imac: Lyd ryger i OS 9
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-06 18:20

Imaccen har fundet på det kedelige problem at lyden pludselig ryger,
og jeg har ikke fundet på andet end en genstart til at rette
problemet.

Mig generer det ikke det store, men knægten er ret ked af at lyden
ryger i Pixeline.

Er det et generelt problem eller er det bare min maskine der har et
problmemn, og er der andre måder at fikse det på end at genstarte?

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 18:41

> Er det et generelt problem eller er det bare min maskine der har et
> problmemn, og er der andre måder at fikse det på end at genstarte?

Reninstall?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-06 21:14

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Reninstall?

Maskinen er reinstalleret fra bunden mens jeg har haft den.

Har du et mere konstruktivt forslag?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-06 03:41

> Maskinen er reinstalleret fra bunden mens jeg har haft den.
>
> Har du et mere konstruktivt forslag?

Hvis du har foretaget en reinstall efter at problemet er opstået, så:
Nej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-06 21:16

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvis du har foretaget en reinstall efter at problemet er opstået, så:
> Nej.

Det har jeg ikke, da reinstallationen skete forholdsvis tidligt i
forløbet.

Skærmen har det med at komme med et let flimmer engang imellem, og i
går gik lyden samtidig med et flimmer, så det kunne let være en
hardwarefejl der forvirrer driverten.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-06 01:19

> [...]
>
> Skærmen har det med at komme med et let flimmer engang imellem, og i
> går gik lyden samtidig med et flimmer, så det kunne let være en

OK.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 21-02-06 09:53

In article <yu2irr9okfk.fsf@luhmann.netc.dk>,
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> [...]
>
> Skærmen har det med at komme med et let flimmer engang imellem, og i
> går gik lyden samtidig med et flimmer, så det kunne let være en

Det er nok strømforsyningen der er ved at gå.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 18:46

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Imaccen har fundet på det kedelige problem at lyden pludselig ryger,
> og jeg har ikke fundet på andet end en genstart til at rette
> problemet.

'Systemmappe' -> 'Indstillinger' Slet flg. indstillingsfiler:
- Skift program-indstillinger
- Lyd-indstillinger
- Expansion Manager-indst.
- CD/DVD prefs
- ASLM Preferences
- Arkivudveksling-indstillinger
- AppleShare Prep

Hvis det stadig er den 9.2.2, jeg lagde på den, så mener jeg, jeg
installerede kontrolpanelet 'PowerWindows'. Slet den + Power Windows
Preferences fra indstillingsmappen. Den kan give nogle 'sjove'
reaktioner i forskellige programmer. - Jeg har bl.a. oplevet det med
MacChess og SigmaChess 6, - ingen lydeffekter, selvom de er slået til i
prefs..

> Mig generer det ikke det store, men knægten er ret ked af at lyden
> ryger i Pixeline.

Nej, men det er jo ligesom væsentlig i spil.

> Er det et generelt problem eller er det bare min maskine der har et
> problmemn, og er der andre måder at fikse det på end at genstarte?

Ja, det er en mere ellre mindre generel fejl i OS 9.2.x. Og der er
faktisk ikke andet at gøre end at slette indstillingsfilen en gang
imellem. Grunden til, at man også bør slette 'Skift
program-indstillinger' er, at flere kontrolpaneler reelt er programmer i
OS 9.2.x og ikke CDEVs, som de var/er i System 7.x og OS 8.x. CDEVs er
ikke nær så følsomme som applikationer.

Det kan også hjælpe at give kontrolpanelet 'Lyd' mere RAM. Åbn mappen
'Kontrolpaneler' og marker 'Lyd' og brug COM+I - i popup menuen i
infovinduet vælger du 'Hukommelse'. Tildel 2x det, der står i min. str.
og 3x det, der står i ønsket str.. - Jeg har selv tildelt hhv. 2mb og
6mb RAM, men jeg har jo også 1,28gb at tage af.

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-06 19:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> og 3x det, der står i ønsket str.. - Jeg har selv tildelt hhv. 2mb og
> 6mb RAM, men jeg har jo også 1,28gb at tage af.

øh det program står da ikke for afspilning af lyden. Jeg ville kigge på
macfixit og xlr8yourmac efter eventuelle pronlemer med den version af
"soundmanager" som er installeret.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-02-06 21:26

> Imaccen har fundet på det kedelige problem at lyden pludselig ryger,
> og jeg har ikke fundet på andet end en genstart til at rette
> problemet.

Har du prøvet med hovedtelefoner på?
Kunne evt. udelukke en mekanisk fejl på højttalere/forbindelse.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery