Bestemme talstørrelsen ved <ol> eller <li>
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-06 21:40

Hej alle

Jeg har nu én side der ikke validerer efter at jeg er gået over
til HTML strict.

http://bertel.lundhansen.dk/irfanview/irfanview.php?page=picturesize

Jeg har brug for at genoptage nummereringen efter hver
overskrift. Er der en måde at lave det på, eller er jeg nødt til
at fuske overskriften ind i et <li>-element?

PS. Tag jer ikke af at teksten flyder lidt forkert omkring
menuen.

--
Bertel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 04-03-06 22:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> at fuske overskriften ind i et <li>-element?
>
> PS. Tag jer ikke af at teksten flyder lidt forkert omkring

så vidt jeg ved, er der ingen måde at gøre det på, da du jo reelt
lukker for listen hver gang. Der er desværre ikke megen intelligens i
den slags. Det med at du sætter startværdien i hver liste er nok den
eneste, med mindre du selvfølgelig laver noget serverside, og bakser
det hele ind i et array, så den selv kan tælle antallet af punkter på
siden. Men det kommer jo helt og holdent an på hvordan du dine data
ligger, og om der overhovedet er mulighed for at tælle det samlede
antal punkter på siden.

Claus

Fra : Holst

Dato : 04-03-06 22:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har brug for at genoptage nummereringen efter hver
> overskrift. Er der en måde at lave det på, eller er jeg nødt til
> at fuske overskriften ind i et <li>-element?

Kan du ikke bare lave det i php eller lignende?

Forstår jeg, hvad du mener, så burde det jo nemt kunne klares med php.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-06 23:19

Holst skrev:

> Kan du ikke bare lave det i php eller lignende?

Jo, det kan jeg godt, men jeg spørger fordi der er en parameter
der nu er forældet. Da jeg brugte transitional, kunne jeg legalt
skrive:

   <ol start='6'>

så jeg regnede med at der var en CSS-parameter der kunne klare
det samme.

> Forstår jeg, hvad du mener, så burde det jo nemt kunne klares med php.

Ja.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-03-06 01:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> <ol start='6'>
>
> så jeg regnede med at der var en CSS-parameter der kunne klare
> det samme.

Man kan formentlig lave noget af det ved hjælp af "counter styles",
men understøttelsen af det er mildt sagt begrænset. IE er slet ikke
med, Firefox kan arbejde nogenlunde med countere fra 1.5, mens
Opera har haft understøttelse for det længe.

<http://www.w3.org/TR/CSS21/generate.html#counter-styles>

Hvis der bare er nogle få listeelementer der skal springes over i
en eller flere nummererede lister, kan man bruge et usynligt
listeelement - som eksemplet her:
<http://gyros.dk/usenet/html/lister.shtml>.
Men i dit tilfælde vil det være en dårlig løsning.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-06 11:27

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvis der bare er nogle få listeelementer der skal springes over i
> en eller flere nummererede lister, kan man bruge et usynligt
> listeelement - som eksemplet her:
> <http://gyros.dk/usenet/html/lister.shtml>.

Det er lavet med transitional. Der har man lov at bruge start og
value. Den enkleste løsning er nok at gå tilbage til transitional
på denne ene side, men problemet kunne jo opstå igen.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-03-06 13:15

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er lavet med transitional.

Siden viser tre forskellige måder at lave "hullede" lister på - den
første af dem benytter value, og siden er derfor angivet som
transitional. De to nederste lister er også valide i strict.

--
Jens Gyldenkærne Clausen