Så brug dog FOR HELVEDE den sele...!!
Fra : Henrik B.

Dato : 12-02-06 21:53

Hvorfor er det, at der stadig findes så uintelligente eksemplarer af den
menneskelige race, at man mener at man ikke behøver at bruge sele - endsige
har behov for det???:

http://www.jv.dk/vejen/artikel:aid=449494/

12. februar 2006 kl. 08:00

En dræbt og tre hårdt kvæstet i ulykke ved Vejen
OPDATERET KL. 10.35 En 30-årig mand mistede livet, og tre andre unge
mennesker blev hårdt kvæstet ved en voldsom bilulykke på motorvej E20 ved
Vejen lørdag aften, oplyser politiet.
Alle fire sad i bilen, da den 24-årige kvindelige fører lidt efter kl. 20
mistede herredømmet over køretøjet, da hun ville skifte fra anden til første
vejbane.

Vidner har fortalt politiet, at bilen kørte meget stærkt - måske 160 km/t.

Bilen snurrede rundt, ramte autoværnet, blev slynget ned i en grøft og
kastet op igen for at ramme autoværnet i vejmidten, hvor den til sidst blev
påkørt af en bagfrakommende bil.

Ingen kom dog til skade i denne.

Tre af de unge mennesker blev slynget ud af ulykkesbilen, mens en fjerde sad
fastklemt i vraget.

De to resterende passagerer er henholdsvis 17 og 26 år og blev ligesom
føreren hårdt kvæstede, oplyser den vagthavende hos politiet i Kolding.

Motorvejen var spærret i østgående retning i henved fem timer, mens
oprydningsarbejdet stod på.

RB

Fra : Henning

Dato : 12-02-06 22:08

>Alle fire sad i bilen, da den 24-årige kvindelige fører lidt efter kl. 20
>mistede herredømmet over køretøjet, da hun ville skifte fra anden til første
>vejbane.

Positivt - en kvinde, som trækker til højre efter endt overhaling.

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Leonard

Dato : 12-02-06 22:13

Henning <nomail@all.invalid> wrote:

>Positivt - en kvinde, som trækker til højre efter endt overhaling.

Ignorant!

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars [6710]

Dato : 12-02-06 22:32

Henrik B. wrote:
> Hvorfor er det, at der stadig findes så uintelligente eksemplarer af den
> menneskelige race, at man mener at man ikke behøver at bruge sele - endsige
> har behov for det???:

Selen skal altid bruges.... Helt enig.

Der er meget der taler for at de IKKE brugte sele, det medgiver jeg, men
hvor i teksten kan du med 100% sikkerhed fastslå det ??

Jeg kom forbi ulykkesstedet ca 4- 5 minutter efter det var sket, Falck
m.v. var lige ankommet, og jeg har aldrig før set en bil være så smadret.

Hvis dørstolper, tag m.m. er flået af bilen under ulykken så er der vel
ikke noget der forhindrer at passagererne ryger ud af bilen selv om de
havde sele på inden ulykken ??

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 13-02-06 01:37

"Henrik B." skrev

> Hvorfor er det, at der stadig findes så uintelligente eksemplarer af den
> menneskelige race, at man mener at man ikke behøver at bruge sele -
> endsige har behov for det???:

Nu mistede hun jo ikke herredømmet fordi hun ingen sele havde på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 13-02-06 09:13

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Nu mistede hun jo ikke herredømmet fordi hun ingen sele havde på.

Hun mistede nok heller ikke kontrollen med bilen fordi hun kørte
hurtigt, men fordi hun skiftede vognbane - så din konklussion må så
være at man skal lade være med at trække ind til højre ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-02-06 13:10

> Hun mistede nok heller ikke kontrollen med bilen fordi hun kørte
> hurtigt, men fordi hun skiftede vognbane - så din konklussion må så
> være at man skal lade være med at trække ind til højre ...

Hendes bil tumler rundt på vejen - og uden for vejen. Alligevel opnår hun at
blive ramt af en bagvedkørende bil.

Mit _gæt_ er at der er blevet kørt meget tæt og stærkt og måske kapløb ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-02-06 03:18

Henrik B. skrev:

> Tre af de unge mennesker blev slynget ud af ulykkesbilen, mens en fjerde sad
> fastklemt i vraget.

Nå så var der vel en der havde sele på.

Hilsen Martin.

Fra : Jan Vennike

Dato : 13-02-06 05:37

> Hvorfor er det, at der stadig findes så uintelligente eksemplarer af den
> menneskelige race, at man mener at man ikke behøver at bruge sele -
> endsige har behov for det???:

Og så ved Falck da i det mindste hvor man kan finde ligene istf at de skal
rundt og lede

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 17:23

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hmm jeg vil da give ret i at i langt de fleste ulykker er det en fordel at
bruge sele, men når jeg læser kan jeg ikke lige læse at vedkommende der
desværre døde, døde fordi han ikke havde sele på ?
man kunne jo også gætte på at de 3 der "kun" blev kvæstet var dem der
heldigvis (fordi de ikke havde sele på) var blevet slynget ud af bilen
og vedkommende der døde var ham der (måske pga. selen) sad fastklemt i bilen

Min gamle far har været falckredder i mange år og har nogle gange fortalt at
han en del gange er kommet ud til ulykker hvor folkene (efter hans ydmyge
mening og vurdering) er overlevet netop pga. de ikke havde sele på.
han er selvfølgelig også kommet ud til mindste lige så mange, og sikkert
mange flere, ulykker hvor det modsatte har været tilfældet.

