Navigationsanlæg
Fra : Mathias

Dato : 11-02-06 19:54

Hej!

Kan I anbefale et godt navigationsanlæg til bilen - gerne et der ikke skal
installeres, men bare sættes fast i forruden med strøm fra cigartænderen.
Jeg overvejer eksempelvis en Carmin StreetPilot C330. Er der nogen, der har
erfaringer med den? Jeg har tænkt mig, at vi skal bruge anlægget, når vi
kører på ferie i Europa, ex. Tyskland, Østrig, Italien og Frankrig. Skal jeg
hellere vælge et anlæg fra TomTom?

Jeg hører meget gerne om erfaringer med diverse anlæg - fordele og ulemper.

Mange hilsner

Mathias

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 20:45

Mathias wrote:
> [...]
> TomTom?
> Jeg hører meget gerne om erfaringer med diverse anlæg - fordele og

Jeg har stort set kun erfaring med GPS ifm PDA.
I øjeblikket har jeg sådan en med både mobiltelefon og TomTom5 (og alt
muligt andet, som jeg ikke bruger ) og det synes jeg er en god løsning.
Selve GPS antennen og holder/lader sidder fast monteret i min bil, så det er
bare at sætte PDA'en i holderen og det hele er tilsluttet.
Jeg er forholdsvis ny på PDA markedet (ca. 13 måneder) og havde aldrig troet
at sådan en kunne bruges til andet end GPS, men jeg tog fejl.
I dag er den (for mig) et uundværligt stykke værktøj, da jeg bruger dens
kalenderfunktion temmeligt meget og GPS funktionen er blevet noget sekundært
noget
Men det var jo ikke det du ville høre om, men derimod GPS delen
Jeg startede med TT3 i min første PDA og købte så den nuværende med TT5
sidste sommer.
Jeg synes at TT er et ganske udemærket program (dog ikke helt fejlfrit) og
skal jeg ud at køre længere ture, så sætter jeg gerne TT igang, da det er
rart at se ca. ankomsttider og den slags og det på trods af at jeg måske i
forvejen kender vejen ganske godt.
Ellers har jeg kun prøvet orig. monterede bil anlæg og det er jo en helt
anden snak, da skærmen jo som regel er meget større/mere overskuelig.
Jeg ved ikke hvordan f.eks. Garmin er, eller for den sags skyld den "nye"
TomTomGo (den benytter sig vel af samme software som min TT5 ?)

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : BJ

Dato : 11-02-06 20:58

"Mathias" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg hører meget gerne om erfaringer med diverse anlæg - fordele og
> ulemper.

Jeg anvender selv en Qtec 9090 PDA som hardwaren (når jeg rejser og skal
leje/låne fremmed bil):

http://www.mywindowsmobile.dk/pictures/11211731159090-frontwithkeyboard-web.jpg

På den har jeg installere Navigon i seneste aftapning og har et 2Gb kort i
PDA´en.

På kortet er installeret hele Europa på en gang (1.4 Gb) og jeg har stadig
600Mb tilbage til Outlook, telefonbog osv. osv.

Tryk på 'Play': http://www.navigon.com/site/de/de/mobile_navigation

Som antenne anvender jeg en Bluetooth GPS-antenne uden TMC. Jeg vil gerne på
et tidspunkt udskifte denne til en med TMC.

Jeg er vant til TMC fra det originale indbyggede navigationssystem i min
bil. Det er en rar og ikke mindst, gratis service.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brizz

Dato : 11-02-06 21:20

Mathias skrev:
> [...]
> hellere vælge et anlæg fra TomTom?
>
> Jeg hører meget gerne om erfaringer med diverse anlæg - fordele og ulemper.

Vil blot gøre dig opmærksom på at der findes en gruppe specielt til
ovennævnte som måske kan give dig flere input.
Mine erfaringer begrænser sig til TT2 på en ipaq og VDO 9000 tror jeg
det hed. Et anlæg med ekstern skærm og kort cd i eksterne drev.
Kan helt klart anbefale TT løsningen da den er væsentligt hurtigere end
VDO anlægget. Grunden dertil i dette tilfælde er at al info skulle læses
på en CD rom på VDO anlægget. TT har det hele liggende på flash ram
--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Mm Kay...

Dato : 11-02-06 21:56

"Mathias" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse

> Kan I anbefale et godt navigationsanlæg til bilen - gerne et der ikke skal
> installeres, men bare sættes fast i forruden med strøm fra cigartænderen.

Det er dit 1. anlæg?
Hvilken bil har du? -> de originale er altså noget andet end PDA'erne.
Jeg har begge typer...

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-06 22:14

Mathias wrote:
> [...]
> skal bruge anlægget, når vi kører på ferie i Europa, ex. Tyskland,
> Østrig, Italien og Frankrig. Skal jeg hellere vælge et anlæg fra

Tomtom Go virker altså bare... Noget bedre end PDA-løsningerne.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Mm Kay...

Dato : 11-02-06 22:17

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Tomtom Go virker altså bare... Noget bedre end PDA-løsningerne.

Men næppe i tunneler og lignende - hvilket jeg synes er perfekt
med et originalt anlæg...

Fra : Broegger

Dato : 19-02-06 18:31

"Mm Kay..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev news:avsHf.44450$d5.200901
@newsb.telia.net:

> "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Men næppe i tunneler og lignende - hvilket jeg synes er perfekt
> med et originalt anlæg...

Det gør det faktisk! Jeg lige været i Østrig med min Go 700, den viste
ASN i tunellerne og det funkede. Det var kun en enkelt gang den blev lidt
forvirret, og det var fordi der var meget langsom kørsel i tunellen.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Brian

Dato : 19-02-06 20:02

Broegger wrote:

> [...]
> ASN i tunellerne og det funkede. Det var kun en enkelt gang den blev
> lidt forvirret, og det var fordi der var meget langsom kørsel i

Så en Go 700 kan holde fat i satelliterne, selv om der ikke er frit udsyn ?

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 19-02-06 20:09

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Så en Go 700 kan holde fat i satelliterne, selv om der ikke er frit udsyn
> ?

Jeg vil tro den simulerer færden ud fra hastighed og position.
Man fornemmer det lidt med TT3, IMO...

Fra : Brian

Dato : 19-02-06 20:18

Mogens... wrote:

> Jeg vil tro den simulerer færden ud fra hastighed og position.
> Man fornemmer det lidt med TT3, IMO...

Hastighed og position er jo netop beregnet med hjælp fra
satelliterne, så det forstår jeg ikke. Min TT3/5 går ihvertfald død
under Limfjordstunnelen.

Et mere proff. anlæg - eller et originalt - får jo signal fra bilen om
hvor hurtigt man kører, og kan derfor regne positionen ud, til
en vis grad. Det er ihvertfald erfaringen med den TT3/5 jeg
tidligere kørte med, kontra det Becker anlæg der nu sidder i æsken.

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 19-02-06 20:23

> Hastighed og position er jo netop beregnet med hjælp fra
> satelliterne, så det forstår jeg ikke.

I know...

> Min TT3/5 går ihvertfald død under Limfjordstunnelen.

Gør min også, men dengør det ikke med det samme...

> Et mere proff. anlæg - eller et originalt - får jo signal fra bilen om
> hvor hurtigt man kører, og kan derfor regne positionen ud, til
> en vis grad.

Jeg har både en Dell PDA m/TT3 samt et originalt anlæg
fra BMW (DVD prof.)

Fra : Brian

Dato : 19-02-06 20:30

Mogens... wrote:

> Jeg har både en Dell PDA m/TT3 samt et originalt anlæg
> fra BMW (DVD prof.)

Og hvilket foretrækker du så ?

Efter at have kørt med et Becker, synes jeg godt nok at Tomtom
er noget fnidder...

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 19-02-06 20:33

> Og hvilket foretrækker du så ?

Lige da jeg havde fået BMW'en, ville jeg helst køre med TT.
Efter så at ha' kørt 10.000 km i bilen, er det originale at fore-
trække. Virker under alle forhold, har ingen distraherende led-
ninger og er nemmere anvendeligt under kørslen - samt indeholder TV

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-06 21:28

Brian skrev:
> Og hvilket foretrækker du så ?
> Efter at have kørt med et Becker, synes jeg godt nok at Tomtom
> er noget fnidder...

Har engang været en tur i Frankrig med sådan en.

GPS-delen var jeg ikke imponeret af. Den var tekstbaseret.

Men radiodelen havde den funktion at den løbende fandt de kraftigste
stationer i området, og linede dem op med hurtigvalg.

Har den stadig det?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 19-02-06 21:42

Finn Guldmann wrote:

> Har engang været en tur i Frankrig med sådan en.
>
> GPS-delen var jeg ikke imponeret af. Den var tekstbaseret.

