Nedvejning af min Dodge Power Wagon, svar ~
Fra : Basse

Dato : 11-02-06 22:22

Hej Allesammen

Jeg havde emnet med nedvejning af min kære gamle ugly-truck
oppe og vende her i gruppen for et lille stykke tid siden. Der var
en del forvirring om dytten overhovedet kunne vejes ned under
3500kg.

Jeg hev papirerne med op til toldvæsenet, hvor jeg fik kaffe, svar
og hyggelig bilsnak

Man kan veje alle biler om til hvad som helst, inden for bilens
konstruktive begrænsninger. Hvis man bare betaler afgift

For at slippe for afgiften er der en del regler der skal overholdes:

Den kan godt vejes ned fra den nuværende totalvægt på 4300kg
til mine ønskede 3500kg såfremt jeg ikke ændrer i undervognen.

Reglen lyder sådan:
"Der skal også betales afgift, hvis en lastbil med tilladt totalvægt
over 4 tons efter ændring af køretøjets undervogn anmeldes til
registrering med en totalvægt på 4 tons eller derunder."

En anden regel, der ikke er interessant for mig, lyder:
"Der skal betales ny registreringsafgift, hvis totalvægten på et
køretøj ændres ved op- eller nedvejning, og afgiftsgrænserne
ved 3 tons eller 2 tons passeres."
Desuden en overlappende regel:
"Der skal ligeledes betales afgift, hvis den tilladte totalvægt
ændres i opadgående retning, og der herved passeres en
afgiftsgrænse ved 2, 3 eller 4 tons.

Sååååå var det jo at jeg fik blod på tanden og spurgte hvor
meget det evt. kunne koste at få den på hvide plader.
Den blev der grinet meget af, indtil jeg forklarede at jeg da godt
kunne finde på at bygge den om med forlænget kabine.
Det blev ikke fastsat, men vil ligge omkring kr.10.000.

De ombygninger jeg har på tegnebrædtet gør ingen forskel
i vurderingen. Jeg har planlagt at skifte sideventileren ud
med en GM V8 diesel med 6-trins kasse bagved og at skifte
bremserne ud til skiver hele vejen rundt. Måske bliver det kun
til at skifte forhjulsbremserne, det afhænger af om jeg kan
få bremsekraftfordelingen til at passe.

Hygge,
Basse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-02-06 22:31

Basse wrote:
> [...]
> kunne finde på at bygge den om med forlænget kabine.
> Det blev ikke fastsat, men vil ligge omkring kr.10.000.

Hm. Så der skal betales afgift, hvis man passerer 2T og 3T og hvis man vejer
et køretøj op og passerer 2, 3 eller 4T...

Hvad så, hvis man vejer en lastbil NED fra fx 4T til 3,4T - altså fra
lastbil => varevogn...?
Da man vejer ned gælder den sidste del ikke, og mht den første del, så
passerer med ikke 3T.

Så ingen afgift?

Fra : Basse

Dato : 11-02-06 22:53

On 11-Feb-2006, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
wrote:

> [...]
> lastbil => varevogn...?
> Da man vejer ned gælder den sidste del ikke, og mht den første del, så

Hej Morten

Tjaa bum bum. Jeg tør ikke svare andet end: Det ser sådan ud.
Er der forskel, sådan skattemæssigt, på lastbil og varevogn?
Slår man ikke dem over en kam?

Noget helt andet Morten, har du også fælge til PW'en?
Jeg har ikke BCD og indpresning sådan lige ved hånden,
men det kunne jo være du kan slå det op

hygge
Basse

Fra : Basse

Dato : 11-02-06 23:56

Her er lige lidt mere:

VEJLEDNING for STATENS BILINSPEKTION AFSNIT 3
3.01.V03 NEDSÆTTELSE AF TILLADT TOTALVÆGT

Nedsættelse med indtil 30% kan foretages, således at tilladt totalvægt (i
kg)
fastsættes til en værdi mellem 70% og 100% af den i pkt. 3.01.V02 fastsatte
totalvægt.
For en lastbil N2 må den tilladte totalvægt ikke nedsættes til 3.500 kg
eller
derunder, uanset at bilen også svarer til en eksisterende typegodkendelse
med en sådan totalvægt.

