Ild i bil, kan den eksplodere???
Fra : Kim H. Mogensen

Dato : 11-02-06 09:54

Hej

En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen så
have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??

mvh

Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-02-06 10:01

Kim H. Mogensen wrote:
> [...]
> at fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken,
> ville bilen så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan

Alt kan ske...
Dog normalt ikke - kun på film...

Tror fanden at amerikanere er så bange for at kører galt...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-02-06 10:35

meddelelse

> Alt kan ske...
> Dog normalt ikke - kun på film...
>
> Tror fanden at amerikanere er så bange for at kører galt...

"Myth Busters" på Discovry har gennemhullet den myte, og en benzintank med
1,2... mange riffelskud. Der skal luft til for at det brænder, eksplodere,
det er der normalt for lidt af i en tank, med mindre der kun ligger en sjat
på bunden. Blandingsforholdet 1:9, benz,luft, er MEGET eksplosionsfarlig.

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 11-02-06 13:44

> "Myth Busters" på Discovry har gennemhullet den myte...

Ret funny serie, de har "opfundet" dér!
Selve TV-kanalen er ikke det værste, der er skabt. Der er mulighed
for at tilegne sig en del viden på kanalen - ikke mindst om biler...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-02-06 13:55

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Selve TV-kanalen er ikke det værste, der er skabt. Der er mulighed
> for at tilegne sig en del viden på kanalen - ikke mindst om biler...
Den er den bedste for alle gearheads, selv om der er meget "genbrug" ;).

Fra : Rohde

Dato : 12-02-06 09:27

> Tror fanden at amerikanere er så bange for at kører galt...

Hehe ja, derfor er det også hylende morsomt at se Simpsons hvor altid
eksploderer. Da familiens bil kørte ud på isen og sank eksploderede den da
den ramte bunden af søen. Good one!!!! Og da homer og vennerne i fulldskab
kører bil på fodboldbanen og kører gennem netmaskerne brænder målet ned tl
grunden. For ikke at tale om da sheriffen bliver puttet i en tønde, og
trillet ned ad bakken. Da han rammer træet nede i dalen ryger både tønde og
træ i luften Mener faktisk også der er noget med en der smækker en dør
til en telefonboks eller lignende, der så også forsvinder i et inferno af
ild.

/Rohde

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 11-02-06 13:36

"Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
> så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??

Jeg har en god ven der er brandmand. Han mener han har slukket i nærheden af
100 bilbrande, og ikke én har være eksplosiv.. Benzin eksplodere
tilsyneladende ikke, men brænder bare meget voldsomt...

MVH

Morten Wulff Nielsen

Fra : Brizz

Dato : 11-02-06 14:36

Morten Wulff Nielsen skrev:
> Benzin eksplodere
> tilsyneladende ikke, men brænder bare meget voldsomt...

Helt sandt er det så ikke. Det kan godt være det ikke eksploderer i
biler når de brænder. Benzin kan sagtens eksplodere. Der skal dog
extremt meget varme til også skal der være mere damp end benzin for at
det bliver noget vildt. Har oplevet det på brandskole under
kontrollerede forhold.
Men sandt. Man skal ikke satse for meget på det når man ser en bil brænde.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 11-02-06 14:37

"Morten Wulff Nielsen" <wulffnielsen_fjern-dette_@hotmail.com> wrote in

> Jeg har en god ven der er brandmand. Han mener han har slukket i
> nærheden af 100 bilbrande, og ikke én har være eksplosiv.. Benzin
> eksplodere tilsyneladende ikke, men brænder bare meget voldsomt...

Næ det er jo som en anden skrev.
Benzindampe/luft blanding skal være 1/9 før det er eksplosivt i sin
forbrænding.

Alle andre blandinger brænder ikke nær så godt, omend der udvikles en
pokkers masse varme alligevel.

Lidt offtopic og så vidt jeg husker:
Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!

Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og lidt
af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker
inde i motoren.

--
Kind regards Jens Borchert Pedersen
Odense Steel Shipyard Ltd. PO Box 176 , DK-5100 Odense C , DENMARK

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-02-06 16:49

> [...]
> af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker

Nej det tror jeg ikke du har ret i, diesel begynder at dampe ved 59 grader
men selvantænder der mener jeg at det skal højere op.

Bare tag olie eks. frityre osv.

men det må der være andre der ved mere om end mig.

Hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-06 17:49

Jens Borchert Pedersen skrev:
> [...]
> Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
> Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!

Så husker du galt. Skal man have gang i et 'oliebad' i forbindelse med
en brandøvelse er det ikke unormalt at man hælder diesel på olien for at
antænde den, og benzin på diesel'en for at antænde den.

Diesel skal være under høj tryk og/eller varme for at kunne brænde.

> Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og lidt
> af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker
> inde i motoren.

"Flammepunktet er den laveste temperatur, ved hvilken en brændbar væske
afgiver dampe nok til at kunne antændes. Eksempler på flammepunkter:

Produkt Flammepunkt, °C
Benzin     <-40
Petroleum    45
Exxol D100    100
Isopropanol    12 "

Diesel opgives til at have et flammepunkt på 56 °C.
Motorolie opgives til at have et flammepunkt over 200 °C.

(Bemærk at der står -40 °C (minus 40 grader C) ved benzin.)

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : NS

Dato : 11-02-06 18:20

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> antænde den, og benzin på diesel'en for at antænde den.
>
> Diesel skal være under høj tryk og/eller varme for at kunne brænde.

Det er forkert. Dieseldampe selvantænder ved meget
lavere temperatur end benzin gør.

> [...]
> Motorolie opgives til at have et flammepunkt over 200 °C.
>
> (Bemærk at der står -40 °C (minus 40 grader C) ved benzin.)

Det, du viser der har ikke noget med
selvantændingsfaren i en motor at gøre, men ved
hvilken temperatur der er tilstrækkeligt med dampe
tilstede til at de kan antændes.

Hælder du benzin på en varm flade og diesel på en
anden varm flade, så antænder diesel altså ved en
langt lavere temperatur på fladen.

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-06 21:16

NS skrev:
> Det er forkert. Dieseldampe selvantænder ved meget lavere temperatur end
> benzin gør.
<cut>
> [...]
> Hælder du benzin på en varm flade og diesel på en anden varm flade, så
> antænder diesel altså ved en langt lavere temperatur på fladen.

Prøv lige at læse dette igen;

"Flammepunktet er den laveste temperatur, ved hvilken en brændbar væske
afgiver dampe nok til at kunne antændes."

Når du så oplyses at benzin har et flammepunkt der er lavere end MINUS
40 grd C og diesel et flammepunkt højere PLUS 200 grd C, hvilket produkt
tror du så først vil antænde?

Hvis du havde ret ville det fjerne grundlaget for at transportere benzin
og diesel i hele EU, da de regler bygger på flammepunktet.

Men mener du stadig noget andet kommer du da bare med nogle henvisninger
der understøtter din påstand.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik B.

Dato : 12-02-06 11:38

> [...]
> grd C og diesel et flammepunkt højere PLUS 200 grd C, hvilket produkt tror

Nu snakker vi så om at "selv"antænde!! Og som NS fortæller, SELV antænder
oliedampe (diesel) ved ca. 250 grader og benzindampe først ved omkring 500
grader....

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-06 14:42

Henrik B. skrev:
> Nu snakker vi så om at "selv"antænde!! Og som NS fortæller, SELV antænder
> oliedampe (diesel) ved ca. 250 grader og benzindampe først ved omkring 500
> grader....

Den forskel var jeg ikke klar over. Men det er jeg nu.

Men jeg fandt så også ud af at de temperaturer fremkommer som følge af
forskellige tilsætninger. For benzin tilsætter man oktan for at hæve
temperaturen, mens man for diesel tilsætter cetan for at sænke den.

Hvad antændelsestemperaturene er for benzin hhv diesel uden tilsætning
kan jeg så ikke finde noget på. Men hvor interessant det så er ved jeg
ikke. Det er jo ikke i den form vi møder dem.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik B.

Dato : 12-02-06 14:52

> [...]

> forskellige tilsætninger. For benzin tilsætter man oktan for at hæve
> temperaturen, mens man for diesel tilsætter cetan for at sænke den.

Oktan og cetan, er ikke tilsætningsstoffer, men blot måleenheder, for
bankefasthed. Det er helt andre "tilsætningsstoffer" - additiver - der er
medvirkende til oktan (cetan) tallet, bl.a.også raffineringsgrad m.v.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-06 17:27

Henrik B. skrev:
> Oktan og cetan, er ikke tilsætningsstoffer, men blot måleenheder, for
> bankefasthed. Det er helt andre "tilsætningsstoffer" - additiver - der er
> medvirkende til oktan (cetan) tallet, bl.a.også raffineringsgrad m.v.

Det jeg kan læse mig til er at 2, af de ca 1.400 tilsætningsstoffer, der
er (kan være) i benzin er n-heptan og iso-oktan. Og at '95 oktan' er et
udtryk for at mellem de to er 95% iso-oktan og 5% n-heptan.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Armand

Dato : 11-02-06 17:43

Jens Borchert Pedersen skrev:

> Lidt offtopic og så vidt jeg husker:
> Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
> Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!

Jeg ville gerne anfægte tallene med de 250° hhv 350° som jeg mener at
kunne huske mig fortalt engang; men kan ikke dokumentere dem. Meningen
er jo stort set det samme så jeg orker ikke at grave efter detaljerne
hele aftenen.

> Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og lidt
> af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker
> inde i motoren.

Eller også er det temmelig kritisk med diesel der efter et sammenstød
drypper på en (jvf. dine tal) 150° varm manifold =

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
.. .
..

Fra : Henrik B.

Dato : 12-02-06 11:40

"Jens Borchert Pedersen" <jensbp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
> Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!

Dieseldampe = ca. 250 - 260 grader.
Benzindampe = ca. 500 grader.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Christian Raaby

Dato : 11-02-06 18:35

En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
> fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
> så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??

Jeg tror ikke du skal være bange for at benzintanken eksploderer. Det kan
dog godt stadig være farligt at stå for tæt på, da dækkene kan eksplodere.
Det er ikke rart, at få smeltet gummi i ansigtet...

Mvh.

Christian
hvis Polo udbrændte sidste år

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 19:51

> [...]
> fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
> så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??

Det er kun på film det sker.
Min Sierra udbrændte også og benzinen løber bare ud på vejen hvor den
brænder. En explosion kan kun finde sted ved benzindampe og ikke i flydende
form.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-02-06 20:06

> [...]
> fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
> så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??

Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.

MVH Hans

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 11-02-06 21:28

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse

> Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.

Hvordan virker en benzinmotor så ?

--

/Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-06 22:10

Torben (Tilst) skrev:
> Hvordan virker en benzinmotor så ?

Det brænder. Bare meget hurtigt.

Og hvis jeg ikke husker helt fejl fra min tid i Cirkus Milli, så fik vi
at vide at det faktisk også er det sprængstof gør. Det går bare p**se
hurtig.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-02-06 22:28

> Det brænder. Bare meget hurtigt.

Korrekt Finn.

Benzin & dieselmotorer alle "forbrændingsmotorer" ikke "eksplosionsmotorer".

> Og hvis jeg ikke husker helt fejl fra min tid i Cirkus Milli, så fik vi at
> vide at det faktisk også er det sprængstof gør. Det går bare p**se hurtig.

Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis plastisk
sprængstof i modsætning til "sortkrudt".

Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt
forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.

MVH Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-02-06 23:04

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt
> forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.

