Citroen C4 - igen :-)
Fra : Kasper

Dato : 06-02-06 22:53

Hej

Jeg har tidl. spurgt til erfaringer omkring Citroen C4. Tilbagemeldingerne
kørte dog lidt af sporet - delvist fordi jeg skabte noget forvirring omkring
vendediameter og venderadius. I mellemtiden har jeg dog fundet et utal af
ganske positive anmeldelser på bilen (faktisk ingen negative) og det har
givet noget afklaring.

Som 1. gangs bilkøber sidder jeg dog tilbage med uafklarede spørgsmål, og i
håbet om bedst mulig tilbagemelding prøver jeg med helt konkrete spørgsmål:

1.. Citroen tilbyder kun to års fabrikgaranti, hvor eksempelvis Chevrolet
o.a. tilbyder tre års garanti. Det øger jo ikke ligefrem tilliden til
Citroen?!
2.. En bekendt anbefaler en rustvognsbehandling af undervognen (uanset at
der er tale om fabriksny bil). Giver det mening?
3.. Citroen tilbyder en serviceaftale (eksempelvis fem år og 75000
kilometer for 594,-/md), der dækker service og reperation (inkl følger af
brug og slidtage) i hele perioden. Altså: for ca 7.100 årligt skal jeg ikke
tænke værkstedsregninger. Giver det mening ? (jeg er klar over at det giver
mening, hvis man forudsætter en eller andet abnorm værkstedsregning, men
hvis vi nu anlægger en normalbetragtning, forekommer prisen så rimelig?)
4.. Jeg søger normalt at opnå rabat, når jeg handler. Gør man normalt også
det ved køb af fabriksnye biler til kampagnepris? Hvilket nivaeu? Drejer det
sig i stedet om ekstraudstyr? Eller kan man glemme alt om det.

Fra : JS

Dato : 06-02-06 23:20

Kasper wrote:
> [...]
> mellemtiden har jeg dog fundet et utal af ganske positive anmeldelser
> på bilen (faktisk ingen negative) og det har givet noget afklaring.

Det er den mest velkørte af citroenerne, så hvis du kan lide designet og
visheden om at det er en fransk modebil med det der nu engang hører til
sådan en, så er det da bare at købe.

> [...]

> 1.. Citroen tilbyder kun to års fabrikgaranti, hvor eksempelvis
> Chevrolet o.a. tilbyder tre års garanti. Det øger jo ikke ligefrem
Tjaah, jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i det, men det er da værd at
have med i overvejelserne.

> 2.. En bekendt anbefaler en rustvognsbehandling af undervognen
> (uanset at der er tale om fabriksny bil). Giver det mening?

Ja i høj grad. De fleste her i gruppen (og vist også FDM) anbefaler at man
undervognsbehandler hvis du pønser på at beholde den mere end 6 år. Det kan
også være et salgsargument hvis du sælger den før 6 år, så jeg ville nok
vælge at få noget sprøjt på den før den kommer på gaden.

> [...]
> andet abnorm værkstedsregning, men hvis vi nu anlægger en
> normalbetragtning, forekommer prisen så rimelig?)

Du kan gøre det langt billigere på egen hånd. De fleste (inkl. en
citroenforhandler jeg kender) anbefaler kun den slags til virksomheder der
rigtig mange km.
Jeg ville i hvert fald ikke gøre det.

Fra : Kasper

Dato : 06-02-06 23:28

Hej JS

Tak for godt og brugbart svar! Især mht. undervognsbehandlingen og
serviceaftale. Fire tillægsspørgsmål:

1. Skal forhandleren stå for undervognsbehandlingen eller henvender man sig
til eksempelvis PAVA?

2. Hvad er prisen?

3.Giver det mening at undervognsbehandle her ved vintertid. Bør man istedet
vente til sommermånederne (jeg mener at have hørt, at det bør være varmt i
vejret)

4. Hvad mener du med: "... om at det er en fransk modebil med det der nu
engang hører til sådan en, så er det da bare at købe."

Fra : JS

Dato : 07-02-06 09:57

Kasper wrote:
> [...]
> serviceaftale. Fire tillægsspørgsmål:
>
> 1. Skal forhandleren stå for undervognsbehandlingen eller henvender

Din forhandler har sikkert en kontakt til en undervognsbehandler. Der er
også mulighed for at få det som rabat på den måde.

> 2. Hvad er prisen?
Det må du selv lige undersøge. Det ligger vist på ca. 4500 for en
dobbeltbehandling, men jeg er ikke sikker.

