"Prev" eller "previous"
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-06 16:47

Hej alle

Nu er jeg irriteret på W3C.

Jeg ville lige kikke efter hvilke parametre <link> kan have og
fandt så frem til at "rel" bl.a. kan få værdien "prev". Men så
tilføjer de sørme:

   Some user agents also support the synonym "Previous".

Hvad skal det til for? Hvorfor ikke bare slå fast at det hedder
"prev" og så slut? Nu skal man sidde der hver gang og fedte med
om man vil skrive en sær forkortelse eller risikere at nogle
programmer ikke forstår det.

Eller også skulle de have valgt "previous" fra starten. Det er
kortere end "subsection" som ikke er forkortet til "subs".

Er der nogen der ved om man kan stole på at "previous" vil virke?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-03-06 22:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nu er jeg irriteret på W3C.

Uhada

> Jeg ville lige kikke efter hvilke parametre <link> kan have og
> fandt så frem til at "rel" bl.a. kan få værdien "prev". Men så
> tilføjer de sørme:
>
> Some user agents also support the synonym "Previous".

Sådan som teksten er skrevet ville jeg droppe "previous" og nøjes
med "prev".

> Nu skal man sidde der hver gang og fedte med
> om man vil skrive en sær forkortelse eller risikere at nogle
> programmer ikke forstår det.

Hvorfor ikke bare acceptere at "prev" er den mest udbredte af de to
have heddet <abbreviation>, <linebreak> og <paragraph>, men det gør
de bare ikke.

> Er der nogen der ved om man kan stole på at "previous" vil virke?

Du kan prøve at teste det. Desværre er link-understøttelse stærkt
begrænset i andet end Opera (der har haft det længe). Mozilla
understøtter det fra fødslen, men man skal selv slå visningen til
før man opdager det. Firefox kan benytte link-elementer via en
udvidelse[1]. IE forstår ikke link-elementer[2] og så vidt jeg kan
se er Safari heller ikke med - til gengæld virker det i iCab.

Kilde:
<http://gutfeldt.ch/matthias/translation/LINK/ENaddendum.html>

Noter:
1: <https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=1324>
2: IE forstår selvfølgelig <link> brugt til css-ark - som alle
nyere browsere. Men intet vedr. navigationslinks.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-06 23:22

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Uhada

Ja, de gyser sikkert nu.

> Hvorfor ikke bare acceptere at "prev" er den mest udbredte af de to
> - og så anvende den?

Ja, det bliver løsningen.

--
Bertel