Pop op vindue/område ved klik
Fra : Lars Petersen

Dato : 01-03-06 16:05

Jeg kan huske jeg flere gange på nettet har set eksempler hvor
man ved at klikke på et lille stykke tekst får en lille rude op
med lidt information - lidt lige som en "post it note". Da jeg
har lavet en "kalender" på min side, har jeg brug for at brugeren
kan få lidt yderligere information om arrangementer (som kun kan
ses på "overskriftform") når de klikker på en begivenhed i
"kalenderen". Kan nogen give mig lidt hjælp, hints? Og hvis det
er muligt, så helst på "for dummies" niveau Takker!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-03-06 16:45

Lars Petersen wrote:
> [...]
> "kalenderen". Kan nogen give mig lidt hjælp, hints? Og hvis det
> er muligt, så helst på "for dummies" niveau Takker!

På websiden:

I et stylesheet:

..note {
position:absolute;
left:3em;
top:0;
z-index:1;
display:none;
padding:3px;
border:1px solid black;
color:maroon;
background:white;}
..trigger {
position:relative;}

Og en triggerfunktion:

<script type="text/javascript">
function visNote(nr) {
if (document.getElementById('note'+nr).style.display == "inline") {
document.getElementById('note'+nr).style.display="none";
}
else {
document.getElementById('note'+nr).style.display="inline";
}}
</script>

Første klik på Dag,dato vil vise teksten, andet klik vil fjerne
den igen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Lars Petersen

Dato : 01-03-06 17:14

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ..trigger {
> position:relative;}
>
> Og en triggerfunktion:
>
> <script type="text/javascript">
> function visNote(nr) {
> if (document.getElementById('note'+nr).style.display == "inline") {
> document.getElementById('note'+nr).style.display="none";
> }
> else {
> document.getElementById('note'+nr).style.display="inline";
> }}
> </script>
>
> Første klik på Dag,dato vil vise teksten, andet klik vil fjerne

Mange tak for dit hurtige svar. Jeg er dog ked af det, men jeg ved ikke
helt hvad jeg skal gøre med de tre "bidder". Jeg har oprettet et html-dok
hvor første del er indsat. Anden del er lavet i et CSS hvortil der er
linket fra html-siden. Jeg ved dog ikke hvad jeg skal gøre med "trigger"
fuktionen? I "head" på html-dok? Har kigget lidt på din hjemmeside -
temmeligt imponerende. Er der et sted derpå med en artikel omkring
ovenstående som jeg kan læse i ro og mag? Mvh Lars

Fra : Dennis Munding

Dato : 01-03-06 17:26

Hej Lars!
"Lars Petersen" <lape@aue.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> temmeligt imponerende. Er der et sted derpå med en artikel omkring
> ovenstående som jeg kan læse i ro og mag? Mvh Lars

Den skal placeres imellem <head> og </head>.....

M.h.t. artikel, så står der noget i samme stil (omend ikke det samme) her:
http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempler/eksempel4.php

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-03-06 17:49

Lars Petersen wrote:

> [...]
> temmeligt imponerende. Er der et sted derpå med en artikel omkring
> ovenstående som jeg kan læse i ro og mag? Mvh Lars

er det nærmeste, selvom den er lidt gammel, er princippet det samme.

Et javascript som dette skal indsættes i websidens head-del.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..