Søg i Tiger
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-02-06 18:39

Hej,

Jeg forstår simpelthen ikke at søge i Tiger.
Hvis man f.eks. dobbeltklikker på et drev på skrivebordet, og skriver
noget ind i søgefeltet i højre hjørne af vinduet, så er det i mine
øjne dybt ulogisk, at den ikke automatisk søger på den disk, man har
dobbeltklikket på. Kan man ikke få den til at søge på 'det valgte',
eller hvad det nu end hed i Panther?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 24-02-06 19:41

> [...]
> øjne dybt ulogisk, at den ikke automatisk søger på den disk, man har
> dobbeltklikket på. Kan man ikke få den til at søge på 'det valgte',

Tryk Æble-F og du har alle tænkelige remedier til din rådighed for dine
søgninger.
Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-02-06 20:08

Mogens Thyregod skrev:

> Tryk Æble-F og du har alle tænkelige remedier til din rådighed
> for dine søgninger.

Hvordan ændrer man så på dens standardindstillinger? Den falder
altid tilbage på 'Computer', 'Type', 'Alle', 'Sidst åbnet' og
'Alle datoer' og det irriterer mig også, at Æble + F nu i bund
og grund er et almindeligt finder-vindue med drev ude til venstre.
Kunne man så bare klikke på et drev derovre for at få den til at
søge på det, men ak nej.

I øvrigt så undrer det mig meget, at de laver et søgefelt i ethvert
finder-vindue, som ikke har noget med indholdet af vinduet at gøre.
Det kan jeg ikke se det smarte i.

Og jeg kan i øvrigt stadig ikke finde skjulte mapper og/eller filer
med Æble + F.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 20:51

> [...]
> og grund er et almindeligt finder-vindue med drev ude til venstre.
> Kunne man så bare klikke på et drev derovre for at få den til at

jo man kan.

> I øvrigt så undrer det mig meget, at de laver et søgefelt i ethvert
> finder-vindue, som ikke har noget med indholdet af vinduet at gøre.
> Det kan jeg ikke se det smarte i.

Det /kan/ det altså godt have. Følg min vejledning i anden gren af
tråden.

> Og jeg kan i øvrigt stadig ikke finde skjulte mapper og/eller filer
> med Æble + F.

Det er lidt nørklet, men apple har (heldigvis) gjort det besværligt at
nå skjulte emner fra Finder. Hvad vil du finde?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-02-06 23:04

Morten Reippuert Knudsen skrev:

[Æble + F]

> jo man kan.

Hvordan?
Når man klikker derovre, kommer man jo bare ind på drevet.
Man får ikke automatisk en søgning på drevet, selvom man har
skrevet noget i søgefeltet inden man klikker.

> Det er lidt nørklet, men apple har (heldigvis) gjort det
> besværligt at nå skjulte emner fra Finder.

Hvorfor så give en mulighed for at søge på skjulte emner?

> Hvad vil du finde?

En skjult fil som f.eks. hosts. Jeg ved tilfældigvis, at den ligger
i etc-mappen, så jeg kan få den frem med 'Gå til mappe', som du
forklarede for nogle uger side, men hvad nu, hvis jeg ikke kendte
mappenavnet, men kun filnavnet?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 09:22

> [...]

> Man får ikke automatisk en søgning på drevet, selvom man har
> skrevet noget i søgefeltet inden man klikker.

Nej din søgning nustilles, gem søge paramteren.

> Hvorfor så give en mulighed for at søge på skjulte emner?

..filer kan ikke vises, med mindre man sætter finder til at vise
..emner. Om det er grunden til at finder ikke kan finde dem eller det
blot er spotlight syntaksen der drilles af at emnets navn begynder med
punktum ved jeg desværre ikke.

Finder definerer usynlige filer på fire forskellige måder:

1) emner der starter med "." - eks .DS_store filer
2) emner som har en hidden atributten sat (i lighed med eks låste emner).
3) emner som benytter sig af Mac OS X's brugerflades liste over emner der
er skjult (Den samme liste der oversætter engelske fil/mappe navne til
dansk)
4) emner der er anført i /.hidden (depreciated i 10.4x!)

> [...]
> i etc-mappen, så jeg kan få den frem med 'Gå til mappe', som du
> forklarede for nogle uger side, men hvad nu, hvis jeg ikke kendte

Emnet /private/etc/hosts" er ikke et skjult emne. Det er mappen
/private/etc som er et skjult emne (/etc er et symbolsk link).

/private/etc/hosts findes snildt når du føjer /private/etc til din
søgesti

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-03-06 18:36

> [...]

> det blot er spotlight syntaksen der drilles af at emnets navn
> begynder med punktum ved jeg desværre ikke.

Ok.
Det undrer mig også, at Spotlight finder filer startende med ._
på vores netværksdrev, som ligger på en Win2003 Server.

Serveren kører ExtremeZ-IP, så Mac'erne tilgår den via AFP over
TCP/IP, og man kan ikke se filer startende med ._ hvis man blot
åbner et finder-vindue. Æble + F i Panther han heller ikke, men
Spotlight kan desværre, og for at gøre frustrationen komplet,
smider den filerne startende med ._ øverst i søgningen.

> /private/etc/hosts findes snildt når du føjer /private/etc til
> din søgesti

Hvad mener du med søgesti?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-03-06 23:08

Thomas G. Madsen skrev:

> Det undrer mig også, at Spotlight finder filer startende med ._
> på vores netværksdrev, som ligger på en Win2003 Server.

Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvorfor Spotlight finder dem, men
Ævle + F i Panther ikke gør, men jeg er kommet i tanke om, hvorfra
filerne kommer. Sidste år, forsøgte jeg jo at flytte filer og mapper
fra vores gamle OS X-server til den nye Windows 2003-server via SMB,
men det gik ikke for godt, og desværre har det resulteret i 14495
resource fork-filer på Win2003-serveren.

Jeg tilgår i dag Win2003-serveren vha. AFP og man kunne gå i gang
med RSyncX eller lignende, som beskrevet her:
<http://www.grouplogic.com/knowledge/index.cfm/fuseaction/view/docID/213>,
men jeg er nu mere fristet til bare at slette dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 19:48

> [...]

> øjne dybt ulogisk, at den ikke automatisk søger på den disk, man har
> dobbeltklikket på. Kan man ikke få den til at søge på 'det valgte',

Som udgangspunk vil finders spotlight funktion søge i _den_ mappe man
befinders ig i. Så snart du skriver noget i søgefeltet dukker der en
linie op med følgende andre muligheder:

Servere (aka netværk)
Computer (aka alle lokale diske)
Hjem (aka ~/)
Mappen du står i
Andre (som du kan klikke på for at tilføje emner til din søgesti).

Den senest valgte af de 5 muligheder huskes for næste søgning.

Hvordan kan du overse det?

(og jeg synes da det er meget logisk, kunne dog godt tænke mig at jeg
kunne vælge det /før/ jeg begyndte min søgning som en dropdown menu i
søgefeltet som det kendes fra eks. i Safari)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-02-06 20:16

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Som udgangspunk vil finders spotlight funktion søge i _den_
> mappe man befinders ig i.

Det gør den ikke her. Hvis jeg f.eks. dobbeltklikker på et mountet
netværksdrev og skriver noget i søgefeltet, så søger den også på
andre drev.

> [...]
> Hjem (aka ~/)
> Mappen du står i
> Andre (som du kan klikke på for at tilføje emner til din

Ja, men 'Computer' står den til som standard og tager derfor også
den med, hvis man ikke tvinger den til kun at søge på det drev,
man ønsker, ved at klikker på 'Andre' først. Det kan jeg ikke se
det smarte i.

> Den senest valgte af de 5 muligheder huskes for næste søgning.
>
> Hvordan kan du overse det?

Jeg har ikke overset det. Jeg fatter bare ikke, at man ikke kan
vælge 'Det valgte' i søgefeltet som i Panther, så den altid vil
søge i det drev eller den mappe, man står på eller i. Når man
ikke kan det, kan jeg ikke se formålet i at have et søgefelt i
et finder-vindue.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 20:43

> Det gør den ikke her. Hvis jeg f.eks. dobbeltklikker på et mountet
> netværksdrev og skriver noget i søgefeltet, så søger den også på
> andre drev.

mht netværskdrev skal jeg ikke kune sige hvordan den opfører sig, men
mon ikke den opfører sig som på lokale diske bortset fra at
netværksdrev ikke har en spotlight database.

> [...]
> den med, hvis man ikke tvinger den til kun at søge på det drev,
> man ønsker, ved at klikker på 'Andre' først. Det kan jeg ikke se

Hos mig husker den den senest valgte, inkl mappen jeg står i.(zero
dimseri mht. det på min installation).

> [...]
> søge i det drev eller den mappe, man står på eller i. Når man
> ikke kan det, kan jeg ikke se formålet i at have et søgefelt i

Det kan man også. Begynd en søgnig, vælg "mappen du står i", luk
findervinduet, åben nyt findervindue, begynd en søgning - voila.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-02-06 23:04

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Begynd en søgnig, vælg "mappen du står i", luk findervinduet,
> åben nyt findervindue, begynd en søgning - voila.

Meget mærkeligt. Tidligere på aftenen, sad jeg netop og forsøgte
det, men den gik hele tiden ud på systemdisken og søgte, selvom
jeg f.eks. havde dobbeltklikket på min eksterne harddisk på
skrivebordet, men den har været slukket i mellemtiden og nu gør
den, som du beskriver.

På jobbet har jeg også tit kæmpet med at Tiger-installationerne
søger på det forkerte drev eller finder filer, som jeg ved, ikke
befinder sig på det drev, der er valgt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-06 00:05

> [...]

> På jobbet har jeg også tit kæmpet med at Tiger-installationerne
> søger på det forkerte drev eller finder filer, som jeg ved, ikke

Trikket er at lave sit forvalg når man ikke står i sin homemappe, så
forsvinder muligheden "mappe du står i" nemlig.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-02-06 11:38

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Trikket er at lave sit forvalg når man ikke står i sin
> homemappe, så forsvinder muligheden "mappe du står i" nemlig.

Aha! Det er nok det, jeg har gjort galt så.

--
Hilsen
Madsen