MS Windows
briani 27239
Mere plads på harddisken ... men
Fra : Holst

Dato : 01-02-06 10:37

Hejsa!

Snakkede med en af mine venner forleden om, at der efterhånden blev
mindre og mindre fri plads på på harddisk.

Han påstod så, at der sikkert var flere gigabyte midlertidige filer,
opdateringsfiler og lignende, som snildt kunne slettes. Ligeledes var
der måske gamle rester fra print spooleren.

Det er en XP Home, som jeg selv har opdateret til SP2 og også løbende
har opdateret siden da. Derfor, påstod han, skulle der ligge rigtig
meget, som bare kunne slettes, for der blev gemt en masse, så man kunne
fortryde opdateringerne.

Ligeledes bliver Nortin Antivirus/Internet Security også opdateret
løbende, men den vidste han ikke så meget om.

Men hvor ligger disse filer, så jeg kan slette dem? Er der et brugerfjæs
til det et eller andet sted, eller skal jeg gøre det manuelt?

Er defragmentering af harddisken også en god idé? Det er en 2 år gammel
Windows-installation.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-06 11:21

On Wed, 01 Feb 2006 10:37:16 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>opdateringsfiler og lignende, som snildt kunne slettes. Ligeledes var
>der måske gamle rester fra print spooleren.

Så kunne han da godt have fortalt dig at oprydningsprogrammet hedder
'Diskoprydning'

Det finder du under Tilbehør\Systemværktøjer under Alle Programmer.

>Er defragmentering af harddisken også en god idé? Det er en 2 år gammel
>Windows-installation.

Og samme sted finder du programmet 'Diskdefragmentering'....

Fra : Holst

Dato : 01-02-06 11:36

Michael Rasmussen wrote:

> Så kunne han da godt have fortalt dig at oprydningsprogrammet hedder
> 'Diskoprydning'

Ja, det kunne han sikkert, men så langt nåede vi aldrig i snakken. Og så
har jeg føst tænkt på det nu. Men så er det jo godt, jeg har dig

> Og samme sted finder du programmet 'Diskdefragmentering'....

Ok. Tak.

Er der nogle "faremomenter" ved at bruge dem?

En af de ting, som jeg især har lagt mærke til på det seneste, er, at
Thunderbird opstarter langsommere og langsommere og der samtidig er en
del diskaktivitet. Vil det kunne være en fordel at afmelde alle
nyhedsgrupper og så bagefter tilmelde dem igen? Ja, jeg ved godt, at
dette spørgsmål måske mere hører hjemme i en anden gruppe.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-02-06 11:59

Den 01-02-06 11.36 skrev Holst følgende:

> Er der nogle "faremomenter" ved at bruge dem?

Diskdefragmentering giver dig ikke mere plads, men den kan gøre det
hurtigere at bruge harddisken, fordi filerne samles i stedet for at
ligge spredt.

Du kan spare masser af plads ved at slå systemgendannelse fra, men så
kan du selvfølgelig heller ikke bruge den funktion, hvis det senere
skulle blive nødvendigt. Du kan muligvis med fordel nedsætte størrelsen
af din sidefil - det afhænger dog af mængden af ram i computeren, og
hvor meget ram dine programmer bruger.

> En af de ting, som jeg især har lagt mærke til på det seneste, er, at
> Thunderbird opstarter langsommere og langsommere og der samtidig er en
> del diskaktivitet.

Der kan være flere forklaringer, fx antallet af mails eller indlæg. Du
kan evt. komprimere mailmapperne ved at højreklikke og vælge Komprimer
denne mappe. Du kan desuden fastsætte et antal dage nyhedsindlæg skal
gemmes i: Funktioner => Kontoindstillinger => vælg Offline & diskplads
under nyhedsserveren i oversigtsvinduet til venstre => sæt mærke ud for
Slet meddelelser... og angiv et antal dage.

Der er også en fil som kan vokse uforholdsvis stor - jeg kan bare ikke
umiddelbart komme i tanke om, hvad den hedder. Prøv at spørge i

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Nvu kan du lave hjemmesider lige så nemt, som når du laver

Fra : Rado

Dato : 01-02-06 18:03

On Wed, 01 Feb 2006 11:58:45 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Diskdefragmentering giver dig ikke mere plads, men den kan gøre det
>hurtigere at bruge harddisken, fordi filerne samles i stedet for at
>ligge spredt.

