Udskiftning af træk-stangs manchetter?
Fra : Per Olsen

Dato : 10-02-06 22:31

Hej Gruppe

Min Nissan Almera fra 96, er har revnet den ene trakstangs manchet ud til
det højre hjul, så nu er der fedt i hele hjulet

- Er det noget man selv kan skifte uden spicial værktøj? Tænkte på om
fjedren er i spænd så den springer af når man køsner det nede ved hjulnavet
elelr sådan?

Hvad er fremgangsmåden? er der noget man skal være op,ærksom på ifm med en
sådan udskiftning?
- Jeg har selv skiftet bremser på bilen, skiver både for og bag, så lidt har
jeg rodet med det, men vil en sådan opgave mon være for meget?
- Nogle der måske har et link eller noget til noget hvor man kan se
tegninger til det?

- Hvad burde en sådan operation koste poå et værksted?

Mvh Per

Fra : Møller

Dato : 10-02-06 22:47

"Per Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> tegninger til det?
>
> - Hvad burde en sådan operation koste poå et værksted?

Lap det!

rens det godt
kom lidt mos2-fedt i
affedt manchetten udvendig med f.eks. acetone.
lap med alm. cykellap og lim.
jeg har gjort det, det har indtil nu holdt i 2 år.
de var ved at dø af grin i synshallen, alle blev hidkaldt for at se:
"hvorfor har vi ikke selv fundet på det?"
jeg kan jo ikke gøre for at de er fantasiløse.

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-02-06 08:19

"Møller" <eam@g2.n.dk> skrev i en meddelelse

> "hvorfor har vi ikke selv fundet på det?"
> jeg kan jo ikke gøre for at de er fantasiløse.

Du har beskrevet det før, og det er "skrevet bag øret" - det bliver afprøvet
ved 1. kommende lejlighed :).

Fra : Møller

Dato : 11-02-06 12:43

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Du har beskrevet det før, og det er "skrevet bag øret" - det bliver
afprøvet
> ved 1. kommende lejlighed :).

Jep, det viser blot, at brugere af gruppen ikke lige laver en søgning på
deres problem før de skriver i gruppen, så på den måde må der jo komme mange
indlæg, når den dybe tallerken skal opfindes hver gang.

Googling kan give mange svar, men ingen eksponering i gruppen

Møller

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 08:44

Møller wrote:

> Lap det!

Eller køb færdige "lapper".
Man har i flere år kunnet købe uoriginale manchetter, som er slidset op på
den ene side.
Der medfølger så noget kraftigt lim, som bruges til at lime den sammen med,
når den er sat på.
Ganske snedigt og temmeligt nemt/hurtigt at skifte manchetterne på den måde

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 11-02-06 13:59

> [...]
> med, når den er sat på.
> Ganske snedigt og temmeligt nemt/hurtigt at skifte manchetterne på den

Hvor køber man dem? Ingen her i Næstved vil kendes ved dem....

/Carsten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 16:12

Carsten Hjorth wrote:

> Hvor køber man dem? Ingen her i Næstved vil kendes ved dem....

Jeg har haft købt dem hos:
http://mekonomen.dk/

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-02-06 14:25

Hej!

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Ganske snedigt og temmeligt nemt/hurtigt at skifte manchetterne på den måde

Tja, man kan jo også købe de originale til bilen istedet. Jeg skiftede da for
nyligt alle 4 (dvs. både inderste og yderste) på nogle få timer alt inklusive.
Så nu ved "man" også hvordan dét foregår :)

Man skal jo ikke få reparationerne til at foregå _for_ hurtigt - så kan man jo
ikke tale med de andre gutter på værkstedet samtidigt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din profil nu! http://www.fireflyseason2.com/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 16:13

Kim Voss Schrader wrote:

> [...]
> skiftede da for nyligt alle 4 (dvs. både inderste og yderste) på
> nogle få timer alt inklusive. Så nu ved "man" også hvordan dét

Ja ja, men nu gik snakken jo netop på en "lappe-løsning"

> Man skal jo ikke få reparationerne til at foregå _for_ hurtigt - så
> kan man jo ikke tale med de andre gutter på værkstedet samtidigt :)

Det værksted hvor jeg arbejdede, der måtte vi sq ikke stå og snakke med de
andre alt for meget

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-02-06 17:39

Hej!

Per Beer Hansen wrote:
> Ja ja, men nu gik snakken jo netop på en "lappe-løsning"

Ja ok, men jeg er ikke til do. løsninger :)

> Det værksted hvor jeg arbejdede, der måtte vi sq ikke stå og snakke med de
> andre alt for meget

Nej, men det var vel næppe et hobbyværksted. Fanden gale mig om jeg ville
arbejde på et rigtigt værksted - bilarbejde er primært sjovt når man ikke
arbejder på akkord.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

http://www.fireflyseason2.com/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 20:47

Kim Voss Schrader wrote:

> Ja ok, men jeg er ikke til do. løsninger :)

Tro mig, det er der rigtigt mange andre der er

> Nej, men det var vel næppe et hobbyværksted.

Nope.

> Fanden gale mig om
> jeg ville arbejde på et rigtigt værksted - bilarbejde er primært
> sjovt når man ikke arbejder på akkord.

Og efter mange år i branchen, så er det slet ikke sjovt mere, nu skal det
bare overståes.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-02-06 22:00

Hej!

Per Beer Hansen wrote:

> Tro mig, det er der rigtigt mange andre der er

I know. Det kommer jo an på hvad der er ens hobby og hvad der bare skal virke :)

Er du udlært mekaniker?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 22:23

Kim Voss Schrader wrote:

> Er du udlært mekaniker?

Jep.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per JM Olsen

Dato : 11-02-06 14:59

Hej Per

Det lyder jo herligt!
- Ved du evt hvor disse driv aksel manchetter der er slidset op kan købes i
aalborg området? eller blot via postordre?

--
Med Venlig Hilsen
Per Olsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-06 16:12

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-02-06 22:45

Per Olsen skrev:

> - Er det noget man selv kan skifte uden spicial værktøj?

Kender ikke din bil specifikt (dér må andre træde til), men på min gamle
Kadett tar det en times tid at pille fjederbenet af så man kan komme til
aksel og manchet.

Sidst jeg rev akslen ud af gearkassen kom jeg dog til at rive det inderste
led i 2 dele, og da det ikke kan samles igen måtte jeg ud og finde et nyt
brugt

> Tænkte på om
> fjedren er i spænd så den springer af når man køsner det nede ved
> hjulnavet elelr sådan?

Jeg tror fjederbenet er en enhed - sådan er det på min.

> Hvad er fremgangsmåden?

Et skud: hjul af, caliber af, fjederben frigøres fra bærekuglen med en
*stor* hammer og et modhold.

> [...]
> lidt har jeg rodet med det, men vil en sådan opgave mon være for
> meget? - Nogle der måske har et link eller noget til noget hvor man

Kan du ikke finde en Haynes eller lignende - evt på biblioteket?
Hans
http://kortlink.dk/26dh