SÅ sker der noget spændende i Saab's verde~
Fra : Henrik B.

Dato : 18-02-06 00:32

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=29729

En Saab med 4-hjulstræk og 400 hypper...

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : BJ

Dato : 18-02-06 00:38

KLIP

> http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=29729
>
> En Saab med 4-hjulstræk og 400 hypper...

Yes, yes svenskerne er generelt helt vilde med spritmotorer for øjeblikket.

Volvo "leger" også.

Følgende link er under opbygning og vil bl.a. være dedikeret til
spritmotorer:

http://www.best-europe.com

Mon ikke en kommende turbofødet (Yamaha) V8 bliver forberedt/testet til det,
á tror det.

Sprit (ethanol/methanol) er et langt bedre og kraftholdigt brændstof end
benzin.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 18-02-06 07:51

> Yes, yes svenskerne er generelt helt vilde med spritmotorer...

Hvor køber man det?
(har aldrig set en "søjle")

Hvad er literprisen?

Fra : Thomas J.

Dato : 18-02-06 11:20

Den Sat, 18 Feb 2006 06:51:14 GMT sendte "Mogens..."
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:

http://www.miljofordon.se/tanka

>Hvad er literprisen?

Ca. 20% under blyfri 95, men økonomisk set kan det ikke svare sig, da
man bruger 35% mere E85 end benzin.

Så det skal kun være for miljøets skyld og for at "straffe"
oliesheikerne (A. P. Møller, i vores tilfælde).

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (27.000 km)

Fra : BJ

Dato : 18-02-06 15:00

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> Hvor køber man det?

Bellevuevägen 52B

> (har aldrig set en "søjle")

Puds glasøjnene mand..

> Hvad er literprisen?

Samme som benzin.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens

Dato : 18-02-06 09:59

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Sprit (ethanol/methanol) er et langt bedre og kraftholdigt brændstof end
> benzin.

Bedre? Måske. Det afhænger af, hvad du efterspørger, f.eks. højt
oktantal.

Mere kraftholdigt? Mineralolier som benzin og dieselolie har
brændværdier i området 40-44.000 kJ/kg. Ethanol har tilsvarende 29.700
kJ/kg, Methanol ca. 22.300 kJ/kg.

Sprit har en række gode egenskaber, bl.a. at de kan fremstilles uden for
mellemøsten; men vi kommer til at køre kortere på literen.
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 18-02-06 15:02

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mere kraftholdigt? Mineralolier som benzin og dieselolie har
> brændværdier i området 40-44.000 kJ/kg. Ethanol har tilsvarende 29.700
> kJ/kg, Methanol ca. 22.300 kJ/kg.

Min erfaring/leg med motorer til benzin/sprit(methanol) strækker sig kun til
to-taktere (mindre og store modelflymotorer).

Her er det et faktum, når en benzinmotor konverteres til ren spritdrift så
yder den betragtelig mere (hk).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eg Egemarke

Dato : 18-02-06 16:33

Når jeg hælder ethanol på min saab 9000 bruger den en del mere benzin ca 10
Km/l istedet for 12½ km/l
Og den kører som om der var læsset 300 L øl i bagagerummet, men bevares
ethanolen koster ca 7 Kr literen kontra 10,50.
Så til langtur er det faktisk Ok med ethanolen, men til byture er det en
katastrofe.
Bilen fungere bortset fra det stort set ens om der er det ene eller det
andet på.
Tror kun du kan få ethanolen i Sverige, har ikke set det i Dk endnu.

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Jens

Dato : 19-02-06 22:40

> [...]

> Min erfaring/leg med motorer til benzin/sprit(methanol) strækker sig kun til
> to-taktere (mindre og store modelflymotorer).

Det er dog noget. Min erfaring på området er ikke-eksisterende

> Her er det et faktum, når en benzinmotor konverteres til ren spritdrift så
> yder den betragtelig mere (hk).

Kan hænde, at en del af konverteringen indebærer en forøgelse af
kompressionsforholdet. Ethanol har en højt oktantal.
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 22:43

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan hænde, at en del af konverteringen indebærer en forøgelse af
> kompressionsforholdet. Ethanol har en højt oktantal.

Det kan måske godt tænkes.

Det er faktisk en ret så betydelig forøgelse i hk.

I en eks. 35/40ccm benziner, der konverteres til sprit, hentes over 1 hk.

Husk endda på, motorerne til er ikke baseret på rocket science..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 20-02-06 01:25

> Det kan måske godt tænkes.
>
> Det er faktisk en ret så betydelig forøgelse i hk.

Jep. Ethanol er ca. 110 oktan. Saab's 150 Hk motor får 180 Hk, når den kører
på Ethanol.

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : BJ

Dato : 20-02-06 01:57

KLIP

> Jep. Ethanol er ca. 110 oktan. Saab's 150 Hk motor får 180 Hk, når den
> kører på Ethanol.

WOW ... kan jeg så lige få noget sprit i tanken.

+20% ...... hhhmmmmhhhmhmmhmhmmVupti...Völlen med +400Hk er skabt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 20-02-06 02:27

> WOW ... kan jeg så lige få noget sprit i tanken.
>
> +20% ...... hhhmmmmhhhmhmmhmhmmVupti...Völlen med +400Hk er skabt.

Jep - men husk lige at samle gearkassen op - den ligger henne på vejen
bagved. ))

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : BJ

Dato : 20-02-06 02:29

KLIP

> Jep - men husk lige at samle gearkassen op - den ligger henne på vejen
> bagved. ))

Lige præcis..ROTFL.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-02-06 06:53

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Jep - men husk lige at samle gearkassen op - den ligger henne på vejen
>bagved. ))

Eller måske vi ser den klassiske vittighedstegning, med en motor der
fiser ud af landevejen efterladende karossen

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside