Har du firmabil?
Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 17:01

Afledt direkte af en anden tråd:
Hvis du har firmabil, kan du så _uden udgift_ anvende den til ferie i
udlandet?

Een anden udgave af firmabilordningen er dén, at man selv skal betale
benzin i udlandet (ferie).I så fald må man fratrække udgiften på skatte-
skemaet, men det er det første spørgsmål,der er interessant !

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-02-06 17:17

On Sun, 05 Feb 2006 16:00:34 GMT, "DJ Bobo \(211 16\)"
<nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote:

>Afledt direkte af en anden tråd:
>Hvis du har firmabil, kan du så _uden udgift_ anvende den til ferie i
>udlandet?

Jeg har haft begge modeller i to forskellinge ansættelsesforhold.

Det ene sted havde jeg fri bil i hele Europa inkl. benzin og
vejafgifter.

Det andet sted var benzin i Danmark betalt hvorimod tankninger i
udlandet var for egen regning.

Det er vel noget man aftaler sig til rette med arbejdsgiveren omkring?

** Lars

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 17:42

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel noget man aftaler sig til rette med arbejdsgiveren omkring?

112% enig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 17:45

> 112% enig.

Alt andet er jo umuligt... - get real :)

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 17:47

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Alt andet er jo umuligt... - get real :)

I lige måde..;).

Det er _ikke_ standard, fri benzin til feriekørsel i udlandet indgår i
ansættelseskontrakten.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 17:50

> Det er _ikke_ standard, fri benzin til feriekørsel i udlandet indgår i
> ansættelseskontrakten.

Hvad er standard i en ansættelseskontrakt - lønnen?

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 17:58

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er standard i en ansættelseskontrakt - lønnen?

For mange ja, når de ikke har prøvet at skrive under på sådan noget før
eller er helt forhippet på jobbet.

Klogskaben kommer først ved nærlæsning og ved ophør..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 05-02-06 19:01

DJ Bobo (211 16) wrote:

> Hvad er standard i en ansættelseskontrakt - lønnen?

Typisk vil ansættelseskontrakten nævne fri bil, fri telefon etc, og lade
fortolkningen af "fri" være op til forskellige firma-politikker som
ligger på intra-nettet.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 19:42

> Typisk vil ansættelseskontrakten nævne fri bil, fri telefon etc, og lade
> fortolkningen af "fri" være op til forskellige firma-politikker som
> ligger på intra-nettet.

I min kontrakt står der, at at "selskabet stiller en passende bil til
rådighed".

Hvad det så nærmere er, kan man læse på intranettet.

Her er der følgende opdelinger af de ansatte::

1. Driftschefer eller andre ansatte i samme stillingskategori herunder
adm. ansatte uden afdelingsledelsesansvar.

2. Regionschefer og andre ansatte i samme stillingskategori herunder
adm. ansatte med afdelingsledelsesansvar.

3. Direktører, divisionsdirektører etc.

...og så er der så forskellige lister med biler, som de ansatte kan vælge
imellem..

Der står desuden i kontrakten, at selskabet "afholder alle udgifter i
forbindelse med ilens drift".

--

/Jan W Nielsen

Fra : JS

Dato : 05-02-06 21:17

Jan W Nielsen wrote:

> I min kontrakt står der, at at "selskabet stiller en passende bil til
> rådighed".
>
> Hvad det så nærmere er, kan man læse på intranettet.

> 3. Direktører, divisionsdirektører etc.

Og det må så være sidste kategori du ligger i!?
Er det din arbejdsgiver eller dig selv der ikke ønsker en dyrere bil end dem
du har set på?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 21:55

> Er det din arbejdsgiver eller dig selv der ikke ønsker en dyrere bil end
> dem du har set på?

Det er min grænse - men jeg har ikke mulighed for at købe en rigtig dyr bil.

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 22:06

KLIP

> Det er min grænse - men jeg har ikke mulighed for at købe en rigtig dyr
> bil.

Trist for sådan en Phaeton koster ellers kassen i skat..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:20

> Trist for sådan en Phaeton koster ellers kassen i skat..

Den er faktor 25 udenfor det, jeg ville kunne vælge..

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 22:22

KLIP

> Den er faktor 25 udenfor det, jeg ville kunne vælge..

Det er faktor 50 udenfor det, jeg overhovedet vil betale..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:44

> Det er faktor 50 udenfor det, jeg overhovedet vil betale..

Ditto..

--
/Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 23:26

> Ditto..

Vildt, at sådan en Pheaton er nede i 20.000 euro nu !
www.mobile.de

Fra : Mogens...

Dato : 12-03-06 23:54

> I min kontrakt står der, at at "selskabet stiller en passende bil til
> rådighed".
> Der står desuden i kontrakten, at selskabet "afholder alle udgifter i
> forbindelse med ilens drift".

I såvel ind- som udland? - samt inkl. evt. broafgifter?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-03-06 06:25

> I såvel ind- som udland? - samt inkl. evt. broafgifter?

Jep.

(Ved endnu ikke mht bro.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 13-03-06 06:26

> Jep.

Det var så een mere til statistikken hr. Bjørn J

Fra : BJ

Dato : 13-03-06 11:14

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var så een mere til statistikken hr. Bjørn J

Det er da kun herligt for dem, der har et sådan arrangement.

PS: Skattetossen er underkendt af Ankenævnet ... Der er således stadig
retfærdighed og gode små dygtige revisionsfirmaer til.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 13-03-06 16:28

Hvad mener du Bjørn?

Lad os andre lære mere ...

mvh

JV

Fra : BJ

Dato : 13-03-06 17:20

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad mener du Bjørn?
>
> Lad os andre lære mere ...

Det var et PS til Mogens.

Men jeg kan da sige så meget, stol aldrig på en skatteassistent, han vil dig
ikke det godt/retfærdigt/skattemæssigt.

Få alting på skrift og lav aldrig mundtlige aftaler med en sådan.

Anvend konsekvent en revisor (revisionsfirma) som er vant til at revidere
for selvstændige og små virksomheder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N/A

Dato : 13-03-06 18:42

Fra : Mogens...

Dato : 13-03-06 18:42

> Det var et PS til Mogens.

Jep - jeg glædes på dine vegne. Egentligt kommenterede jeg det forleden
på MSN, men du må jo ha' været fraværende på dét tidspunkt

Fra : BJ

Dato : 13-03-06 18:44

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep - jeg glædes på dine vegne. Egentligt kommenterede jeg det forleden
> på MSN, men du må jo ha' været fraværende på dét tidspunkt

Nej, nej jeg så det jo godt.

Men gode ting kan vel ikke fortælles for mange gange..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 17:58

> Det er _ikke_ standard, fri benzin til feriekørsel i udlandet indgår i
> ansættelseskontrakten.

Skal vi nu ikke se, hvad folk skriver, før vi fælder dommen..?

...og i øvrigt...standard i forhold til hvad..?

Nogle steder er det vel standard - og nogle steder er det ikke..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 18:01

KLIP

> Nogle steder er det vel standard - og nogle steder er det ikke..?

Så er det da heller ikke standard, men individuelt fra virksomhed til
virksomhed, men påstanden var "standard"..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 19:17

> Så er det da heller ikke standard, men individuelt fra virksomhed til
> virksomhed, men påstanden var "standard"..:)

Jeg opfatter "standard" som synonymt med "almindeligt" eller "hyppigere end
det modsatte".

Men det er klart, at hvis man i stedet opfatter "standard" som synonymt med
"altid", så er sagen en anden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-02-06 17:55

On Sun, 5 Feb 2006 17:46:46 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>I lige måde..;).
>
>Det er _ikke_ standard, fri benzin til feriekørsel i udlandet indgår i
>ansættelseskontrakten.

