Ghost image tilMac ??
Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 24-02-06 17:40

Hej med jer Mac freaks.

Ja jeg er jo ved at skifte for alvor til mac, har brugt windows i 10 år, men
med fremkomsten af tiger har jeg konverteret.

Til windows findes der et program som hedder ghost. Det kan meget hurtigt
lave et image af en partition eller en harddisk, som man så kan spole på
igen hvis uheldet er ude.
Jeg har kigget lidt på SuperDuper, men det må kunne gøres bedre og ikke
mindst meget hurtigere.

Findes der noget ??

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-02-06 18:01

Gorm Jørgensen <gorm@gato.dk> wrote:

> Findes der noget ??

Diskværktøj, som er inkluderet i OSX.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 24-02-06 18:07

On 24/02/06 18:00, in article 1hb9zbt.1ybgcn2hnniktN%spam@events.dk, "Preben
Bødker Nielsen" <spam@events.dk> wrote:

> Diskværktøj, som er inkluderet i OSX.

Jo den er meget god, men 'source is in use'

Findes der ikke eet program som man booter fra CD/DVD og så kan lave disse
ting ??

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-06 18:18

Hej Gorm

Gorm Jørgensen wrote:

> Jo den er meget god, men 'source is in use'

Ja, Diskutility er ikke altid lige villig...

> Findes der ikke eet program som man booter fra CD/DVD og så kan lave disse
> ting ??

Der findes flere forskellige værktøjer både kommercielle og endda freeware.

Det bedste program er helt klart 'Synchronize! Pro X 5', men den er
rimelig dyr. Man kan hente en demo på www.qdea.com

Alternativt vil jeg anbefale RsyncX 2.1. Den er normalt god til også at
lave bootable backups på både drev og images.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/422008/RsyncX_v2.1.tgz
(516kb)

RsyncXCD 2.1 er en bootable image, som du brænder ud på en CD, så vil
alt være fuldstændig 'slået fra' på disken(e), når man vil lave en
backup eller et image af disken.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/422012/RsyncXCD_v2.1.dmg.tgz
(175,1mb)

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 24-02-06 20:43

Hejza igen.

Det er ikke godt nok. Det tager alt for lang tid!!

Ghost kan lave et image på 10 min. Af min windows partition på 6 Gb.

Den laver en sektor kopiering.
Rsync laver åbenbart en fil for fil kopiering.

Der må da findes noget SW hvor man fx. Booter på en cd og så hurtigt kan
lave en backup af en HD eller partition til en and disk.

Kom nu, OSX er vel bedre end Windows ??

mvh

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-06 21:07

Hej Gorm

Gorm Jørgensen wrote:
> Det er ikke godt nok. Det tager alt for lang tid!!

Hm, hvad pokker skal man så finde på.? - 'Carbon Copy Cloner 2.3'
(Comprehensive bootable backup solution) (donateware), men den er ikke
hurtigere end RsyncX, men laver også bootable backups/clones...
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/365530/cccloner.dmg

'MimMac 1.7.1' (comprehensive backup, cloning, and file synchronization
utility). Den kan også lave bootable backups/clones
http://www.ascendantsoft.com/ ($10USd shareware)
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/670495/MimMac.zip

> Ghost kan lave et image på 10 min. Af min windows partition på 6 Gb.

Det véd jeg...

> Den laver en sektor kopiering.
> Rsync laver åbenbart en fil for fil kopiering.

Ja, det gør alle sync/backup programmer til OS X

> Der må da findes noget SW hvor man fx. Booter på en cd og så hurtigt kan
> lave en backup af en HD eller partition til en and disk.
>
> Kom nu, OSX er vel bedre end Windows ??

Selvfølgelig er OS X bedre, men WinXP har _ÉN_ fordel her. - Den er
netop hurtigere, når der skal laves et ghostimage. Til gengæld kører de
fleste backup/clone programmer til OS X også i baggrunden, så du kan
bare arbejde videre, mens den laver en clone... - Jeg bruger selv
Synchronize! Pro X, og det er virkelig smart, man blot kan arbejde
videre, og når man så har afsluttet sit projekt, så vil det, man
arbejder på, automatisk blive 'sat på listen' til korrigeret sync.

Og så findes der i øvrigt også SilverKeeper fra LaCie, men den vil jeg
umiddelbart ikke anbefale, da den ikke laver bootable backups, selvom de
påstår, den kan. OS X er jo et Linux baseret system med tusindvis af små
usynlige filer. De bliver ikke medtaget i SilverKeeper, men til alm.
databackup / sikkerhedskopi af personlige data og dokumenter er den
ganske udmærket.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-02-06 21:13

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> usynlige filer. De bliver ikke medtaget i SilverKeeper, men til alm.
> databackup / sikkerhedskopi af personlige data og dokumenter er den

Hvorvidt SilverKeeper springer nogle filer over har jeg ikke ekspertise
til at udtale mig om, men programmet har i hvert fald formået at lave en
bootbar kopi af min harddisk (iBook G4 med 10.4 kopieret over på en
ekstern Maxtor FW-disk)

MVH Thomas Bendsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-06 21:34

Hej Thomas

Thomas Bendsen wrote:

> Hvorvidt SilverKeeper springer nogle filer over har jeg ikke ekspertise
> til at udtale mig om,

Det kan ses ganske enkelt ved at bruge Synchronize! Pro X. Når man
sætter den til at lave en bootable backup, laver den en liste over de
filer, der skal kopieres. Hovedparten af de usynlige filer er markeret
på den måde, at de ikke findes på den disk/image, der er syncet / skal
synches til.

> men programmet har i hvert fald formået at lave en
> bootbar kopi af min harddisk (iBook G4 med 10.4 kopieret over på en
> ekstern Maxtor FW-disk)

Ja, jeg har også hørt, det er lykkedes for nogle at gøre det. Sjovt nok
har de fleste været på helt nye G4/G5 eller på bærbare, men ikke på
ældre G3 og G4. - Og når det er så usikkert, tør jeg ikke anbefale det
til en spejling/ghostimage.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 21:09

> [...]

> Det er ikke godt nok. Det tager alt for lang tid!!

> Ghost kan lave et image på 10 min. Af min windows partition på 6 Gb.

Læs mit indlæg... Erik har ikke just den store ledvogter eksamen når
det gælder imageing og deployment. Apple har skam inkluderet
værktøjer der kan lave block kopiering. De smarte af dem kan endda
lave det til et image.

Jeg har skrevet et 5GB image tilbage til disk på pænt under et kvarter
(vel og mærke på en 300 eller 400Mhz maskine med oldnordiske diske).

> Rsync laver åbenbart en fil for fil kopiering.

> Der må da findes noget SW hvor man fx. Booter på en cd og så hurtigt kan
> lave en backup af en HD eller partition til en and disk.

Yeps. Diskværktøj, Terminal.app og din installations DVD.

> Kom nu

"Kom nu" er nok ikke den rette indgnagsvinkel når man beder om hjælp.

>, OSX er vel bedre end Windows ??

Jeps.

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 25-02-06 08:15

On 24/02/06 21:08, in article an54d3-953.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har skrevet et 5GB image tilbage til disk på pænt under et kvarter
> (vel og mærke på en 300 eller 400Mhz maskine med oldnordiske diske).

OK, jeg vil kigge på det.

> "Kom nu" er nok ikke den rette indgnagsvinkel når man beder om hjælp.

Sorry, det var ikke ment som en hån eller fornærmelse.

Mvh
Gorm

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 25-02-06 08:59

Jeg har nu prøvet på at lave en disk image hvor jeg har bootet på DVD'n, men
har stoppet det igen. Jeg vil skyde på at det ville tage omkring 3 timer at
blive færdig.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-02-06 18:43

Gorm Jørgensen <gorm@gato.dk> wrote:

> Jo den er meget god, men 'source is in use'
>
> Findes der ikke eet program som man booter fra CD/DVD og så kan lave disse
> ting ??

Jamen, OSX ligger skam på en CD/DVD, som man kan boote fra.
Hold tasten C nede under opstart.

Og Diskværktøj ligger også på disken.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 19:39

> [...]

> Jo den er meget god, men 'source is in use'

> Findes der ikke eet program som man booter fra CD/DVD og så kan lave disse

Jo. Boot fra den installations CD/DVD der fulgte med din mac.

Obs. med "Netrestore Helper" kan du godt lave et image af disken du
booter fra. Det er dog smartest at boote fra en anden partition end
den man kloner fra.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-02-06 09:58

> Jo. Boot fra den installations CD/DVD der fulgte med din mac.

Måske skulle man fortælle at man kan finde diskværktøj i en af menuerne
når installationsvinduet er kommet op på skærmen.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-06 14:19

> Diskværktøj, som er inkluderet i OSX.

