Mazda 323 F...fejl ??
Fra : Yildizhan

Dato : 15-02-06 19:52

Jeg ejer en Mazda 323 F 1.5 årgang 95. Dette er min første bil nogensinde
så det kan godt være at jeg går lidt for meget op iden eller tænker
meget (hypokonder)....

En mærkelig ting er at i alm tomgang når jeg ruller elruderne op eller ned
(begge samtidigt) så går den ned i omdrejninger......er dette normalt eller
hvad ??

En anden ting er at når jeg drejer på rattet går den op i omdrejninger (i
tomgang) men det gør den kun når den er lige startet.

Mht omrdrejningstallet er at når motoren er lige staret i dette vejr så står
den på 2. Langsomt går den ned på 1 og derefter mindre en 1. Dette er vidst
meget normalt...tror jeg.

En sidste ting er at min mekaniker lavede en fuld olieskift også oliefilter.
Mazda forhandlerne mener at jeg skal bruge 10.30 olie. Men mekanikeren mente
at det skal være 5.40 specielt på denne årstid.
Har han ret og kan jeg køre roligt med den ??

Ellers kører den fint ingen problemer....håber jeg

På forhånd tak

PS. Temparaturen står i midten ....altså ikke for varm

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-06 20:07

Yildizhan wrote:
> En mærkelig ting er at i alm tomgang når jeg ruller elruderne op
> eller ned (begge samtidigt) så går den ned i omdrejninger......er
> dette normalt eller hvad ??

Normalt. Det kræver strøm, det belaster generatoren, som belaster motoren og
motoren falder derfor i omdr.

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-02-06 21:15

>En mærkelig ting er at i alm tomgang når jeg ruller elruderne op eller ned
>(begge samtidigt) så går den ned i omdrejninger......er dette normalt eller
>hvad ??

Som Morten skriver, ingen problemer!

>En anden ting er at når jeg drejer på rattet går den op i omdrejninger (i
>tomgang) men det gør den kun når den er lige startet.

No prob.

>Mht omrdrejningstallet er at når motoren er lige staret i dette vejr så står
>den på 2. Langsomt går den ned på 1 og derefter mindre en 1. Dette er vidst
>meget normalt...tror jeg.

Fint fint.

> [...]
>at det skal være 5.40 specielt på denne årstid.
>Har han ret og kan jeg køre roligt med den ??

5W-40'eren er lidt tyndere når det er koldt. Det kan umuligt gi'
problemer på en god japansk motor! Så ingen problemer der :)
Husk selvfølgelig at kontrollere olie i ny og næ. Du kan risikere at
den bruger lidt mere af olien når den er tyndere.

>Ellers kører den fint ingen problemer....håber jeg

Det er jo en Mazda... :)

MVH
Kent Glerup

Fra : Yildizhan

Dato : 16-02-06 00:22

Mange tak for hjælpen gutter

Min kollega har et greenfilter som han ikke bruger. Ville det skade bilen
hvis jeg bruger sådan et ??

Han siger at jeg kan opnå en bedre benzinøkonomi og lige et par heste mere.
Han snakkede også noget om at den ville brumme lidt mere (fedt).

Mht brumme lyd så har jeg allerede Remus udstødning på...den brummer jo også
som den skal (lidt brian agtigt).

Endnu en gang mange tak

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-02-06 08:33

>Min kollega har et greenfilter som han ikke bruger. Ville det skade bilen
>hvis jeg bruger sådan et ??

Aner det ikke..
Jeg ville ALDRIG montere et dårligere filter på min bil!
Husk på at den eneste grund til at modstanden i et K&N/Green filter er
lavere, er pga dårligere filterfunktion.

>Han siger at jeg kan opnå en bedre benzinøkonomi og lige et par heste mere.
>Han snakkede også noget om at den ville brumme lidt mere (fedt).

Bedre økonomi og flere kræfter, tjahh.. Jeg tør da ikke udelukke det.

MVH
Kent Glerup