Det var faktisk standard det sted hvor jeg havde fri bil inklusive
kørsel i udlandet. Det var da ganske cool, vi var bl.a. en tur i
Italien på dén ordning. Men man skal gide køre på ferie før det er
sjovt jo

** Lars

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 18:03

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kørsel i udlandet. Det var da ganske cool, vi var bl.a. en tur i
> Italien på dén ordning. Men man skal gide køre på ferie før det er

_Ja_, i omtalte virksomhed, ikke _standard_, men individuelt fra virksomhed
til virksomhed..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-02-06 18:08

On Sun, 5 Feb 2006 18:02:49 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>_Ja_, i omtalte virksomhed, ikke _standard_, men individuelt fra virksomhed
>til virksomhed..:)

Klart, klart Det var også noget jeg ville tænke over hvis jeg
skulle have fri bil igen. Jeg vil mene at man i en
forhandlingssituation formentlig kan få det indføjet uden de store
omkostninger og så har man det jo om man skulle få lyst til at futte
på langtur.

** Lars

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-02-06 18:22

> [...]
>
> KLIP

> _Ja_, i omtalte virksomhed, ikke _standard_, men individuelt fra

Det kan endda variere alt efter stilling inden for samme virksomhed. Det har
jeg erfaret ved en jobsamtale hvor jeg og andre i lignende stilling, havde "
gratis" benzin uden for landets grænser mens resten selv skulle betale.

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 18:24

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> "
> gratis" benzin uden for landets grænser mens resten selv skulle betale.

Vi har da også aftalefrihed, så det er vel ganske naturligt..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-02-06 19:29

> [...]
meddelelse

> KLIP

> Vi har da også aftalefrihed, så det er vel ganske naturligt..?..

Jo jo, det virkede bare som fast firmapolitik, jeg spurgte dog ikke til det
da jeg blev tilbudt det "store" benzinkort. Det var værre nå det kom til
bilen, det SKULLE være en Toyota Avensis, man måtte dog selv vælge
karosserivariant.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henning

Dato : 06-02-06 13:28

>Det er vel noget man aftaler sig til rette med arbejdsgiveren omkring?

Både og - i og med at du beskattes af "fri bil" gælder det 365 dage om
året. Er du i udlandet og selv skal betale benzin tre uger, kan du jo
ikke beskattes af denne periode! Derfor tager du benzinkvitteringer
med hjem og modregner det i beskatningen. Det er lidt mere besværligt
med anbefalingen fra www.skat.dk

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 17:45

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> udlandet?
>så fald må man fratrække udgiften på skatte-

Efter min bedste overbevisning kan du ikke trække benzinen fra på din
selvangivelse til feriekørsel, når den ikke er fri.

Spørg din søn.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 17:49

> Efter min bedste overbevisning kan du ikke trække benzinen fra på din
> selvangivelse til feriekørsel, når den ikke er fri.

Hvis du betaler skat af din firmabil :) men ikke må bruge bilen
i udlandet (selv skal betale), har du et fradrag.

Da vi nu allerede ér off topic, kan nævnes, at du jo heller ikke
betaler skat af bilen, hvis du eksempelvis tager en måned på
ferie til USA og afleverer nøglerne til firmabilen til sekretæren !

> Spørg din søn.

Jow jow... - men jeg ved det jo fra sælgerne i firmaet

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 17:59

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du betaler skat af din firmabil :) men ikke må bruge bilen
> i udlandet (selv skal betale), har du et fradrag.

Spørg din søn, hvad sælgerne siger, kan resultere i en skatteefterbetaling.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-02-06 18:00

On Sun, 05 Feb 2006 16:49:00 GMT, "DJ Bobo \(211 16\)"
> [...]

>betaler skat af bilen, hvis du eksempelvis tager en måned på
>ferie til USA og afleverer nøglerne til firmabilen til sekretæren !