> 3.Giver det mening at undervognsbehandle her ved vintertid. Bør man
> istedet vente til sommermånederne (jeg mener at have hørt, at det bør
> være varmt i vejret)

Prøv at søge lidt i gruppen. Det har ofte været debatteret.

> 4. Hvad mener du med: "... om at det er en fransk modebil med det der
> nu engang hører til sådan en, så er det da bare at købe."

At jeg ikke er så vild med Citroen. De er ofte lidt for hurtige til at
smække ugennemtestede firnurligheder i deres biler og så er jeg ikke så vild
med designet. C4 er dog meget pæn og også den mest komfortable i det
nuværende modelprogram. Jeg ville dog aldrig købe en citroen. Hellere
Peugeot eller Renault hvis det skal være fransk. Især Renault er generelt en
'meget' bedre bil end citroen og peugeot, men desværre holder de ikke prisen
så godt i DK.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-02-06 10:17

JS wrote:

> [...]
> smække ugennemtestede firnurligheder i deres biler og så er jeg ikke så vild
> med designet. C4 er dog meget pæn og også den mest komfortable i det

Tja, de starter som mode-biler, med ender som en klassikere :)
Citroën har i hvert fald begået en del biler, som hører til i den kategori.

> Jeg ville dog aldrig købe en citroen. Hellere
> Peugeot eller Renault hvis det skal være fransk.

Du ved godt at Peugeot og Citroën er ca. lige så genetisk identiske som
mennesker og Bonobo-aber, ikke?

> Især Renault er generelt en
> 'meget' bedre bil end citroen og peugeot, men desværre holder de ikke prisen
> så godt i DK.

At Renault generelt er en bedre bil en PSA'erne er vist en grov
generalisering :)

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : JS

Dato : 07-02-06 10:53

Lars L. Hansen wrote:

> Tja, de starter som mode-biler, med ender som en klassikere :)
> Citroën har i hvert fald begået en del biler, som hører til i den
> kategori.

Citroenelskere er stædige

> Du ved godt at Peugeot og Citroën er ca. lige så genetisk identiske
> som mennesker og Bonobo-aber, ikke?

Mange ting er identiske, men de finurlige nyopfindelser kommer først i
citroen og derefter i Peugeot.
Prisen på Peugeot holder sig bedre end på Citroen.

> At Renault generelt er en bedre bil en PSA'erne er vist en grov
> generalisering :)

Vist ikke mere grov end at sige at det er en grov generalisering. Reanault
holder langt mindre på værksted end Citroen ifølge flere forhandlere (jeg
har arbejdet hos en citroen-forhandler).

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-02-06 11:26

JS wrote:

> Citroenelskere er stædige

Jowjow, men vi der da f.eks. i fint selskab i Bilmagasinets serie
"Legenden om..." Porsche, Ferrari, Lamborghini, Jaguar og CITROËN (og
*host*ford*host*).
http://www.benjamin.dk/magasiner/legendenom.php

Og der er også adskillige Citroën'er i bogen "Classic Cars of the World"
(ISBN: 0789450976).

> Mange ting er identiske, men de finurlige nyopfindelser kommer først i
> citroen og derefter i Peugeot.
> Prisen på Peugeot holder sig bedre end på Citroen.

Ikke sandt:
http://www.bilpriser.dk/analyse.do?ANALYSISID=150
En Citroen Xsara Weekend 2,0 HDi st.car holder prisen bedre end en
Peugeot 307 2,0 XR HDI - både absolut og relativt. Men begge ligger i
dog top.

Og angående nyopfindelser, så findes der mennesker for hvem det er en
kvalitet at deres bil signalerer innovation og ikke plagiat.

> Vist ikke mere grov end at sige at det er en grov generalisering. Reanault
> holder langt mindre på værksted end Citroen ifølge flere forhandlere (jeg
> har arbejdet hos en citroen-forhandler).

Der er stadig langt til at slutte at "Renault er generelt en meget bedre
bil" - selvom oplysningerne fra "flere forhandlerne" skulle være korrekte.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-02-06 20:38

Lars L. Hansen wrote:

> Der er stadig langt til at slutte at "Renault er generelt en meget bedre
> bil" - selvom oplysningerne fra "flere forhandlerne" skulle være korrekte.

