/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Celle som link, hele højden og med "hånd"
Fra : Tine Gade


Dato : 05-03-06 18:53

Hej

Jeg har læst de tråde der har været om hvordan man får en celle
til at fungere som et link, men ingen af svarene opfylder mine
ønsker, tror jeg ikke!

a) Jeg vil gerne have en celle der fungerer som et link, det skal
være hele cellen, også selv om jeg har defineret cellens højde
til at være højere end teksten deri.
b) Jeg vil desuden gerne have at "pilen" bliver til en "hånd" når
jeg holder den over cellen.

Dette:
<td width=182 align=center onclick=
"window.location.href='ark.htm'">
Huspris
</td>
-opfylder a) men ikke b).

Dette:
<td width=182 align=center>
<a style="display:block; width: 100%" href="ark2.htm">
Byggebudget
</a>
</td>
-opfylder b) men ikke a).

Kan begge dele lade sig gøre?

Tak, Tine

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Benny Nissen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Benny Nissen


Dato : 05-03-06 18:56

Tine Gade wrote:

> Kan begge dele lade sig gøre?

Kan du ikke lige give os et link til din side ?
Så er det meget lettere at hjælpe med det.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Bertel Lund Hansen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-06 19:06

Tine Gade skrev:

> Kan begge dele lade sig gøre?

<td width=182 align=center>
<a style="display:block; width: 100%; height: 100%;" href="ark2.htm">Byggebudget</a>
</td>

Det virker i Opera, FF og IE.

Angivelsen med <td width=182 align=center> validerer ikke med
strict. Størrelsen kan angives i CSS og tildes med en class til <td>.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Tine Gade (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Tine Gade


Dato : 05-03-06 19:26


> Det virker i Opera, FF og IE.

Men det flytter teksten op? Jeg har rettet det til i det midterste faneblad.

http://www.tinegade.dk/casabo/ark.htm


> Angivelsen med <td width=182 align=center> validerer ikke med
> strict. Størrelsen kan angives i CSS og tildes med en class til <td>.

Jeg har ikke rettet dette endnu, men det bør vel ikke gøre nogen forskel?

Tine

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Bertel Lund Hansen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-06 20:02

Tine Gade skrev:

> Men det flytter teksten op? Jeg har rettet det til i det midterste faneblad.

Ja, men det kan også ordnes med CSS (navnet "specialtabel" er
blot mit valg:

..specialtabel td {
   width: 182px;
   height: 40px;
   text-align: center;
   vertical-align: middle;
}

..specialtabel a {
   display:block;
   width: 100%;
   height: 100%;
}

Så behøver du kun i HTML'en at skrive:

<table class='specialtabel'>
<tr><td><a href="ark2.htm">Byggebudget</a></td></tr>
</table>

Det er utestet, men burde virke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-06 20:10

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, men det kan også ordnes med CSS

PS. Jeg kikkede lige en ekstra gang på din testside. Der er to
steder hvor du laver lige højremargin på bekostning af den
venstre margin. Lav *altid* lige venstremargin. Det er den øjet
skal bruge ved returløbet når vi læser.

Hvis man derudover vil lave lige højremargin, er man nødt til at
sørge for at det ikke giver forskelligt lange mellemrum mellem
ordene.

Du skal ikke lade dig snyde af at nogle (bl.a. et amerikansk
it-firma som jeg har skrevet opgave for) laver juletræsmarginer
eller lige højremargin. Det er en pestilens at læse.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Tine Gade (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Tine Gade


Dato : 05-03-06 21:00

Hej

Tak for hjælpen, jeg går igang med css!

Mht design er det en prof der har lavet det, maginer mm er altså
ikke noget jeg har indflydelse på!

At siden så stadig ser "tosset" ud skyldes at jeg lige er startet
og ikke har fået al info af designere.

Tine

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kim Ludvigsen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 05-03-06 22:21

Den 05-03-06 20.09 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Hvis man derudover vil lave lige højremargin, er man nødt til at
> sørge for at det ikke giver forskelligt lange mellemrum mellem
> ordene.

Hvordan gør man det?

> Du skal ikke lade dig snyde af at nogle (bl.a. et amerikansk
> it-firma som jeg har skrevet opgave for) laver juletræsmarginer
> eller lige højremargin. Det er en pestilens at læse.

Synes du også, det er slemt på mine ordforklaringer (ordforklaring.dk)?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke
forbrugernes valgmuligheder.
http://kimludvigsen.dk

Bertel Lund Hansen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-06 22:41

Kim Ludvigsen skrev:

>> Hvis man derudover vil lave lige højremargin, er man nødt til at
>> sørge for at det ikke giver forskelligt lange mellemrum mellem
>> ordene.

> Hvordan gør man det?

Hvis man ikke kan, prøver man ikke at lave lige højremargin.
Aviser og bøger gør det dels med orddelinger, dels med skydning:
De fordeler et lille overskud af mellemrum med små forøgelser af
alle mellemrummene på en linje. Men der er grænser for hvor meget
mellemrum man kan komme af med uden at det bliver påfaldende.

> Synes du også, det er slemt på mine ordforklaringer (ordforklaring.dk)?

I din artikel om "Algoritme" (2. afsnit linje 8) som var den
første jeg kikkede på, forekommer linjen:

   universiteter helt op til 1600-tallet. Udover matematik

Den ser ikke så slem ud med min Times New Roman 12 pkt. som på
din side, men den er ikke god.

"Førsteklasses" linje 5 er et andet eksempel.

Og man opnår ikke nogen læsemæssig fordel ved den lige
højremargin - tværtimod. Det er kun af hensyn til
afstandskosmetikken.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 05-03-06 23:21

Den 05-03-06 22.41 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
>>> Hvis man derudover vil lave lige højremargin, er man nødt til at
>>> sørge for at det ikke giver forskelligt lange mellemrum mellem
>>> ordene.
>
>> Hvordan gør man det?
>
> Hvis man ikke kan, prøver man ikke at lave lige højremargin.

Ok, jeg troede ud fra din kommentar, at du havde en løsning.

>> Synes du også, det er slemt på mine ordforklaringer (ordforklaring.dk)?
>
> I din artikel om "Algoritme" (2. afsnit linje 8) som var den
> første jeg kikkede på, forekommer linjen:
>
>    universiteter helt op til 1600-tallet. Udover matematik

Får du den megen luft til venstre som ovenstående viser? Kan jeg få dig
til at tage et skærmskud?

> Den ser ikke så slem ud med min Times New Roman 12 pkt. som på
> din side, men den er ikke god.

Problemet er selvfølgelig, at det er meget afhængig af brugerens
skriftsstørrelse. Jo større skrift, jo større problem.

> Og man opnår ikke nogen læsemæssig fordel ved den lige
> højremargin - tværtimod. Det er kun af hensyn til
> afstandskosmetikken.

Og så er det pænere layoutmæssigt op til den højrestillede om-boks. jeg
valgte det, fordi det ikke så pænt ud med hakket kant op til boksen, og
jeg syntes ikke, det var slemt læsemæssigt - omend jeg erkender, der er
enkelte linjer, der ikke er kønne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.
http://kimludvigsen.dk

Bertel Lund Hansen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-06 23:44

Kim Ludvigsen skrev:

>> Hvis man ikke kan, prøver man ikke at lave lige højremargin.

> Ok, jeg troede ud fra din kommentar, at du havde en løsning.

Du kan lave orddelinger. med &shy; kan du indsætte bindestreger
som er usynlige midt inde i en linje.

[Teste, teste] Næ, det kan du ikke, for det respekterer FF ikke.
Både Opera og IE gør.

> Får du den megen luft til venstre som ovenstående viser? Kan jeg få dig
> til at tage et skærmskud?

   http://lundhansen.dk/temp/algoritme.jpg

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 06-03-06 00:13

Den 05-03-06 23.43 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Du kan lave orddelinger. med &shy; kan du indsætte bindestreger
> som er usynlige midt inde i en linje.
>
> [Teste, teste] Næ, det kan du ikke, for det respekterer FF ikke.
> Både Opera og IE gør.

Det kommer forhåbentlig, ret irriterende, at Firefox er bagud der (jeg
går ud fra, at det er valid kode).

>> Får du den megen luft til venstre som ovenstående viser? Kan jeg få dig
>> til at tage et skærmskud?
>
>    http://lundhansen.dk/temp/algoritme.jpg

Tak, det synes jeg nu ikke er så slemt, der er vist enkelte
forklaringer, der har værre linjer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.
http://kimludvigsen.dk

Tine Gade (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Tine Gade


Dato : 05-03-06 21:20

>
> Det er utestet, men burde virke.