Men det skal være en hel kalendermåned. Så vidt jeg husker er det
skattepligtigt blot man én dag i en måned har fri bil til rådighed?

** Lars

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 18:08

> Men det skal være en hel kalendermåned. Så vidt jeg husker er det
> skattepligtigt blot man én dag i en måned har fri bil til rådighed?

Jep

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-02-06 17:57

On Sun, 5 Feb 2006 17:44:47 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> Efter min bedste overbevisning kan du ikke trække benzinen fra på din
>selvangivelse til feriekørsel, når den ikke er fri.

Korrekt. Du afleverer regningerne for benzin du selv har betalt til
arbejdsgiveren, der så skal modregne dem i den værdi af fri bil, som
du bliver beskattet af.

Bro- og vejafgifter kan ikke fradrages noget sted, da de er særskildt
skattepligtige hvis arbejdsgiveren betaler det når du kører privat.

Det var det skriftlige svar jeg fik fra Skattefar på Midtsjælland da
jeg spurgte dem.

** Lars

Fra : Broegger

Dato : 05-02-06 19:36

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> [...]
>
> Efter min bedste overbevisning kan du ikke trække benzinen fra på din
> selvangivelse til feriekørsel, når den ikke er fri.

Hvis du bliver beskattet af fri-bil, og du så betaler for benzin i
udlandet. Så kan du trække det fra i skat op til et maksimum. Det samme
gælder hvis man fx selv skal betale for vinterdæk.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-02-06 18:03

> [...]
> benzin i udlandet (ferie).I så fald må man fratrække udgiften på skatte-
> skemaet, men det er det første spørgsmål,der er interessant !

Sådan skriver Revisionsgruppen:

"Fri bil og benzin betalt i udlandet
Mange har fri bil på de vilkår, at benzin til ferie i udlandet betales af
den ansatte selv. I disse tilfælde kan den ansatte fratrække udgiften til
benzin i den personlige indkomst."

http://www.revisionsgruppen.dk/nyheds/99mar.htm#Fri%20bil%20og%20benzin

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 18:05

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> den ansatte selv. I disse tilfælde kan den ansatte fratrække udgiften til

O.k., I stand corrected.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 18:10

> O.k., I stand corrected.

Linket nævner vel præcist dét, jeg nævner...

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 18:19

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Linket nævner vel præcist dét, jeg nævner...

Ja, og vi har samtidig i tråden fået bekræftet, fri benzin i ferierne _ikke_
er standard.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 18:26

> Ja, og vi har samtidig i tråden fået bekræftet, fri benzin i ferierne
> _ikke_ er standard.....

Iflg. min newserver er der ganske få, der har svaret?
Skulle vi ikke - som Jan W nævner - lade folket tale først?

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 18:27

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Iflg. min newserver er der ganske få, der har svaret?

Nåda.

> Skulle vi ikke - som Jan W nævner - lade folket tale først?

Hvor du altså påståelig og rethaverisk..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 18:30

> Hvor du altså påståelig og rethaverisk..)

Samme skole?
Bon appetit !

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 18:33

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Samme skole?

På ingen måde og som du kan se, jeg kan godt erkende fejl.

> Bon appetit !

I lige måde..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Broegger

Dato : 05-02-06 19:34

> [...]

> benzin i udlandet (ferie).I så fald må man fratrække udgiften på
> skatte- skemaet, men det er det første spørgsmål,der er interessant !

Jeg har firmabil med fri benzin i hele europa. Så ja. Om det så er uden
udgift vil jeg ikke komme ind på. Firmaet har en egenbetaling og
skattefar er også ret vild med ordningen.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 07-02-06 22:53

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har firmabil, kan du så _uden udgift_ anvende den til ferie i
> udlandet?

I gamle dage... fik man "50" tilbagemeldinger på sådan et spørgsmål !