Mangler lys i venstre side
Fra : Anders Winther

Dato : 03-02-06 16:33

Hej i skuret
I forsøget (det lykkedes ikke) på, at montere en intervalvisker-robot, på
min Hyundai Elantras bagvisker, har jeg fået lavet en kortslutning. Der er
nu ikke længere lys i den venstre baglygte, instrumentbrættet og i det
venstre parkeringslys foran.

Jeg har visuelt tjekket alle sikringer efter, og testet pærerne i for- og
baglygte. Så min konklusion er, at jeg har fået brændt en ledning over et
sted.

Hvad gør jeg nu? Måler alle ledninger igennem? De er jo ikke ligefrem lette
at komme til. Men der findes vel ingen let løsning

Pft.

Mvh.
Anders

Fra : Leonard

Dato : 03-02-06 16:46

"Anders Winther" <aFJERNMIG@winther-dahl.dk> wrote:

>Jeg har visuelt tjekket alle sikringer efter, og testet pærerne i for- og
>baglygte. Så min konklusion er, at jeg har fået brændt en ledning over et
>sted.

Det lyder nu meget som om sikringen til p-lys i venstreside er
sprunget. Det er ikke altid du kan se det, men find den og byt den med
en anden i samme størrelse, bare for at udelukke den fejl.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-02-06 16:47

Anders Winther skrev:

> Jeg har visuelt tjekket alle sikringer efter, og testet pærerne i for- og
> baglygte. Så min konklusion er, at jeg har fået brændt en ledning over et
> sted.

Også i den sikringsboks der sidder i maskinrummet?. De fleste Hyundai
har en sikringsboks der med netop sikringer til lys.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Anders Winther

Dato : 03-02-06 17:53

> Også i den sikringsboks der sidder i maskinrummet?. De fleste Hyundai har
> en sikringsboks der med netop sikringer til lys.
Nej, den har jeg ikke tjekket.. Vidste ikke at der var andre sikringer..!

Takker..!

-Anders

Fra : Anders Winther

Dato : 03-02-06 20:26

> Også i den sikringsboks der sidder i maskinrummet?. De fleste Hyundai har
> en sikringsboks der med netop sikringer til lys.
SUPER!
Det var en sikring i den boks, der var gået. Du har reddet min weekend
Frygtede lige at jeg skulle til at måle ledninger igennem.

Tak!

Mvh.
Anders

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-02-06 23:00

Anders Winther skrev:
> SUPER!
> Det var en sikring i den boks, der var gået. Du har reddet min weekend
> Frygtede lige at jeg skulle til at måle ledninger igennem.
>
> Tak!

Selv tak. Har arbejdet med dem dagligt siden de kom til Danmark, så lidt
har da bidt sig fast.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-02-06 06:16

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:43e3d26a$0$

> Selv tak. Har arbejdet med dem dagligt siden de kom til Danmark, så lidt
> har da bidt sig fast.

ROFL, "dagens mand i sky'sovs" :)))

Fra : Anders Winther

Dato : 04-02-06 09:13

> Selv tak. Har arbejdet med dem dagligt siden de kom til Danmark, så lidt
> har da bidt sig fast.
Du har vel ikke erfaring med at eftermontere en intervalvisker på
bagviskeren?

Mvh.
Anders

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-02-06 10:10

Anders Winther skrev:

> Du har vel ikke erfaring med at eftermontere en intervalvisker på
> bagviskeren?

Dog ikke. Men jeg mener der går tre ledninger til motoren. En med
konstant spænding, en med stel og en man lægger spænding på ved brug.
Det er denne der skal have en kort impuls. Konstant spændingen sørger
for at den parkerer det rigtige sted igen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Anders Winther

Dato : 04-02-06 19:52

> [...]
> spænding, en med stel og en man lægger spænding på ved brug. Det er denne
> der skal have en kort impuls. Konstant spændingen sørger for at den

Hmm, ok.. Jeg har prøvet at montere den der hvor knapperne til bagviskeren
sidder. Men det kan være at jeg hellere skulle rode omme ved viskermotoren
så.

Jeg kunne godt få den til at intervalviske med viskerrobotten, men det var
som om at der blev lavet en kortslutning (dog ikke den der fik sikringen til
at gå), for al lyset i bilen blev dæmpet i et kort blink hver gang den
startede (bilmotoren var tændt). Min konklusion, og grunden til at jeg
droppede projektet, var at der i den eksisterende knap måtte ske noget mere
end bare at lave kontakt mellem to ledninger. Altså noget mekanik som sendte
et startimpuls til viskermotoren, eller sådan noget. Ved at gennemgangsteste
kunne jeg da også måle at der i et kort øjeblik var forbindelse til stel når
den startede viskermotoren.

Ved ikke om det giver mening, men jeg vil da lige prøve at se om jeg kan få
det til, at virke direkte på viskermotoren.

Mvh.
Anders

Mvh.
Anders

Fra : Brian

Dato : 04-02-06 20:17

Anders Winther wrote:

> [...]
> fik sikringen til at gå), for al lyset i bilen blev dæmpet i et kort
> blink hver gang den startede (bilmotoren var tændt).

Hvorfra forsyner du din viskerrobot-gadget ?
Hvis du tilfældigvis forsyner den fra de 12V der skal skabe lidt
lys i kabinen, kunne det måske være problemet.

/Brian

Fra : Anders Winther

Dato : 04-02-06 21:09

> Hvorfra forsyner du din viskerrobot-gadget ?
> Hvis du tilfældigvis forsyner den fra de 12V der skal skabe lidt
> lys i kabinen, kunne det måske være problemet.

Der er 6 ledninger der går ind i de to knapper (sprinkler + konstantvisker),
En af dem har konstant +12 V. Så det er derfra jeg har taget strømmen fra.
Det er ikke 12 V til lyset i knapperne, de kommer ind på to af de andre
ledninger.

Selv når jeg manuelt forbinder de to ledninger (dem som viskerrobotten også
forbinder), sker dæmpningen af lyset.

-Anders

Fra : Leif Neland

Dato : 05-02-06 20:00

Anders Winther wrote:

> [...]
> til viskermotoren, eller sådan noget. Ved at gennemgangsteste kunne
> jeg da også måle at der i et kort øjeblik var forbindelse til stel

Der går (mindst) 3 ledninger til viskermotoren.

Den ene er stel.
Den anden er konstant plus.
Den 3 er "styreledningen".
Der sidder en knast på viskerakslen, der påvirker en omskifter.
Når viskeren er i parkeringsstilling, er motoren forbundet til
styreledningen til viskerkontakten.
Når viskeren ikke er i parkeringsstilling, er motoren forbundet til konstant
plus, og kører uafhængig af viskerkontakten.
Når man tænder på kontakten, får viskeren plus og kører. Dette er simpelt

*MEN*, det der er vigtigt her er, at når viskerkontakten er slukket,
forbindes styreledningen til stel.
Det gør man for at bremse viskermotoren, når den når til
parkeringsstillingen.
Gjorde man ikke det, kunne man risikere at motoren kørte videre "i tomgang"
forbi parkeringsstillingen, og videre ud på ruden igen.
En kortsluttet motor/generator er meget sværere at dreje rundt end en, der
ikke er forbundet.

Så din viskerrobot skal ikke blot forbinde plus til styreledningen.
Den skal være en omskifter, der skifter styreledningen fra motoren fra at
være forbundet til viskerkontakten til at være forbundet til plus.

Leif

Fra : jørgen h.

Dato : 06-02-06 11:58

den bedste løsning er sansynligvis at montere et 87a relæ på styreledningen til
viskeren. tilslut ledningen fra kontakten på ben 87a,ledningen til viskermotoren
på ben 30.hvis viskermotoren er + styret(det er den garanteret)tilstutter du
viskerrobotten til ben 87 + ben 85. ben 86 tilstutter de til stel. så undgår du at
kortslutte kredsløbet når robotten sender et spændingssignal til
viskermotoren. venlig hilsen jørgen h.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.92.115.93)