Min er der nu ikoner/tale på, men det er ikke i flotter farver som på TT.

> Men radiodelen havde den funktion at den løbende fandt de kraftigste
> stationer i området, og linede dem op med hurtigvalg.
>
> Har den stadig det?

Ja, de kører med sådan noget dobbelt-tuner fjant, der virker meget
overbevisende IMO.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 00:18

Brian skrev:
> Min er der nu ikoner/tale på, men det er ikke i flotter farver som på TT.

Jeg vil nu hellere have noget hvor jeg kan sætte mine egne punkter ind,
hvor jeg kan gennemgå ruten på et kort inden jeg kører og hvor jeg kan
kigge på kortet, og så ellers køre efter huskeren som jeg plejer.

Det, for mig, smarte er at jeg ikke skal til at rode rundt og/eller købe
lokal-kort for at finde ud af hvor vejen ligger.

> Ja, de kører med sådan noget dobbelt-tuner fjant, der virker meget
> overbevisende IMO.

Jeg undrer mig over hvorfor det er den eneste radio jeg kender til der
har den funktion.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 20-02-06 16:44

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> ind, hvor jeg kan gennemgå ruten på et kort inden jeg kører og hvor
> jeg kan kigge på kortet, og så ellers køre efter huskeren som jeg

Hvorfor - stoler du ikke på maskineriet ?

> Det, for mig, smarte er at jeg ikke skal til at rode rundt og/eller
> købe lokal-kort for at finde ud af hvor vejen ligger.

Hvorfor vil du vide hvor vejen ligger ?

> Jeg undrer mig over hvorfor det er den eneste radio jeg kender til der
> har den funktion.

Joo... man kan sige at for mange er det en ligegyldig feature at få vist
alle radiostationer, på en overskuelig måde med direkte valg, da de
alligevel hører samme kanal hele tiden. Når kanalen forsvinder, er
det Country-Lise der kommer på CD'en istedet

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 17:13

Brian skrev:
> Hvorfor - stoler du ikke på maskineriet ?

Det har jeg lært ikke at gøre. At gøre det, med lastbil, vil ofte give
nogle "sjove" ture. :-/

Med ingen af de navier jeg har prøvet har jeg kunnet undvære papirkortet.

> Hvorfor vil du vide hvor vejen ligger ?

Af den simple, logiske, grund at det er der jeg skal hen.

Ved jeg hvor vejen ligger kan jeg ofte køre dertil med brug af papirkort
alene.

Da jeg ikke selv har navi kan jeg bruge det på den måde at jeg, inden
jeg starter ud har fundet vejen på computeren (ikke en bærbar),hvorefter
jeg kan køre frem til stedet uden at skulle holde og kigge computer
igen. (Nej, jeg har det, endnu, ikke indrettet så jeg kan have computer
i gang hele tiden.)

> [...]
> alligevel hører samme kanal hele tiden. Når kanalen forsvinder, er
> det Country-Lise der kommer på CD'en istedet

Min favorit station når jeg kører udi det franske er ikke dækkende over
alt. Derfor kunne jeg godt bruge at kunne se hvornår den er hørebar igen.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-02-06 20:33

On Sun, 19 Feb 2006 19:23:12 GMT, "Mogens..."
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>Jeg har både en Dell PDA m/TT3 samt et originalt anlæg
>fra BMW (DVD prof.)

>--

Hvordan har du dog båret dig ad med at finde vej i gamle dage? )

På en skala fra 1-10, hvor forvirret bliver du så, hvis de to anlæg
har divergerende opfattelser af hvor du skal hen?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens...

Dato : 19-02-06 20:45

> Hvordan har du dog båret dig ad med at finde vej i gamle dage? )

Næsen :)

> På en skala fra 1-10, hvor forvirret bliver du så, hvis de to anlæg
> har divergerende opfattelser af hvor du skal hen?

Dét bliver jeg ikke forvirret af, idet chaufføren bestemmer.
Men det er da meget morsomt at kunne følge med fra bagsædet
med sin egen navigation

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-06 21:32

Folmer Rasmussen skrev:
> Hvordan har du dog båret dig ad med at finde vej i gamle dage? )
> På en skala fra 1-10, hvor forvirret bliver du så, hvis de to anlæg
> har divergerende opfattelser af hvor du skal hen?

Altså Folmer, nu må du ikke drille.