Det ser dog ud til at den ikke "ser" .fane td, men kun .fane a... Har jeg noget
der påvirker funktionen i min CSS fil?

http://www.tinegade.dk/casabo/ark.htm

Tine

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Bertel Lund Hansen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-06 22:54

Tine Gade skrev:

>> Det er utestet, men burde virke.

> Det ser dog ud til at den ikke "ser" .fane td, men kun .fane
> a... Har jeg noget der påvirker funktionen i min CSS fil?

Du bruger det forkert.

Min opskrift til fane (som jeg kaldte "specialtabel") betyder at
alle td'er der er *underordnet* et fane-element, får den ønskede
egenskab. Den virker ikke på selve elementet.

Det lyder nok kryptisk.

Du skal sætte *tabellen* til at have klassen fane. Så får alle
dens td'er automatisk de specificerede egenskaber.

Hvis du på den anden side vil have én tabel med forskellige td'er
i, så skal du lave det anderledes, nemlig med to klasser hvor du
for hver td angiver hvilken klasse det skal have. Så må der ikke
være noget med td i klassespecifikationen.

Det er klart at det påvirker a-elementerne. De er netop indeholdt
i td-elementet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-03-06 23:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du skal sætte *tabellen* til at have klassen fane. Så får alle
> dens td'er automatisk de specificerede egenskaber.

Og for lige at pinde det ud (igen):

Der skal kun stå:

   <td><a href="CV.asp">CasaBo</a></td>

ved et felt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Tine Gade (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Tine Gade


Dato : 06-03-06 10:06

> > Du skal sætte *tabellen* til at have klassen fane. Så får
alle
> > dens td'er automatisk de specificerede egenskaber.

Der må altså stadig være noget galt, eller noget jeg slet ikke
forstår!
Jeg har lavet et simplere eksempel:
http://www.tinegade.dk/casabo/tab.htm
-for ikke at blive forvirret af noget, men linkene står stadig
for oven i feltet...

Hvad gør jeg galt?

Tine


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Bertel Lund Hansen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-03-06 12:17

Tine Gade skrev:

> Der må altså stadig være noget galt, eller noget jeg slet ikke
> forstår!

Problemet var værre end jeg troede, men nu har jeg en afprøvet
løsning der validerer strict. Fidusen er at det ikke er <td> der
skal bestemme højden, men <a>, og den kan udvides med padding:

CSS:
..specialtabel td {
   width: 182px;
   text-align: center;
}

..specialtabel a {
   padding: 30px;
   display: block;
   height: 100%;
}


HTML:
<body>
<table border=1 cellspacing="0" cellpadding="0" class='specialtabel'>
<tr>
<td>Huspris</td>
<td><a href="ark1.htm"> Byggebudget </a></td>
<td><a href="ark2.htm"> Finansiering </a></td>
</tr>
</table>
</body>


--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Tine Gade (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Tine Gade


Dato : 06-03-06 16:10

> Problemet var værre end jeg troede, men nu har jeg en afprøvet
> løsning der validerer strict...

Tak, så fik jeg styr på det, og lært en del mere om CSS.

Tine

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Mike (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Mike


Dato : 06-03-06 14:09

Hvad så hvis man gerne vil have cellen til at skifte farve, mens man
kører musen henover?
Mvh. Mike

Bertel Lund Hansen wrote:
> Tine Gade skrev:
>
>> Men det flytter teksten op? Jeg har rettet det til i det midterste faneblad.
>
> Ja, men det kan også ordnes med CSS (navnet "specialtabel" er
> blot mit valg:
>
> .specialtabel td {
>    width: 182px;
>    height: 40px;
>    text-align: center;
>    vertical-align: middle;
> }
>
> .specialtabel a {
>    display:block;
>    width: 100%;
>    height: 100%;
> }
>
> Så behøver du kun i HTML'en at skrive:
>
> <table class='specialtabel'>
> <tr><td><a href="ark2.htm">Byggebudget</a></td></tr>
> </table>
>
> Det er utestet, men burde virke.
>

Bertel Lund Hansen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-03-06 14:43

Mike skrev:

> Hvad så hvis man gerne vil have cellen til at skifte farve, mens man
> kører musen henover?