Brian jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 13-02-06 17:34

> [...]
> fortalt at han en del gange er kommet ud til ulykker hvor folkene
> (efter hans ydmyge mening og vurdering) er overlevet netop pga. de

Det er nok noget med at man efterhånden ved at folk bliver reddet af selen,
at det kun er de usædvanlige tilfælde man lægger mærke til og der er en god
historie i at fortælle videre.

Leif

Fra : Brian

Dato : 13-02-06 17:52

Brian Jensen wrote:

> [...]
> han er selvfølgelig også kommet ud til mindste lige så mange, og
> sikkert mange flere, ulykker hvor det modsatte har været tilfældet.

Det er jo jævnligt oppe at vende fra selefornægtere, at de har hørt at
en fætters bedste vens kone overlevede fordi hun _ikke_ havde sele
på. Hvor ofte det forholder sig sådan i virkeligheden ved jeg ikke, men
har du ikke sele på, kan det kun gå en vej - og det er ud af bilen.

Jeg ved godt hvad jeg foretrækker...

/Brian

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 13-02-06 18:35

"Brian Jensen" <b.zsnabelaoncable.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> han er selvfølgelig også kommet ud til mindste lige så mange, og sikkert
> mange flere, ulykker hvor det modsatte har været tilfældet.

Jeg har et par gange set folk kravle ud af totale vrag på motorvejen. Biler
jeg slet ikke kunne se, hvilket mærke de oprindeligt havde været. Farven
kunne ses på asfalten. Og de kom kun ud ved egen kraft, fordi de havde brugt
sele. Jeg HAR været sele-fornægter; men de oplevelser overbeviste mig om, at
det er smart med seler.

ivan, århus

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 19:20

> [...]
>
> ivan, århus
>
> Jamen som jeg også skriver er jeg da også overbevist om at sikkerhedselen
er en fordel i de fleste tilfælde og jeg er da sikker på at der også er folk
der er døde selv om der var airbag i deres bil osv. og det gør da ikke at
jeg mener folk skal købe bil uden airbag.

men lige at give "manglende sele" skylden i den tragiske historie i tråden
kunne jeg bare ikke lige se sammenhængen i.

og folk skal da også være opmærksom på at de ikke bliver udødelige af at
tage selen på.

Brian jensen
(glemmer desværre selen for tit)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-02-06 09:14

> [...]
> han en del gange er kommet ud til ulykker hvor folkene (efter hans ydmyge
> mening og vurdering) er overlevet netop pga. de ikke havde sele på.

Hver gang der er en der overlever på grund af manglende sele koster den
manglende sele flere hundrede andre livet.

Den slags ævl og ammestuesnak burde specielt en Falck-redder holde sig for
god til.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-02-06 09:17

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Hver gang der er en der overlever på grund af manglende sele koster den
>manglende sele flere hundrede andre livet.

*det* er der ikke statistisk belæg for ;)

Jeg bruger sjældent selen, undtagen når det går tjept, og er egentligt
hamrende ligeglad, hvad andre mener om det, da jeg jo bestemt mener at
være voksen nok til at kunne bestemme selv ;)

(jeg ypper heller aldrig kiv :)

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-02-06 13:39

> *det* er der ikke statistisk belæg for ;)

Det var en talemåde - men jo - jeg er sikker på at alle der ved noget om
sagen vil give mig ret.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-02-06 18:27

>Det var en talemåde - men jo - jeg er sikker på at alle der ved noget om
>sagen vil give mig ret.

Hvis der er 5 der har overlevet pga selen, falder dit argument med et
brag - der er ikke 500-1000, der er døde i trafikken, vel ?

(hehe........)

Fra : Henrik B.

Dato : 14-02-06 23:33

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvis der er 5 der har overlevet pga selen, falder dit argument med et
> brag - der er ikke 500-1000, der er døde i trafikken, vel ?

Rent faktisk siger statistikken, at hvor 4 ud af 10 bliver dræbt i alvorlige
uheld - MED sele, så er det 7 ud af 10, der bliver dræbt, når det er uheld
UDEN sele.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-02-06 00:07

Henrik B. skrev:
> Rent faktisk siger statistikken, at hvor 4 ud af 10 bliver dræbt i alvorlige
> uheld - MED sele, så er det 7 ud af 10, der bliver dræbt, når det er uheld
> UDEN sele.

Så undrer det mig at problemet overdramatiseres så det lyder som om det
er 12 ud af 10 der dræbes uden sele. (Ikke specielt herinde.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 15-02-06 20:22

Finn Guldmann wrote:

> Så undrer det mig at problemet overdramatiseres så det lyder som om
> det er 12 ud af 10 der dræbes uden sele. (Ikke specielt herinde.)

Fordi folk flest er dumme, og skræmmekampagner virker nu engang
bedst på mange...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-02-06 22:15

Brian skrev:
> Fordi folk flest er dumme, og skræmmekampagner virker nu engang
> bedst på mange...

Men de, i såfald, få tager sig så bare ikke af dem. Og det var vel
egentlig dem der var noget at hente ved at gå efter?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 15-02-06 22:50

Finn Guldmann wrote:

> Men de, i såfald, få tager sig så bare ikke af dem. Og det var vel
> egentlig dem der var noget at hente ved at gå efter?

Om de virker på folk eller ej, kan vi diskutere fra nu af, og til du går
på pension

Den spot der kører for tiden ( http://www.dropdet.nu/Drive.aspx? )
og de andre der har været før den, har ihvertfald en effekt på
folk i min omgangskreds. I en alder af 24, er jeg, og kammeraterne,
vist lige i målgruppen

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-06 04:49

Brian skrev:
> [...]
> og de andre der har været før den, har ihvertfald en effekt på
> folk i min omgangskreds. I en alder af 24, er jeg, og kammeraterne,

Nu er der et eller andet galt med den side, så der kom kun et
top-banner. Men ud fra det ser det da heller ikke ud til at det er de
hardcore de går efter. Mere noget med at male med bred pensel og håbe ar
ramme så mange som mulig.

Om det så er godt eller skidt er vel en smagssag.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-02-06 09:24

Jan W Nielsen skrev:

> Den slags ævl og ammestuesnak burde specielt en Falck-redder holde
> sig for god til.

Manden gør jo blot rede for hændelsesforløbet i enkeltstående tilfælde,
ikke?

Jeg har også kendskab til en ulykke hvor én af mine kammerater blev slynget
ud af forruden inden bilen blev mast og derved undgik samme skæbne som
vognen.

At det så generelt er bedre at køre med sele end uden - især i disse
airbagtider - er indlysende for mig -og sikkert også for både falckrederen
og hans søn
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-06 10:07

Lars [6710] wrote:

> [...]

> Hvis dørstolper, tag m.m. er flået af bilen under ulykken så er der vel
> ikke noget der forhindrer at passagererne ryger ud af bilen selv om de

Kunne måske have været Falck som havde skåret det af ?

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-06 08:33

Brian Jensen wrote:

> [...]
> han er selvfølgelig også kommet ud til mindste lige så mange, og sikkert
> mange flere, ulykker hvor det modsatte har været tilfældet.

Ja der er stadig nogle få som har den holdning. De er en bogstavelig
talt uddøende race.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-06 10:43

jan@stevns.net wrote:
> Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
> dk.fritid.bil's hjemmeside

citat:
Så Stafetten er hermed afsløret ! Tro det eller ej, hvis du
spørger pænt, er der garanteret hurtigt en flink person, der enten er
i nærheden af, eller kommer det --------
citat slut

Et fremragende initiativ, hvordan betjerner man sig så af stafetten ?
For det vil vist overfylde gruppen hvis vi bare sendte indlæg ind ala:
"Hvem kan hente en ½" top til mig" eller "Hvem kan fragte 22,5 liter
motorolie fra Uggeløse til Lemvig ?"

Et lille forum ala pendlernet ?

--

Christian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-02-06 11:41

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

> [...]
>For det vil vist overfylde gruppen hvis vi bare sendte indlæg ind ala:
>"Hvem kan hente en ½" top til mig" eller "Hvem kan fragte 22,5 liter

Jeg vil jo mene at de mest er op til folk selv, hvor meget de vil
hjælpe hinanden, men siden gruppen jo hovedsageligt består af ret så
flinke og hjælpsomme mennesker tror jeg tingene vil løse sig helt af
sig selv - snakkeer man om bestemte ting, der er svære at få fat på,
og nogen kender svaret, så kommer tilbuddet nok af sig selv

>Et lille forum ala pendlernet ?

Jeg har skam tænkt lidt i de baner, da jeg lavede stumpemarkedet -
http://www.dkfritidbil.dk/stumpebasen/index.php

men det meste af det kan jo sagtens ligge i trådende ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-06 12:52

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> sig selv - snakkeer man om bestemte ting, der er svære at få fat på,
> og nogen kender svaret, så kommer tilbuddet nok af sig selv

Det er nok rigtigt nok, jeg kunne fx. godt bruge nogle ting fra Biltema
i Aalborg, men kommer sjældendt derop.

> Jeg har skam tænkt lidt i de baner, da jeg lavede stumpemarkedet -
> http://www.dkfritidbil.dk/stumpebasen/index.php

Et ekstra faneblad med "Ydelser" eller "Stafetten" ?

--

Christian