Så kik på ADAC Pannenstatistik 2004:

http://www.adac.de/images/Pannensatistik_2004_tcm8-114605.pdf

Kleine Klasse - Saxo på 6.-pladsen - Twingo på 14. pladsen - Peugeot 106
på 16.-pladsen - Peugeot 206 på 20.-pladsen - Citroën C3 på 21.-pladsen
og Renault Clio på 22.-pladsen - kun undergået af Fiat Punto.

Untere Mittelklasse - Peugeot 307 på 11.-pladsen - Peugeot 306 på
13.-pladsen, Renault Megane på 14.-pladsen og Citroën Xsara på
17.-pladsen - kun undergået af Fiat Bravo/Brava/Marea.

Mittelklasse - Citroën C5 på 15.-pladsen, Renault Laguna på 16.-pladsen
- kun undergået af Alfa 156.

Vans - Citroën Xsara Picasso på 1.-pladsen - Citroën Berlingo på 9.
pladsen - Renault Scenic på 10.-pladsen, Renault Kangoo på 12.-pladsen
og Renault Espace på 14.-pladsen.

Det eneste sted, hvor Citroën er klart ringest er med Xsara (hvor Megane
klarer sig bedre).

Men driftsstabilitet lader generelt (bortset fra Xsara Picasso) ikke til
at skulle være grunden til, at man vælger en fransk bil.

Knus
Regnar
Citroën Xsara 2,0 VTS

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-02-06 23:22

"Kasper" <Kasper@xx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også det ved køb af fabriksnye biler til kampagnepris? Hvilket nivaeu?
> Drejer det sig i stedet om ekstraudstyr? Eller kan man glemme alt om det.

Jamen så vil jeg da straks kaste noget ufordelagtigt på bålet; i lyset af
denne test undrer det mig stadigt meget at den overhovedet var indblandet i
sluropgøret som "Årets Campingtrækker".
Faktisk tager de ikke umiddelbart så voldsom afstand fra bilen, men set i
lyset af hvad DCU er, syntes jeg alligevel det er stærke ord. Men nok
droslet lidt for ikke at træde nogen mulig annoncør for nær

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/092-096(1).pdf

Måske afskrækker dommen ikke alle, men til vores brug er denne artikel dog
en direkte afskrækker.

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-02-06 08:53

"Kasper" <Kasper@xx.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er 96% tilfreds med min C4 - købt i juli 2005

Tre ting irriterer mig - og den ene synes jeg du skal sikre dig en aftale
om, hvis du køber den og skulle ske at støde ind i samme problem som jeg:

1) Sæderne kan dårligt tåle vand!

Første plet kom efter jeg havde stillet en taske på sædet, der var blevet
våd af regn.
Og så kom der pletter fra folk, der svedte efter en lang travetur i skoven.
Der er kommet pletter fra sne, der er væltet ind på sædet

Og det skal siges, at jeg bruger den på præcis samme måde, som den bil jeg
solgte, da jeg købte C4 - og den havde ikke en eneste af de pletter min C4
har fået af almindelig vand.

2) Et par af dørlåsene driller.
Specielt håndtaget i døren i passagersiden hopper ikke altid ind i igen og
så kan passageren ikke lukke døren uden med besvær at skulle have hånden ud
og give håndtaget et smæk, så det hopper ind på plads.

3) Der er ikke varme i sidespejlene.
Det var jeg vant til i min gamle bil og i denne vintertid synes jeg det er
pisseirriterende, at sådan en lille, men vigtig ting, ikke er på plads i C4.

4) Forhandleren/værkstedets service når ikke min tidligere
forhandler/mekaniker (Via biler i Viby/Toyota) til sokkeholderne! Og selv
banale ting koster mere hos Citroen end hos Toyota. Men sådan er det jo ikke
nødvendigvis dér, hvor du måske handler. Så det har ikke så meget med bilen
at gøre.

Og bortset fra de nævnte praktiske/skønhedsmæssige ting, er jeg rigtig,
rigtig glad for C4.

Den er eksempelvis helt formidabel at køre i her om vinteren - hvilket
selvfølgelig i stor udstrækning handler om de vinterdæk, der er sat på. Men
jeg har også opdaget, at ESP var mere nyttigt, end jeg havde ventet. *S*

Bortset fra de ting er jeg med andre ord rigtig glad for min C4 - og dem,
jeg giver lov til at køre den, er også begejstrede.

> 1.. Citroen tilbyder kun to års fabrikgaranti, hvor eksempelvis Chevrolet
> o.a. tilbyder tre års garanti. Det øger jo ikke ligefrem tilliden til
> Citroen?!

