MS Windows
briani 27239
Lukning af windows 2000
Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 01-02-06 11:09

Hej

Jeg har engang læst noget med at man kan få et program der gør at
windows 2000 lukker hurtigere ned (ikke skriver indholdet af memory
til hd eller sådan noget). Nogen der ved hvad det drejer sig om?

Thomas

Fra : Rado

Dato : 01-02-06 17:54

On Wed, 01 Feb 2006 11:08:45 +0100, Thomas L. Christensen
<tlc@fabel.dk> wrote:

> [...]
>windows 2000 lukker hurtigere ned (ikke skriver indholdet af memory
>til hd eller sådan noget). Nogen der ved hvad det drejer sig om?

Har du prøvet blot at trykke på tænd/sluk knappen? På de fleste nyere
maskiner medfører det netop at den lukker ned omgående (mine lukker
ned på 2-3 sekunder). Og det ER en legal nedlukning - det er kun på
gamle maskiner der ikke har denne feature man ikke må gøre det.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 01-02-06 21:58

On Wed, 01 Feb 2006 17:54:19 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Har du prøvet blot at trykke på tænd/sluk knappen?

Hehe... Ja, hvor er jeg artig, at jeg ikke bare gør det! Tak for
tippet. Virker fint!

Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-02-06 22:03

Rado skrev:

> Har du prøvet blot at trykke på tænd/sluk knappen? På de fleste
> nyere maskiner medfører det netop at den lukker ned omgående
> (mine lukker ned på 2-3 sekunder).

Er det så ikke blot fordi at systemet går i dvale frem for at
slukke helt?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 01-02-06 22:49

Well, ikke på min (Thinkpad x21)

Thomas

Fra : Rado

Dato : 03-02-06 18:47

On Wed, 01 Feb 2006 22:03:12 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Er det så ikke blot fordi at systemet går i dvale frem for at
>slukke helt?

Nej - den lukker helt ned. Det er vist efterhånden en flere år gammel
feature, mener den blev indført sammen med ATX kortene. Den har endda
vistnok sit eget navn, kan blot ikke lige huske det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-02-06 22:56

Thomas L. Christensen skrev:

> Well, ikke på min (Thinkpad x21)

Nå ok. Man kan jo ellers selv vælge, om powerknappen skal lukke
helt, gå i stand by, eller gå i dvale, hvis da ellers maskinen
understøtter ACPI, og det gør de fleste af nyere dato.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-06 21:12

Rado skrev:

> Nej - den lukker helt ned. Det er vist efterhånden en flere år
> gammel feature, mener den blev indført sammen med ATX kortene.

I så fald har jeg vist været uheldig med køb af computere, for jeg
har endnu ikke haft en computer med den feature, hvad den så end
kaldes.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Max

Dato : 03-02-06 22:19

Hej Thomas

> I så fald har jeg vist været uheldig med køb af computere, for jeg
> har endnu ikke haft en computer med den feature, hvad den så end

Jeg har flere gammele (+3 år) maskiner med Win2K på, de slukker og
lukker 3 sekunder efter man har trykket en speciel tast på keyboarded.
Mem at de slukker er noget der er sat op i BIOS.

Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-06 02:40

> I så fald har jeg vist været uheldig med køb af computere, for jeg
> har endnu ikke haft en computer med den feature, hvad den så end
> kaldes.

Der findes noget der hedder APM og noget der hedder ACPI. Begge afhænger
af BIOS.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-06 22:20

Max skrev:

> Jeg har flere gammele (+3 år) maskiner med Win2K på, de slukker
> og lukker 3 sekunder efter man har trykket en speciel tast på
> keyboarded. Mem at de slukker er noget der er sat op i BIOS.

Jeg kan også godt få min computer (og den forrige) til at gå i
dvale eller i standby med en knap på tastaturet, men det er
åbenbart ingen af de to funktioner, der tales om. Standby slukker
ikke computeren helt, for der kører ofte stadig nogle blæsere, men
dvale gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Max

Dato : 03-02-06 22:32

Hej Thomas

> åbenbart ingen af de to funktioner, der tales om. Standby slukker
> ikke computeren helt, for der kører ofte stadig nogle blæsere, men
> dvale gør.

Jeg har sat den op i BIOS til noget der kaldes Suspend, så flader
relæet ud i strømforsyningen kan man høre og den kan kuns startes
igen ved at trykke på start knappen på kabinettet.

Hvis det er dvale kan den vel startes igen ved hjælp af keyboardet ?

Mvh Max

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-06 22:36

Max skrev:

> Jeg har sat den op i BIOS til noget der kaldes Suspend, så
> flader relæet ud i strømforsyningen kan man høre og den kan kuns
> startes igen ved at trykke på start knappen på kabinettet.

Hvad er knappen på tastaturet stillet til at gøre?
Det kan ses inde i Control Panel > Power Options > Advanced
i WinXP ('When I press the sleep button on my computer:').

> Hvis det er dvale kan den vel startes igen ved hjælp af
> keyboardet ?