Explosiver har "indbygget" ilt i de kemiske komponenter, fx. i form af
nitrat - kunstgødning. Det og diesel er i kombination særdeles effektivt :(.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-02-06 23:09

> Explosiver har "indbygget" ilt i de kemiske komponenter, fx. i form af
> nitrat - kunstgødning. Det og diesel er i kombination særdeles effektivt
> :(.

Tak det ved jeg godt, men nu var det jo ikke lige det der var spørgsmål
angående.

MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-02-06 23:13

> Explosiver har "indbygget" ilt i de kemiske komponenter, fx. i form af
> nitrat - kunstgødning. Det og diesel er i kombination særdeles effektivt
> :(.

Ja ganske flot hvis man da kan tale om flot når man skal simulere en
atomsprængning, 1000-1200 L diesel & 40-50 kg plastisk sprængstof, noget af
en paddehat.

MVH Hans

Fra : Thomas G

Dato : 12-02-06 00:32

> [...]
>
> Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt
> forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.

Definitionen på eksplosion er at "ilden" breder sig hurtigere en trykbølgen.

Alt brændbart kan i princippet eksplodere såfremt man pakker det ind eller
på anden måde bringer det under forhold der får "ilden" til at bevæge sig
hurtigere end trykbølgen ... f.eks. sortkrudt pakket ind i papir ... også
kaldet kanonslag.

mvh Thomas G

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-02-06 08:41

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hurtigere end trykbølgen ... f.eks. sortkrudt pakket ind i papir ... også

Øhhh Thomas - du vrøvler. Hvis du vil jeg skal tro på den historie skal der
bedre argumentation til.

Ilden er ikke nødvendigvis en komponent i en eksplosion, derimod ofte en
følgevirkning af "trykket" som eksplosionen danner hvis der forekommer
brændbare matrialer i eksplosionsområdet..

MVH Hans

Fra : Thomas G

Dato : 12-02-06 10:15

> [...]
> følgevirkning af "trykket" som eksplosionen danner hvis der forekommer
> brændbare matrialer i eksplosionsområdet..

Ok ...

Når jeg skriver "ilden" mener jeg en kemisk reduktion der medføre varme. Den
kemiske reaktion kan være med ilten i luften eller med andre redox stoffer
der er en del af stoffet selv (f.eks. nitrogen i kunstgødning).
For eksplosive materialer er det gældende at når reaktionen går i gang
forbrænder/reagerer kemisk de så hurtigt at det for svare til
"øjeblikkeligt", denne hurtige reaktion og pludselige udvikling af ekstrem
varme medføre en trykbølge (luften varmes op / gas frembragt fra den kemiske
reaktion). Dette høre vi som et knald og kaldet det generelt for en
eksplosion. Tager man sortkrudt og lægger det på bordet og tænder ild til
det forbrænder det (hurtigt ... men intet knald), pakker man krudtet ind i
papir når forbrændigen meget langt før trykbølgen frigives (lidt som hvis
man laver et knald ved at lave overtryk i en tank indtil den giver efter og
trykluften slipper ud)

Set i forhold til hvad jeg skrev først så er det en general beskrivelse at
hvis trykbølgen (varmen) flytter sig hurtigere end den kemiske reaktion i
materialet, så medføre varmeudviklingen/gas udviklingen ingen trykbølge som
vi høre som eksplotionen (knaldet), og ja du har ret min beskrivelse med at
pakke noget ind er ikke helt god da det svare til at lave et knald ved
at pumpe luft i en tank indtil den giver efter, vi kalder det en eksplotion,
men du har selvfølgelig ret i at det gør ikke sort krudt til et eksplosivt
material.

hilsen Thomas G

Beskrivelser fundet på nettet
High explosives are capable of detonating and are used in military
ordinance, blasting and mining etc.. These have a very high rate of
reaction, high pressure development, and the presence of a detonation wave
that moves faster than the speed of sound (1,400 to 9,000 meters per
second). Examples include primary explosives such as nitroglycerin that can
detonate with little or no stimulus and secondary explosives such as
dynamite (trinitrotoluene, TNT) that require a strong shock (from a
detonator such as a blasting cap).

Low explosives change into gases by burning or combustion. These are
characterized by deflagration (burning rapidly without generating a high
pressure wave) and a lower reaction rate than high explosives. The overall
effect ranges from rapid combustion to a low order detonation (generally
less than 2,000 meters per second). Gun powder (black powder) is the only
common example.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-06 02:12

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
>>
> Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis plastisk
> sprængstof i modsætning til "sortkrudt".

Det kan godt være jeg blander krudt og sprængstof sammen. Det er
immervæk et par+ år siden jeg var i det cirkus.

Men jeg mener dog at man snakkede om "brændehastighed" på sprængsnor.

> Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt
> forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.

Og diesel kan knap nok brænde.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-02-06 08:20

> Det kan godt være jeg blander krudt og sprængstof sammen. Det er immervæk
> et par+ år siden jeg var i det cirkus.

5. maj 1965 Randers

> Men jeg mener dog at man snakkede om "brændehastighed" på sprængsnor.

Der er jo lidt forskellige udtyrk, Vi fik at vide/lærte at det hed
"detonerende" tændsnor.
> Og diesel kan knap nok brænde.

Der skal i hvertfald mere kog på gryden.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-06 14:05

Hans L. Jørgensen skrev:
> 5. maj 1965 Randers

Hæhæ. Var det da Centurion kom? (Jeg var der da den blev afløst.)

> Der er jo lidt forskellige udtyrk, Vi fik at vide/lærte at det hed
> "detonerende" tændsnor.

Jeg kan ikke huske alle termerne, mest blot at det var en tidligere
jægersoldat vi havde som underviser i det. Og at han havde en lidt
alternativ holdning til det med sprængstoffer.

> Der skal i hvertfald mere kog på gryden.

Yes.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-02-06 14:26

> Hans L. Jørgensen skrev:
>>>
> Jeg kan ikke huske alle termerne, mest blot at det var en tidligere
> jægersoldat vi havde som underviser i det. Og at han havde en lidt
> alternativ holdning til det med sprængstoffer.

Sådan en carl havde jeg også som chef for svømmedykkergruppen, og jo de
havde/har alternative opfattelser af indtil flere forskellige ting, men -
ham jeg havde som chef var fa...me et mandfolk.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-06 17:09

Hans L. Jørgensen skrev:
> Sådan en carl havde jeg også som chef for svømmedykkergruppen, og jo de
> havde/har alternative opfattelser af indtil flere forskellige ting, men -
> ham jeg havde som chef var fa...me et mandfolk.

Det var ham her også. Sådan noget med en håndgranat der ikke ville selv
var da ikke noget at ringe til Ålborg efter. Der var et alternativ der
kun kostede 5 minutter og en ekstra håndgranat.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-02-06 08:48

> Og diesel kan knap nok brænde.

> MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Der skal nu ikke meget diesel brændes af for at køre fra en Ascona 1.6 ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-02-06 14:31

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Der skal nu ikke meget diesel brændes af for at køre fra en Ascona 1.6 ;)

Den er nu heller ikke købt for at skulle rende fra andre.

Den var dog lige nede på den anden side af grænsen og se hvor stærkt den
kunne rende. Med 14 km til motorvejsgrænsen skal det jo lige prøves.

Og jeg vil tro den rundede 170 km/t (185 km/t efter uret.)

(Hvor lang tid den brugte til at komme derop snakker vi ikke om. Men det
var dog inden Flensborg Syd.)

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-02-06 08:46

> Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis
> plastisk sprængstof i modsætning til "sortkrudt".

Det har ikke lige noget med det at gøre - men noget at gøre med hvor hurtigt
forbrændingen breder sig. Når den over en vis hastighed, er det en
eksplosion.

Jeg husker desværre ikke hastigheden :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-02-06 20:42

> [...]
>
> Det har ikke lige noget med det at gøre - men noget at gøre med hvor
> hurtigt forbrændingen breder sig. Når den over en vis hastighed, er det en

Også fuldstændigt ligegyldigt, er og bliver aldrig det defínationen står
med, en brand kan have eksplosionlignende karakter, men det gør den _aldrig_
af den grund til en eksplosion -aldrig.

> Jeg husker desværre ikke hastigheden :)

Også totalt ligegyldigt, det er og bliver en brand.

MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-02-06 08:44

"Torben (Tilst)" <t_fejr@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan virker en benzinmotor så ?

Det er en forbrændingsmotor, ikke en eksplosionsmotor.

Tændingsbanken er benzin der eksploderer i stedet for at forbrænde!

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 10:54

> "Torben (Tilst)" <t_fejr@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er en forbrændingsmotor, ikke en eksplosionsmotor.
>
> Tændingsbanken er benzin der eksploderer i stedet for at forbrænde!

Mig bekendt kan benzin ikke eksplodere men kun forbrænde. Tændingsbanken
skyldes at benzinen antænder for tidligt pga. for høj kompression/varme og
derved prøver at tvinge stemplet den modsatte vej tilbage

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-02-06 21:05

> Mig bekendt kan benzin ikke eksplodere men kun forbrænde.

Ja og nej - benzin i flydemde form brænder ikke, men dampene gør.
Min læremester ville ikke tro at jeg kunne slukke en tændstik i et glas
benzin (han var så sikker på at jeg ville brænde værkstedet af, at jeg måtte
afgøre et væddemål ude på gårdspladsen.

Stuntet består i at man fylder et glas "helt" op til randen, således at der
ikke ligger en "dyne" af benzindampe på toppen.

Da jeg havde slukket fire tændstikker i benzin var han overbevist, for satan
hvor blev vi fulde den lørdag aften, (det var dengang lørdag også var halv
arbejdsdag) mester og jeg havde væddet en hel kasse øl (dengang 50 stk.).

> Tændingsbanken skyldes at benzinen antænder for tidligt pga. for høj
> kompression/varme og derved prøver at tvinge stemplet den modsatte vej
> tilbage

Det forekommer ofte når der er koksaflejringer på og i toppen, disse
aflejringer gløder og er/kan derved skyld i både tændingsbanken og
eftertænding (moteren stopper i når tænding afbrydes).

Men - det med koksene har jeg nu lidt svært ved at forestille mig at du har
stor erfaring med Tom ))

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 13:16

> [...]
> eftertænding (moteren stopper i når tænding afbrydes).
>
> Men - det med koksene har jeg nu lidt svært ved at forestille mig at du

Jo min knallert har været meget slem til at danne koks på topstykket og
stemplet. Når den begyndte at tændingsbanke, så kunne man bare slukke for
tændingen og stadig køre videre....(den kunne fint tåle tændingsbanken pga
koks)

--
Tom

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-02-06 10:55

Kim H. Mogensen skrev:

> [...]
> fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen så
> have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??

Kort sagt: Nej!

Lidt længere: Som andre også har skrevet skal der luft til. Ved de i
DK forekommende temperaturer er damptrykket af benzinen så højt at
der i benzintanken er for lidt ilt til at dampene kan brænde - det er
faktisk en sikkerhedsforanstaltning. Smider man en tændt tændstik i
påfyldningsstudsen burde der nok være en smule flamme i toppen, som
hurtigt vil gå ud (don't try this at home). Og det gælder så lang
tid at der er benzin i tanken, uanset hvor lidt.

Eneste teoretiske undtagelse er hvis man suger så hårdt på tanken at
benzinen ikke kan nå at fordampe hurtigt nok.

Hvis man skal have en eksplosion (og ja, benzindampe _kan_ eksplodere)
skal man slå hul på tanken, have dampene fra den spildte benzin
blandet tilpas med luft (ikke for meget, ikke for lidt) og så antænde
det.

Eksempel: For mange årsiden skulle man lave vedligehold på en
lagertank til benzin på et raffinaderi. Man tømte den og skulle så
udlufte den, men man begik to fejl. Ventilatoren havde ikke
eksplotionsikret motor. man satte den til at suge ud af tanken i stedet
for at puste ind. Det gjorde at luft blev suget ind, blandet med
dampene, og da iltkontcentrationen blev høj nok antændte elmotoren
det hele, og man behøvede ikke længere at bekymre sig om den tank.

Diesel kan nok. Men der vil sjældent være nok varme længe nok til at
få tanken kogt, så det er ikke det store problem.

En klassiker her er folk der svejser på tomme olietønder uden at have
gjort dem ordenligt rene. Der er luft nok i dem, og der hvor man
svejser får man både fordampet olie og varmet nok op til at tænde
det.

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-02-06 12:18

Tom (snabela) skrev:

> Mig bekendt kan benzin ikke eksplodere men kun forbrænde. Tændingsbanken
> skyldes at benzinen antænder for tidligt pga. for høj kompression/varme og
> derved prøver at tvinge stemplet den modsatte vej tilbage

Skal vi lige blive enige om nogle definitioner?

Forbrænding = Conflageration (eng) => forbrændingen foregår under
lydens hastighed (i mediet), dvs uden chockbølger.

Detonation = Detonation (eng) => forbrændingen foregår ved/over
lydens hastighed i mediet, det er chockbølgen der antænder.

Ved tændingsbanken starter man med forbrænding, men det øgede tryk
og temperatur der skabes under forbrændingen gør at det går over til
detonation, det er hvad der giver lyden og ødelægger lejer. Derfor
hjælper det at forsinke tændingen, på den måde er stemplet på vej
ned tidligere under forbrændingen og trykket bliver ikke så højt.

Indvendinger?

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-02-06 09:12

Hans L. Jørgensen skrev:

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

Det kan også ske i en gasblanding - deraf gaseksplosion. Det meste jeg
har læst om emnet har været på engelsk, så jeg er ikke helt sikker
på den danske terminologi. Men på engelsk dækker "explosion" over
både "deflageration" og "detonation". Se definitioner i anden
postning.

> [...]
> af den grund til en eksplosion -aldrig.

> Også totalt ligegyldigt, det er og bliver en brand.

Nej. Hvis det er chockbølgen der tænder materialet (hurtigere end
lyden i mediet) er det en detonation. Det sker ved tændingsbanken, og
det er derfor det skader motoren.

mvh

Martin

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-02-06 16:54

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Det kan også ske i en gasblanding - deraf gaseksplosion.

Blandingsforhasblanding med ? ilt, alt efter blandingsforholdet mellem ilt
og gas, kan gasbrand opnå et "eksplosionslignende" forløb, men - det er og
forbliver en brand

[...]

Uanset om det står skrevet på dansk eller noget andet sprog kan det ikke
ændre på definationen eksplosion.

Nej. Hvis det er chockbølgen der tænder materialet (hurtigere end
lyden i mediet) er det en detonation.

Et sådant tryk/chok vil du ikke kunne opnå med en benzin/gasbrand.

Det sker ved tændingsbanken, og
det er derfor det skader motoren.

Inden du udtaler dig om begrebet "tændingsbanken" vil jeg opfordre dig til
at sætte dig måske lidt bedre ind i forbrændingsmotoren. Kan dog til din
information fortælle dig at tændingsbanken i en motor altid stammer fra to
af hinanden uafhængige klider.

1. For tidlig (høj) tænding.

2. koksaflejringer på enten topstykket eller toppen af stemplet, når disse
bliver de varme og gløder, hvilket afstedkommet at forbrændingen af den
tilførte benzin starter inden stemplet er i top. Og stadig der er tale om
"en forbrændingsmotor" ikke nogen "eksplosionsmotor"..

MVH Hans