Gode råd ang. behandlingen af biler...
Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-06 20:35

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=333775

10 ting din bil ikke har godt af...

Bliver du lidt mere bevidst over, hvordan du behandler din bil,
gør du bilen og i sidste ende din pengepung en tjeneste

Af Anders Berner - 9:00 - 7. feb. 2006

Mange af os hviler foden på koblingen, kører op over kantsten,
når vi parkerer, og starter bilen i frostvejret for at få isen af ruderne.
Vi gør det nok, fordi har for travlt og ikke altid når at tænke os om. Men
der er sikkert også en del ting, vi gør eller ikke gør, simpelt hen fordi vi
ikke ved bedre.

Bliver du lidt mere bevidst over, hvordan du behandler din bil,
gør du bilen og i sidste ende din pengepung en tjeneste.

Brems inden bumpet. Vejbump er ubehagelige, og de er heller ikke
gode for bilen. Brems altid op, før du kommer til bumpet, og aldrig når du
er på vej op ad det. Det svarer til at slå på hjulene med en forhammer og
slår i værste fald styretøjet skævt.

Væk fra kantstenen. Kør som grundregel aldrig op over en
kantsten. Det er rigtig skidt for både dæk og fælg, som tager varig skade,
uden at du kan se det. Dækket holder kortere og kan have betydning for
sikkerheden.

Slap af med speederfoden. Lad være med at gasse for meget op,
når motoren er kold. Det slider på motoren, fordi olien er kold og stiv, og
fordi motordelene ikke passer perfekt sammen, før motoren er varm.

Tænk over trækkrogen. Den faste trækkrog er en sikkerhedsmæssig
katastrofe. Bliver du ramt bagfra af en anden bil, tager du og din bil mere
skade, end hvis den ikke havde været der. Vælg en aftagelig krog.

Nallerne væk. Det er rart at have noget at hvile hånden på, og
gearstangen sidder lige der, hvor hånden godt vil være. Men lad være, for
det slider på skiftemekanismen på mange biler.

Foden væk. Væn dig til at fjerne foden fra koblingen, når du har
brugt den. Det sagde din kørerlærer også. Selv en let berøring slider på
koblingen - eller nærmere betegnet det leje, som frigør koblingen.

Skift olien. Din bil kan tåle ikke at blive passet i lang tid af
gangen. Men gammel motorolie må du ikke udsætte den for. Når olien mister
smøreevnen, er det snart godnat for de mest belastede motordele. Følg
servicehæftets anvisninger.

Tag cyklen til bageren. Korte ture slider på motoren og øger
forureningen, også på nye biler. Desuden koster de korte ture på
udstødningens levetid - og så har du i øvrigt godt af at cykle.

Vask bilen. En snavset bil er en rustfælde, fordi snavs holder
på fugten. Det gælder både snavs på lakken, som - tro det eller ej - ikke er
helt vandtæt. Husk at vaske bilen på den del af undersiden, du kan komme
til, og i hjulkasserne.

Tjek dæktrykket. Lavt dæktryk giver dårligt vejgreb, dårlig
brændstoføkonomi, mere støj, forringede præstationer og ekstra dækslid. Højt
dæktryk giver nedsat vejgreb og dækslid.

5 ting bilen har godt af

Brug håndbremsen. Mange tror, at de kan spare på håndbremsen ved
at sætte bilen i gear i stedet for at trække håndbremsen. Men håndbremsen
skal motioneres for ikke at gro fast og bremse skævt.

Brems hårdt - indimellem. Generelt bør man bremse forsigtigt og
undgå mange hårde nedbremsninger. Men for få hårde nedbremsninger giver
rustne bagbremser på mange biler med skivebremser på baghjulene

Sejtræk - helt i orden. Sejtræk sparer brændstof. Ældre biler
har det ikke altid godt med det, men nye biler har det helt fint med at
brumme rundt med få omdrejninger.

Kom ud af vagten. Når du starter en kold motor, er det bare med
at komme derudad. Giv motoren to sekunder til at komme til live, men helst
ikke meget længere, for tomgang forurener og slider på motoren.

Vand isen. I stedet for at skrabe ruderne fri for is og for at
forhindre dug, kan du hælde en vandkande håndvarmt vand over ruderne.
Bagefter sprøjter du sprit eller sprinklervæske på ruderne med en
forstøverflaske.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 08-02-06 20:49

> Sejtræk - helt i orden. Sejtræk sparer brændstof. Ældre biler
> har det ikke altid godt med det, men nye biler har det helt fint med at
> brumme rundt med få omdrejninger.

OK, resten vidste jeg godt, men sejtræk troede jeg var en stor belastning
for motoren - kan man virkelig bare lulle rundt med 40 km/t i 5. gear, og
accellerere op derfra uden øget slid? Hvad er ældre biler, jeg kører tdi fra
6/2002

Carsten Pedersen

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-02-06 22:36

On Wed, 8 Feb 2006 20:49:12 +0100, "Carsten Pedersen"
<carstennp@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>accellerere op derfra uden øget slid? Hvad er ældre biler, jeg kører tdi fra

Njahh..
Jeg holder mig til følgende:
Motoren får lov at trække derfra hvor den "trækker rent", altså uden
udprægede vibrationer. Personligt bruger jeg området 1500-2500 rpm på
min egen oliebrænder, hvilket den summer glad afsted over.

MVH
Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 07:28

"Carsten Pedersen" <carstennp@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> OK, resten vidste jeg godt, men sejtræk troede jeg var en stor belastning
> for motoren - kan man virkelig bare lulle rundt med 40 km/t i 5. gear, og
> accellerere op derfra uden øget slid?

Nej, lejer i motor og gearkasse lider ved det . Igen en journalist som
skriver om noget han ikke har en KÆ.. forstand på :((. Han har formodentligt
hørt noget tågesnak om bankesensorer, og så digtet videre ;).

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-02-06 07:46

On Thu, 9 Feb 2006 07:28:12 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>Nej, lejer i motor og gearkasse lider ved det . Igen en journalist som
>skriver om noget han ikke har en KÆ.. forstand på :((. Han har formodentligt
>hørt noget tågesnak om bankesensorer, og så digtet videre ;).

Jeg tror måske journalisten har misforstået begrebet sejtræk.
Jeg mener heller ikke at maskineriet på nogen måde har gavn af
overdrevet sejtræk. Jeg kan tydeligt mærke på min egen, at den ikke
bryder sig om at trække helt nede fra 1000 rpm.
Ligeledes tjener det heller ikke rigtigt noget formål at bruge max
moment nede under f.eks. 2000 rpm, i stedet for at lade motoren rotere
lidt mere frit længere oppe.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-02-06 10:08

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:u3plu1hev3pjqc3ahdbd1o4l9csia1p37k@4ax.com...

> Ligeledes tjener det heller ikke rigtigt noget formål at bruge max
> moment nede under f.eks. 2000 rpm, i stedet for at lade motoren rotere
> lidt mere frit længere oppe.

Selvfølgelig gør det det. Det slider mindre på motoren og det bruger mindre
brændstof.

Jeg har haft adskillige biler, fælles for dem alle har været at jeg har kørt
med lave omdrejninger og at motoren har kørt langt uden at gå i stykker.

Golf2: solgt da den havde kørt 415.000 km, ingen olie og vandforbrug
Mondeo: 200.000+ da jeg kom af med den
Golf3TDI: Har indtil nu kørt 225.000 uden olieforbrug.

De 2 sidste køretøjer har jeg konsekvent kørt med < 2.000 rpm (sidstnævnte
dog med > 1.800) når formålet ikke var at lave et hurtigt afsæt - også med
campingvogn bagefter.

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-06 21:39

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:43ea4804$0$2424
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Sejtr‘k - helt i orden. Sejtr‘k sparer br‘ndstof. ’ldre biler
> har det ikke altid godt med det, men nye biler har det helt fint med at
> brumme rundt med f† omdrejninger.

Holder den i byretten? Og hvad er "nye biler" ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Brian

Dato : 08-02-06 21:50

Martin Johansen [6000] wrote:

> Holder den i byretten? Og hvad er "nye biler" ?

Bankesensor eller ej ?

Din newsreader fucker æøå - drop nørdgenet og brug noget der
er kompatibelt med OE

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-06 22:08

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43ea5922$0$15781$14726298
@news.sunsite.dk:

> Bankesensor eller ej ?

Aner jeg ikke :)

> Din newsreader fucker æøå - drop nørdgenet og brug noget der
> er kompatibelt med OE

Jeg undlader at uddybe ovenstående.. du kender det rette svar :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-02-06 12:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg undlader at uddybe ovenstående.. du kender det rette svar :)

Den er altså god nok - men i stedet for at benytte noget der er
"kompatibelt med OE", kunne du så ikke sætte din egen reader op så den
følger gældende standarder?

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-06 14:38

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in news:43eb2a28$0$15795
$14726298@news.sunsite.dk:

> Den er altså god nok - men i stedet for at benytte noget der er
> "kompatibelt med OE", kunne du så ikke sætte din egen reader op så den
> følger gældende standarder?

Jamen den er skam sat op til at gøre som den skal. Hvis et indlæg som jeg
svarer på ser mærkeligt ud i det citerede så er det ikke min fejl, men så
er den den OE (ja OE som regel) der har sendt det, som har fejlet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Thomas J.

Dato : 09-02-06 08:58

Den 08 Feb 2006 20:38:52 GMT sendte "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> følgende røgsignaler:

>"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:43ea4804$0$2424
>$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

>Holder den i byretten? Og hvad er "nye biler" ?

Ja, for en ny bil har aldrig været startet, så derfor betyder sejtræk
intet for en ny bil.

(hint: Fra det øjeblik startnøglen drejes for første gang og motoren
springer i gang, er den ikke ny længere)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.870 km)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-02-06 10:09

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:ibtlu19kem9mfh3hf9bbnvut0q2utm8c7q@4ax.com...

> (hint: Fra det øjeblik startnøglen drejes for første gang og motoren
> springer i gang, er den ikke ny længere)

Det tror jeg på når det drejer sig om en lillebette 1.3´er ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-06 13:30

Thomas J. skrev:
> (hint: Fra det øjeblik startnøglen drejes for første gang og motoren
> springer i gang, er den ikke ny længere)

(Det vil jo, i al sin korthed, sige at man slet ikke kan købe nye
biler.)

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Thomas J.

Dato : 09-02-06 14:39

Den Thu, 09 Feb 2006 13:30:27 +0100 sendte Finn Guldmann <n@a.invalid>
følgende røgsignaler:

>(Det vil jo, i al sin korthed, sige at man slet ikke kan købe nye
>biler.)

Nemlig. Derfor er sejtræk kun noget der foregår i brugte biler....

Nej, spøg til side. Getz'en trækker rent fra 15-1600 o/min. (i 2. gear
faktisk fra ca. 1200 o/min.) og "sejtræk" er noget jeg praktiserer
meget. I det hele taget kører den sjældent med mere end 3200 o/min.
(motorvejskørsel)

Jeg kører den faktisk som var det en dieselmotor. gearskift ved ca.
2500 o/min. hvorefter den tager fat omkring 1750 o/min. i næste gear.

Ved alm. landevejskørsel ligger den på 24-2500 o/min.