Det er dét jeg hele tiden har sagt - ang. ~
Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 10:20

Iflg. DR's tekst-tv:

Fartkontrol på de forkerte veje
25. feb. 2006 22.26 Indland Opdat.: 26. feb. 2006 08.34
Politiet anklages for at tjekke farten de forkerte steder. Bilisterne møder
nemlig politiets fotokontrol på veje, der ikke er plagede af ulykker.

Det strider direkte imod de retningslinjer, som Justitsministeriet har
udstukket til politiet. Det vækker harme blandt fagfolk, skriver Politiken.

De anklager politiet for at bruge en alt for lille del af deres kontroltimer
på de farligste veje. Det betyder, at kontrollen slet ikke redder de liv,
som den kunne.

Farligste veje prioriteres for lavt
- Jeg er skuffet over, at politiet ikke bruger flere måletimer på
ulykkesramte veje, siger Vejdirektoratets ekspert i fotokontrollen,
projektleder Lárus Ágústsson.

- Jeg har i årevis sagt til politiet, at de prioriterer de farligste veje
for lavt. Jo flere ulykker der sker på de veje, hvor man kontrollerer fart,
jo flere ulykker kan man forhindre, siger han.
Ifølge Lárus Agútsson skal politiet bruge to tredjedele af måletimerne på
ulykkesramte veje for at få en trafiksikkerhedsmæssig effekt.

I 2005 blev fotovognene kun brugt på de ulykkesplagede veje i 44 procent af
tiden, viser tal fra Rigspolitiets Færdselsafdeling.

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 10:55

"Henrik B." skrev

> Ifølge Lárus Agútsson skal politiet bruge to tredjedele af måletimerne på
> ulykkesramte veje for at få en trafiksikkerhedsmæssig effekt.

Det lyder jo umiddelbart meget fornuftigt,
men når fartkontrollen på de ulykkesplagede veje har bragt ulykkestallet
ned, så vil en senere undersøgelse af hvor politiet måler, vise at man har
målt på veje med få ulykker.

Man kunne måske også forestille sig at de bilister der kører på de farlige
veje, selv kunne finde ud af at tilpasse kørslen efter dette.
Det kræver selvfølgelig at man ved hvor de farlige veje er, det er ikke så
nemt at finde ud af.
www.sikkertrafik.dk burde man kunne følge med i hvor og hvornår
ulykkerne sker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-06 11:06

> Iflg. DR's tekst-tv:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/02/25/222212.htm
>
> Fartkontrol på de forkerte veje

Dertil kommer for lav tilladt fart på åbenlyst ufarlige veje, hvor der så
godt som aldrig sker noget af betydning. Vi har lige fået nedsat farten til
60 på den nordlige indfaldsvej til Esbjerg, hvor farten i forvejen holdes
nede af trafiklys og to rundkørsler. 'Den lange march' starter således langt
udenfor byen og mange kilometer ind. Det er komplet latterligt, og er med
til at fjerne den sidste grad af respekt overfor hastighedsgrænser der måtte
være. Sikke noget skrivebordsoverformynderi, fy for....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 11:14

"Preben Riis Sørensen" skrev

> Vi har lige fået nedsat farten til 60 på den nordlige indfaldsvej til
> Esbjerg, hvor farten i forvejen holdes
> nede af trafiklys og to rundkørsler.

Hvis farten alligevel holdes nede så er det vel lige meget hvad der står på
skiltet.
Mon ikke man vil undgå at man ræser fra lyskurv til lyskurv, og i stedet
ønsker en fast rolig hastighed, der får trafikken til at glide.
Vi kender jo alle til de idioter der kører med "fuld gas og bremsen i" det
gavner ikke trafikafviklingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-06 12:47

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
> Hvis farten alligevel holdes nede så er det vel lige meget hvad der står

> skiltet.

Det er skiltet der giver bøderne, så det er da ikke lige meget.

> Mon ikke man vil undgå at man ræser fra lyskurv til lyskurv, og i stedet
> ønsker en fast rolig hastighed, der får trafikken til at glide.

Prøv lige selv at regne den der igennem, det er noget vrøvl.

> Vi kender jo alle til de idioter der kører med "fuld gas og bremsen i" det
> gavner ikke trafikafviklingen.

Mere forkert, man er nødvendigvis nødt til at stoppe for rødt, uanset
hvilken fart man ellers kom med.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 13:00

"Preben Riis Sørensen"

> Det er skiltet der giver bøderne, så det er da ikke lige meget.
Når farten alligevel holdes nede, kan man da ikke få bøde uanset skilt eller
ej.

> Prøv lige selv at regne den der igennem, det er noget vrøvl.
Synes du virkelig, det er ellers hele grundlaget for f.eks. grøn bølge.

