Passat 2,0 TDi VS Vectra 2,2 GTS Sport
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 16:41

Hej folkens

Jeg har i dag været ude at køre Vectra GTS 2,2 Sport (standard sænket 20 mm
og på 17" hjul) & Passat Variant 2,0 TDi.

(Jeg søgte efter en Vectra GTS 2,0 turbo Sport, men den var der ingen
forhandlere, der havde stående)

Der var ret stor forskel på de to biler.

Passat er efter min mening pænere udenpå og indenfor. Da den ikke var
sænket, var den også en anelse mere komfortabel - dog ikke så meget som
forventet - og som den 20 mm højere undervogn skulle indikere. Generelt
styrede Passat fint, og den havde også en fin retningsstabilitet - i vejret,
som det var i dag.

I direkte sammenligning var Vectra en smule mindre komfortabel på grund af
den fabriksmonterede sænkning på 20 mm - men forskellen var begrænset og
tydeligst i byen på dårlig vej.

Vectra krængede langt mindre end Passat, og styretøjet i Vectra GTS havde en
højere gearing end Passatens. (Her menes, at rattet skal drejes mindre, før
hjulene drejer en given vinkel).

Vectra GTS 2,2 Sport var derfor markant hurtigere på rattet - og til min
store forbløffelse virkede generelt meget mere livlig og let på tå.

Vandringen i gearet er kort, og gearet kører kanon i Vectra.

Jeg går efter en 2,0T, men 2,2' ere trak faktisk bedre end forventet - men
den har også 220 Nm - 100 Nm pr ltr slagvolumen, hvilket er ret godt.

Min kammerat, der var ved - og som også kørte i begge biler sagde:

"Hvis ikke Vectra' en var så grim, så ville den klart være min favorit. Det
er en mere spændende bil at køre, og den er overlegen, når det går stærkt.
Passat har meget mere stil, og signalerer klasse. Samtidig kan jeg godt
lide, at Passat TDi har så godt et bundtræk, som den har".

Vectra'en har på trods af sin suge-motor en meget høj gearing, og med 43
km/t pr 1000 o/min er den en fornøjelse at æde tyske motorveje i.

Efter min mening passer navnet meget godt til den - GTS - ikke en decideret
sportsvogn - men en hurtig motorvejsekspress med en lidt sportslig
undertone.

Pt har jeg tre biler i tankerne: Vectra 2,0 T GTS Sport, Vectra 1,9 CDTi 150
GTS Sport & Passat TDi. Da Vectra 2,0 T GTS Sport koster mig 800 mindre om
måneden end Passat, tror jeg, det bliver den, jeg bestiller.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-02-06 18:13

>Der var ret stor forskel på de to biler.

Jep!

>Vectra krængede langt mindre end Passat, og styretøjet i Vectra GTS havde en
>højere gearing end Passatens. (Her menes, at rattet skal drejes mindre, før
>hjulene drejer en given vinkel).

Jeg synes på en eller anden udefinerbar måde, at VW med Passat'en er
gået lidt for meget efter "livlighed" i undervognen, og derved har
fået lavet et kompromis som er lige lovlig "løst i det". De Touran'er
jeg har kørt i, har efter min mening haft et bedre kompromis
køreegenskabsmæssigt.

>Vectra GTS 2,2 Sport var derfor markant hurtigere på rattet - og til min
>store forbløffelse virkede generelt meget mere livlig og let på tå.

Og formentlig mere rolig på ligeudstrækninger?!? Mit indtryk af de nye
Opel'er er at de er utroligt retningsstabile. De følger bare den
udstukne kurs! Men der mangler noget feedback i roret ifht visse andre
biler.

> [...]
>Passat har meget mere stil, og signalerer klasse. Samtidig kan jeg godt
>lide, at Passat TDi har så godt et bundtræk, som den har".

Jeg synes at faceliftet af Vectra'en har hjulpet utrolig meget! Nu
passer forenden ligesom til resten af vognen.

>Pt har jeg tre biler i tankerne: Vectra 2,0 T GTS Sport, Vectra 1,9 CDTi 150
>GTS Sport & Passat TDi. Da Vectra 2,0 T GTS Sport koster mig 800 mindre om
>måneden end Passat, tror jeg, det bliver den, jeg bestiller.

Hvis brændstofomkostningerne er af sekundær betydning, gik jeg efter
2,0T GTS! Sådan en benzinturbo... :)

Men hvad skete der lige med den Alfa?!? Der er da både power, stil og
køreegenskaber! Så kan man da først rigtigt sidde og ha' ondt af alle
de andre repræsentanter i deres magre Hyundai's

MVH
Kent Glerup

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 19:26

> Hvis brændstofomkostningerne er af sekundær betydning, gik jeg efter
> 2,0T GTS! Sådan en benzinturbo... :)

Enig - når jeg nu ikke kan få en 2,8 OPC, så må jeg nøjes med den..

> Men hvad skete der lige med den Alfa?!? Der er da både power, stil og
> køreegenskaber! Så kan man da først rigtigt sidde og ha' ondt af alle
> de andre repræsentanter i deres magre Hyundai's

Uha-uha.. Nu kommer Bjørn efter dig..

Alfa' en er simpelthen for lille - jeg er 34 år har ingen børn endnu..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-02-06 19:40

> [...]
>
> Uha-uha.. Nu kommer Bjørn efter dig..
>
> Alfa' en er simpelthen for lille - jeg er 34 år har ingen børn endnu..

Årh der er vel også plads til at lave nogle Alfa'en.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Brian

Dato : 05-02-06 19:58

Kim Kristensen wrote:

> Årh der er vel også plads til at lave nogle Alfa'en.

Når man er hele 34 år gammel, er man jo knap så fleksibel som i de unge dage

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-06 18:25

> Enig - når jeg nu ikke kan få en 2,8 OPC, så må jeg nøjes med den..

Ja, dén motor skulle være helt suveræn - klampen i bund fra 900 rpm. i 5.
gear, uden brummen eller vibration. Og så ellers MOMEEEENT fra lige godt
tomgang.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : T. Hartung

Dato : 05-02-06 18:33

> Hej folkens
>
> Jeg har i dag været ude at køre Vectra GTS 2,2 Sport (standard sænket 20
> mm og på 17" hjul) & Passat Variant 2,0 TDi.

hmmmm sammenligner du ikke pære og bananer?

Du kikker antageligt på en Passat Comfortline og man kan jo gætte på hvad
der lægges i ordet "Comfortline" - hvad med at sammenligne med Passat 2.0T
Sportline der også er fabrikssænket 20 mm?

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 19:27

> hmmmm sammenligner du ikke pære og bananer?

Jeg sammenligner to biler, der begge står på en liste, som jeg kan vælge
fra, så deeet...

---
/Jan W Nielsen

Fra : T. Hartung

Dato : 05-02-06 19:51

> Jeg sammenligner to biler, der begge står på en liste, som jeg kan vælge

man stadig pære og bananer....... du kikker på komfort, krængning,
køreegenskab ved høj fart o.s.v. på 2 forskellige biltyper, alene ud fra
betegnelsen er resultet jo givet da du ikke søger komfort men ønsker at
med blød hat - de er vældig populære blandt landmænd her over vest på - men
er anonym og har ingen klasse.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 20:00

> man stadig pære og bananer.......

Det argument hører man gerne, når folk ikke kan lide "anmeldelsen".. )

> du kikker på komfort, krængning, køreegenskab ved høj fart o.s.v. på 2
> forskellige biltyper.

Det er begge to familiebiler - hverken mere eller mindre - men med lidt
forskellighed i profilen.

> betegnelsen er resultat jo givet da du ikke søger komfort men ønsker at

Jeg ønsker det hele - og søger det bedste kompromis ift prisen.

> IMO er en Vectra til midaldrende cigarrygende mænd med blød hat - de er
> vældig populære blandt landmænd her over vest på - men er anonym og har
> ingen klasse.

Ok..

Beklager hvis jeg trådte på dine følelser....nu må du ikke brænde Dannebrog,
vel..? )

--
/Jan W Nielsen

Fra : T. Hartung

Dato : 05-02-06 21:01

> Beklager hvis jeg trådte på dine følelser....nu må du ikke brænde
> Dannebrog, vel..? )

du skal sige "undskyld" ) .... nej jeg er bestemt ligeglad hvad du vil
køre i jeg undrede mig bare over at du foretager sammenligningen - og så fik
du min beskedne mening om Vectraen )))

held og lykke med ..... øhhh landmandslivet?? )))
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 21:09

> du min beskedne mening om Vectraen )))

Fair nok - jeg mener, jeg har erfaring nok, hvad biltest angår, til at danne
mig min egen mening, og har som sådan ikke brug for andres bifald. Desuden
har jeg ikke endeligt truffet min beslutning endnu..

> held og lykke med ..... øhhh landmandslivet?? )))

Ikke lige den branche - selvom det kunne være dejligt med lidt åben himmel..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-02-06 19:35

> [...]
> GTS Sport & Passat TDi. Da Vectra 2,0 T GTS Sport koster mig 800 mindre om
> måneden end Passat, tror jeg, det bliver den, jeg bestiller.

Er der noget ved firmabil, bort set fra at man kan have muligheden for at
vælge noget man ikke selv ville sætte familieformuen i? Afdraget på den
sniger sig jo ind alligevel, skattefar (eller mor i disse M/K-tider) står jo
med lappen fremme.

Jeg spørger ikke for at stille spørgsmålstegn ved dit valg, men fordi jeg er
ret tæt på to forskellige jobs som der (kan) følge en bil med i. Jeg kender
dog intet til de nærmere til firmaernes "regler" omkring modeller og graden
af benzinfrihed, men lidt skal der jo også være tilbage at slås om før en
evt. underskrift.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 19:46

> Er der noget ved firmabil, bort set fra at man kan have muligheden for at
> vælge noget man ikke selv ville sætte familieformuen i?

Det ved jeg ikke - det må vel komme an på en vurdering af eget kørselsbehov.

> Jeg spørger ikke for at stille spørgsmålstegn ved dit valg, men fordi jeg
> er
> ret tæt på to forskellige jobs som der (kan) følge en bil med i.

Igen - regn lidt på det - jeg kører meget privat, og derfor kan det betale
sig..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-02-06 15:04

> [...]
kørselsbehov.

> Igen - regn lidt på det - jeg kører meget privat, og derfor kan det betale

Ja man sidder jo og tæller på knapper, uden rigtigt at kende til
mulighederne i de to jobs. Den nuværende bil er 81/2 år og runder snart
168.000 km, den er jo betalt, har i nogen grad det udstyr man får med i dag,
har ingen reparationer haft og går i gennemsnit 16,2 km/l på 92 oktan. Alt i
alt er det jo en billig fætter i kroner og ører hver måned, og der er ikke
et voldsomt ønske om at skifte (kommer sikkert med rusten og
reparationerne).

Det sted hvor jeg før har været i konkrete forhandlinger om bil, var lønnen
en god del højere hvis jeg brugte min egen hvortil der så også kommer
kørerpenge. Jeg ved ikke om det stadig er sådan, eller måske nogle steder er
sådan. Den stilling jeg mener at være tættest på (flyver til samtale nr. 3 i
HQ torsdag) vil det være 1000-1200 km privat og 800-1000 km job hver måned.

Tælle, tælle, tælle, tæ.....

Med venlig hilsen Kim

Fra : Broegger

Dato : 06-02-06 15:29

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> km/l på 92 oktan. Alt i alt er det jo en billig fætter i kroner og
> ører hver måned, og der er ikke et voldsomt ønske om at skifte (kommer

Det var godt nok ikke langt om året. 4148 km om året

Hvor meget højere?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-02-06 17:17

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev

> Det var godt nok ikke langt om året. 4148 km om året

> Hvor meget højere?
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
>
> http://www.broeggerklanen.dk

Jeg ved ikke om det er tilfældet "her", men det er jo også der jeg kan
presse hvis de skulle finde på at tilbyde mig jobbet. Det job jeg omtaler
hvor det var sådan, der var det 3-4000 kr. mere om måneden som jeg husker
det.

Et højere beløb er vel også rimeligt i tilfældet at valget falder på egen
bil, ellers vil to "ens" lønnede medarbejdere få forskellig løn. Ellers vil
medarbejderen med egen bil vil X kr. i løn, og udgifterne i forbindelse med
firmakørsel dækket via kørerpenge. Medarbejderen med firmabil få det samme i
ren løn, samt det bilen og brændstof koster for firmaet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Broegger

Dato : 06-02-06 17:44

> [...]
> forbindelse med firmakørsel dækket via kørerpenge. Medarbejderen med
> firmabil få det samme i ren løn, samt det bilen og brændstof koster

