Er metatags out
Fra : mogge

Dato : 05-03-06 09:54

Bruger man ikke meta tags mere til indeksering af hjemmesider. Jeg har for
sjov prøvet at se kildekoden i start siden på mange hjemmesider lavet af
professionelle firma, og når man gør det op er det forbavsende få der har
nogle metadata i startsiden.

Bruger man meta tags på hjemmesiden, skal de så står på alle sider, og med
samme tekst, eller er det nok at have dem på startsiden?

Der er i øvrigt også ganske få der overholder WC3 standardere med hensyn
til DOC type angivelse i head på dokumentet.

Hilsen
Mogge

Fra : per christoffersen

Dato : 06-03-06 10:14

"mogge" <mogge@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> professionelle firma, og når man gør det op er det forbavsende få der har

De færreste (og ingen af de betydende) søgemaskiner bruger metatags til
indeksering*, så det er nok derfor de ikke rigtig bruges mere. Description
har måske en betydning for hvordan sitet fremvises på nogle søgemaskiner, så
den kan have betydning.

* nogle søgemaskiner bruger dem stadig, og visse fagsøgemaskiner bruger
Dublin Core.tags, men Google feks. er ligeglad med Keywords.

/Per

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-03-06 11:37

On Mon, 6 Mar 2006 10:13:44 +0100, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>* nogle søgemaskiner bruger dem stadig, og visse fagsøgemaskiner bruger
>Dublin Core.tags, men Google feks. er ligeglad med Keywords.

hvordan kommer man højere op med Google - uden brug af snyd?

Fra : Benny Nissen

Dato : 06-03-06 11:39

Karsten Jensen wrote:

> hvordan kommer man højere op med Google - uden brug af snyd?

Laver nogle interessante sider, som mange andre sider linker til.

Holder kodestrukturen korrekt (titel, overskrifter, brødtekst m.v. i
rigtig rækkefølge).

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 06-03-06 13:39

In <440c114a$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk> Benny Nissen <news@bennynissen.dk> writes:

>Laver nogle interessante sider, som mange andre sider linker til.

Og holder fx en opdateret liste over de sider (rigtige links, ikke
referer spam, så den er desværre nødt til at være inde over et
manuelt check), så google nemt kan finde de sider, der linker.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-03-06 12:00

On Mon, 06 Mar 2006 11:37:22 +0100, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

Ok - blot fordi jeg er tæt på at være ved at have færdigkonstrueret en
hjemmeside som google har lidt svært ved at finde selvom jeg laver en
meget specifik søgning.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-03-06 17:42

Karsten Jensen skrev:

>Ok - blot fordi jeg er tæt på at være ved at have færdigkonstrueret en
>hjemmeside som google har lidt svært ved at finde selvom jeg laver en
>meget specifik søgning.

Du kunne jo komme med linket, så kan vi måske give nogle hints.

Og så gælder iøvrigt om at sende et link til siden, når man
overhovedet har mulighed for det, uden at man dermed spammer.

F.eks. i dit spørgsmål, i din signatur, når du skriver indlæg i
en nyhedsgruppe osv.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-03-06 18:03

On Tue, 07 Mar 2006 17:42:05 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Du kunne jo komme med linket, så kan vi måske give nogle hints.

Siden er ikke hemmelig, men jeg vil godt lige vente lidt med at
fortælle mere om siden indtil den er helt oppe at køre fornuftig.
Mangler stadig en masse inputs fra ham jeg laver siden for ligesom jeg
har nogle små-problemer med placere mine billeder som jeg ønsker det.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-03-06 03:45

On Tue, 07 Mar 2006 18:03:02 +0100, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Siden er ikke hemmelig, men jeg vil godt lige vente lidt med at
>fortælle mere om siden indtil den er helt oppe at køre fornuftig.

Hvordan forestiller du sig, at Google kan finde siden, hvis ikke du
linker til den?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-03-06 11:09

On Wed, 08 Mar 2006 03:44:49 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Hvordan forestiller du sig, at Google kan finde siden, hvis ikke du
>linker til den?

Forstår ikke lige dit spørgsmål? Der bliver linket lidt til siden hist
og pist fra, men ikke meget tror jeg. Har ikke lige søgt på det, men
siden skulle vel gerne kunne vises i søgemaskiner uden at andre linker
til siden - eller tager jeg fejl?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-03-06 17:41

Karsten Jensen wrote:

> men
> siden skulle vel gerne kunne vises i søgemaskiner uden at andre linker
> til siden

I teorien, ja. Men i praksis er det sådan, at de sider som oftest bliver
eksponeret med visning af adressen i form af links på andre sider eller i en
signatur i et usenet-indlæg, vil stå først i et søgeresultat.

Og hvad angår links fra andre sider i forhold til rangering af en side i et
søgeresultat har det også betydning, hvor højt de henvisende sider selv
rangerer.

Det nytter med andre ord ikke meget, hvis links til en side kun vises på
sider, som ingen alligevel besøger, fordi de ligger så langt nede på
søgelisterne, at nogle andre sider får et hit i stedet.

Et eks:

Side A får dagligt 10.000 besøg og er vist blandt de 5 første ved en given
søgning.

Side B får 3 besøg om måneden og er vist som nummer 3.487 på listen ved en
given søgning.

Vil man have sin side registreret hurtigt og højt, giver det altså bedre
resultat at få side A til at linke til sin side end at få side B til det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-03-06 18:09

Karsten Jensen skrev:

>Har ikke lige søgt på det, men
>siden skulle vel gerne kunne vises i søgemaskiner uden at andre linker
>til siden - eller tager jeg fejl?

På et eller andet tidspunkt formentlig ja, men jo flere der
linker til siden, jo højere kommer den og en søgemaskine finder
den hurtigere.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 06-03-06 20:24

mogge wrote:
> [...]
>
> Der er i øvrigt også ganske få der overholder WC3 standardere med
> hensyn til DOC type angivelse i head på dokumentet.

Både og fordi Google ikke vil bruge dem så udelades de som regel, men hvis
man vil have sine sider i menneske overvågede kataloger, dvs hvor sider ikke
optages før der er lavet et gennemsyn så kan de være en fordel.

Hvis man så bruger dublin core som er den officielle standard så bør en
chancer blive bedre.

Metatags er tænkt som et sæt nøgler der kan finde sider på basis af
forfatter, emne og meget mere på samme måde som når du står på et bibliotek
og søger efter et eller andet. Dublin core tager faktiskudgangspunkt i et
samarbejde mellem biblioteker verden over.

Man kan spørge sig selv hvis nogen bruger et par timer på at skrive en
artikel, hvorfor er det så slemt på at bruge et par minutter på at udfylde
et sæt metatags?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-06 22:41

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Man kan spørge sig selv hvis nogen bruger et par timer på at skrive en
> artikel, hvorfor er det så slemt på at bruge et par minutter på at
> udfylde et sæt metatags?

Metatags er ikke i sig selv et onde, hvis de ikke misbruges for at opnå en
ekstra høj ranking i søgemaskinerne.

Man skal bare være opmærksom på, at i de største søgemaskiner har metatags
ringe eller ingen værdi og hvis man forsøger at fuske med sine metatags kan
det have den stik modsatte effekt: Siden bliver sortlistet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-06 22:43

mogge wrote:
> Bruger man ikke meta tags.....

Der er ikke nogen grund til at sende det samme indlæg to gange (med et
minuts mellemrum og) med forskellig tekst i emnelinjen.

Kan nogen svare på den første postering, gør de det. Du får ikke flere eller
bedre svar ved at dobbeltposte.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/