Det kan nu godt give mere plads, fordi cluster slack bliver reduceret,
men det er nok ikke de store mængder der er tale om, Medmindre man
kører FAT/FAT32 med meget store clusterstørrelser, og har mange små
filer.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : John Clausen

Dato : 01-02-06 19:39

Rado skriblede:

> [...]
> men det er nok ikke de store mængder der er tale om, Medmindre man
> kører FAT/FAT32 med meget store clusterstørrelser, og har mange små

Så er der noget du har misforstået, for jo større
cluster størrelse, jo mere spildplads.
Har du en cluster størrelse på eks. 32 kb vil en fil
på 2 kb fylde et cluster på 32 kb, altså en enorm
mængde spildplads.

Derfor, hvis man bruger Fat32 er det en fordel at
partitionere sin/sine diske i dele af 8 GB, derved
kan man opnå en cluster størrelse på 4 kb.

--
John Clausen

Fra : Holst

Dato : 01-02-06 18:17

Kim Ludvigsen wrote:

> Du kan muligvis med fordel nedsætte størrelsen
> af din sidefil - det afhænger dog af mængden af ram i computeren, og
> hvor meget ram dine programmer bruger.

Hvad er en sidefil? Jeg har 512 MB i maskinen, og det virker
sædvanligvis ganske upåklageligt. Men når Google Earth startes, så er
der kamp om rammen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-06 01:50

Den 01-02-06 18.17 skrev Holst følgende:

> Hvad er en sidefil? Jeg har 512 MB i maskinen, og det virker

Sidefilen bruges som en slags ekstra ram på harddisken. Hvis din ram er
opbrugt, gemmes data i stedet i sidefilen. Windows har dog en dårlig
vane med at afsætte mere plads til sidefilen end nødvendigt. Du kan
bruge Windows Jobliste til at tjekke størrelsen af sidefilen, og ud fra
dette kan du fastsætte en mere optimal størrelse. Du kan læse om brugen
af Jobliste her (tjek afsnittet Ydeevne):
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-jobliste-trin.html

Hvis der fx er afsat 1,2 GB til sidefilen, og den aldrig overstiger 500
MB, kan du nedsætte størrelsen - du bør tjekke forbruget over en længere
periode, hvor du bruger dine sædvanlige programmer.

Sådan nedsætter du størrelsen: Højreklik på Denne computer => Egenskaber
=> Avanceret => Avanceret => Skift => Brugerdefineret størrelse => Angiv
den ønskede størrelse ved start og maksimal størrelse (brug evt. samme
størrelse til begge).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-02-06 00:06

Kim Ludvigsen wrote:
> Du kan spare masser af plads ved at slå systemgendannelse fra,
> men så kan du selvfølgelig heller ikke bruge den funktion,

Man kan også sænke størrelsen af reserveret plads til
defragmentering, det gøres her:
Kontrolpanel -> System -> Systemgendannelse

Man kan også nedjustere den reserverede plads til Papirkurven ved
at højreklikke på den og vælge Egenskaber.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-02-06 00:25

Hej Mikael Nørrelund Andersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Man kan også sænke størrelsen af reserveret plads til
> defragmentering

Men ja, systemgendannelse. For mit vedkommende har jeg sat den til 2%
(default er 11% [af bruttokapaciteten på systemdrevet]).

Det giver med mit systemdrev på ca. 40^9 godt 600 KB. Der er hos mig
selv med den værdi plads til over et dusin gendannelsespunkter - og
oftest har man jo kun brug for et enkelt, evt. et par stykker.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-02-06 00:26

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> på ca. 40^9 godt 600 KB
^
bytes

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-06 12:42

On Wed, 01 Feb 2006 11:36:17 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

>En af de ting, som jeg især har lagt mærke til på det seneste, er, at
>Thunderbird opstarter langsommere og langsommere og der samtidig er en
>del diskaktivitet.

Lyder som om den efterhånde har opbygget en stor cache med gamle
meddelelser.

