MS Windows
briani 27239
Boot Windows XP fra et andet drev end C:
Fra : EnjoyNews

Dato : 29-01-06 17:11

Jeg prøver at hjælpe en ven via telefonen med et Windows nedbrud.
Vi har prøvet at geninstallere Windows, men det lader til at det før har
ligget på H:

Der ligger kun én harddisken i maskinen som er del op i 6 drev. Hvis vi
prøvet at installere på C: skriver den at der ike er plads. Der er
umiddelbart 1,2Gb på drev C: hvor der kun er brugt 200Kb, så jeg kan ikke
helt se at Windows nogensinde har været installeret på C:

Men når den har på H: skriver den at den ikke kan starte windows. Kan ikke
lige huske præcis hvad, men det betyder at der ikke findes nogen Windows i
hvert fald.
Det er formentig fordi den starter op på C: og ikke H:
Går jeg så ind i bios kan jeg kun vælge Floppy, CD-Rom og HDD som boot.
Jeg kan ikke vælge H: drevet.

Er et ikke muligt at få den til at starte op fra en anden partition.
Det har jo umiddelbart kunne lade sig gøre før, da Windows formentlig ikke
har ligget på C: fra ny, da det kun er på 1,2Gb.

Håber I kan hjælpe.

Michael

Fra : preben nielsen

Dato : 29-01-06 20:40

"EnjoyNews" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan ikke
> helt se at Windows nogensinde har været installeret på C:

1,2 Gb er da absolut heller ikke nok !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 29-01-06 21:17

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "EnjoyNews" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> 1,2 Gb er da absolut heller ikke nok !

Nej, det er også det jeg ikke forstår. Det er en HP computer, som er købt
sådan, med et så lille C:

Fra : Christian Mygind

Dato : 29-01-06 20:54

EnjoyNews wrote:
[...}
> Er et ikke muligt at få den til at starte op fra en anden partition.
> Det har jo umiddelbart kunne lade sig gøre før, da Windows formentlig
> ikke har ligget på C: fra ny, da det kun er på 1,2Gb.

Windows kan godt boote fra en anden partition en det, der tildeles
drevnavnet c:
Windows kan imidlertid godt ligge (og have ligget) på et drev på 1,2 gb, men
pladsen
synes så trang, at jeg ikke ville anbefale det. Hvorfor lægges de enkelte
drev ikke
bare sammen til ét, før install? Det kan gøres med installationsprogrammet,
hvor man
sletter de enkelte partitioner og derefter opretter ét, samlet.

/Chr

Fra : EnjoyNews

Dato : 29-01-06 21:18

"Christian Mygind" <usenetslettes@slettesmygind.net> skrev i en meddelelse
> [...]
installationsprogrammet,
> hvor man
> sletter de enkelte partitioner og derefter opretter ét, samlet.

Der ligger en masse ting på drevene som ikke må gå tabt.
Den er født fra HP's side med disse partitioner, og det er det jeg ikke
rigtig forstår.

Men hvordan for jeg den til at boote fra H:

Fra : Christian Mygind

Dato : 29-01-06 21:50

EnjoyNews wrote:

> Der ligger en masse ting på drevene som ikke må gå tabt.

OK. Kunne de ikke blot flyttes til et af drevene og så samle resten?

> Den er født fra HP's side med disse partitioner, og det er det jeg
> ikke rigtig forstår.

Størrelsen på drevene taget i betragtning lugter det lidt at en gammel
NT-installation.

> Men hvordan for jeg den til at boote fra H:

Det burde du sagtens kunne. Hvis du under install af Windows XP fortæller
den, at operativsystemet skal installeres på H: starter den også op dér, når
den booter. Men løber du ikke ind i samme problem, hvis denne partition har
samme størrelse som c:?

Er det installeret andre versioner af Windows på maskinen, nu?

/Chr

Fra : EnjoyNews

Dato : 29-01-06 22:54

> OK. Kunne de ikke blot flyttes til et af drevene og så samle resten?

Men kan jeg godt samle 2 partioner, uden at ændre på nogle data på de andre
partioner ?
Jeg troede at den skulle formateres om, hvis der skulle ændres på
partionerne.
Jeg er klar over at der findes programmer der kan

> [...]
når
> den booter. Men løber du ikke ind i samme problem, hvis denne partition

H partitionen er større.
Men der er installeret Windows på H: og lige efter installationen er første
starter den op, og skriver at der ikke findes en Windows installation.
Derfor tror jeg at den starter op fra C:

> Er det installeret andre versioner af Windows på maskinen, nu?

Nej, umiddelbart ligger der kun en frisk installation på H: lige nu.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-01-06 23:13

EnjoyNews wrote:

> Men kan jeg godt samle 2 partioner, uden at ændre på nogle data på
> de andre partioner ?

Ja, hvis de to partitioner ligger efter hinanden på disken.

> Jeg troede at den skulle formateres om, hvis der skulle ændres på
> partionerne.

Kun de partitioner der ændres.

Men ville det ikke være en god lejlighed til at få taget komplet
backup?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 30-01-06 13:05

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kun de partitioner der ændres.
>
> Men ville det ikke være en god lejlighed til at få taget komplet

Du skrev at den godt kunne boote fra H:
Hvordan gør man det.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-01-06 20:36

EnjoyNews wrote:

> Du skrev at den godt kunne boote fra H:

Nej.

Men der er ikke noget i vejen for at gøre det. Jeg kørte selv med F:
som primært drev et par år, indtil jeg skiftede harddisk for nyligt.

> Hvordan gør man det.

Så vidt jeg erindrer, blev jeg præsenteret for en liste over mulige
drev, da jeg installerede.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 30-01-06 16:26

Vi har fundet ud af at den absolute ikke er født med den opbygning, så hvad
der er sket er et mysterie.
Men vi har fået harddisken over i en anden maskine og lavet backup, så nu
bliver den formateret om til én stor, og geninstalleret.
Problem solvet.

tak for hjælpen.

Fra : Henning

Dato : 30-01-06 17:23

On Mon, 30 Jan 2006 16:25:34 +0100, "EnjoyNews" <a@a.dk> wrote:

> [...]
>Men vi har fået harddisken over i en anden maskine og lavet backup, så nu
>bliver den formateret om til én stor, og geninstalleret.

Er der tilsluttet USB-kortlæser? Hvis den har været tilsluttet under
installation, vil USB-dreven få C, D, E osv. og harddisken vil først
få næste ledige bogstav.

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 30-01-06 19:14

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der tilsluttet USB-kortlæser? Hvis den har været tilsluttet under
> installation, vil USB-dreven få C, D, E osv. og harddisken vil først
> [...]

Nej det tror jeg ikke. Men hun har ikke ringet tilbage til mig efter
installationen gik igang, så mon ikke at det er lykkedes for hende

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 30-01-06 20:30

> Er der tilsluttet USB-kortlæser? Hvis den har været tilsluttet under
> installation, vil USB-dreven få C, D, E osv. og harddisken vil først
> få næste ledige bogstav.

Det tvivler jeg på ..

Fra : Henning

Dato : 30-01-06 22:00

On Mon, 30 Jan 2006 20:30:19 +0100, "Hans M. Pedersen"
<hmp45@hotmail.com> wrote:

>Det tvivler jeg på ..
Ikke desto mindre er det korrekt Står din bios til at boote fra USB
får du denne fejl.

--
Henning
hsb(at)image.dk