Hvordan vil du lave en bootbar DVD[-serie] ved hjælp af dette program,
med image af dit system?

Ja, jeg synes nemlig også at vi mangler en Norton Ghost på Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 05-03-06 21:44

On 05/03/06 14:18, in article 1hbqczy.1sg7yqehgda3uN%per@RQNNE.invalid, "Per
Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg synes nemlig også at vi mangler en Norton Ghost på Mac.

Nemlig. Der må da være et firma som kan se potentialet for et sådant
produkt.
Ghost er bare super til det, men kun til Windows/DOS platformen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-06 11:23

Gorm Jørgensen <gorm@gato.dk> wrote:

> Nemlig. Der må da være et firma som kan se potentialet for et sådant
> produkt.
> Ghost er bare super til det, men kun til Windows/DOS platformen.

pga. Apple hardwares homogenitet, samt måden iokit håndterer drivere
er fordelen ved Ghost ret begrænset.

Deruodver er "asr" ganske kompentent hvis man sætter sig ind hvordan
det bruges, især ved deployment på en stor maskinpark.

Man skal "bare" aflære sig sine vaner og tillære nye.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-03-06 00:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvordan vil du lave en bootbar DVD[-serie] ved hjælp af dette program,
> med image af dit system?

At den skulle være bootbar, har jeg ikke set beskrevet nogen steder i
spørgsmålet.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-06 07:57

> At den skulle være bootbar, har jeg ikke set beskrevet nogen steder i
> spørgsmålet.

OK, men det ville jeg nu anse som selvindlysende. Hvilken relevans har
et sæt DVDere med backup af harddisken, hvis man skal retablere systemet
efter at det er gået ned, hvis DVDerne ikke er bootbare?

Og det jeg tænker på er naturligvis ikke data-filerne, som man
naturligvis tager regelmæssig inkrementel backup af med eksempelvis
Retrospect. Men en retablering af hele harddisken til en forud fastsat
konfiguration.

Så må man bagefter få retableret katalogen /Users ad anden vej.

Dét kan man med Norton Ghost, og det bruger jeg Norton Ghost til på mine
Windåser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-03-06 09:31

> [...]

> et sæt DVDere med backup af harddisken, hvis man skal retablere systemet
> efter at det er gået ned, hvis DVDerne ikke er bootbare?

Prøv nu bare at læse trådens spørgsmål.
Der nævnes intet om bootbare diske, vel?

--
/Preben

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-06 09:43

> Prøv nu bare at læse trådens spørgsmål.
> Der nævnes intet om bootbare diske, vel?

Næh, men der tales om Ghost images. Og jeg kan stadig ikke se brugen af
ghost images, hvis man ikke kan boote fra dem, når de skal
re-installeres, evt installeres på anden maskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-06 11:18

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Næh, men der tales om Ghost images. Og jeg kan stadig ikke se brugen af
> ghost images, hvis man ikke kan boote fra dem, når de skal
> re-installeres, evt installeres på anden maskine.

Det er så en begrænsning i din forstillingsevne.

Problemstillingen i tråden er hvordan man kan lave sektor/block
kopiering frem for fil for fil kopiering, som er ufatteligt langsomt.

Fra : Martin Bech

Dato : 06-03-06 17:16

In article <1hbruxg.1rsmtxo1kk3s6lN%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Næh, men der tales om Ghost images. Og jeg kan stadig ikke se brugen af
> ghost images, hvis man ikke kan boote fra dem, når de skal
> re-installeres, evt installeres på anden maskine.

Man kan mig bekendt ikke boote fra et Ghost image. Man har et boot medie
(fx floppy, cd eller dvd) med et dos system på, og når det så kører er
der et program, der kopierer Ghost image filen ind på harddisken. Image
filen kan ligge mange steder fx på cd, dvd eller netværk.

--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-06 17:27

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> [...]
> der et program, der kopierer Ghost image filen ind på harddisken. Image
> filen kan ligge mange steder fx på cd, dvd eller netværk.

Naturligvis er der tale om at man booter fra DVD nummer 1 af det sæt,
som indeholder ghost imaget. Hvad ellers?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-06 19:46

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Naturligvis er der tale om at man booter fra DVD nummer 1 af det sæt,
> som indeholder ghost imaget. Hvad ellers?