> Mere forkert, man er nødvendigvis nødt til at stoppe for rødt, uanset
> hvilken fart man ellers kom med.
Ja det kan vi da være enige om,
men de der fiser frem til det røde lys holder i vejen for dem der kommer
jævnt kørende så de kommer frem til lyskurven når den skifter til grønt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-06 13:22

> "Preben Riis Sørensen"

> Når farten alligevel holdes nede, kan man da ikke få bøde uanset skilt
eller
> ej.

Jeg har ikke nævnt under hvad, det holdes nede.

> Synes du virkelig, det er ellers hele grundlaget for f.eks. grøn bølge.

Der er ikke grøn bølge der. Heller ikke nede ved havnen, der er den brun.

> Ja det kan vi da være enige om,
> men de der fiser frem til det røde lys holder i vejen for dem der kommer
> jævnt kørende så de kommer frem til lyskurven når den skifter til grønt.

Vil kun teoretisk i enkelte tilfælde holde vand, men har ikke noget med
hovedsituationen at gøre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-02-06 11:44

> [...]
> måtte
> være. Sikke noget skrivebordsoverformynderi, fy for....

Det er ikke den eneste vej, der er blevet pålagt 60km/t i Esbjerg. Jørgen
Hallen (mener jeg han hedder) fortalte at det var af hensyn til larmen fra
trafikken - vi andre kan så konstatere at der faktisk ikke er naboer i
nærheden af de indfaldsveje der er blevet berørt (Sædding Ringvej,
Hjertingvej, Stormgade) og at det ikke er første gang Hr. Hallen gør sig
bemærket i Esbjerg på trafikfronten. Han var også med til at indføre
indfaldsveje med een kørebane bl.a. i Storegade og da bilisterne brokkede
sig fik de at vide, at de bare kunne køre en anden vej ind i byen.

Behøver jeg at sige at de andre indfaldsveje i lige så høj grad er belastet
i morgen- og eftermiddagstrafikken.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 12:01

> [...]
> indfaldsveje med een kørebane bl.a. i Storegade og da bilisterne brokkede
> sig fik de at vide, at de bare kunne køre en anden vej ind i byen.

Er han SF'er?

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-06 12:42

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev >
> Det er ikke den eneste vej, der er blevet pålagt 60km/t i Esbjerg.

Det er der jo, ellers ville jeg da ikke skrive det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-06 12:55

Per Henneberg Kristensen formulated the question :
> der faktisk ikke er naboer i nærheden af de indfaldsveje der er blevet berørt
> (Sædding Ringvej, Hjertingvej, Stormgade)

Stormgade har da i høj grad "naboer" - specielt på det sidste stykke
fra Bilka og ind mod byen. Sædding Ringvej kunne derimod sagtens bære
70km/t.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : KT

Dato : 26-02-06 11:24

Man kan jo ikke udføre fartkontrol på de 'forkerte' veje - alle steder, hvor
der er fartbegrænsning er det jo muligt at overtræde denne og dermed er der
basis for kontrol. 'Forbrydere' skal jo fanges, når en regel er overtrådt.
Det er politiets primære opgave.

Du kan derimod ad politisk vej forsøge at ændre på fartbegrænsningen - det
er jo en helt anden sag. Det er en politikers opgave.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 11:36

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der basis for kontrol. 'Forbrydere' skal jo fanges, når en regel er
> overtrådt. Det er politiets primære opgave.

Du har åbenlyst ikke forstået formålet med "Automatisk Trafikkontrol". Det
er politisk besluttet at det skal benyttes til at få nedsat hastigheden (og
dræbte/tilskadekommende), på de mest farlige strækninger - ikke andre
steder.

Andre steder skal potiet benytte de muligheder de ellers har (radar +
laser).

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 11:54

"Henrik B." skrev

> Det er politisk besluttet at det skal benyttes til at få nedsat
> hastigheden (og dræbte/tilskadekommende), på de mest farlige strækninger -
> ikke andre steder.

Nu kan "mest farlige vejstrækninger" passe på næsten hvad som helst,
har du et link eller en henvisning til den pågældende beslutning?

Ifølge www.sikkertrafik.dk

Automatisk Trafikkontrol (ATK)

ATK er, når politiet kører ud i varevogne med radar og kamera og
fotograferer dem, som overtræder hastighedsgrænserne. ATK finder sted på
veje i både by- og landområder, der opfylder ét af de fem kriterier:
a.. Farlige strækninger med mange ulykker
b.. Skoleveje og ved institutioner
c.. Vejarbejde
d.. Landevejsstrækninger gennem mindre byer
e.. Utrygge veje, hvor beboere selv har ønsket hastighedskontrol
De lokale vejmyndigheder vælger de steder, hvor der skal være ATK. Det
sker i samarbejde mellem amt eller kommune og det lokale politi.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-06 12:11

> Nu kan "mest farlige vejstrækninger" passe på næsten hvad som helst,
> har du et link eller en henvisning til den pågældende beslutning?