Der hvor jeg arbejder har bil og løn ikke noget med hinanden at gøre.
Hvis man har et kørselsbehov på mere end 6500 firma km om året kan man få
tjenestebil. Der er så egenbetaling på.
Som tidligere nævnt koster en V40 pt ca 4850 kr pr måned efter skat.
Jeg kan ikke se hvorfor medarbejdere der ikke bruger tilbudet om firmabil
skal have mere i løn. Km. godtgørelsen dækker vel forskellen? Men det er
jo så fordi jeg betalte egenbetaling for bilen. Det kan vel også ses som
et fradrag i lønnen

Jeg kan som sagt holde en sprit ny Octavia 2.0 TDI kørende og tjene ca
1000 kr om måneden. Det er så med 25000 firma km om året og alt
inkluderet.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-02-06 19:29

> [...]
>

> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Det kommer jo helt an på hvordan det er skruet sammen. Det jeg ind til
videre har haft med at gøre har været så du fik en bil stillet til rådighed
med alle udgifter dækket, eller du kunne bruge din egen og så få kørerpenge.
Så får første medarbejder alt betalt også nå det ikke var arbejdsrelateret,
mens den sidste selv skal betale alle udgifter ved alt andet end
arbejdsrelateret kørsel. Den første får således det mere i løn som
vedkommende ikke skal bruge på en privat bil nå der køres privat, men skal
så også betale skat af dette. Det svare vel til at medarbejderen med egen
bil får X mere i løn, betaler skat af det og har de resterende penge til
privatkørsel.

Er det nødvendigt med en bil som er på et udgiftsniveau hvor km-penge ikke
dækker den faktiske udgift, så betaler medarbejderen for at bruge sin bil
som arbejdsredskab. For firmaet er det jo en god fidus hvis der ikke er
forskel i lønnen, da ren løn er samme udgift mens med arbejderen med
firmabil sagtens kan koste nogle tusinde mere hver måned. Jeg er ret sikker
på at et firma kommer af med mere til køb, leasing eller hvad de nu bruger
samt brændstof, end i km-penge til privatbilen forudsat at begge kører det
samme i firmaets tjeneste.

For medarbejderen med firmabil kommer firmaet af med ved (1000 km arbejde og
1000 km privat) 12 km/l 2000/12*9,5 = 1583 samt leasing eller afdrag,
værditab, service, reparation, dæk, bilvask osv.

For medarbejderen med egen bil er det 3,10 x 1000 = 3100 kr. og det er næppe
til for firmaet at betale de øvrige ovenstående udgifter for de resterende
1517 kr. Koster det eksempelvis firmaet 4000 kr. at lease en bil pr. måned
(har ingen ide om hvad det koster) sparre de 2483 kr. på medarbejderen med
egen bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Broegger

Dato : 06-02-06 12:34

> [...]
> at vælge noget man ikke selv ville sætte familieformuen i? Afdraget på
> den sniger sig jo ind alligevel, skattefar (eller mor i disse

Jeg har kørt firmabil i 8 år nu. Det er nemt, og bekvemt. Man har altid
bil, også når den er på værksted.
Men man betaler for det. Så nu skifter jeg til egen bil (køber en
Octavia) og det kommer så til at spare mig for rundt regnet en tudse om
måneden.
Jeg har så valgt at tegne en service aftale med erstatnigsbil. Så
forskellen bliver ens!

> [...]
> modeller og graden af benzinfrihed, men lidt skal der jo også være
> tilbage at slås om før en evt. underskrift.

I mine øjne hænger det sammen med økonomien i ordningen. Hos os er der en
massiv egenbetaling til firmaet + skatten. Så en V40 koster ca 4850 kr pr
måned at køre i. Og det kan gøres billigere med det kørselsbehov jeg har
for firmaet (25K om året).

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 20:10

Jan W Nielsen skriver:

> Jeg har i dag været ude at køre Vectra GTS 2,2 Sport (standard sænket 20 mm
> og på 17" hjul) & Passat Variant 2,0 TDi.

Altså en sportsvogn og en "traktor" - lidt underlig sammenligning IMHO.

> Vectra GTS 2,2 Sport var derfor markant hurtigere på rattet - og til min
> store forbløffelse virkede generelt meget mere livlig og let på tå.

Den er vel også i "spotrtstrim" ?

> Vandringen i gearet er kort, og gearet kører kanon i Vectra.

Prøvede du Passaten med 6 gear ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 20:59

> Altså en sportsvogn og en "traktor" - lidt underlig sammenligning IMHO.

Vectra er ikke en sportsvogn - det er efter min mening en almindelig
familiebil med et strejf af klassisk GT.

> Den er vel også i "spotrtstrim" ?

Den er sænket 20 mm - og så var det ikke en stc.

> Prøvede du Passaten med 6 gear ?

Jep - meget fint - og generelt en ekstremt lækker bil, Passaten - den er
ikke udelukket endnu.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 21:16

Jan W Nielsen skriver:

> Vectra er ikke en sportsvogn - det er efter min mening en almindelig
> familiebil med et strejf af klassisk GT.

Men Opel har valgt at kelde den "sport"

> Den er sænket 20 mm - og så var det ikke en stc.

Men en "Sport", jeg formoder at der er gjort lidt ud over motoren...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 21:26

> Men Opel har valgt at kelde den "sport"

Det bliver det jo ikke en sportsvogn af.

> Men en "Sport", jeg formoder at der er gjort lidt ud over motoren...

Det er beskrevet..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 21:31

Jan W Nielsen skriver:

> Det bliver det jo ikke en sportsvogn af.

Altså ud over at den er lousy udstyret, har de forsøgt at kalde den
sport (uden at have noget at have det i) ?

> Det er beskrevet..

Altså forskellen på Sport og "ikke sport" er de 20 mm og 17" fælge ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 21:52

> Altså ud over at den er lousy udstyret, har de forsøgt at kalde den
> sport (uden at have noget at have det i)..?

Altså - vil du ikke være rar at lade være med bevidst at misforstå - og at
spørge så dumt - kun for at forsvare din sag..?
Det irriterer mig helt vildt, når skribenter gør den slags. Det er mangel på
respekt, og så begynder jég at brænde Dannebrog af i gaden..?

Det er en kendt sag, at producenter ofte giver et produkt et bestemt
salgsnavn, fordi man har tilført produktet et snært af en given ting. Der er
således masser af biler, der har et GT-navn, et limousinenavn eller lignende
uden af være gennemførte sportsvogne eller gennemførte limousiner.

Navnet indikerer som regel, at man har tilført et element af "sport" eller
noget andet i forhold til den almindelige "discount-model". I denne
situation, handler det om eksteriørt udstyr samt en moderat sænkning. Den
øgede gearing af styretøjet tror jeg nok, at man nu har implementeret i
modeller, der ikke sælges under navnet sport - eller GTS.

> Altså forskellen på Sport og "ikke sport" er de 20 mm og 17" fælge ?

Ja - og så tror jeg nok, at der udover en moderat sænkning og større fælge
også er lidt tilført nogle andre kofangere, sportssæder med sidestøtte,
dobbelt udstødning, tonede lygtehuse og nogle andre ting, som jeg sikkert
har glemt - jeg ved ikke, om læder på rat og gear også er sports-udstyr.

I øvrigt mener jeg ikke, at bilen sælges uden ret meget udstyr.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 22:01

Jan W Nielsen skriver:

> Altså - vil du ikke være rar at lade være med bevidst at misforstå - og at
> spørge så dumt - kun for at forsvare din sag..?

Hvilken sag ?

Jeg spørger fordi jeg ikke ved, hvad "sport" betyder i forbindelse med
en Opel Vectra. Du har lige set/kørt en, så du bør da vide det.

> Det irriterer mig helt vildt, når skribenter gør den slags. Det er mangel på
> respekt, og så begynder jég at brænde Dannebrog af i gaden..?

ROFL, det har intet med repekt at gøre....

> I denne
> situation, handler det om eksteriørt udstyr samt en moderat sænkning.

Okay

> Den
> øgede gearing af styretøjet tror jeg nok, at man nu har implementeret i
> modeller, der ikke sælges under navnet sport - eller GTS.

Okay, men du er ikke sikker ?

Man må kunne finde det på datablade på de enkelte biler, med den
udveksling...

> [...]
> har glemt - jeg ved ikke, om læder på rat og gear også er sports-udstyr.
>
> I øvrigt mener jeg ikke, at bilen sælges uden ret meget udstyr.

En nævnte tidligere at fartpilot ikke var standard på en Vectra ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:15

> Okay, men du er ikke sikker (på styrtøjet, red.) ?

Ikke helt - men næsten - jeg ved dog, at gearingen ér øget.

> En nævnte tidligere at fartpilot ikke var standard på en Vectra ?

Så skal man betale 10.000 - og så får man samtidig bi-zone i klimaanlægget
og et armlæn.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 22:15

Jan W Nielsen skriver:

> Ikke helt - men næsten - jeg ved dog, at gearingen ér øget.

Styring eller transmission ?

Hvis det er styring, vil den virkere mere som en gocart...

> Så skal man betale 10.000 - og så får man samtidig bi-zone i klimaanlægget
> og et armlæn.

Er fartpilot ikke engang standart i en Opel ???

I am deeply chocked - de har "underhalet" VW i udstyr ???

Fra : Brian

Dato : 05-02-06 22:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Er fartpilot ikke engang standart i en Opel ???

Hvorfor sætter du meget tydelige spørgsmålstegn ved det, når
du kender svaret ?

Vi har fattet at du er VAG mand til fingerspidserne

> I am deeply chocked - de har "underhalet" VW i udstyr ???

Njaaeee - en ting som udendørs temp.måler har været
standard i alle Opel'er siden '93/94 stykker

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:47

Jeg kan ikke se den sætning noget sted - kan du ikke poste hele indlægget..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-06 06:19

Jan W Nielsen skriver:

> Jeg kan ikke se den sætning noget sted - kan du ikke poste hele indlægget..?

No problemeo:

Jan W Nielsen skriver:

> Ikke helt - men næsten - jeg ved dog, at gearingen ér øget.

Styring eller transmission ?

Hvis det er styring, vil den virke mere som en gocart...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-02-06 06:53

> Styring eller transmission ?

Kan man geare en styring..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-06 07:19

Jan W Nielsen skriver:

> Kan man geare en styring..?

Du ved, hvad jeg mener, udvekslingsforholdet......

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-02-06 07:42

> Du ved, hvad jeg mener, udvekslingsforholdet......

Nej, jeg vidste det ikke - men har ændret udvekslingen...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-06 08:05

Jan W Nielsen skriver:

> Nej, jeg vidste det ikke - men har ændret udvekslingen...

Jeg opsummerer lige.

Fra den almindelige Vectra til "sport" modellen har man ændret
udvekslingen på styringen - korrekt ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-02-06 10:11

> Jeg opsummerer lige.
> Fra den almindelige Vectra til "sport" modellen har man ændret
> udvekslingen på styringen - korrekt ?

I det første indlæg overhovedet skrev jeg:

"Styretøjet Vectra GTS har en højere gearing end Passatens"

Er det ikke det samme..?

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-06 11:23

Jan W Nielsen skriver:

> "Styretøjet Vectra GTS har en højere gearing end Passatens"
>
> Er det ikke det samme..?

Nej, jeg tænker på om det er ændret mellem en standard og en "sport"

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-02-06 11:32

> Nej, jeg tænker på om det er ændret mellem en standard og en "sport"
> vectra.

Der blev ved introduktionen af Vectra C indført forskel i styretøjet på
GTS-modellerne og de andre Vectra' er.

GTS' en er højere gearet - om den andre modeller har fået samme styretøj i
dag, ved jeg ikke - men jeg vil næsten tro, at Sport Wagon med 2,8 og turbo
også har det styretøj...

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-06 11:41

Jan W Nielsen skriver:

> Der blev ved introduktionen af Vectra C indført forskel i styretøjet på
> GTS-modellerne og de andre Vectra' er.

Okay, det vidste jeg (heller) ikke

> GTS' en er højere gearet - om den andre modeller har fået samme styretøj i
> dag, ved jeg ikke - men jeg vil næsten tro, at Sport Wagon med 2,8 og turbo
> også har det styretøj...

Okay

Hvilket får "Sport" varianten til at optræde mere sportsligt i forhold
til en "standard".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-02-06 11:54

> Hvilket får "Sport" varianten til at optræde mere sportsligt i forhold
> til en "standard".

Hvis den høj-gearede styretøj ikke er en del af sport-pakken - så er det kun
almindeligt udstyr som andre forsæder med mere sidestøtte, andre lygter samt
lidt ændringer af spoilere, skørter og udstødning.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-06 19:52

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Njaaeee - en ting som udendørs temp.måler har været
> standard i alle Opel'er siden '93/94 stykker

Jep, og el-ruder på alle pladser har været standardudstyr i alle Saab'er
siden '94.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : T. Hartung

Dato : 05-02-06 22:05

> [...]
> Det irriterer mig helt vildt, når skribenter gør den slags. Det er mangel
> på respekt, og så begynder jég at brænde Dannebrog af i gaden..?

hmmm skød du ikke dig selv i foden her ?

Klip længere oppe fra:

> man stadig pære og bananer.......

