
endda en sjælden fornøjelse at afinstallere et Microsoft program UDEN
at skulle genstarte PC'en bagefter.

Jeg ved ikke hvad problemet kan være hos dig. Jeg ville da mene, at
"TweakUI" er værd at beholde og den fylder jo næstet intet, så kan du
ikke bare lade den være?

Men hvis du sådan bliver ved med at rende fra den ene mystiske fejl til den
anden, så var det måske værd at overveje en "reparation" af din Windows XP?
Det tager tid men kan gøre underværker, hvis altså det er din Windows,
der er "syg".

Boot PC'en på din Windows XP installations CD-Rom. Du skal ikke tage
imod det første tilbud om reparation, med derimod vælge at installere
Windows XP. Når den så opdager, at du allerede har en XP installeret, så
kan du vælge at reparere den. Bagefter, når reparationen er slut, så skynd
dig at besøge "WindowsUpdate" og hent alle de vigtige opdateringer igen.

(Dér røg den lørdag!)

-E.G.

Fra : Martin

Dato : 04-02-06 13:46

> [...]
> dig at besøge "WindowsUpdate" og hent alle de vigtige opdateringer igen.

Hvad sker der i denne reparation med mine allerede installerede programmer,
indstillinger, mv.

Jeg har data liggende på en separat data partition men programmer mv ligger
på c:
Jeg vil helst ikke til at installere og konfigurere alle mine programmer
igen.

Jeg tager jævnligt ghost´s af mine partitioner, men den fejl med fonts har
åbentbart været der længe uden at jeg har opdaget det.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 16:41

Martin wrote:
> Hvad sker der i denne reparation med mine allerede installerede
> programmer, indstillinger, mv.

Det er i praksis en re-installation af Windows XP. Men der sker IKKE
noget med dine installerede programmer eller filer. Efter sådan en reparation
er Windows nærmest helt "jomfruelig" igen og derfor er det meget vigtigt at
du, straks efter reparationen, sørger for at få hentet alle service packs,
opdateringer og sikkerheds patches fra "WindowsUpdate".

> Jeg vil helst ikke til at installere og konfigurere alle mine
> programmer igen.

Det bliver som nævnt ikke nødvendigt.

> Jeg tager jævnligt ghost´s af mine partitioner, men den fejl med
> fonts har åbentbart været der længe uden at jeg har opdaget det.

Er du det mindste i tvivl, så brug din Ghost og tag en image kopi af
system patitionen umiddelbart inden du sætter en reparation i gang.
Så er du i hvert fald helgarderet.

Jeg bruger meget ofte reparations metoden i forbindelse med mit
arbejde og den løser rigtigt mange problemer. Men altså kun hvis
problemet ligger i selve Windows styresystemet. Metoden kurerer ikke
andre "sygdomme" og kan heller bruges til at slippe af' med Virus eller
spyware.

-E.G.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-02-06 22:24

Martin skrev:

> MEN i menuen Filer mangler der muligheden for at "installer ny
> skrifttype". I Funktioner - Mappeinstillinger mangler fanebladet
> True Type.

Er det ikke meget normalt med ATM installeret? Jeg bruger også
ATM Deluxe 4.1 og har heller ikke længere muligheden i Control
Panel > Fonts, men det gør mig ikke det store, da fonte bliver
installeret vha. ATM.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin

Dato : 04-02-06 22:44

> [...]
> ATM Deluxe 4.1 og har heller ikke længere muligheden i Control
> Panel > Fonts, men det gør mig ikke det store, da fonte bliver

Nej de 2 "ting" skal kunne køre parallelt, som nævnt løste TweakUI
problemet - jeg ved ikke hvordan - formentlig noget regedit rydop.

Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-02-06 22:57

Martin skrev:

> Nej de 2 "ting" skal kunne køre parallelt, som nævnt løste TweakUI
> problemet - jeg ved ikke hvordan - formentlig noget regedit rydop.

Jeg har også lige fixet min fontmappe med TweakUI og kan se, at ATM
stadig virker, så du har ret. Tak for at gøre opmærksom på en fejl,
som jeg ikke anede, jeg havde :)

--
Hilsen
Madsen