Ikke alle trådløse tastaturer kan klare det, så vidt jeg ved,
men hvis det kan, så vil den vel vågne både ved standby og
ved dvale.

Min nuværende PC kan også stilles til at vågne fra slukket
tilstand ved at trykke på en vilkårlig tast på tastaturet
eller klikke på musen, men det virker ikke med mit trådløse
tastatur.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Max

Dato : 03-02-06 22:54

Hej Thomas

> Hvad er knappen på tastaturet stillet til at gøre?
> Det kan ses inde i Control Panel > Power Options > Advanced
> i WinXP ('When I press the sleep button on my computer:').

Nu er det jo Win2K, men der står:

Når jeg trykker afbruyderknappen på min computer : Sluk

Når jeg trykker på dvaleknappen på computeren : Sluk

> tilstand ved at trykke på en vilkårlig tast på tastaturet
> eller klikke på musen, men det virker ikke med mit trådløse
> tastatur.

Ja, man kan jo forestille sig at det at vække en maskine med et
trådløs tastatur kan være et problem, specielt hvis det er via USB.

Mvh Max

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-06 22:52

Max skrev:

> Nu er det jo Win2K,

Nå ja.

> men der står:
>
> Når jeg trykker afbruyderknappen på min computer : Sluk
>
> Når jeg trykker på dvaleknappen på computeren : Sluk

Ok. Jeg forstår bare stadig ikke, at der er to former for sluk.
Altså, en hurtig og en langsom.

> Ja, man kan jo forestille sig at det at vække en maskine med et
> trådløs tastatur kan være et problem, specielt hvis det er via
> USB.

Ja, det skal helst være PS/2.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Max

Dato : 03-02-06 23:15

Hej Thomas

> Ok. Jeg forstår bare stadig ikke, at der er to former for sluk.
> Altså, en hurtig og en langsom.

Men det er nu også min generelle mening at alle disse ting med
sluk og luk ting, ja enten virker det eller også virker det ikke, hvis
det ikke virker, ja så er det ofte nytteløst at prøve at få dem til
at virke. Jeg har haft eksempler på to nøjagtig ens maskiner hvor
den ene altid lukkede uden problemer, ja og den anden ofte havde
problemer med det, og det på trods af at alt hard- og software
var ens.

Mvh Max

Fra : Edmund

Dato : 04-02-06 07:04

Thomas G. Madsen wrote:

> Ok. Jeg forstår bare stadig ikke, at der er to former for sluk.
> Altså, en hurtig og en langsom.

Er det ikke at Win2000 er hurtig og at WinXP er langsom.

I XP kan man få en hurtig nedluk ( hot shutdown ) ved at vælge Windows
jobliste (Ctrl Alt Delete)
Vælg luk i menuen og hold Ctrl nede samtidig.
Ret usund, for Windows og programmer bliver lukket uden at gemme diverse
indstillinger.

> Ja, det skal helst være PS/2.

Kører din trådlæse via usb?
I en anden gruppe fik jeg at vide at der måske skal flyttes en jumper på
bundkortet for at holde strøm på usb porten, og biosen er sat til at
vågne på usb aktivitet
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-06 23:21

Max skrev:

> [...]
> sluk og luk ting, ja enten virker det eller også virker det
> ikke, hvis det ikke virker, ja så er det ofte nytteløst at prøve

Jeg har også valgt at droppe funktioner som dvale eller standby,
for det virker ikke for godt hos mig. Der er næsten altid et
eller andet galt, når dyret vågner igen, så hvis den endelig skal
slukkes - hvilket den faktisk kun bliver, når jeg er på ferie -
så bliver den slukket normalt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-02-06 12:37

Axel Hammerschmidt skrev:

> Der findes noget der hedder APM og noget der hedder ACPI. Begge
> afhænger af BIOS.

Det er jeg klar over. Så vidt jeg er orienteret, så er APM ældre
end ACPI, hvilket vel også er årsagen til, at f.eks. WinXP vil
vælge at installere ACPI frem for APM, hvis det er muligt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-02-06 12:37

Edmund skrev:

> Er det ikke at Win2000 er hurtig og at WinXP er langsom.

Måske, men det er nu ikke min oplevelse her. Ikke hvis vi kun
snakker om selve nedlukningsfasen i hvert tilfælde.

> [...]
> Vælg luk i menuen og hold Ctrl nede samtidig.
> Ret usund, for Windows og programmer bliver lukket uden at gemme

Ja, men det er jo i så fald heller ikke en "legal" nedlukning.

> Kører din trådlæse via usb?

Ja.

> I en anden gruppe fik jeg at vide at der måske skal flyttes en
> jumper på bundkortet for at holde strøm på usb porten, og biosen
> er sat til at vågne på usb aktivitet

Jeg kan ikke huske, hvordan det hænger sammen på mit bundkort, for
det er efterhånden længe siden, at jeg rodede med det, men så vidt
jeg husker, så er der kun en jumper til at slå funktionen til eller
fra og så en BIOS-indstilling, hvor man kan vælge imellem nogle
'Hotkeys' eller musen.

--
Hilsen
Madsen