Det argument hører man gerne, når folk ikke kan lide "anmeldelsen".. )

det er vel også en skribents forsvarstale når man kæmper for "sin" sag
))! ......
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartungBrand så det flag :)))))

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 22:11

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> det er vel også en skribents forsvarstale når man kæmper for "sin" sag
> ))! ......

Jeg ville nu ikke betegne en Folkevogn som en "sag"...:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:21

> hmmm skød du ikke dig selv i foden her ?

Nej, da.

> det er vel også en skribents forsvarstale når man kæmper for "sin" sag

At duellere på argumenter er ikke det samme som bevidst at misforstå ens
"medskribent".

Klaus kendte jo udemærket selv til indholdet i det svar, som jeg skrev.

(Jeg håber da ikke, at så banal viden er gået hen over hovedet på ham, der
ellers
interesserer sig sådan for biler.)

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 21:36

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> GTS Sport & Passat TDi. Da Vectra 2,0 T GTS Sport koster mig 800 mindre om
> måneden end Passat, tror jeg, det bliver den, jeg bestiller.

Som flere skriver, er udvalget ejendommeligt - der er
ingen linie i det. Hverken motormæssigt eller køretek-
nisk.

Dette faktum kan skyldes indholdet af "listen" - kan vi
ikke få den at se?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.20.136.139)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:05

> Som flere skriver, er udvalget ejendommeligt - der er
> ingen linie i det. Hverken motormæssigt eller køretek-
> nisk.

Det er alle familiebiler. De er alle nogenlunde lige hurtige. De koster alle
nogenlunde det samme. De har alle nogenlunde den samme komfort.

Når det så er sagt, så er det klart for enhver, at det alligevel er
forskellige biler - forskellige nuancer af det "at være familiebil".

Hvilke nuancer der er mest tiltalende er jo det, som man skal finde ud af,
når man skal have ny bil.

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 22:09

KLIP

> Hvilke nuancer der er mest tiltalende er jo det, som man skal finde ud af,
> når man skal have ny bil.

Det var unægtelig noget nemmer, hvis alle var begrænset til en standard Golf
V 1.6 med elur, cigartænder og askebæger som "sportsudstyr".:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 22:09

BJ skriver:

> Det var unægtelig noget nemmer, hvis alle var begrænset til en standard Golf
> V 1.6 med elur, cigartænder og askebæger som "sportsudstyr".:)

Du er udemærket klar over at askebæger er ekstraudstyr i sådan en bil
!!!

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 22:20

KLIP

> Du er udemærket klar over at askebæger er ekstraudstyr i sådan en bil
> !!!

Upsss ... og Sorryyy ... det er det også i Volvo.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 22:08

Jan W Nielsen skriver:

> Det er alle familiebiler. De er alle nogenlunde lige hurtige. De koster alle
> nogenlunde det samme. De har alle nogenlunde den samme komfort.

Okay, der var lige noget jeg overså her. Er en Traktor lige så hurtig
med en 2.0T ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:19

> Okay, der var lige noget jeg overså her. Er en Traktor lige så hurtig
> med en 2.0T ?

Traktor..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-06 22:22

Jan W Nielsen skriver:

> Traktor..?

VW diesel...
(er det gået fuldstændigt over hovedet på dig

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-02-06 22:50

> VW diesel...

Jeg skrev nogenlunde lige hurtige:

Passat TDi 2,0 16V: 209 km/t.
Vectra CDTi 1,9 GTS: 217 km/t.
Vectra 2,0T, GTS: 230 km/t.

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 05-02-06 22:19

KLIP

> Okay, der var lige noget jeg overså her. Er en Traktor lige så hurtig
> med en 2.0T ?

I enhver disciplin, meget hurtigere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 05-02-06 23:40

> [...]
> forskellige biler - forskellige nuancer af det "at være familiebil".
> Hvilke nuancer der er mest tiltalende er jo det, som man skal finde ud af,

Den her har de været heldig med - så en rød i München Airport
airside-hallen,
og den er altså nice: www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5465

Fra : KASO

Dato : 06-02-06 08:30

Hvordan var lydniveauet i de to biler?

Umiddelbart ville jeg gætte på, at de begge var godt dæmpet, og 2.0TDI'en
skulle ikke være så slem som 1.9'eren - men hvordan forholder det sig i
virkeligheden?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg forleden prøvede en Touran 1.9TDI - og
selv om jeg ved, at den ikke hører til de mest stille under accelleration,
var jeg alligevel forbavset over, _hvor_ støjende den var - også ved
konstant hastighed - ifht. min 1.9dCi. Jeg havde forventet, at VW havde
dæmpet lyden i kabinen bedre... Til gengæld føltes den rimeligt kraftigt -
næsten som min egen trods færre hk/nm på papiret. Først i 6. gear var der
egentlig forskel, men Touran'en er også 100kg. lettere og lavere gearet.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-02-06 10:31

> Hvordan var lydniveauet i de to biler?

Jeg formoder, at det efterhånden unødvendigt at skrive, at biler med
dieselmotor alt andet lige har en mere urolig tomgang - men *i fart* er der
ikke meget forskel på de to bilers støjniveau.

Selvom vi kørte i de to biler umiddelbart efter hinanden, kan jeg ikke
vurdere, om den ene havde mere støj i kabinen end den anden.

> Grunden til at jeg spørger er, at jeg forleden prøvede en Touran 1.9 TDI.

Touran støjer markant mere - også i 2,0 - end en ny Passat.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 06-02-06 11:15

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg formoder, at det efterhånden unødvendigt at skrive, at biler med
> dieselmotor alt andet lige har en mere urolig tomgang - men *i fart* er
> der ikke meget forskel på de to bilers støjniveau.

Jo-jo - jeg kører jo selv oliebrænder....

> Selvom vi kørte i de to biler umiddelbart efter hinanden, kan jeg ikke
> vurdere, om den ene havde mere støj i kabinen end den anden.

OK!

> Touran støjer markant mere - også i 2,0 - end en ny Passat.

OK - det havde jeg også på fornemmelsen - selv om det undrer mig. De ligger
ca. i samme prisklasse og "burde" være lige polstret.

Rygterne siger til gengæld, at man skal holde sig langt fra 2.0FSI - den er
forbavsende tørstig! (En kollega med en Altea undrer sig over at den kører
ca. 10km/l - eller væsentligt kortere end hans gl. Audi A6 2.8 !).

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-06 15:42

> [...]
>
> Vectra GTS 2,2 Sport var derfor markant hurtigere på rattet - og til min
> store forbløffelse virkede generelt meget mere livlig og let på tå.

Som jeg sagde - fine køreegenskaber i den Vectra.

> Pt har jeg tre biler i tankerne: Vectra 2,0 T GTS Sport,

Samme motor som 2,2, blot med lidt mindre volumen, og så turbo (og Saab's
Trionic motorstyring).

> Vectra 1,9 CDTi 150 GTS Sport

Den nye fine diesella-motor fra Alfa...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-02-06 15:53

> Som jeg sagde - fine køreegenskaber i den Vectra.

Men den undrer mig lidt alligevel. Den jo beskrevet som en god
motorvejsbil...og ikke "let på tå"...

(Ret beset kører biler i dag jo alligevel mest ligeud, og derfor må de
nødvendigvis være rigtig gode til det. Også når det er i Tyskland med 200
km/t i flere timer), og det er der rigtig mange biler, der ikke er - og som
kræver at man sidder med to hænder og hvide knoer på rattet.)

Jeg kan godt mærke forskellen på Mondeo og Vectra i svingglæde, men den er
meget lille...når vi taler GTS Sport.

(Ved ikke med Sedan 1,8)

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-02-06 16:30

>Den nye fine diesella-motor fra Alfa...

Det er nemlig rigtigt!
Den går ganske enkelt forbandet godt!
Det er den første diesel jeg har prøvet, som "holder momentet" hele
vejen fra ca. 1500 til 4000 rpm.
Jøsses hvor jeg nyder den maskine dagligt

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-06 16:37

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:1oqeu15adtocq95dbru8n1fvmb5r5c86q9@4ax.com...

> Det er nemlig rigtigt!
> Den går ganske enkelt forbandet godt!
> Det er den første diesel jeg har prøvet, som "holder momentet" hele
> vejen fra ca. 1500 til 4000 rpm.

Et spærgsmål om tilpasning af turbo(teknologi) og motorstyring.

> Jøsses hvor jeg nyder den maskine dagligt

))))))))

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 07-02-06 22:56

> Da Vectra 2,0 T GTS Sport koster mig 800 mindre om måneden end Passat,
> tror jeg, det bliver den, jeg bestiller...

Dét bliver jo spændende at høre om... :)