IMHO er det i øvrigt dig der ikke følger med tiden.

Hvis du kører på faste destinationer er der da ikke det store at bruge
GPS til, medmindre man har det med at kunne fare vild i en telefonboks.

Men kører man så det, næsten, er nye destinationer hver dag (læs; hver
tur) kan man altså vinde meget tid man kan bruge til at holde sig på
omgangshøjde med disponenterne.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Mogens...

Dato : 19-02-06 21:45

> Men kører man så det, næsten, er nye destinationer hver dag (læs; hver
> tur) kan man altså vinde meget tid man kan bruge til at holde sig på
> omgangshøjde med disponenterne.

På et tidspunkt hjalp jeg en bekendt i hans vognmandsforretning,
hvor der hver dag kørtes en fast tur i en 14 dages turnus. Altså
14 forskellige ture i løbet af de 14 dage, og så forfra igen - dog
med få ændringer. På grund af min GPS var jeg ikke langsommere
end den faste chauffør !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 00:20

Mogens... skrev:
> [...]
> 14 forskellige ture i løbet af de 14 dage, og så forfra igen - dog
> med få ændringer. På grund af min GPS var jeg ikke langsommere

Det er netop den slags situationer jeg tænker på. Ikke den med en fast
turnus. Men med at man kan følge med "de gamle rotter", der har været
alle stederne.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-02-06 22:00

On Sun, 19 Feb 2006 21:32:07 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Altså Folmer, nu må du ikke drille.

>--

Det ligger mig fjernt at finde på den slags.

>--

>IMHO er det i øvrigt dig der ikke følger med tiden.

>--

Jaså?

Til orientering har jeg altså GPS. Ifølge eksperter endda en
glimragende én af slagsen.

>--

>Hvis du kører på faste destinationer er der da ikke det store at bruge
>GPS til, medmindre man har det med at kunne fare vild i en telefonboks.

>--

Ikke hvis det kun gælder om at finde vej, men den holder jo også styr
på hvornår du er fremme, og der er også hjælp at hente mht. køre- og
hviletiderne.

> [...]

>Men kører man så det, næsten, er nye destinationer hver dag (læs; hver
>tur) kan man altså vinde meget tid man kan bruge til at holde sig på

Vi har mange faste ture one-way. Forstået på den måde at vi kører
faste ture ud, men ikke véd hvad og hvor vi skal laste hjem.

Har du iøvrigt et lidt vanskeligt sind?

Jeg synes altid at du er på kant med de disponenter?

Enten ka' det la' sig gøre, eller også ka' det ikk'! Så enkelt er det.

Jeg har før holdt på Piberhus i 9 timer, hvor jeg skulle slutte i
Greve. Det er noget med en lille halv time.

Ikke et kny kom der.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 00:29

Folmer Rasmussen skrev:
> Det ligger mig fjernt at finde på den slags.

> Jaså?
> Til orientering har jeg altså GPS. Ifølge eksperter endda en
> glimragende én af slagsen.

Men som "ægte" chauffør slukker du den?

> Ikke hvis det kun gælder om at finde vej, men den holder jo også styr
> på hvornår du er fremme, og der er også hjælp at hente mht. køre- og
> hviletiderne.

Hvad er det for en model der kan det sidste?

> Vi har mange faste ture one-way. Forstået på den måde at vi kører
> faste ture ud, men ikke véd hvad og hvor vi skal laste hjem.

Så er den god det halve af vejen.

> Har du iøvrigt et lidt vanskeligt sind?
> Jeg synes altid at du er på kant med de disponenter?

Jeg har såmen ikke de store problemer med dem. Det er dem der har
problemer med reglerne. Og overlader det til mig at passe den del.

Og det passer dem så ikke altid hvis reglerne ikke lige passer til
disponeringen.

(Jeg skal nok fortælle dem det hvis de har regnet galt.)

> Enten ka' det la' sig gøre, eller også ka' det ikk'! Så enkelt er det.
> Jeg har før holdt på Piberhus i 9 timer, hvor jeg skulle slutte i
> Greve. Det er noget med en lille halv time.

Jeg har da også flere gange holdt i Padborg og haft 12 km hjem. Men
tiden var brugt op.

Og hvis man ikke kan holde hjemme i 11 timer dur den jo heller ikke.

> Ikke et kny kom der.

Det gjorde der heller ikke ved den sidste spedition jeg kørte for.

Derfor er jeg på jagt efter en vognmand der kører for dem.

(Har du forresten regnet på den jeg gav dig for en tid siden med antal
køretimer på en uge?)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-02-06 22:34

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>På en skala fra 1-10, hvor forvirret bliver du så, hvis de to anlæg
>har divergerende opfattelser af hvor du skal hen? ;

Det er et ondt spørgsmål - vi kører jævnligt fra Vordingborg kanten
til Svinnige (ved jyderup) og har nogen gange både en TGO700 og en Mio
i bilen - ingen af dem, foreslår den rute vi bruger ;)

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-02-06 22:41

On Sun, 19 Feb 2006 22:34:00 +0100, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>til Svinnige (ved jyderup) og har nogen gange både en TGO700 og en Mio
>i bilen - ingen af dem, foreslår den rute vi bruger ;)

Jeg véd det godt.

De er s'gu ikke altid enige om ruteføringen.

Det har dog noget at sige hvornår de forskellige leverandører har nye
opdateringer klar.

Min nåede f.eks. lige at få de nye 130 km/t. grænser med.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 00:30

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> opdateringer klar.

> Min nåede f.eks. lige at få de nye 130 km/t. grænser med.

Det er da noget man selv justerer.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-02-06 11:44

On Mon, 20 Feb 2006 00:30:26 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det er da noget man selv justerer.

>--

Min viser et lille fikst skilt oppe i venstre hjørne, med den aktuelle
hastighedsbegrænsning.

Du skal jo være orienteret, selv om du har "mutet" hende kvindfolket,
der "skælder dig ud". )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 13:15

Folmer Rasmussen skrev:
> Min viser et lille fikst skilt oppe i venstre hjørne, med den aktuelle
> hastighedsbegrænsning.
> Du skal jo være orienteret, selv om du har "mutet" hende kvindfolket,
> der "skælder dig ud". )

Snakker vi ikke om to forskellige ting her?

Jeg tænker på de hastigheder der bliver lagt til grund for den tid en
beregnet rute vil tage at køre.

Der er jeg vandt til selv at kunne justere dem i den Route66 jeg selv
bruger.

F.eks. får jeg den bedste beregning af motorvejskørsel når jeg bruger 83
km/t når bilen faktisk kan køre 90 km/t.

Er begrænseren sat lavere skal det andet også sættes lavere.

Men det undrer mig hvis dem der laver kortene tør gå så vidt at medtage
lokale hastighedsbegrænsninger når de åbenbart ikke tør medtage
brohøjder og vægtbegrænsninger.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-02-06 14:04

On Mon, 20 Feb 2006 13:14:50 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Snakker vi ikke om to forskellige ting her?

>--

Det gør vi sikkert. Det er hændt før.

> [...]

>beregnet rute vil tage at køre.
>
>Der er jeg vandt til selv at kunne justere dem i den Route66 jeg selv

På min kan du vælge mellem lastbil og personbil.

>--

>F.eks. får jeg den bedste beregning af motorvejskørsel når jeg bruger 83
>km/t når bilen faktisk kan køre 90 km/t.

>--

Jeg tror at "lastbilmode" på min er 80 km/t. Jeg tror ikke at jeg selv
kan ændre på dette.

> [...]

>Men det undrer mig hvis dem der laver kortene tør gå så vidt at medtage
>lokale hastighedsbegrænsninger når de åbenbart ikke tør medtage

Jamen ikke desto mindre er de indlagt på min navi. Det siger sig selv,
at lokale begrænsninger p.gr.a. vejarbejde ikke er medtaget.

En sjov detalje.

Den nyeste forlængelse af autobahn op mod Puttgarden er ikke kommet
med, og det kan nok være at hun råber noget efter mig. Der var jo
en væsentlig lavere begrænsning, før....

Jeg mener at vide, at det skulle være muligt at købe et program med
brohøjder osv., men at det skulle være så dyrt, at det kun er
interessant for meget få.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 15:54

Folmer Rasmussen skrev:
> Det gør vi sikkert. Det er hændt før.

> På min kan du vælge mellem lastbil og personbil.

Det kan jeg også, men derudover kan jeg sætte mit valg af hastighed på
11 forskellige typer vej, på brug af færge eller biltog og en
%-nedsættelse af hastighed i tunnel og by områder.

Da jeg så har brugt det samme program, i ny versionengang om året, mener
jeg at have fundet nogle hastigheder der giver mig et realistisk bud på
den tid jeg faktisk kommer til at bruge.

> Jeg tror at "lastbilmode" på min er 80 km/t. Jeg tror ikke at jeg selv
> kan ændre på dette.

Det er, bl.a., sådan noget der afholder mig fra at købe sådan en lille
bærbar dims.

Overvejelserne går i øjeblikket på en Ipaq med telefon, og så den
version R66 der passer til den.

> Jamen ikke desto mindre er de indlagt på min navi. Det siger sig selv,
> at lokale begrænsninger p.gr.a. vejarbejde ikke er medtaget.

Jeg ved ikke engang om de er med på den nyeste version af VDO. Der får
man vist kortmaterialet løbende, og i nyeste version, som man skal bruge
det.

> En sjov detalje.
> Den nyeste forlængelse af autobahn op mod Puttgarden er ikke kommet
> med, og det kan nok være at hun råber noget efter mig. Der var jo
> en væsentlig lavere begrænsning, før....

Jeg har også sommetider siddet og tænkt (råbt) "Hold kæft kvinde" efter
navien.

> Jeg mener at vide, at det skulle være muligt at købe et program med
> brohøjder osv., men at det skulle være så dyrt, at det kun er
> interessant for meget få.

Selv om de ikke omtaler det har allerfald nogen af dem med i R66.

Var engang ude for at der skulle 4 hjælpepunkter på 2 km til for at få
den til at "køre" den vej jeg ville. Da jeg kom frem til stedet viste
der sig at være en 3,5 tons begrænsning.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-06 21:19

Mogens... skrev:
> Jeg vil tro den simulerer færden ud fra hastighed og position.
> Man fornemmer det lidt med TT3, IMO...

Den TT ? jeg prøvede simulerede kørslen i tunneller. Men den var ikke
god til at ramme den rigtige hastighed.

Men hvad den ville havde gjort hvis det ikke bare var at følge en lagt
rute ved jeg ikke. Det nåede jeg ikke at afprøve.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Broegger

Dato : 20-02-06 08:44

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev

> [...]
>
> Men hvad den ville havde gjort hvis det ikke bare var at følge en lagt
> rute ved jeg ikke. Det nåede jeg ikke at afprøve.

Den er overbevist om at du følger ruten og holder den fart du havde da du
kørte ind i tunellen. Og når der så går forlang tid, så giver den op.
Indtil da blinker den med ASN som er den funktion.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-06 13:04

Broegger skrev:
> Den er overbevist om at du følger ruten og holder den fart du havde da du
> kørte ind i tunellen. Og når der så går forlang tid, så giver den op.
> Indtil da blinker den med ASN som er den funktion.

ASN havde jeg slået fra. Det havde en idé om at jeg ofte bevægede mig
med over 140 km/t - i lastbil. Det gad jeg ikke høre på.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 22:20

John Sahl wrote:

> Tomtom Go virker altså bare... Noget bedre end PDA-løsningerne.

Bruger de ikke samme software ?
Det synes jeg at have hørt/læst et sted.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Troels Hansen

Dato : 11-02-06 22:41

Per Beer Hansen wrote:

> Bruger de ikke samme software ?

Short answer: Jo.

Fra : Brizz

Dato : 11-02-06 23:00

Troels Hansen skrev:

> Short answer: Jo.

Så hvorfor skulle TT Go være så meget bedre?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-06 10:27

Troels Hansen wrote:

> Short answer: Jo.

Hvorfor er det så, at TomTomGo er så meget bedre (jeg har ikke selv prøvet
den) ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-02-06 10:37

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Hvorfor er det så, at TomTomGo er så meget bedre (jeg har ikke selv prøvet
>den) ?

*så meget bedre* er vist også at overdrive lidt - den er god, bestemt

en PDA laver jo også andet, end blot at bekymre sig over at finde vej

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-06 10:43

jan@stevns.net wrote:

> *så meget bedre* er vist også at overdrive lidt - den er god, bestemt
>
> en PDA laver jo også andet, end blot at bekymre sig over at finde vej

Jeg undrede mig bare lidt, når det nu er samme software i begge maskiner.
Min PDA løsning virker rigtigt godt og er også pænt hurtig til at regne
ruter og lignende ud.
Det er højest et par sekunder man kan spare, hvis Go er hurtigere til
udregningen, ellers kan jeg ikke se hvori forskellen skulle være til det
bedre.
Men som sagt, så har jeg ikke prøvet Go og kender den derfor kun af omtale.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-02-06 10:45

> Hvorfor er det så, at TomTomGo er så meget bedre (jeg har ikke selv prøvet
> [...]
Min erfaring med TT 2 + 3 på en Ipaq 2210'er er noget blandede; virker som
regel fint med enkelte særheder. Planlægning af en rute går sådan set OK,
men f.eks. at komme i tidsnød og beslutte at skippe et mellemstopbetød at
den ikke ville væk fra Slagelse. Selv om jeg havde været inde i ruteplanen
og slettet byen fra planen - ja, så fandt jeg senere netop Slagelse i
planen.... Op gennem Sverige gav ruteplanlægning lidt sjove oplevelser; nok
fordi jeg ikke havde zoomet nok ind på kortet før jeg valgte rutepunkter kom
vi et par gange ud på meget små paralelveje til landevejen.
Altsammen ikke det store - det kommer her; den har en usædvanlig dårlig
timing mht at gå død. Bedst som man kommer til et afgørende vejkryds så
fryser den ! Løsningen er enkel: ud af holderen så du kan jage pennen ind i
reset-hullet, genstarte TT og vente på at den finder sig selv - og
signal....ikke altid nogen helt enkel øvelse med campingsvognen på slæb.

Jeg er selv på nippet til at købe den nye TT One, dels fordi den kører
Linux, dels fordi den ikke skal køre andet end navigation. Mit indtryk er at
en dedikeret enhed har lidt lettere ved at håndtere den ene ting, den skal
kunne. Samtidig kan det være at TT rent faktisk ikke er udviklet til at køre
under Windows - og derfor måske kører bedre under Linux.
Og så har One fået SirfStarIII-chipsettet - hvilket gir en meget mere følsom
antenne-del. Den sku efter rygterne at deømme kunne bruges i f.eks.en C5
(med atermisk forrude) uden ekstern antenne. Vi har netop såd'n C5'er i
firmaet og der er indkøbt en Garmin I3'er til den - og det va nødvendigt at
købe en ekstra antenne....

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-06 10:52

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> jage pennen ind i reset-hullet, genstarte TT og vente på at den
> finder sig selv - og signal....ikke altid nogen helt enkel øvelse med

Jeg kender ikke TT2 men har kørt med TT3 i ca. et halvt år uden nogen af
ovenstående problemer.
Og det var i en mindre/svagere PDA (HP rz1710, mindre fås de vist ikke) end
din (tror jeg).
I øjeblikket bruger jeg en QTek 2020 med TT5 og den har heller aldrig gjort
nogen af ovennævnte knuder ifm GPS brug.
Tror du ikke at det måske er din PDA der er problemet mht at gå død i de
nævnte situationer?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-02-06 12:23

> [...]
> gjort nogen af ovennævnte knuder ifm GPS brug.
> Tror du ikke at det måske er din PDA der er problemet mht at gå død i de

Ja - jeg er sikker på at det ikke kun er min maskine, der har problemerne.
Der er mange tråde om emnet at finde rundt omkring. Mange problemer skyldes
ganske sikkert en eller anden form for konflikter mellem løbende programmer.
Har f.eks. oplevet at det at sætte Outlook til at hente mail automatisk, når
ellers den har forbindelse via mit Wi-Fi kort til CF-porten gør at Outlook
mener at min GPS-antenne, der også bruger CF-porten, er brugbar til at hente
mail over. Med det resultat at du hvert xx minut får en meddelelse på
skærmen om at der ikke kan opnås forbindelse til mail-serveren....
2 kammerater her i blokken har også taget turen over ppc/TT og bruger nu
begge TT Go - mener det er hhv 300 og 700 - uden disse problemer.
Har prøvet en "total recall" af maskinen for kun at installere TT3 - bare
for at undgå konflikter - men syntes ikke det fjerner alle problemer. Har
dog også en original TT antenne med kabel, som jeg faktisk aldrig rigtigt
har brugt - måske man sku teste den lidt, selvom jeg ikke er vild med den
gang kabelsalat, jeg får ud af det.

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Thomas J.

Dato : 11-02-06 23:02

Den Sat, 11 Feb 2006 22:13:49 +0100 sendte "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> følgende røgsignaler:

>Tomtom Go virker altså bare... Noget bedre end PDA-løsningerne.

Bare man husker at TomTom's "TMC" er GPRS-baseret og koster dermed
penge når det benyttes + GSM-abonnementet.

Eksempelvis understøtter Mio A201, 268 og 269 TMC via FM-signaler og
det koster kun TMC-antennen.

Så det er vel et spørgsmål om penge og komfort.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.870 km)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-06 02:14

John Sahl skrev:
> Tomtom Go virker altså bare... Noget bedre end PDA-løsningerne.

Har de lært at finde over grænserne?

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : RuneR

Dato : 12-02-06 11:13

"Mathias" <nospam@please.com> wrote in message
> [...]
> Skal jeg hellere vælge et anlæg fra TomTom?
>
> Jeg hører meget gerne om erfaringer med diverse anlæg - fordele og

Hvis jeg skulle købe nyt idag ville det bestemt blive Garmin Nüvi350 har
gode erfaringer med garmin.
Har min 4 Garmin GPS enhed. Og det er ikke fordi de er gået i stykker men
fordi mer vil have mer ;)

http://www.garmin.dk/products/description/5/2350

Mvh Rune

Fra : Johnt

Dato : 13-02-06 02:24

> [...]
> Skal jeg hellere vælge et anlæg fra TomTom?
>
> Jeg hører meget gerne om erfaringer med diverse anlæg - fordele og

Jeg har kigget på både Carmin og TomTom. Jeg valgte Carmin, da der åbenbart
er, eller har været mange reklamationer på TomTom, blandt andet holdt FDM op
med at sælge TomTom fordi for mange gik i stykker.

Køb en Carmin, du vil ikke fortryde det.

Carmin StreetPilot C330 er rigtig god.

Hilsen
Johnt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-02-06 08:40

> [...]

> vi kører på ferie i Europa, ex. Tyskland, Østrig, Italien og Frankrig.
> Skal jeg hellere vælge et anlæg fra TomTom?

Min Garmin er lidt over 2 år gammel. Jeg ville ikke bytte med nogen som
helst. Man har _alle_ de informationer man kan ønske sig til rådighed på
samme skærmbillede og den giver fejlfri instruktioner (med mindre kortet er
blevet for gammel).

Garmin 2610 - men en Quest er slet ikke ueffen.
--
Per, Esbjerg

Fra : KS

Dato : 14-02-06 01:00

> [...]
er
> blevet for gammel).
>
> Garmin 2610 - men en Quest er slet ikke ueffen.

Hej - der er self ingen anlæg der er fejlfrie. Det er faktum.
Jeg har kørt ca 70kkm med tt3 og 20kkm med tt5, med stor stor tilfredshed.
Kender mange der også kører tomtom som er mindst ligeså glade. Mange
hyrevogne synes jeg også ofte man ser en pda i...(tomtom)

/Ken

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-06 09:42

"KS" <ken_S123@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej - der er self ingen anlæg der er fejlfrie. Det er faktum.
> Jeg har kørt ca 70kkm med tt3 og 20kkm med tt5, med stor stor tilfredshed.

Jeg har nok kørt 150.000 km med StreetPilot og jeg er endnu mere tilfreds
end du er ;)

> Kender mange der også kører tomtom som er mindst ligeså glade. Mange
> hyrevogne synes jeg også ofte man ser en pda i...(tomtom)

Så kan man jo også samtidig holde øje med emails og så´en. At der så kommer
nedbrud en gang i mellem pga. fejlbetjening (f.eks. flad batteri) eller
fordi programmerne ikke kan finde ud af at samarbejde med hinanden - må man
jo så leve med.

Fra : Lars Holst

Dato : 15-02-06 00:36

"Mathias" <nospam@please.com> said in

> [...]
> TomTom?
>
> Jeg hører meget gerne om erfaringer med diverse anlæg - fordele og

Køb en Sekstant og en almanak.
Skal være i metal.

--
Lars Holst

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-06 09:45

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Køb en Sekstant og en almanak.
> Skal være i metal.

Vi har brugt kort, når vi kørte på ferie. Det første jeg købte var så en
højdemåler - det er ganske spændende at følge med i hvilken højde man er,
når man kører sydpå. Derefter indkøbte jeg et kompas, som efter en justering
(hver gang den blev monteret) af et minuts varighed viste den retning man
bevægede sig rimelig godt. Så fik jeg gps´en og slap for både kort, kompas
og højdemåler.

Før jeg begyndte at bruge kompas var jeg dog i stand til at fortælle hvor
syd er ud fra solens stilling :)

--
Per, Esbjerg