Det ordnes med :hover, men den løsning som du citerer, er ikke
rigtig, så jeg vil ikke brodere videre på den. Her er
indstillingen af links som den rigtigt skal være:

..specialtabel a {
   padding: 30px;
   display: block;
   height: 100%;
}

Og hvis de samme links skal skifte farve ved hover, tilføjer man
blot nedenunder:

..specialtabel a:hover {
   background: red;
   color: green;
}

Men så skal man nok også lige angive farverne i den første blok
så man ikke risikerer at de er ens.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 05-03-06 22:06

Bertel Lund Hansen skrev:

> <a style="display:block; width: 100%; height: 100%;"

Det er ikke nødvendigt at angive width: 100% - det er standard for
et blokelement at fylde hele bredden ud.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 06-03-06 09:45

Kim Ludvigsen skrev:

> Det kommer forhåbentlig, ret irriterende, at Firefox er bagud
> der (jeg går ud fra, at det er valid kode).

&shy-problemet er ældgammelt, men der er desværre ikke noget der
tyder på at en løsning er lige på trapperne.

Se evt. <https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=9101>

Udover problemet i Firefox er der et andet væsentligt problem
med &shy - nemlig søgemaskineindeksering.

I Google og MSN Search - og sikkert flere andre søgemaskiner -
opfattes &Shy som et skilletegn. Dermed får man indekseret
stavelser i stedet for hele ord. Sammenlign evt. søgningerne
her:
<http://google.dk/search?q=dis+cretion+ary+testing+site%3Acs.tut.fi>
<http://google.dk/search?q=discretionary+testing+site%3Acs.tut.fi>

Testsiden - <http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/shytest.html> -
dukker kun op når man søger på det opdelte ord.


--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kasper Lindberg (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Lindberg


Dato : 06-03-06 08:55


"Tine Gade" <tinegade@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:440b256b$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har læst de tråde der har været om hvordan man får en celle
> til at fungere som et link, men ingen af svarene opfylder mine
> ønsker, tror jeg ikke!
>
> a) Jeg vil gerne have en celle der fungerer som et link, det skal
> være hele cellen, også selv om jeg har defineret cellens højde
> til at være højere end teksten deri.
> b) Jeg vil desuden gerne have at "pilen" bliver til en "hånd" når
> jeg holder den over cellen.
>
> Dette:
> <td width=182 align=center onclick=
> "window.location.href='ark.htm'">
> Huspris
> </td>
> -opfylder a) men ikke b).
>

prøv med

<td class="linkclass" onclick="window.location.href='ark.htm'">
Huspris
</td>


td.linkclass {
width:182px;
text-align:center;
cursor: pointer;
}

dog for at virke i IE skal du bruge

td.linkclass {
cursor: hand;
}

i et alternativt stylesheet


/Kasper



Jens Gyldenkærne Cla~ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 06-03-06 10:07

Kasper Lindberg skrev:

> <td class="linkclass"
> onclick="window.location.href='ark.htm'">
> Huspris
> </td>

Dårlig ide. Ovenstående virker kun hvis browseren forstår
javascript og kun hvis man kan klikke på cellen (man kan således
ikke aktivere linket med tastaturet). Det er heller ikke sikkert at
søgemaskinerne vil fange sådan et link.

Man opnår kun ulemper i forhold til metoden med at lægge et normalt
link (<a href...>) ind i cellen og sørge for at det fylder hele
cellen ud.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Knud Gert Ellentoft (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 06-03-06 16:46

Kasper Lindberg skrev:

>dog for at virke i IE skal du bruge
>
> td.linkclass {
> cursor: hand;

IE 6 forstår ganske udmærket pointer, så det er kun, hvis man vil
ha' IE 5 med, at det er nødvendigt (og så er vi over i ikke-valid
css).
--
Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Johnny Winther Ronne~ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 06-03-06 20:06

Tine Gade wrote:
> Hej
>
> Jeg har læst de tråde der har været om hvordan man får en celle
> til at fungere som et link, men ingen af svarene opfylder mine
> ønsker, tror jeg ikke!
>
> a) Jeg vil gerne have en celle der fungerer som et link, det skal
> være hele cellen, også selv om jeg har defineret cellens højde
> til at være højere end teksten deri.
> b) Jeg vil desuden gerne have at "pilen" bliver til en "hånd" når
> jeg holder den over cellen.
>
> Dette:
> <td width=182 align=center onclick=
> "window.location.href='ark.htm'">
> Huspris
> </td>
> -opfylder a) men ikke b).
>
> Dette:
> <td width=182 align=center>
> <a style="display:block; width: 100%" href="ark2.htm">
> Byggebudget
> </a>
> </td>
> -opfylder b) men ikke a).
>
> Kan begge dele lade sig gøre?
>
> Tak, Tine

Et spørgsmåls hvorfor vil du gøre en celle til et link? Hvios du gørdet
fordi du bruger en tabel til at lave en menu så er du ude i noget snavs.