Hvorfor skal man dog konstruere en boot disk hver gang? Apple levere
jo en der fungerer med enhver Mac (din installations CD/DVD).

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-06 11:40

> Hvorfor skal man dog konstruere en boot disk hver gang? Apple levere
> jo en der fungerer med enhver Mac (din installations CD/DVD).

Tjae, det ghost image jeg har lavet af min Windows-desktop indeholder en
god del andet end Windows XP Pro. Som Office 2003 Pro og en bunke andre
programmer. Og ikke mindst de rigtige opsætninger.

Det gør det altså langt lettere at reinstallere tingene, når noget går
galt, eller når man skal have en anden harddisk sat i. Som det
sandsynligvis sker når jeg snart skal have en større harddisk i den [60G
harddisken på mac'en som jeg bruger til backup er defekt, og jeg flytter
Windåsens 160G over på mac'en [der kun kan håndtere op til 128G, som
følge af forældet controler], og køber en 200+ G harddisk til Windåsen.
Der samtidig er den maskine der bruges til optagning af film og musik
[den er forsynet med tv- og radiotunerkort].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-06 12:10

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det gør det altså langt lettere at reinstallere tingene, når noget går
> galt, eller når man skal have en anden harddisk sat i. Som det

Det er jo nok derfor Ghost har skabt sig et navn.

Tror du ikke det er for besværligt for dig at bruge Mac, når nu
Windows er så meget nemmere?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-06 12:30

> Det er jo nok derfor Ghost har skabt sig et navn.
>
> Tror du ikke det er for besværligt for dig at bruge Mac, når nu
> Windows er så meget nemmere?

Windows er nemmere /på dette punkt/, på nøjagtig samme måde som Windows
er nemmere når det drejer sig om opslag i forskellige ordbøger.

Og på nøjagtig samme måde som Mac er lettest at bruge, når det drejer
sig om news, da der ikke findes én eneste anstændig newsreader til
Windows, som jeg har kendskab til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-06 15:51

> Windows er nemmere /på dette punkt/

ikke enig, du skal bare tænke"lidt" anderledes end du goer pt.

, på nøjagtig samme måde som Windows
> er nemmere når det drejer sig om opslag i forskellige ordbøger.

Det er ikke problemet, problemet er at udbudet af ordbÃoeger til Mac
OS X er stort set ikke eksistrende.

> Og på nøjagtig samme måde som Mac er lettest at bruge, når det drejer
> sig om news, da der ikke findes én eneste anstændig newsreader til
> Windows, som jeg har kendskab til.

lettest for _dig_. Jeg syns eks. ikke Mac SOUP er den nemmeste
newsreader til mit behov.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-06 16:34

> ikke enig, du skal bare tænke"lidt" anderledes end du gør pt.

Næh.

> Det er ikke problemet, problemet er at udbudet af ordbÃoeger til Mac
> OS X er stort set ikke eksistrende.

Ergo er det nemmere at slå op i ordbøger under Windows end under MacOS.

> lettest for _dig_. Jeg syns eks. ikke Mac SOUP er den nemmeste
> newsreader til mit behov.

Jeg har endnu ikke fundet anden newsreader, der gør det let at navigere
rundt i en tråd.

PS. Hvad er det i øvrigt for et malabarisk tegnsæt du har tillagt dig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 09:53

> Næh.

Dig om det...

> Ergo er det nemmere at slå op i ordbøger under Windows end under MacOS.

Det betyder ikke nødvendigvis at det er lettere.

> Jeg har endnu ikke fundet anden newsreader, der gør det let at navigere
> rundt i en tråd.

Jeps /dit/ behov, dvs ikke ikke nødvendigvis det samme som andres behov.

> PS. Hvad er det i øvrigt for et malabarisk tegnsæt du har tillagt dig?

Jeg var logget på fra en linux konsol som gav knuder.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-06 11:07

> Det betyder ikke nødvendigvis at det er lettere.

Hvordan slår du op i Kjærulf-Nielsens engelsk-danske ordbog, hvis du
sidder på en Mac og ikke har adgang til Windows, ej heller gennem VPC
eller lignende?

Du lunter hen til bogreolen, finder ordbogen frem, og bruger længere tid
på at finde de relevante ting frem.

Hvad gør du hvis du sidder på en Windåse?, Ja, jeg trykker på
altGraph-End, hvorefter ordbogen i løbet af få sekunder er oppe, og jeg
kan indtaste mine søgekriterier.

Hvad er lettest?

Og naturligvis havde det været allerlettest hvis Gyldendal havde lavet
en Mac-version, som jeg så kunne starte ved eksempelvis at trykke på
DirectLaunch tast 6 på min Kensington Expert Mouse Pro. Men det har
Gyldendal altså ikke gjort. Desværre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 12:31

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Du lunter hen til bogreolen, finder ordbogen frem, og bruger længere tid
> på at finde de relevante ting frem.

m-w.com

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-06 12:46

> m-w.com

Hvis jeg ville slå op i en engelsk-engelsk ordbog, så ligger Oxford
American Dictionary allerede på harddisken; den er indbygget i MacOS X.
I øvrigt foretrækker jeg i så fald den helt store: Oxford English
Dictionary i 23 store bind, som jeg har liggende på mine Windåser.

Og en stor engelsk-dansk ordbog /kan/ altså ikke undværes. Men det er da
rigtigt at jeg har konstateret, at jo mere professionelt forhold man har
til et sprog, desto større vægt lægger man på at bruge de store
ordbøger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 12:54

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og en stor engelsk-dansk ordbog /kan/ altså ikke undværes.

Joda. Det afhænger naturligvis af hvor god man er til engelsk.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-06 13:05

> Joda. Det afhænger naturligvis af hvor god man er til engelsk.

I praksis forholder det sig sådan, at jo bedre man er til engelsk, desto
mere opmærksom er man på nødvendigheden.

En af mine brødre, med en realeksamen, kunne aldrig finde på at bruge en
engelsk-dansk ordbog. Jeg selv, der har en bifagseksamen i faget [to års
normeret studietid] og dermed undervisningskompetence til det i
gymnasieskolen, bruger derimod jævnligt en sådan størrelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 14:51

> [...]

> normeret studietid] og dermed undervisningskompetence til det i
> gymnasieskolen, bruger derimod jævnligt en sådan størrelse.

Det afhænger vel af hvad man har brug for.

Jeg har klaret mig et godt stykke hen af vejen blot med en god engelsk
ordbog kombineret med Fremmedordbogen.

Kan du ikke komme med et konkret eksempel på en situation hvor det er
afgørende at have netop engelsk->dansk present?

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-06 15:36

> [...]
>
> Kan du ikke komme med et konkret eksempel på en situation hvor det er
> afgørende at have netop engelsk->dansk present?

Jeg fører ikke log over min ordbogsbrug, men jeg forsikrer dig for: det
/er/ nødvendigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 18:37

> Jeg fører ikke log over min ordbogsbrug, men jeg forsikrer dig for: det
> /er/ nødvendigt.

Kom nu - så vigtigt og nødvendigt som det er må du da kunne hitte bare
ét eksempel i hukommelsen (enten din eller pc'ens).

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-06 19:03

> Kom nu - så vigtigt og nødvendigt som det er må du da kunne hitte bare
> ét eksempel i hukommelsen (enten din eller pc'ens).

Jeg er faktisk lige gået i gang med en re-install, da jeg ikke kunne få
startet Kjærulf-Nielsen op. Der er tilsyneladende en fejl i 16-bit
subsystemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-06 20:13

> Jeg er faktisk lige gået i gang med en re-install, da jeg ikke kunne få
> startet Kjærulf-Nielsen op. Der er tilsyneladende en fejl i 16-bit
> subsystemet.

Men ok, prøv at slå det engelske ord »dreng« op i din engelsk-danske,
eller for så vidt din engelsk-engelske ordbog, op. Fortæl mig så hvad en
engelsk »dreng« er for noget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 23:47

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg er faktisk lige gået i gang med en re-install, da jeg ikke kunne få
> startet Kjærulf-Nielsen op. Der er tilsyneladende en fejl i 16-bit
> subsystemet.

Hvor mange timer tager det dig? Og hvor mange timer sparer du på
elektroniske oplag i forhold til opslag af bogreol typen. Husk at tage
den ekstra motion med i udregningen og hvordan den fysiske form
iøvrigt påvirker din effektivitet.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-06 06:45

> [...]
> elektroniske oplag i forhold til opslag af bogreol typen. Husk at tage
> den ekstra motion med i udregningen og hvordan den fysiske form

Det tager få sekunder på computeren. Minutter med bogudgaven, som endda
er dårligere at søge i.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 09-03-06 22:29

> Det tager få sekunder på computeren. Minutter med bogudgaven, som endda
> er dårligere at søge i.

Rah, det tager ca. 30 sekunder at slå et ord op i ordBOGen, her
inkluderet lige at finde ud af hvor den ligger + lidt stress

Nogle gange kan det være for nemt at slå et ord op på computeren,
hvorfor man gentagne gange slår det samme ord op, hvor man i bogudgaven
_nok_ kun havde slået det op en gang

Dertil skal det siges at det efter min mening nogen gange kan være
fordelagtigt at holde sig i den "analoge" bogversion. I stedet for at
skulle til at have vækket computeren, med den distraktion det indebærer.

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-06 05:32

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> fordelagtigt at holde sig i den "analoge" bogversion. I stedet for at
> skulle til at have vækket computeren, med den distraktion det indebærer.

Man kan sagtens slå op i ordbogen på en laptop. Og skal man til den
store ordbog - gider du finde det rigtige bind af 23 frem?

I øvrigt er ordbøgerne i bogform forsynet med et supplementtillæg,
hvilket blot yderligere besværliggør opslag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-06 08:26

tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) writes:

> Dertil skal det siges at det efter min mening nogen gange kan være
> fordelagtigt at holde sig i den "analoge" bogversion. I stedet for at
> skulle til at have vækket computeren, med den distraktion det indebærer.

Det er jo dejligt at der er et marked for begge udgaver.

Det lyder som om du også er erfaren med daglig brug af ordbøger - kan
du eventuelt angive et eksempel hvor en engelsk-dansk ordbog er af
afgørende betydning i forhold til en engelsk-engelsk?

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-03-06 09:29

> [...]
> du eventuelt angive et eksempel hvor en engelsk-dansk ordbog er af
> afgørende betydning i forhold til en engelsk-engelsk?

Ofte synes jeg at man kan finde nogle gode danske synonymer når man
oversætter. På den ene side er jeg ikke uddannet i engelsk og på den
anden side er der allerede gjort et arbejde jeg kan drage fordel af. Man
skal ikke bevæge sig særlig meget i løbet af en dag, før man støder ind
i dårligt oversatte engelske ord, udtryk eller begreber - derfor ser jeg
det som en særlig opgave at kunne finde nogle rammende og meningsfulde
danske ord. Det kan en engelsk-dansk ordbog give inspiration til. Skal
man have forklaret begreber eller særlige konnotationer af engelske ord,
så foretrækker jeg engelsk-engelsk.

Jeg er af den banale holdning, at hvis man ikke kan forklare, udfolde
eller indkredse/ specificere et meningsfuldt begreb på dansk for det
engelske udtryk, så skyldes det i de fleste tilfælde at man ikke har
forstået det.

En anden ting der spiller ind og måske kan forklare hvorfor jeg ikke har
en 23-binds ordbog (ud over det formodentlig temmelig afgørende
økonomiske aspekt), er at en vis tekst-mængde presser sig på og således
er der også et formodet, temporalt cost-benefit element som spiller ind.
Således vælger jeg at undersøge ord/ udtryk eller begreber nærmere som
jeg antager har en særlig betydning for det jeg læser. Herunder bruger
jeg den elektroniske low-cost udgave af den danske encyclopædi
(gyldendal byttede forresten uden spørgsmål min pc-udgave til en
macintosh-udgave) og diverse elektroniske medier der er tilgængelige
igennem statsbiblioteket. Således er min påstand også at ikke alle
opslag er en 23 binds ordbog værdig, hvilket selvfølgelig skyldes egne
begrænsninger

~ Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-03-06 10:49

Det er måske også værd at bemærke, at det er nemmere for de fleste at
slå navneord (f.eks. "orange") op i engelsk-dansk orbogen end i en
engelsk-engelsk ordbog uanset hvor mange bind den har.

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-06 12:32

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> En anden ting der spiller ind og måske kan forklare hvorfor jeg ikke har
> en 23-binds ordbog (ud over det formodentlig temmelig afgørende
> økonomiske aspekt),

Så dyr er OED nu heller ikke. En £850 for de første 20 bind i
papirudgaven,

<http://www.oup.co.uk/isbn/0-19-861186-2>

og £35 for hvert af de tre supplementbind. Så det hele kan klares for
£955, excl moms og porto. Men husk på den engelske moms på 0% for bøger

Man kan naturligvis også få den på CD-ROM for kun £250, og det er da
også den jeg har:

<http://www.oup.co.uk/isbn/0-19-861016-5>

Der findes også en gammel Mac-udgave, der dog forlængst er »out of
print«, og i øvrigt kun kører på Classic. Den har det ikke været muligt
for mig at få fat i.

Endelig kan man abonnere på internetudgaven for £229.12 om året:

<http://www.oed.com/subscribe/individuals-rw.html>

> [...]
> jeg den elektroniske low-cost udgave af den danske encyclopædi
> (gyldendal byttede forresten uden spørgsmål min pc-udgave til en

Den er også billigere, der færre ting følger med. Jeg har begge udgaver
- men nu skulle der komme en internetudgave, pris ukendt.

> og diverse elektroniske medier der er tilgængelige igennem
> statsbiblioteket. Således er min påstand også at ikke alle opslag er en 23
> binds ordbog værdig, hvilket selvfølgelig skyldes egne begrænsninger

Prøv så at slå det engelske ord »dreng« op i dine ordbøger!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 16:34

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Og en stor engelsk-dansk ordbog /kan/ altså ikke undværes.

Sådan én kan sagtens undværes, blot ikke at dig.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-06 17:23

> Sådan én kan sagtens undværes, blot ikke at dig.

Ikke af så meget som én person, der har en engelskfaglig uddannelse på
universitetsniveau.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 23:42

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Ikke af så meget som én person, der har en engelskfaglig uddannelse på
> universitetsniveau.

Og det har alle?

Dit argument svarer til at jeg postulerede at ingen kan undvære Tim
O'Reilly's samlede værker. Jeg er ganske sikker på at de fleste her i
gruppen klarer sig glimrende uden at have læst en eneste af hans
bøger.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-06 18:37

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Sådan én kan sagtens undværes, blot ikke at dig.

Til gengæld er en grammatikkontrol en god ting! Den ville nok have
spottet den lille bøf.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 23:43

> Til gengæld er en grammatikkontrol en god ting! Den ville nok have
> spottet den lille bøf.

Såså, er det ikke tilstrækkeligt at jeg igen har fået sammenhæng i mit
tegnsæt?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-06 07:37

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Såså, er det ikke tilstrækkeligt at jeg igen har fået sammenhæng i mit
> tegnsæt?

Man kan jo gøre en dyd af en nødvendighed :)

Hvad gjorde du for at få orden i sagerne?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-06 10:37

> Man kan jo gøre en dyd af en nødvendighed :)

> Hvad gjorde du for at få orden i sagerne?

brugte en anden konsol. Jeg tror dog det skyldes at jeg har angivet
UTF8 i update-alternatives.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-06 15:48

> [...]

> Det gør det altså langt lettere at reinstallere tingene, når noget går
> galt, eller når man skal have en anden harddisk sat i

Jeg har svae¦t ved at se, at det skulle vaerer mere besvae¦rlit. Naar
du skal have ny disk i maskinen monterer du den blot og kloner. Du kan
boote fra saa¥ve den gamle disk, som fra installations DVD'en naar¥ du
kloner.

Mht. opsætnin gemmes 9/10 som standart i din homemappe. Hvis du er
lidt smart smidder du ogsåprogrammer og andet derover.

Så r reinstall blot at smidde et nyt system påfra din
installations DVD og naÃpp din homemappe fra backup'en.

Hvis du partut vil have et backup image af din installation i
tilfae¦ldeaf system nedbrud kan du snildt lave et image, lav det som
et blockcopy image og smid det påen server eller ekstern disk.
DVD'er har det med at være for små og for langsomme til den sla,
desuden har man sjældetto DVD drev på en og samme maskin (jeg ved
det er det du dit argument bunder i)

NaaÃrdu skal laeÃggeimaget paa¥ kan du boote fra installations DVD'e,
og koere det paa ¥med as ri loebet af ¥10 minuttr.

I smÃ¥ miljÃer har den slags images dog den ulempe at de altid er
forælede hvorfor det ikke er besværretværd.I større miljør er det
besværretvær dda man kan sætte en ny maskine op på 10 minutte Hvis
man har en Mac OS X server kan man blot holde N nede på den ny
maskine og kÃoereimaget paa helt automatisk.

Mac OS X er altsåfra Apple side ganske avanceret mht imaging og
deployment hvilket efter min mening overfÃlødiggr behovet for eks
Ghost. Hvis behovet var der er jeg sikker pÃa at Symantec eller andre
for laengst havde udgivet et program som "ghost" til Mac OS X.

