Tvinge CD ud af en PowerBook
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 18:23

Hej,

Når der tilsyneladende ikke er et lille hul til at stikke en spids
genstand ind i drevet, for at få det til at ejecte, og når eject-
knappen heller ikke får CD'en til at komme ud, hvordan får man så
en CD ud af en PowerBook? Er man nødt til at skille den ad i atomer?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 18:38

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Når der tilsyneladende ikke er et lille hul til at stikke en spids
> genstand ind i drevet, for at få det til at ejecte, og når eject-
> knappen heller ikke får CD'en til at komme ud, hvordan får man så

Booter og holder museknappen nede? Ejectknappen?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 19:20

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Booter og holder museknappen nede?

Hvorfor museknappen?

> Ejectknappen?

Det har jeg prøvet, men det virker ikke.
CD'en bliver heller ikke mountet på skrivebordet, så spørgsmålet
er, om den overhovedet er klar over, at der er en CD i drevet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 20:36

> Hvorfor museknappen?

it's a feature :D

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 21:18

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> it's a feature :D

Ja, det opdagede jeg også senere på:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88068>.

Desværre er det ikke den første udgave, så den har ikke en eject
knap til højre for sprækken (idiotisk at fjerne den mulighed!) og
alt på <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88275> er
også prøvet af, så enten må jeg tage chancen og gå i gang med
servicemanualen, eller også må jeg indlevere den til reparation
bare pga. et barn, som har proppet et PC-spil i den. Arrghh!

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 21:42

> [...]
> servicemanualen, eller også må jeg indlevere den til reparation
> bare pga. et barn, som har proppet et PC-spil i den. Arrghh!

Sluk den, hiv batteriet ud, sæt batteriet i igen, og boot med
musetasten nede.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 22:48

> [...]

> servicemanualen, eller også må jeg indlevere den til reparation
> bare pga. et barn, som har proppet et PC-spil i den. Arrghh!

Er det blot fordi den ikke vil mounte at du ikke kan få den ud? I
givet fald er løsningen:

diskutil eject disk1

*forudsat at det optiske drev er /dev/disk1

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 21:55

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Sluk den, hiv batteriet ud, sæt batteriet i igen, og boot med
> musetasten nede.

Er prøvet uden resultat. Har også prøvet at nulstille PRAM, VRAM og PMU,
som de foreslår på: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88275>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 28-02-06 22:05

> Er prøvet uden resultat. Har også prøvet at nulstille PRAM, VRAM og PMU,
> som de foreslår på: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88275>.

Jeg har ofte haft problemet på min PowerBook - jeg har altid kunnet få
den ud ved en genstart og musen holdt nede under start. Prøvede du
faktisk det forslag?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 22:09

Storm skrev:

> Jeg har ofte haft problemet på min PowerBook - jeg har altid
> kunnet få den ud ved en genstart og musen holdt nede under
> start. Prøvede du faktisk det forslag?

Ja og jeg har også prøvet med eject-knappen under opstarten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-06 23:13

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Er det blot fordi den ikke vil mounte at du ikke kan få den ud?

Den vil ikke mounte fordi det er et spil til Windows, men selvom
den ikke vil mounte, burde den så ikke alligevel komme ud ved at
holde Eject eller museknappen nede under opstarten?

> I givet fald er løsningen:
>
> diskutil eject disk1
>
> *forudsat at det optiske drev er /dev/disk1

Det er det tilsyneladende ikke, for jeg kan ikke se det optiske
drev inde i Diskværktøj, og kan heller ikke finde det inde i
Systemprofil. Burde det ikke stå under Hardware > ATA?

Det er en 15" 1 Ghz PowerBook G4 Den model, hvor der både er
FW400 og FW800-stik.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 23:35

> Den vil ikke mounte fordi det er et spil til Windows, men selvom
> den ikke vil mounte, burde den så ikke alligevel komme ud ved at
> holde Eject eller museknappen nede under opstarten?

Jeg har oplevet at det ikke sker. Oftest i tilfælde af en fejlbrændt
disk eller en disk i et format som Mac OS X ikke kan hitte ud af. Hvad
siger dine logfil.

> Det er det tilsyneladende ikke, for jeg kan ikke se det optiske
> drev inde i Diskværktøj, og kan heller ikke finde det inde i
> Systemprofil. Burde det ikke stå under Hardware > ATA?

jo - noget er galt (med mindre der sidder et sata drev i den model)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-03-06 00:08

> [...]
> knappen heller ikke får CD'en til at komme ud, hvordan får man så
> en CD ud af en PowerBook? Er man nødt til at skille den ad i atomer?

F12