fortryde bilkøb
Fra : ks

Dato : 18-02-06 10:52

KOm lige til at tænke over om der er fortrydelsesret ifm. bilkøb.
Jeg ved man har fortrydelsesret (mod 1-2% af husprisen)i en kort periode når
man har underskrevet en slutseddel på et hus, ,men hvordan forholder det sig
ifm. bilkøb (både ny og brugt)?

Nogen der kan hjælpe?

Mvh
Kenneth

Fra : Deaster

Dato : 18-02-06 11:24

ks skrev:
> [...]
> man har underskrevet en slutseddel på et hus, ,men hvordan forholder det sig

Normalt koster det 10% af købssummen, det står på bagsiden af slutsedlen
ihvertfald hvis det er slutsedler fra DAF, men svjv. er der kommet en
dom for at man ikke må tage et fast procentdel for fortrydelse af
bilkøb, men så kunne jeg forestille mig at mange forhandlere bare ikke
har fortrydelse som en mulighed når du køber bilen.

Mvh
Jesper

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-02-06 11:25

"ks" <kenned@FJERNSPAMofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved man har fortrydelsesret (mod 1-2% af husprisen)i en kort periode
> når man har underskrevet en slutseddel på et hus, ,men hvordan forholder

Hvad står der i kontrakten?

;)

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-02-06 11:26

> [...]
> Jeg ved man har fortrydelsesret (mod 1-2% af husprisen)i en kort periode
> når man har underskrevet en slutseddel på et hus, ,men hvordan forholder

Jeg mener bestemt, at man "blot" er beskyttet af Købeloven - dvs. man har
_ikke_ per automatik nogen form for ombytnings- eller returret. Har man
først skrevet under på slutsedlen, så "fanger bordet". Man kan dog kræve
handlen ophævet, såfremt leveringen er forsinket og/eller der er ikke
uvæsentlige mangler ved varen (bemærk dog § 47).

Lidt relevante paragraffer (sakset fra
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html):

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

§ 21. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, og skyldes dette ikke
køberens forhold eller en hændelig begivenhed, for hvilken han bærer faren,
har køberen valget mellem at forlange genstanden leveret og at hæve købet.
Stk. 2. Var forsinkelsen eller måtte den af sælgeren forudsættes at være af
uvæsentlig betydning for køberen, kan denne dog ikke hæve købet, medmindre
han har betinget sig opfyldelse nøjagtig til bestemt tid.
Stk. 3. I handelskøb anses enhver forsinkelse for væsentlig, medmindre det
alene er en ringe del af det solgte, som er forsinket.

§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden
skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge
den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge
en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved
sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
svigagtigt.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow