MS Windows
briani 27239
Fjernelse af kryptering/spærring på filer
Fra : Brian Friis Knudsen

Dato : 30-01-06 17:28

Hej

Jeg har en pc bruger der har krypteret vedkomnes filer og lave den der
spærring der er gør at alle andre ikke kan læse dem.. Problemet er bare at
de filer indeholder virksomhedsdata og vedkomne er holdt ved virksomheden..
hvordan jeg lige fjerne de specielle rettigheder ??

vh
Brian

Fra : Repzak

Dato : 30-01-06 18:14

"Brian Friis Knudsen" <Brian@knudsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> de filer indeholder virksomhedsdata og vedkomne er holdt ved
> virksomheden.. hvordan jeg lige fjerne de specielle rettigheder ??

Hvis det ikke er vindows eget sikkerheds system, hvor du bare ikke har
rettighederne, så er det nemmeste nok bare at slette det og starte forfra...

Der er jo en grund til man kryptere det...

Kasper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-06 18:27

> [...]

>de filer indeholder virksomhedsdata og vedkomne er holdt ved virksomheden..
>hvordan jeg lige fjerne de specielle rettigheder ??

Du skal bruge brugerens password....

Og hvis han ikke vil udlevere det frivilligt kommer du til at knække det
med et værktøj som f.eks SamInside:

http://www.insidepro.com/eng/saminside.shtml

<mlr>

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-01-06 20:04

On Mon, 30 Jan 2006 18:27:13 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Du skal bruge brugerens password....
>
>Og hvis han ikke vil udlevere det frivilligt kommer du til at knække det
>med et værktøj som f.eks SamInside:
Kunne man ikke give brugerkontoen et nyt password ?
(Hvis man altså ikke har slettet kontoen)

/Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-06 20:32

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Kunne man ikke give brugerkontoen et nyt password ?
>(Hvis man altså ikke har slettet kontoen)

Du kan få adgang til selve maskine ved at slette / nulstille password.

Men du får mig bekendt ikke adgang til de krypterede filer uden det
korrekte password.

<mlr>

Fra : jamen

Dato : 30-01-06 21:20

Michael Rasmussen wrote:

> Men du får mig bekendt ikke adgang til de krypterede filer uden det
> korrekte password.

Det lyder faktisk meget rigtigt. Dekrypteringsnøglen ligger krypteret i
brugerens profil med kontoens password. Nulstilles passwordet får man
således ikke adgang til nøglen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-01-06 23:21

On Mon, 30 Jan 2006 21:20:15 +0100, jamen <jamen@invalid> wrote:

>Det lyder faktisk meget rigtigt. Dekrypteringsnøglen ligger krypteret i
>brugerens profil med kontoens password. Nulstilles passwordet får man
>således ikke adgang til nøglen
Det lyder ikke godt.... har brugeren mistet sit password (og
administrator giver ham et nyt), så har han også mistet alle sine
krypterede filer ?
Mon ikke krypteringsnøglen indeholder hans SID istedet, det lyder mere
sandsynligt, men jeg tager måske fejl ?

/Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-06 23:35

> [...]
>krypterede filer ?
>Mon ikke krypteringsnøglen indeholder hans SID istedet, det lyder mere

Jeg kan ikke gennemskue det - Men krypteringen er grundigt beskrevet i
kapitel 17 i Windows XP Resource Kit:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/reskit/en-us/default.asp

<mlr>

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-01-06 15:44

On Mon, 30 Jan 2006 23:34:59 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Jeg kan ikke gennemskue det - Men krypteringen er grundigt beskrevet i
>kapitel 17 i Windows XP Resource Kit:
>
>http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/reskit/en-us/default.asp

Den er god nok, tvinger man et nyt password på brugeren mistes
adgangen til krypterede filer.
Dog har Administrator nogle muligheder med komandoen cipher
/R:filnavn.ext.
Men det er vis ikke noget man bare gør for hyggens skyld, det ser ud
til at være tidskrævende.
Så OP har nogle muligheder hvis han har administrator rettigheder på
den maskine hvor de krypterede filer ligger.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-01-06 15:55

On Tue, 31 Jan 2006 15:44:00 +0100, Hans Kjaergaard
> [...]

>Så OP har nogle muligheder hvis han har administrator rettigheder på
>den maskine hvor de krypterede filer ligger.

Har man 5 minutter tilovers kan man læse
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/deploy/cryptfs.mspx

/Hans

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 30-01-06 20:34

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:jmost1l75967t26gatctqu6up73rfvb1or@4ax.com...

> Kunne man ikke give brugerkontoen et nyt password ?
> (Hvis man altså ikke har slettet kontoen)

Det kræver vist du er logget på med det rigtige password først, eller får
du jo ikke afkrypteret filerne.