Batteriproblemer
Fra : Kristian Knudsen

Dato : 16-02-06 09:44

Hejsa.

Jeg har et lille problem med mit batteri.

Jeg har en Passat TDI med motorvarmer. Problemet er ikke kun til stede når
varmeren har kørt, men ses ofte i forbindelse med at den har kørt 30-40 min.

Jeg kan simpelhen ikke starte.... Jeg drejer nøglen og der sker som regel
intet...

Jeg har en ladestation med startkabler på, som klarer problemet. Jeg skal
bare lige sætte kablerne på og så springer motoren igang. Hvis jeg slukker
igen med det samme, så springer motoren igang, som om intet var galt... Hvis
batteriet var fladt eller dødt, burde der så ikke være problemer med at
starte igen eller..??

Nu kan jeg leve med det som det er, da det ikke er så tit og kun et problem
om morgenen.

Vi skal dog til Norge på lørdag og jeg ved ikke lige hvor fedt, jeg synes
det er at holde 900 km væk hjemme fra og bilen så ikke vil starte...
Nu kan jeg jo nok købe et batteri i Norge, men spørgsmålet er om jeg skal
investere i et allerede hjemmefra. Min ladestation kan sagtens komme med, så
det havde jeg tænkt mig, som sikkerhed...

I givet fald jeg skal have nyt batteri, hvilket kan så anbefales. Det skal
jo gerne være af en hvis kapacitet..

Mvh.
Kristian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-02-06 09:58

Kristian Knudsen skriver:

> Jeg kan simpelhen ikke starte.... Jeg drejer nøglen og der sker som regel
> intet...

Ikke lidt trækken rundt med motoren ?

Virker lyset, når du har startproblemer ?

Virker din generator ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 16-02-06 10:17

> Ikke lidt trækken rundt med motoren ?

I morges jo... 1-2 sek. Nogen gange slet ikke.

Virker lyset, når du har startproblemer ?
Ja, og radio og blæser.

> Virker din generator ?
Ja, det ved jeg ikke...

Mvh.
Kristian

Fra : Kito

Dato : 16-02-06 13:14

Hvis du har både lys og masser af strøm til blæseren tror jeg ikke
umiddelbart at det er batteriet. Det er nok snare en dårlig stelforbindelse
et eller andet sted i systemet.
Forsvinder lyset når du prøver på at starte? bliver det meget svagere?

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 16-02-06 14:59

> Forsvinder lyset når du prøver på at starte? bliver det meget svagere?

Nej

Mvh.
Kristian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-02-06 15:05

Kristian Knudsen skriver:

> Nej

Så fejler batteriet ikke noget.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-06 10:07

> Hejsa.

> Jeg har et lille problem med mit batteri.

Jeg tror du skal bide i det sure. Med de formentlig lavere temperaturer du
vil udsætte din bil for i Norge er der endnu større chance for at bilen ikke
vil starte end den er i lille Danmark.

Jeg har selv samme problem med min egen. Ganske få minusgrader og der er
ikke strøm nok. Men med plusgrader er der ingen problem. Jeg tror det er de
sidste krampetrækninger foretaget af et godt batteri, der ikke bare går død
og så slet ikke vil mere :)

En TDI er i øvrigt nemt at løbe i gang - katalysatormæssigt er det ikke et
problem, når bare den starter i nogenlunde første forsøg. Skubbe, ind i
bilen, i 1. gear, slippe koblingen og trykke på den igen med det samme, så
kører motoren. Det bliver selvfølgelig et stort problem hvis der er glat
eller så forbandet koldt at det hele er frosset.

Jeg startede min gamle GTD på den måde mange gange (den kørte også med
motorvarmer) og selv om batteriet var flad var der alligevel nok til at
forvarme.

Min motorvarmer på min GTD kørte iøvrigt maks. 15 minutter - så var motoren
ved vintertid så varm som den kunne blive. Om sommeren gik varmeren ned på
halv kraft efter ca. 8 minutter.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 16-02-06 10:19

"Per Henneberg Kristensen"
Jeg tror du skal bide i det sure.

---

Tror du har ret

Men, hvis jeg bare kan få motoren til at springe igang med min lader, så
burde det kunne lade sig gøre.

Jeg vender det lige med mig selv i løbet af dagen

Mvh.
Kristian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-02-06 10:27

"Kristian Knudsen" <158.kk@home.dk> skrev

> Men, hvis jeg bare kan få motoren til at springe igang med min lader, så
> burde det kunne lade sig gøre.
>
> Jeg vender det lige med mig selv i løbet af dagen

En dårlig forbindelse ved en batteripol kan faktisk være problemet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Christopher S

Dato : 16-02-06 13:19

Kristian Knudsen wrote:
> [...]
> det havde jeg tænkt mig, som sikkerhed...
>
> I givet fald jeg skal have nyt batteri, hvilket kan så anbefales. Det skal

hvis det er sådan at lygterne dæmpes når du har den i trin "start" kan
det også være starteren der har sat sig, så den ikke kan komme i indgreb
ordentligt, men den eksrta tilførte spænding i boosteren giver så meget
strøm at motoren drejer sig selv fri..

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 16-02-06 15:00

> [...]
> også være starteren der har sat sig, så den ikke kan komme i indgreb
> ordentligt, men den eksrta tilførte spænding i boosteren giver så meget

Hvis du mener at forlygterne så nej, de dæmpes ikke...

Mvh.
Kristian

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 16-02-06 21:52

> [...]
> så det havde jeg tænkt mig, som sikkerhed...
>
> I givet fald jeg skal have nyt batteri, hvilket kan så anbefales. Det skal

Har lige haft det samme problem på min Mazda 626 DiTD. Jeg fik også fejl på
ABS'en. Det var batteriet. En celle var knækket sammen.
Jeg skiftede det ud med et Varta på 95Ah. Iøvrigt standard. Nu virker alt
fint igen.
Batterier i den størrelse koster i omegnen af 1300-1500 kr.

Lur mig om ikke dit problem er at dit batteri forbereder sit otium

Michael