Kan fugtigt vejr aflade batteriet?
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 15:16

Hej jeg har været ude for at når jeg skal til at starte bilen så lyder det
som om at batteriet når at dø inden at den kommer igang. i andet forsøg
lydder det endnu mer som om der ikke er mere strøm på batteriet og til sidst
vil den ikke engang sige et halvt "vrum" Har derefter kunne få den igang
med en jumpstarter.
Jeg troede først at det var pga vinterens kulde, men jeg har oplevet dage
med frost hvor der ikke var nogle problemer. Så tilbege til spørgsmålet: Kan
fugtigt vejr aflade batteriet.
Vil det hjælpe med et nyt batteri?

PFT Stefan - (Ny med bil)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-06 15:42

Stefan skriver:

> Jeg troede først at det var pga vinterens kulde, men jeg har oplevet dage
> med frost hvor der ikke var nogle problemer. Så tilbege til spørgsmålet: Kan
> fugtigt vejr aflade batteriet.

Er der meget beskidt omkring batteripolerne ?

> Vil det hjælpe med et nyt batteri?

Ikke, hvis det er bilen der aflader batteriet.

Hvor gammelt er dit batteri ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 18:04

Nej Batteriet er næsten helt rent ved polerne, det er et veligeholdesfrit et
(der skal ikke skiftes vand), og batteriet er vist 3 års tid (ifølge sælger
som jeg købte bilen af).
Hvordan chekker jeg om det er bilen der aflader batteriet? Og hvad kan/skal
der i sådan tilfælde så gøres? Bilen skal vel kunne starte også efter den
har stået stille i en måned.

Tak og mvh Stefan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-06 18:13

Stefan wrote:
> [...]
> der i sådan tilfælde så gøres? Bilen skal vel kunne starte også efter den

Du starter med at afmonter minuspolen, så sætter du et
amperemeter/multimeter ind mellem minuspolen og polskoen og måler hvor
meget strøm der trækkes. Der forsvinder nok nogle få mA hvis du har en
nyere autoradio monteret, alarm eller lign.

Derefter kan man lave et meget simpelt regnestykke der viser hvor lang
tid batteriet vil være om at blive afladet. Fx. vil et gæt nok være at
halvdelen af kapaciteten (mindst) skal være tilgængelig for at drive
starteren rundt. Hvis det er et normalt batteri, så har det nok en
kapacitet på ca. 60Ah.

Noget andet kunne jo være at den simpelthen ikke lader batteriet godt
nok op (defekt generator/kul). Start motoren (efter montering af minus
polskoen igen) og mål spændingen over polerne på batteriet. Den skal
gerne ligge på mellem 13.6 og 14.4V ved 2000RPMs.

Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-02-06 20:16

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> skrev i en meddelelse

> [...]
> polskoen igen) og mål spændingen over polerne på batteriet. Den skal gerne
> ligge på mellem 13.6 og 14.4V ved 2000RPMs.

Og her har du så minimeret fejlmuligheden til 2. Nemlig generator og/eller
batteri.

Den korrekte spænding er nemlig ikke nogen sikkerhed for at batteriet er ok.
Der kan godt være tale om at en celle (2,2-2,4 volt) som er død (ikke
optager kapacitet).

Når du stopper bilen og måler, vil batterispændingen umiddelbart vise OK,
men lige så snart du tapper strøm går den dårlige celle ned, resultat,- du
vil måle ca. 10-11 volt, og din bil kan derfor få meget svært ved at starte.

Men naturligvis kan det også være generatoren der ikke lader nok.

Men - ofte går batterier død efter ca. 3-5 år, OK - ved godt at mange holder
længere

MVH Hans