Gasspjældspotentiometer til en Golf2...
Fra : Simone

Dato : 12-02-06 20:01

Hej,

Kan nogen fortælle lidt mere om dette?

Hvor sidder det henne, hvad vil et nyt koste?

Gerne evt. nogle links med tegninger ell. lign.

På forhånd tak.

/Simone

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 20:30

> Kan nogen fortælle lidt mere om dette?

Ja da, sådan et har din bil slet ikke...

> Hvor sidder det henne, hvad vil et nyt koste?

Det kommer du til at lede længe efter fordi den har ikke sådan et !!!

> Gerne evt. nogle links med tegninger ell. lign.
>
> På forhånd tak.

Selv tak

Mvh
Morten

Fra : Simone

Dato : 12-02-06 20:58

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> Ja da, sådan et har din bil slet ikke...

> Det kommer du til at lede længe efter fordi den har ikke sådan et !!!

> [...]

Hm, det er jeg ikke sikkert på, at min mekaniker er enig med dig i.
Han har da renset det en del gange efterhånden.

/Simone

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 22:32

> Hm, det er jeg ikke sikkert på, at min mekaniker er enig med dig i.
> Han har da renset det en del gange efterhånden.

Så kan jeg kun sige at du er blevet godt snydt, den har et alm gasspjæld, og
er det en med insprøjtning, så har den luftmængdemåler, som sidder nede ved
luftfilteret, med undtagelse af de første GTIér der havde mekanisk
insprøjtning = ingen luftmængdemåler..

En golf III Gti 2.0 har gasspjældspotientometer.. men INGEN Golf IIére har
det !! tro mig jeg har rodet med mange golfer...

Et gasspjældspotientiometer er en variabel modstand der ændre modstand alt
efter gasspjældets position, og der er ingen Golf II der har en motorstyring
ab fabrik der køre med den slags styring..

Men som sagt en Golf III 2.0 gti motor kører med det..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 22:34

med forbehold skal det siges at jeg ikke er 100% sikker på at en Golf II G60
Limited edition med 210hk har eller ikke har..

Men lige den model er der jo nok kun en eller 2 af i dk..

Mvh
Morten

Fra : Leif Sørensen

Dato : 13-02-06 06:13

On Sun, 12 Feb 2006 22:31:55 +0100, "Juel" <x> wrote:

> ... med undtagelse af de første GTIér der havde mekanisk
>insprøjtning = ingen luftmængdemåler..

Sludder.
Der er en mekanisk luftmængdemåler, sammenbygget med benzinfordeleren.
Deraf navnet "mekanisk indsprøjtning"

Mvh Leif.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-02-06 23:25

Leif Sørensen skrev:

> Sludder.
> Der er en mekanisk luftmængdemåler, sammenbygget med benzinfordeleren.
> Deraf navnet "mekanisk indsprøjtning"

Nu ikke helt det man kalder mekanisk indsprøjtning. Det er pumpen der er
mekanisk. Som du kan se på disse billeder.

http://home14.inet.tele.dk/senator/mb300se1.htm
Og
http://home14.inet.tele.dk/senator/mb300se2.htm

Faktisk en pumpe som ligner dem på dieselbiler.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Leif Sørensen

Dato : 14-02-06 05:53

On Mon, 13 Feb 2006 23:24:46 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Nu ikke helt det man kalder mekanisk indsprøjtning. Det er pumpen der er
>mekanisk. Som du kan se på disse billeder.

Sludder!

Mekanisk indsprøjtning hedder rettelig "Mekanisk reguleret
indsprøjtning". Elektronisk insprøjtning er elektronisk reguleret.
Pumpen er altid mekanisk, hvad enten den er drevet af en elektrisk
motor eller af en knast / vippearm.

mvh Leif

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-06 23:22

Leif Sørensen skrev:

> Sludder!

Nå, så sige vi det.

> [...]
> indsprøjtning". Elektronisk insprøjtning er elektronisk reguleret.
> Pumpen er altid mekanisk, hvad enten den er drevet af en elektrisk

Hvad kalder du så det på min MB?. Og det man kunne købe til BMW 2002?.
Fabrikat Kugelfischer. En pumpe er da altid mekanisk. Som du selv siger.
Men det er selve indsprøjtningen(dysen) der er mekanisk. Kun styret af
indsprøjtningspumpens timing. Det er ikke fødepumpen vi taler om.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Leif Sørensen

Dato : 15-02-06 17:15

On Tue, 14 Feb 2006 23:22:13 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Hvad kalder du så det på min MB?. Og det man kunne købe til BMW 2002?.
>Fabrikat Kugelfischer.
Mekanisk indsprøjtning.
Der er ingen eletronisk regulering af benzinmængden vel?
Du har ret i, at din Mercedes' indsprøjtning er af Diesel lignende
type, med timet pumpe og tryk aktiverede dyser.
Det gik man, på benzin motorer, bort fra i slutningen af 60'erne /
starten af 70'erne.