Du og andre der savner ghost skal blot aflae¦r jer eksisterende vaner
og tillaere jer nye.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-06 19:44

Martin Bech <bechX@iy.amz> wrote:

> Man kan mig bekendt ikke boote fra et Ghost image. Man har et boot medie
> (fx floppy, cd eller dvd) med et dos system p?, og n?r det s? k?rer er
> der et program, der kopierer Ghost image filen ind p? harddisken. Image
> filen kan ligge mange steder fx p? cd, dvd eller netv?rk.

yeps, dvs det adskiller sig ikke væsenligt fra når man booter en OSX
maskine fra netværk eller en DVD - og kopierer et image ind på disken
med asr.

Kort sagt bør man blot sætte sig ind i hvorledes man udfører opgevan,
den kan sagtens lade sig gøre på Mac OS X. Apple har endda inkluderet
værktøjerene i Mac OS X.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-06 17:58

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Næh, men der tales om Ghost images.

Altså, når man snakker om netop 'Ghost imaging', så er det da en
selvfølge, at det er med bootable funktionalitet, - ellers er det da
omsonst at snakke om 'ghost'...

> Og jeg kan stadig ikke se brugen af ghost images,
> hvis man ikke kan boote fra dem, når de skal
> re-installeres, evt installeres på anden maskine.

Ja, eller bare hvis man får en ny og større HD monteret...

Det er en af de få features i WinXP, der med succes ville kunne bruges
på Mac OS X, og som jeg véd, der re mange, der savner.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 18:25

> [...]

> igen hvis uheldet er ude.
> Jeg har kigget lidt på SuperDuper, men det må kunne gøres bedre og ikke

"Diskværktøj" som Apple har installeret under /Applications/Utilities.

Det er en GUI frontend til komandolinieprogrammerne asr, disktool
og diskutil. Læs evt. man siderne for disse 3 CLI programmer. Der
findes envidere et hav af tredieparts programmer til dem, de mest
kendte er nok "Carbon Copy Cloner" og "Netrestore".

En fin kilde til imageing, deployment og mangement iøvrigt på Mac OS X
er <http://www.bombich.com>.

Apple har envidere en mailliste omhandlende emnet
<http://lists.apple.com/mailman/listinfo/system-imaging>

Kort sagt alt hvad du kender fra Ghost (og mere til) har Apple på
forhånd installeret. Det er bare at gå i gang (og det er ikke særligt
kompliceret pga af udeladelsen af MBR, samt måden Mac OS X håndterer
indlæsning af drivere på)

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 06-03-06 14:45

> [...]

> lave et image af en partition eller en harddisk, som man så kan spole på

Nb. jeg har aldrig brugt Norton Ghost, jeg er kun nået til at irritere
mig over dens systray-ikon på diverse windows pc'er (det skyldes sikkert
at jeg ikke har kendskab til hvor fantastisk det er). Hvor tit laver en
privat bruger - der råder over en enkelt computer, en komplet
image-backup af sin harddisk? Det er muligvis nødvendigt på en computer
der kører windows, fordi der er en vis hyppighed af geninstallation...
Men jeg troede det var det systemgendannelse under windows XP skulle
bruges til?

Backup er i mine øjne noget der tages af en brugers indstillinger og
dokumenter - ikke styresystem, drivere og programmer. Jeg mener at det
er spild af god plads på backupmediet. Er jeg den eneste der har den
holdning?

Men hvis man skal lave image-backup af sin harddisk, kunne man ikke
hoppe i terminalen og bruge dd, f.eks. noget lignende (for DVD'er):

dd if=/dev/disk1 | bzip2 -c | split -b 4000m - backupimage.img.bz2.

Jeg kunne forestille mig med en fungerende installation af cdrecord på
en opstarts-cd, samt diverse programmer, så ville man kunne skrive
billedfilerne en ad gangen, med lidt kreativ brug af dd's bs, count og
skip options måske.

Er der ikke nogen unix-freaks som kan fortælle noget mere om hvordan man
kunne gøre det smart og uden først at skulle gemme alle dele af sit
disk-image på harddisken? (det kunne da være interessant!)

Hastigheden forestiller jeg mig er meget afhængig af hardware, men jeg
har ingen ideer om hvor hurtigt det vil gå.

Processen kunne selvfølgelig nemt automatiseres med scripts.

~ Jørgen