Det er sikkert en del af årsagen til prisen!

> [...]
> brug og slidtage) i hele perioden. Altså: for ca 7.100 årligt skal jeg
> ikke tænke værkstedsregninger. Giver det mening ?

Min bilforhandler frarådede mig at gøre det! Det er ikke nødvendigt og
bliver i det lange løb for dyrt for en almindelig forbruger. Og det tror jeg
på.

> hvis vi nu anlægger en normalbetragtning, forekommer prisen så rimelig?)

Kommer der absurde regninger er ordningen ganske givet god. Men ellers ikke.

> 4.. Jeg søger normalt at opnå rabat, når jeg handler. Gør man normalt
> også det ved køb af fabriksnye biler til kampagnepris? Hvilket nivaeu?
> Drejer det sig i stedet om ekstraudstyr? Eller kan man glemme alt om det.

Jeg forhandlede mig til rabat - på ekstra udstyr og prisen på den bil jeg
solgte. Men jeg har forlængst glemt, hvad jeg egentlig fik ud af det. Og
bilen blev købt i en måned, hvor de i forvejen slog 5.000 kr af den pris,
der i forvejen blev betegnet som kampagnepris.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-06 08:57

Lisbeth Jacobsen skriver:

> [...]
> Og så kom der pletter fra folk, der svedte efter en lang travetur i skoven.
> Der er kommet pletter fra sne, der er væltet ind på sædet

Har du prøvet at rense dem af ?

Ellers er det vel bare et spørgsmål og at hele sædet har været vådt en
gang, så er det 1 stor plet

> [...]
> så kan passageren ikke lukke døren uden med besvær at skulle have hånden ud
> og give håndtaget et smæk, så det hopper ind på plads.

Det mpå være en sag for sælgerens værksted......

> [...]
> nødvendigvis dér, hvor du måske handler. Så det har ikke så meget med bilen

Desværre er det sådan med mange værksteder.....

Men Toyota har forstået det.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-02-06 09:14

> Har du prøvet at rense dem af ?

Nej.... har kønt noget rens, men vil først en tur omkring forhandleren og
brokke mig. Har nemlig hørt, at andre har haft samme problem.

> Det mpå være en sag for sælgerens værksted......

Og det vil jeg også snakke med dem om, når jeg får tid til at komme omkring
dem.

> Men Toyota har forstået det.

Det sidste mit Toyota-værksted gjorde var at bruge en time på at pille en CD
ud af bilens CD-afspiller. UDEN at tage penge for det. Mekanikeren vidste
ikke, at han bare skulle kortslutte den ved at pille to ledninger ud, så det
tog ham alt for meget tid at ordne problemet.... men det skulle jeg så ikke
betale noget for. *S*

Jeg har i det hele taget været 110% procent tilfreds med Toyota - både bilen
og Via Biler i Viby.

Men C4 var nu alligevel for smuk til at lade den stå *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Anders

Dato : 07-02-06 09:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Min bilforhandler frarådede mig at gøre det! Det er ikke nødvendigt og
> bliver i det lange løb for dyrt for en almindelig forbruger. Og det tror

Det kan man da kalde en ærlig sælger, at fraråde noget man selv tjener
penge. Flot. ( eller smart hvis de ved de taber penge på det, hvad de dog
næppe gør)

Hvis C4 fandtes i st. car havde vi nuppen den fremfor vores 307'er ( som vi
er supertilfredse med, også med _service_værkstedet.)

Anders

Fra : JS

Dato : 07-02-06 09:51

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> selv banale ting koster mere hos Citroen end hos Toyota. Men sådan er
> det jo ikke nødvendigvis dér, hvor du måske handler. Så det har ikke

Hvem er det?
Chr. Østergaard?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-02-06 10:02

Lisbeth Jacobsen wrote:
> 1) Sæderne kan dårligt tåle vand!

Læder må være vejen frem :)

> 3) Der er ikke varme i sidespejlene.

Modeller produceret fra januar 2006 og frem, vil have varme i spejlene.
Spejle med varme koster ca. 1700,- stk., men jeg ved ikke om der er
formonteret ledningsnet til dem.

> Det er sikkert en del af årsagen til prisen!

Muligvis er 3 års garanti også en del af strategien for
Chevrolet(Daewoo) i forsøget på at vinde markedsandele. Her kan du se en
(lidt forældet) historie om bil-garanti:
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=289526