Herefter er mekanisk indspøjtning af samme type som Bosch K-Jetronic,
hvor dyserne ikke er styrede, men åbne hele tiden. Benzinmængden er
reguleret af et *mekanisk* forhold mellem luftmængdemåleren og en
nåleventil i bezinfordeleren.
Denne kan udbygges til KE-Jetronic hvor der yderligere er elektronik,
feks. lamda sonde, men grundlaget er det samme.

Elektronisk indsprøjtning (L-Jetronic) benytter en luftmængdemåler
samt en række andre sensorer som input til en computer, der styrer
pulstiden på dyserne via solenoider.

Begge typer er videreudviklet til komplette motor styringer
(K-Motronic og LH-Motronic)
Næsten alle moderne motorstyringer / benzinindsprøjtninger (også
japanske) er Bosch patenterede / bygget eller licensproduktioner
heraf.
I øvrigt kan jeg anbefale bogen "Bosch Fuel Injection And Engine
Management" fra Robert Bentley Ltd. ISBN 0-8376-0300-5 link:
http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=GFIB

Her er det hele beskrevet, også din "gamle" Mercedes indsprøjtning som
stammer fra 1955 i 300SL
(i øvrigt verdens første *direkte* benzinindsprøjtning - noget
Mitsubishi ellers gerne tager æren for med GDI motoren)

mvh Leif

Fra : Christian Flasche

Dato : 13-02-06 09:32

> En golf III Gti 2.0 har gasspjældspotientometer.. men INGEN Golf IIére har
> det !! tro mig jeg har rodet med mange golfer...

Du har så ikke rodet med de sidste modeller med mono motronic motorstyring,
for de har da gasspjældspotentiometer men ingen luftmængdemåler.
Det er årgangene fra ca. 90 og frem.

--
Hilsen Christian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-02-06 23:20

Christian Flasche skrev:

> Du har så ikke rodet med de sidste modeller med mono motronic motorstyring,
> for de har da gasspjældspotentiometer men ingen luftmængdemåler.
> Det er årgangene fra ca. 90 og frem.

Helt præcis kan vi kalde dem for Golf 1.6 motorkode PN i perioden 88-91.
Den har også kat. og iltsensor.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Simone

Dato : 14-02-06 00:12

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Helt præcis kan vi kalde dem for Golf 1.6 motorkode PN i perioden 88-91.
> Den har også kat. og iltsensor.
> --
> MVH
>
> Ib Jakobsen

Min er så en Golf 1.8 fra 90
Og værkstedet vil have 5000 kr for at skifte gasspjældspotentiometeret. Jeg
overvejede så bare, om man kunne gøre det selv. Og om det kunne svare sig
økonomisk.

/Simone

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-06 00:24

Simone skrev:

> [...]
> overvejede så bare, om man kunne gøre det selv. Og om det kunne svare sig

Lyder som mange penge. Den må jeg lige checke op på i morgen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Christian Flasche

Dato : 14-02-06 11:19

> [...]
Jeg
> overvejede så bare, om man kunne gøre det selv. Og om det kunne svare sig

Hej simone

Jeg fik engang en pris på min Passat med en 1,8 motor
den lød på ca 4500kr for et uoriginalt gasspjældspotentiometer.
det består af hele den nederste del af indsprøjtnings enheden.
http://volkswagen.msk.ru/injector/mono-motronic_01.pdf
Linket viser et par billeder på side 12 og 14
(Drosselklappen potientiometer)
Så jeg tror ikke 5000kr er for meget.

--
Hilsen Christian

Fra : Simone

Dato : 14-02-06 18:53

"Christian Flasche" <chr.flasche@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://volkswagen.msk.ru/injector/mono-motronic_01.pdf
> Linket viser et par billeder på side 12 og 14

Øv, det står på russisk...

/Simone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-02-06 20:45

Christian Flasche wrote:

> [...]
> http://volkswagen.msk.ru/injector/mono-motronic_01.pdf
> Linket viser et par billeder på side 12 og 14

Så er det da godt at jeg kører Ford.
Købte en ny original sidste sommer og den kostede omkring 300-400 kr.
Og 2 minutter senere var den udskiftet

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Christian Flasche

Dato : 14-02-06 10:36

> Helt præcis kan vi kalde dem for Golf 1.6 motorkode PN i perioden 88-91.
> Den har også kat. og iltsensor.

Eller Golf 1,8 med motorkode RP,og sikkert også flere.

--
Hilsen Christian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-06 12:34

Christian Flasche skrev:

> Eller Golf 1,8 med motorkode RP,og sikkert også flere.

Også den, ja.

--
MVH

Ib Jakobsen