>Vil det kunne være en fordel at afmelde alle
>nyhedsgrupper og så bagefter tilmelde dem igen? Ja, jeg ved godt, at
>dette spørgsmål måske mere hører hjemme i en anden gruppe.

Det er selvfølgelig en mulighed.

Men kan du ikke starte med at bede den tømme (purge ?) cachen..

Fra : hcma

Dato : 01-02-06 11:59

"Michael Rasmussen" <mic@douNO_SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det finder du under Tilbehør\Systemværktøjer under Alle Programmer.

> Og samme sted finder du programmet 'Diskdefragmentering'....

hvis din pc ellers fungerer udsmærket, bør du også kigge på
Systemgendannelses-filerne.
Hvis du har slået systemgendannelse til ligger der nok en mængde gamle
gendannelsespunkter som udmærket kan fjernes.
Det gør du som følger:
Start -> Kontrolpanel -> System -> fanebladet Systemgendannelse -> sæt
flueben ved Deaktiver systemgendannelse ved alle drev. -> Genstart så pc'en
og gør så det samme bare modsat: du skal bare slette fluebenet.
Udover det ligger der nok og en masse $UnInstall_KB............$ (er mærket
op med blå skrift) som også kan slettes. Det er uninstall-filer til alle de
updates du har downloadet. Da man normalt ikke vil slette sine updates, kan
man sagtens slette uninstallfilerne.
Og så det sidste: kør en reg-cleaner som fjerne rester af gamle allerede
afinstallerede programmer (det giver ikke megen plads, men kan gøre systemet
lidt hurtigere) Der ligger link til nogle her:
http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no33 (tag den fra Macecraft og kig også
på manualen)

m v h
hcma/-

Fra : Holst

Dato : 01-02-06 14:24

hcma wrote:

> [...]
> flueben ved Deaktiver systemgendannelse ved alle drev. -> Genstart så pc'en
> og gør så det samme bare modsat: du skal bare slette fluebenet.

Ja, det gav vist så omkring 1 GB ekstra fri plads.

Hvor finder jeg disse filer henne?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-02-06 16:16

Hej Holst, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvor finder jeg disse filer henne?

I Windows-folderen. Men de er skjulte, hvorfor du lige skal lade dit
filhåndteringsprogram vise skjulte filer.

Der ligger også en meget fyldig folder ved navn $hf_mig$, som du _ikke_
må slette, medmindre du _ved_, at det skulle være sikkert.

Nogle siger, at den fint kan slettes, da den jo blot indeholder kopier
af diverse opdateringer. Andre siger (prøv at google på $hf_mig$), at
man afgjort ikke må slette den, da Windows Update så går i koks, fordi
Windows Update skal bruge informationen i disse for at vide, hvad der
mangler af opdateringer.

Men mht. $NtUninstallKBxxxxxxx$-folderne er der intet problem. Se evt.
<http://www3.telus.net/dandemar/spack.htm> for praktiske tips.
--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Holst

Dato : 01-02-06 18:00

Rudi Stegen wrote:

> I Windows-folderen. Men de er skjulte, hvorfor du lige skal lade dit
> filhåndteringsprogram vise skjulte filer.

Det var de nu i forvejen, så det har jeg nok ladet den vise engang.

> Der ligger også en meget fyldig folder ved navn $hf_mig$, som du _ikke_
> må slette, medmindre du _ved_, at det skulle være sikkert.

Ok. Den lader jeg så ligge.

Men de andre røg, men det er nu ikke alverdens mere plads de gav. Jeg
vil jo gerne finde nogle gigabyte hist og pist. Selvfølgelig er 300-400
MB da også dejligt, men det batter jo ikke det store.

Vejen frem er måske at få brændt nogle af billederne permanent ud på
nogle cd'er og få dem helt væk fra computeren.

Men komprimeringen af de sjældent benyttede filer er jo også en
mulighed. Det vil næsten fordoble den ledige plads på harddisken. Men
det er jo nok en proces, som tager ret meget tid, kunne jeg forestille mig.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-02-06 22:14

Hej Holst, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Vejen frem er måske at få brændt nogle af billederne permanent ud
> på nogle cd'er og få dem helt væk fra computeren.