Læs artiklen.

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 12:55

"Henrik B." skrev

> Læs artiklen.

Det er dig der skriver det er politisk besluttet, så det er dig jeg spørger.
En henvisning til en artikel der henviser til en anden artikel, der henviser
til hvad en eller anden skulle have sagt, er ikke meget værd.

De retningslinier der gælder for ATK fremgår som jeg har skrevet af
www.sikkertrafik.dk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-02-06 18:29

http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=87941

--
Kent Oldhøj

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 18:44

"Kent Oldhøj" skrev

> http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=87941

Tak, en glimrende lille håndbog.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-06 18:44

Henrik B. wrote:

> [...]
> få nedsat hastigheden (og dræbte/tilskadekommende), på de mest
> farlige strækninger - ikke andre steder.

Du tror ikke selv på at det kommer til at ske vel? Det handler om penge,
intet andet, glem aldrig det.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Thomas Krath

Dato : 26-02-06 17:30

> [...]
> De anklager politiet for at bruge en alt for lille del af deres
> kontroltimer på de farligste veje. Det betyder, at kontrollen slet

_Nøjagtig_ det samme kan siges om parkeringsvagterne i København!!! Total
til grin!

--
Mvh/TK
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/performance-vectra.wav

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-02-06 18:13

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> _Nøjagtig_ det samme kan siges om parkeringsvagterne i København!!! Total
> [...]

Jeg kan ikke lade være med at tænke på - hvornår har parkeringsvagterne
nogensinde reddet liv ???

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-06 18:19

Jan Vennike explained :
> Jeg kan ikke lade være med at tænke på - hvornår har parkeringsvagterne
> nogensinde reddet liv ???

Og hvornår har det været deres opgave ? :)

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-06 19:50

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev >
> Jeg kan ikke lade være med at tænke på - hvornår har parkeringsvagterne
> nogensinde reddet liv ???

Hver gang de når væk i tide
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian

Dato : 26-02-06 20:59

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev >
>
> Hver gang de når væk i tide

Haha, nemlig.

Hvis jeg havde mødt den morgensure stodder der gav mig en
hilsen Lørdag morgen klokken 7.02, var han ikke gået derfra
i samme tilstand som han kom

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-06 10:08

alexbo wrote:
> Man kunne måske også forestille sig at de bilister der kører på de farlige
> veje, selv kunne finde ud af at tilpasse kørslen efter dette.

Tror du virkelig på det ?

Hvad siger din erfaring dig ?

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 17:38

De fleste af de fotofælder jeg møder holder på "farlige" steder, men der er
også nogen der er helt i skoven.

Blandt de ok er ved skolen i feldballe hvor man kan se ud af byen og nogen
derfor nemt fristes til at acc. En anden er ved et farligt vejkryds på syd
for randers (aner ikke hvad den hedder men den jeg kører på når jeg kører
fra randers mod feldballe) Der skulle efter sigende have været nogle rigtigt
grimme uheld der selvom oversigten er fin . måske noget med at vejen er snor
lige og lægger op til lidt fart. På samme strækning holder de også næsten
overfor bageren i Mørke (det er en by) og der er der også en del krydsende
fodgængere.

Men jeg har fået en bøde næsten nede for enden af vigerlsvvej, valby hvor
der "kun" må køres 50 og vejen er omkring 12meter bred en sen aften.
Hastighedsgrænsen er sikkert de 50 da det er nogle boldbaner i nærheden (ja
den kostede kun 450,- dengang . En anden var på forlængelsen af gl.køge
landevej, lige nord for silvan. Selvfølgelig egen fejl, men jeg havde ikke
bidt mærke i at hastighedsgrænsen der skifter fra 60 til 50 selvom vejen
fortsætter i 4 fine spor så en lørdag fik jeg en reminder til 1000kr for
som så pænt hedder at køre mindst 60km/t hvor kun 50km/t er tilladt (på en
stort set tom 4sporet vej).

På strækningen holbæk vig havde de også sidste sommer indført 60km/t
begrænsning på yderligere en strækning på et par km - og kombineret det med
en hastighedskontrol kampagne. Efter et par måneder fjernede de så skiltene
igen så 80 igen var tilladt. De holder også tit hvor man kører nedadbakke
ved Ebbelykke (der hvor man kommer helt ud til vandet når man kører mod
odden) og det kan vist kun være pengemaskine. Der er ingen sideveje til
højre men til gengæld kan fotobilen holde godt skjult ....