For fanden da også, så må man ikke alligevel

Hygge,
Basse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-06 05:21

Basse wrote:
> [...]
> derunder, uanset at bilen også svarer til en eksisterende
> typegodkendelse med en sådan totalvægt.
>

> For fanden da også, så må man ikke alligevel

Tja. Det ville nu også undre mig...

Fra : Basse

Dato : 12-02-06 13:33

On 12-Feb-2006, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
wrote:

> Tja. Det ville nu også undre mig...

Så er der ingen anden vej end at jeg må indregistrere den som
en M1 personbil. Det giver mig også muligheden for at forlænge
kabinen med en ekstra sæderække en gang i fremtiden. Det har
været med i planerne i et stykke tid.
Det hele går jo ud på at lave en bil der kan holde mit liv ud (og
lidt til og som samtidig kan komme frem altid bortset fra ved
de mest ekstreme terrænforhold. Gerne med hele familien inde
i varmen.

Hygge,
Basse

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-06 15:12

Basse skrev:
> [...]
> lidt til og som samtidig kan komme frem altid bortset fra ved
> de mest ekstreme terrænforhold. Gerne med hele familien inde

Planen var måske at familien skulle være ude i kulden?
(Det gør selvfølgelig også at man undgår utidig indblanding i kørslen)

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Basse

Dato : 12-02-06 15:38

On 12-Feb-2006, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> Planen var måske at familien skulle være ude i kulden?
> (Det gør selvfølgelig også at man undgår utidig indblanding i kørslen)

LOL
du har en pointe der
Det var måske en ide med et svigermorsæde.

Hygge,
Basse

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 12-02-06 19:14

"Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt til og som samtidig kan komme frem altid bortset fra ved
> de mest ekstreme terrænforhold. Gerne med hele familien inde

Er du sikker på du må forlænge med en ekstra stolerække? Jeg synes det lyder
lidt utroligt.
Hilsen Matthias

Fra : Basse

Dato : 13-02-06 14:17

On 12-Feb-2006, "Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

> Er du sikker på du må forlænge med en ekstra stolerække? Jeg synes det
> lyder
> lidt utroligt.
> Hilsen Matthias

Hej Mathias

Jo da det er der ikke noget problem i, så længe det bare er en
rigtig bil, dvs med ramme. Småbiler med selvbærende karosse
er ikke sådan lige at få lov til at lave om.
Med ramme er det intet problem. Dytten her skal jo heller ikke
leve op til nogen krav om kolissionssikkerhed.

Største problem bliver at få lov til at sætte sikkerhedsseler i.
Der er jo ikke nogen originale selebefæstigelsespunkter.

Hygge,
Basse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-06 05:27

Basse wrote:

> Hej Morten
>
> Tjaa bum bum. Jeg tør ikke svare andet end: Det ser sådan ud.
> Er der forskel, sådan skattemæssigt, på lastbil og varevogn?
> Slår man ikke dem over en kam?

Niks. Så vidt jeg ved betaler lastbilen ingen eller næsten ingen afgift,
mens varevogne lige under 3,5 T betaler 30 %...

> Noget helt andet Morten, har du også fælge til PW'en?
> Jeg har ikke BCD og indpresning sådan lige ved hånden,
> men det kunne jo være du kan slå det op

Det kan jeg nok også, men jeg skal vide årgang, og gerne om det er 6 eller 8
huller...

Fra : Tom Nielsen

Dato : 12-02-06 22:48

> Niks. Så vidt jeg ved betaler lastbilen ingen eller næsten ingen afgift,
> mens varevogne lige under 3,5 T betaler 30 %...

Er det ikke 30% afgift når totalvægt er 2001-3000kg
over 3000kg er det vist bare en fast styk afgift på... 56.800kr

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-06 19:41

Tom Nielsen wrote:

> Er det ikke 30% afgift når totalvægt er 2001-3000kg
> over 3000kg er det vist bare en fast styk afgift på... 56.800kr

Niks.
som varevogn 30 % DOG maks. ca. omkring det beløb du nævner.
Derfor er der nogle dyre varevogne, som bliver gjort tungere for at slippe i
afgift...