Ford navne ?
Fra : Basil

Dato : 11-02-06 11:21

Har vi en historiker blandt os (Verner) ?
Jeg så Wheelser Dealers i morges, hvor han sætter en Ford Capri let i
stand.
Jeg kom til at undre mig over Fords navngivning, hvad har lagt navn til
bilerne ?
Lidt Google viser at det vist er inspireret fra det romerske rige.
Taunus, Granada, Prefect, Scorpio og Consul passer nemt ind i min
teori, men hvad med resten ?
Capri, Cortina, Transit, Mondeo, Fiesta, Escort, find selv på flere.
Kai

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 11:26

Basil wrote:
> [...]
> teori, men hvad med resten ?
> Capri, Cortina, Transit, Mondeo, Fiesta, Escort, find selv på flere.

Jeg ved ikke hvor de har dem fra, men flere af dem er jo stednavne.
Måske de har brugt lidt forskelligt ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : fagus

Dato : 10-02-06 12:46

Capri =italiensk ø

Fra : Basil

Dato : 11-02-06 13:58

fagus skrev d. 10-02-2006 i meddelelse
<43edce3c$0$141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> Capri =italiensk ø

Det har jeg også hele tiden troet, men det er vist ikke sandheden i
forhold til modelnavnet.
Granada er også en Spansk by.
Måske er der intet system i det ?
Kai

Fra : Ivar

Dato : 11-02-06 12:54

Basil skrev:

> [...]
> hvad med resten ?
> Capri, Cortina, Transit, Mondeo, Fiesta, Escort, find selv på flere.

Tidligere var det helt forskellige biler der kom fra Ford europæiske
fabrikker. Fabrikkerne i Tyskland, England og Frankrig brugte deres
egne navneserier. Nu forsøger Ford at være international og disse
forskelle findes ikke mere.

Taunus er et eksempel på et tysk navn. Escort, Capri, Cortina er
engelske navne.
Nye navne er fx. Mondeo og Ka. Det sidste virker godt nok meget tysk,
da det for tysker udtales som car.

Ivar Magnusson

--
Er du tilfreds med Outlook Express, men vil gerne have
flere funktioner?

Fra : Chr

Dato : 11-02-06 20:33

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> engelske navne.
> Nye navne er fx. Mondeo og Ka. Det sidste virker godt nok meget tysk,

Ka er ikke tysk...men Ægyptisk...

sjovt med feks Cougar og Puma...det er jo det samme..måske de skulle lave
en Panther

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 20:55

Chr wrote:

> sjovt med feks Cougar og Puma...det er jo det samme..måske de skulle
> lave en Panther

En lyserød en måske ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ivar

Dato : 11-02-06 21:33

Chr skrev:

> Ka er ikke tysk...men Ægyptisk...

Jeg ved ikke hvad "Ægyptisk" er for noget, men
Ford-navnet "Ka" er tysk lydskrift for car.

Ivar Magnusson

--
Er du træt af Outlook Express'?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Basil

Dato : 12-02-06 07:25

Ivar skrev d. 11-02-2006 i meddelelse
<mn.5d0d7d621a280df2.31159@nozpamwebspeed.dk>:

> Jeg ved ikke hvad "Ægyptisk" er for noget, men
> Ford-navnet "Ka" er tysk lydskrift for car.

Så må det være Ægyp-Tysk lol
Tak for jeres input.
Kai

Fra : Thomas J.

Dato : 11-02-06 14:13

Den Sat, 11 Feb 2006 11:20:48 +0100 sendte "Basil"
<KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> følgende røgsignaler:

> [...]
>teori, men hvad med resten ?
>Capri, Cortina, Transit, Mondeo, Fiesta, Escort, find selv på flere.

Ford Kai ? Den har jeg aldrig hørt om.

Er det en Ka med injection ? ;-P

Nå, men Mondeo betyder verden på et aller andet kaudervælsk.
Og Ford ville vist bygge en verdensbil, selv om den hedder Contour i
USA. Mon ikke at det er den der hedder Fusion i USA nu.

Fiesta betyder vist fest (hmmm ikke meget fest i en Fiesta....måske i
en ST)

Escort skulle vist have været Æsk'Lort, men de kunne ikke stave
rigtigt. *G*

Capri og Cortina er vist italiensk inspireret. Cortina er i hvert et
eksklusivt vinterskisportssted.

Transit er vel når varerne er mellem destinationerne. Eks. som i en
lufthavn.

Puma og Cougar er jo vildkatte (det lugter jo lidt af fart, styrke og
temperament)

Taurus er mytologi.

Eller også tager jeg fuldstændigt fejl, men så gik min tid da med det.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.870 km)

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-02-06 11:10

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:5hnru1hgciequabontctr3fef7bsrgqbcq@4ax.com...

> Taurus er mytologi.

Taurus, Scorpio, Orion er alle astronomiske konstellationer (eller
"stjernetegn", som de også benævnes af såkaldte "astrologer" i div. kulørte
blade, formiddagsaviser og underlødige fjernsynsprogrammer).

Taurus = Tyr; Scorpio = Skorpion; Orion = ja, Orion!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Hans Jensen

Dato : 11-02-06 14:17

Cortina er et bjerg i Italien

Hans

Fra : fagus

Dato : 11-02-06 17:12

taunus=bjerg i Tyskland

Fra : Thomas J.

Dato : 11-02-06 17:42

Den Sat, 11 Feb 2006 17:12:08 +0100 sendte "fagus" <fagus@mail.dk>
følgende røgsignaler:

>taunus=bjerg i Tyskland
>"Hans Jensen" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse

Sierra betyder noget i retning af savtakket bjerglandskab, eller vel
slet og ret bjergtinder.