Fyldig "datagrafik" (dvs. noget Windows ikke i sig selv har liggende
eller anvender), der sjældent anvendes, er i mine øjne ikke praktisk at
have slaggende på disken.

Det skal dog siges, at jeg overtræder det råd lidt, jf. signaturen.

> [...]
> mulighed. Det vil næsten fordoble den ledige plads på harddisken.
> Men det er jo nok en proces, som tager ret meget tid, kunne jeg

Det burde - som jeg vist nævnte (eller blot tænkte på at nævne men
aldrig fik gjort..?) - ske helt automagisk, når man kører det
indbyggede defragmenteringsprogram.

Hos mig defragmenetres systemdrevet på ½-2 minuttter (de 2 minutter er
højt sat). Men det skal tilføjes, at jeg typik defragmenterer netop
systemdrevet et par gange månedlig. Og at der ikke er speciel meget
optaget plads på det (også jf. signatur).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://rudi.nerd.dk/dont_waste_space.htm

Fra : Ole C

Dato : 02-02-06 14:04

Rudi Stegen skrev blandt andet:

> [...]
> man afgjort ikke må slette den, da Windows Update så går i koks, fordi
> Windows Update skal bruge informationen i disse for at vide, hvad der

Hm, - den mappe er da røget forlængst hos mig. Hvornår og hvordan kan jeg
faktisk ikke huske, men dens mangel giver i hvertfald ikke nogle problemer
for mig på Windows Update.
I første omgang kan man vel også prøve at lægge den et andet sted for at se
om der sker noget.
--
vh
Ole C

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-02-06 23:41

Hej Ole C, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[$hf_mig$]

> Hm, - den mappe er da røget forlængst hos mig. Hvornår og hvordan
> kan jeg faktisk ikke huske, men dens mangel giver i hvertfald ikke
> nogle problemer for mig på Windows Update.

Som jeg har forstået det, er det også kun under specielle
omstændigheder, det kan medføre problemer.

Jeg har set mange vilde advarsler via google men desværre ikke klart
begrundede. Jeg har set én enkelt som undtagelse (en god, konkret
begrundelse), som jeg naturligvis ikke kan finde igen.

Microsoft selv har en lidt smårodet en hér i mangel af bedre:
<http://support.microsoft.com/kb/824994> (søg på "$hf_mig$" på siden).

> I første omgang kan man vel også prøve at lægge den et andet sted
> for at se om der sker noget.

Det er aldrig nogen skade til. Har man en brænder, er det jo rimelig
billigt og ugenerende at smide ting på en cd, inden man sletter det.

Men lige i omtalte tilfælde skulle det, hvis jeg læser
Microsoftreferencen korrekt, ikke hjælpe, da fejlen først viser sig
efter opdateringen, og man ikke umiddelbart er klar over, der
overhovedet er sket en fejl.

(Jeg har dog kun scannet artiklen meget løst. Som tidligere nævnt vil
jeg se, hvor meget overflødigt ragelse Windows Update smider ind over
en tid. Jeg startede 3.12.04 og ville prøve mindst et år. Nu har jeg så
forlænget perioden til foreløbig [formentlig] to år).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Holst

Dato : 01-02-06 14:14

Michael Rasmussen wrote:

> Så kunne han da godt have fortalt dig at oprydningsprogrammet hedder
> 'Diskoprydning'
>
> Det finder du under Tilbehør\Systemværktøjer under Alle Programmer.

Ja, det kunne så give mig 68 MB mere. Hmmmm...

Så er der også et punkt, der hedder "Komprimer gamle filer", som vil
give mig 5.8 GB. Det er jo straks mere interessant, men er det fornuftigt?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-02-06 16:19

Hej Holst, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Så er der også et punkt, der hedder "Komprimer gamle filer", som
> vil give mig 5.8 GB. Det er jo straks mere interessant, men er det
> fornuftigt?

Hos mig kunne det give 0 KB (yeps, _K_B ;)

Du kan rolig bruge det. Under defragmentering komprimeres faktisk
sådanne gamle/sjældent anvendte filer automatisk (i hvert fald hos
mig - XP SP2 - hvorfor jeg formoder, det gør hos alle).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm