Mod dumhed kæmper Guderne forgæves
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-02-06 11:40

Jeg kom tidligere her i gruppen til at forudse, at antallet af dræbte i
trafikken ville falde til under 300 i 2006. Som jeg har læst aviserne den
sidste måneds tid er det en fejltagelse af dimensioner.

Bilister kører stadig uden sikkerhedssele og med hovedet under armen.
Bilister kører stadig for stærk i forhold til deres evner. Dagligt ser jeg i
trafikken overhalinger, der aldrig burde have været påbegyndt samt for
tæt-kørsel til forankørende. Grrrrr.....

En 21-årig mand kørte med en anden ung mand uden sikkerhedssele i grøften
.... jamen hvorfor i alverden har de ikke sikkerhedssele på? Ved de ikke at
den redder liv? Tænker de overhovedet ikke på den? Når jeg tager
sikkerhedsselen på føler jeg at jeg har lidt mere kontrol med de bevægelser
bilen laver. Jeg tror på at jeg vil kunne mærke et punkteret hjul eller en
glat vejbane på et tidligere tidspunkt når jeg er spændt fast i bilen. Man
er ikke udødelig ude i trafikken - slet ikke uden sele.

I ovenstående ulykke blev begge kastet ud af bilen, den ene er stadig i
livsfare, den anden er død. Alt på grund af en sikkerhedssele.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Frost - Gregan~

Dato : 26-02-06 11:57

Per Henneberg Kristensen skrev:
> En 21-årig mand kørte med en anden ung mand uden sikkerhedssele i grøften
> ... jamen hvorfor i alverden har de ikke sikkerhedssele på?

Godt spørgsmål... er selv 21 og køre ikke en meter uden alle i bilen er
fastspændt. Sårn er det !

>Ved de ikke at den redder liv?

Jo nogen 21 årige gør !

>Tænker de overhovedet ikke på den?

Jo nogle 21 årige gør, og føler det helt forkert hvis de ikke har den på...

>Når jeg tager sikkerhedsselen på føler jeg at jeg har lidt mere kontrol med
>de bevægelser bilen laver.

Du har måske prøvet uden sele ?

Grunden til mit indlæg er, jeg her føler jeg er nødt til at fortælle der
findes fornuftige 21 årige, der tænker på andet end dem selv, og deres
hurtige brian bil. Jeg står selv overfor at kunne vælge mellem en Ali/Brian
BMW med stor motor, en lille Honda Ciciv der er vold tunnet, men nok vælger
en Volvo 850, godt nok en T5 hvis det kan findes til min penge pung, men
alligevel :p ;)

Just my 5 cent...

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : ena

Dato : 26-02-06 12:08

> BMW med stor motor, en lille Honda Ciciv der er vold tunnet, men nok
> vælger en Volvo 850, godt nok en T5 hvis det kan findes til min penge
> pung, men alligevel :p ;)

BMW èn fås skam også med en motor i der er ligeså "svag" som T5èren så du
skal da ikke fravælge den af den grund.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 12:36

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> BMW èn fås skam også med en motor i der er ligeså "svag" som T5èren så du
> skal da ikke fravælge den af den grund.

Ja, men den er ikke større indvendig end en skotøjsæske...

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : ena

Dato : 26-02-06 13:03

> Ja, men den er ikke større indvendig end en skotøjsæske...

Nja en 530 er da vist større indv. end en 850èr

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 14:07

> Nja en 530 er da vist større indv. end en 850èr

Nope...

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Mogens...

Dato : 26-02-06 15:37

> Nope...

Jeg har haft begge biler, og min nuværende 530 touring har mere plads end
850'eren

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 15:42

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft begge biler, og min nuværende 530 touring har mere plads end
> 850'eren

Jeg kan have benene på bagsædet af en 850'er - det kan jeg ikke (behageligt)
bagi en 530i'er...

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Mogens...

Dato : 26-02-06 15:53

> Jeg kan have benene på bagsædet af en 850'er - det kan jeg ikke
> (behageligt) bagi en 530i'er...

Er bagsædeforholdene udtryk for, om der er plads i en bil ?

Fra : TDN

Dato : 26-02-06 16:04

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er bagsædeforholdene udtryk for, om der er plads i en bil ?

Tja, det kan godt være du ikke bruger bagsædet men der er en masse andre der
bruger det jævnligt, så det er vel en kombination af pladsforholdene ved
forsæderne, bagsæderne og i bagagerummet.

Det undrer mig i øvrigt af en Mercedes C klasse kan godkendes som taxi, der
er INGEN bagesæde plads, At placere en voksen mand (190 cm) på bagsædet af
sådan en spand er at betragte som totur. Findes der virkelig ingen
miniumskrav til bagsædeplads i taxaer eller forventer man kun at køre med en
person af gangen på forsædet ?

Mvh
Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 26-02-06 16:08

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, det kan godt være du ikke bruger bagsædet men der er en masse andre
> der bruger det jævnligt, så det er vel en kombination af pladsforholdene
> ved forsæderne, bagsæderne og i bagagerummet.

En 850 har plads ved bagsædet, fordi der ingen plads er foran...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-02-06 18:08

TDN skrev:
> [...]
> sådan en spand er at betragte som totur. Findes der virkelig ingen
> miniumskrav til bagsædeplads i taxaer eller forventer man kun at køre med en

Det er jo en MB, så den kan opfylde krav andre, størrere, biler ikke kan
opfylde.

I de opmålinger der indgik i om en bil kunne godkendes til taxi, dengang
jeg kørte, indgik ikke benplads. Men målet på tværs af bagsædet var
vigtig. Om det er anderledes i dag ved jeg ikke.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 26-02-06 20:41

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> [...]
> sådan en spand er at betragte som totur. Findes der virkelig ingen
> miniumskrav til bagsædeplads i taxaer eller forventer man kun at køre med

Så forestil dig en på 1.90 bag rattet og en på 1.90 lige bagved Det er
tortur - især når man skal dreje. Nøj jeg er glad for min nye E-klasse

Vi er helt enige i at C-klassen lider under de samme plads-skavanker som
f.eks. 190'eren gjorde (der kun kunne synes med uoriginale indvendige
dørhåndtag svjh).
Der er faktisk pladskrav (se §4 i f.eks.
http://www.odensetaxa.dk/Web/Home/Information/Lov+om+taxi-udstyr/?show=1)
for at en bil kan typegodkendes som taxa, men man barsler svjv med at de
skal ophæves. I stedet skal det være antallet af seler der bestemmer
antallet af passagerer. Grunden til det skulle være at de nuværende regler
er basseret på en sikkerhedsmæssig vurdering af hvad der er forsvarligt- og
altså ikke på hvor meget benplads der reelt er.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 20:47

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> en
>>
> Så forestil dig en på 1.90 bag rattet og en på 1.90 lige bagved Det er
> tortur - især når man skal dreje. Nøj jeg er glad for min nye E-klasse

Som dig heller ikke er noget vidunder på bagsædet, men dog acceptabel.

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 26-02-06 20:57

[KLIP]

> Som dig heller ikke er noget vidunder på bagsædet, men dog acceptabel.

Enig - men nu skal jeg kun flytte mit sæde i 20% af de tilfælde hvor der
skal sidde nogen bag mig - før var det i 99% af tilfældene, så efter 2½ år i
en C-klasse det er jo næsten som at komme i paradis
Specielt bredden af kabinen er dog markant bedre, og det kommer heldigvis
også bagsædepassagererne til gode.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 23:13

> Enig - men nu skal jeg kun flytte mit sæde i 20% af de tilfælde hvor der
> skal sidde nogen bag mig - før var det i 99% af tilfældene, så efter 2½ år
> en C-klasse det er jo næsten som at komme i paradis

)))

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-06 18:24

"Mogens..." skriver:

> Er bagsædeforholdene udtryk for, om der er plads i en bil ?

Det er da en del af det.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-02-06 15:16

Guderne kæmper stadig forgæves. Der er ikke en eneste der har kommenteret på
det jeg har skrevet bortset fra Peter Frost.

I andre kan skamme jer :)

Allesammen!
--
Per, Esbjerg

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-02-06 15:45

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Guderne kæmper stadig forgæves. Der er ikke en eneste der har kommenteret

> det jeg har skrevet bortset fra Peter Frost.

Du har ret!

> I andre kan skamme jer :)

Jeg hopper straks over i skammekrogen

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-02-06 16:37

> Jeg hopper straks over i skammekrogen

Var der plads?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-02-06 19:22

> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Var der plads?

Det kneb, men det lykkedes
Og jeg er faktisk også helt enig i Leif Nelands betragtning om at du havde
ret i det oprindelige indlæg. Det burde jeg bare have skrevet.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Leif Neland

Dato : 28-02-06 17:18

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
>
> Guderne kæmper stadig forgæves. Der er ikke en eneste der har
> kommenteret på det jeg har skrevet bortset fra Peter Frost.

Det er fordi det er så genialt og indlysende korrekt, det du skriver, at der
intet er at tilføje.

Eller fordi det er sådan noget tåbeligt vrøvl at det ikke er værd at
kommentere.

Jeg hælder til det første.

Leif

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-02-06 15:24

> [...]
> trafikken ville falde til under 300 i 2006. Som jeg har læst aviserne den
> sidste måneds tid er det en fejltagelse af dimensioner.

Desværre.

> [...]
> trafikken overhalinger, der aldrig burde have været påbegyndt samt for
> tæt-kørsel til forankørende. Grrrrr.....

Nogle gange så undrer man sig over at de stadig er i live, for det er
næppe 1. gang de laver sådanne numre.

> [...]
> bilen laver. Jeg tror på at jeg vil kunne mærke et punkteret hjul eller en
> glat vejbane på et tidligere tidspunkt når jeg er spændt fast i bilen.

I lige måde.
Jeg tager selen på inden jeg starter bilen, altid !

> I ovenstående ulykke blev begge kastet ud af bilen, den ene er stadig i
> livsfare, den anden er død. Alt på grund af en sikkerhedssele.

....en MANGLENDE sikkerhedssele....

Trist
--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-06 15:53

Per Henneberg Kristensen wrote:

> En 21-årig mand kørte med en anden ung mand uden sikkerhedssele i grøften
> ... jamen hvorfor i alverden har de ikke sikkerhedssele på?

Det er Darwins evolutionsteori udført i praksis.

Med Venlig Hilsen
Lars Hoffmann