Da jeg er så naiv, at jeg tror det bedste om folk så er her den
simpleste løsning der findes.

<td>
<a href="test.htm">
<div>
test
</div>
</a>
</td>

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/
Last: revision:
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/upcomingwork.asp (danish
only) and
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/lettheuserchoose.asp



Knud Gert Ellentoft (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 06-03-06 20:37

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

><td>
> <a href="test.htm">
> <div>
> test
> </div>
> </a>
></td>

Man kan da ikke have et blokelement (<div>) inde i et
inlieelement (<a>).
--
Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Johnny Winther Ronne~ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 06-03-06 21:15

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Johnny Winther Ronnenberg skrev:
>
>> <td>
>> <a href="test.htm">
>> <div>
>> test
>> </div>
>> </a>
>> </td>
>
> Man kan da ikke have et blokelement (<div>) inde i et
> inlieelement (<a>).

Det kan man godt, men du har ret, det er ikke validt men det virker i IE, FF
og OP.

I modsætning til <img> der både kan være inline og block så fortolkes <div>
kun som block at validatoren.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/
Last: revision:
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/upcomingwork.asp (danish
only) and
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/lettheuserchoose.asp



Jens Gyldenkærne Cla~ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 06-03-06 22:28

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

>> Man kan da ikke have et blokelement (<div>) inde i et
>> inlieelement (<a>).

> Det kan man godt, men du har ret, det er ikke validt men det
> virker i IE, FF og OP.

Har du også testet i Safari, Konquror, Netscape, IE-Mac, ...?
En af de primære grunde til at anvende valid kode er at man så er
nogenlunde sikker på at det virker uanset hvilken browser man
benytter. I nogle tilfælde kan det være svært eller direkte umuligt
at finde en valid løsning med samme resultat, men det er ikke
tilfældet her - en fungerende og valid løsning har allerede været
præsenteret i tråden.


> I modsætning til <img> der både kan være inline og block

Img er et inline-element. Man kan give det blok-visning med css,
men det er i sig selv kun et inline-element.

> så fortolkes <div> kun som block at validatoren.

Div er et blok-element der kan indeholde både inline- og blok-
elementer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Frank Olieu (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 06-03-06 23:45

_Johnny Winther Ronnenberg_ skrev:

<snip>
> Da jeg er så naiv, at jeg tror det bedste om folk så er her den
> simpleste løsning der findes.
>
> <td>
> <a href="test.htm">
> <div>
> test
> </div>
> </a>
> </td>

Mmm... IMHO er den simpleste løsning der findes følgende:

<td>
<a href="test.htm">
test
</a>
</td>

og i CSS: a { display:block; }

Så er den også valid

--
Venlig hilsen
Frank

Jens Gyldenkærne Cla~ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 06-03-06 23:51

Frank Olieu skrev:

> <td>
> <a href="test.htm">
> test
> </a>
> </td>
>
> og i CSS: a { display:block; }

Hvis tabelcellen er højere end teksten, skal man dog også have
height: 100% for at få udfyldt hele cellen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Frank Olieu (07-03-2006)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 07-03-06 00:02

_Jens Gyldenkærne Clausen_ skrev:

> Hvis tabelcellen er højere end teksten, skal man dog også have
> height: 100% for at få udfyldt hele cellen.

Naturligvis. Det skulle man i øvrigt også med <div> forslaget.
Pointen er at ved at give <a> display:block, opfører den sig som en <div> (eller
andet blokelement) og kan/skal styles derefter.

--
Venlig hilsen
Frank

Jens Gyldenkærne Cla~ (07-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 07-03-06 09:54

Frank Olieu skrev:

>> have height: 100% for at få udfyldt hele cellen.
>
> Naturligvis. Det skulle man i øvrigt også med <div> forslaget.

Formentlig.

> Pointen er at ved at give <a> display:block, opfører den sig
> som en <div> (eller andet blokelement) og kan/skal styles
> derefter.

Præcis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste