CSS problemer efter upload
Fra : Flemming Aaskov

Dato : 26-02-06 19:29

Hej

Jeg er ved at lave en hjemmeside
www.kvikrockribe.dk

men efter jeg har opload'et den vil side ikke vise
baggrundsbilleden.
den bliver kaldt i min "style.css"

body {
font-family:"Times New Roman", Arial, Sans-serif;
font-size:16px;
background-color:#FFFFFF;
color:white;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
width:780px;
text-align:left;
background-image:url("../billeder/baggrund.jpg");
background-repeat:no-repeat;
background-position:top center;
}

alt det anden jeg har skrevet i "style.css" virker fin, og siden
virker også perfekt på min egen server

Hvad er der galt ??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-02-06 19:35

Hej Flemming!
"Flemming Aaskov" <fam.aaskov@dlgtele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er ved at lave en hjemmeside
> www.kvikrockribe.dk
>
> men efter jeg har opload'et den vil side ikke vise

[SNIP - kode]

> alt det anden jeg har skrevet i "style.css" virker fin, og siden
> virker også perfekt på min egen server
>
> Hvad er der galt ??

Helt nøjagtig hvor ligger baggrundsfilen i forhold til siden?

I dit css-ark går du ét trin op - måske skal du 2 trin tilbage, for at komme
ind i mappen billeder...?

Jeg skriver sådan i mit stylesheet:

background-image:url("/billeder/layout/baggrundsbillede.gif");

Altså - jeg undlader de 2 punktummer foran den første skråstreg, og nøjes
istedet med /, hvilket gør, at der automatisk startes fra roden, når filen
skal findes...

Håber du forstår...?

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Flemming Aaskov

Dato : 26-02-06 19:49

> [...]
> istedet med /, hvilket gør, at der automatisk startes fra roden, når filen

mit "stylesheet" ligger her i forhold til "default.asp"
href="style\style.css"

mit baggrundsbillede ligger her i forhold til "default.asp"
"billeder/baggrund.JPG"

men da mit baggrundsbillede bliver kaldt fra "stylesheet" må det da også være
rigtig at skrive:
"../billeder/baggrund.JPG"

Ikk' ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-02-06 20:01

Flemming Aaskov skrev:

>background-image:url("../billeder/baggrund.jpg");

Dit baggrundsbillede hedder baggrund.JPG og ikke baggrund.jpg.

Der er i langt de fleste tilfælde forskel på store og små
bogstaver på en server.

PS. Komprimer billedet, det fylder 264 KB, det er alt for meget.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Flemming Aaskov

Dato : 26-02-06 20:08

Du har (havde) fuldstændig ret.
Det virker nu. TAK

Jeg det fylder en del, men hvordan komprimere jeg det yderligt,
uden at det går udover billedets brede ??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-02-06 20:22

Flemming Aaskov skrev:

> Jeg det fylder en del, men hvordan komprimere jeg det yderligt,
> uden at det går udover billedets brede ?

Du bruger irfanView som er et suverænt, gratis program primært
til billedvisning, men derudover kan det en hel del nyttigt -
bl.a. gemme i JPG-format med valgfri komprimering. Komprimering
ændrer ikke højde og bredde på et billede.

   http://www.irfanview.com/

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-02-06 20:28

Den 26-02-06 20.08 skrev Flemming Aaskov følgende:

> Jeg det fylder en del, men hvordan komprimere jeg det yderligt,
> uden at det går udover billedets brede ??

Du kan sænke kvaliteten på jpg-billeder. Jeg har lige prøvet at gemme
dit billede med en kvalitet på 60%, der er ingen synlig forskel, men den
nye fil fylder kun 38 KB i stedet for 263 KB.

Du kan nedsætte kvaliteten i de fleste billedbehandlingsprogrammer, prøv
dig frem til du finder den rette ballance mellem kvalitet og
filstørrelse. Du kan få yderligere hjælp i nyhedsgruppen news:dk.edb.grafik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Flemming Aaskov

Dato : 26-02-06 20:35

TAK allesammen

Det begynder snart at spille altsammen

Det kan jo være vi ses den 19/8-06 ????

Fed musik

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-02-06 02:20

Flemming Aaskov skrev:

> men efter jeg har opload'et den vil side ikke vise
> baggrundsbilleden. den bliver kaldt i min "style.css"

Det kan jeg da godt forstå, siden kan slet ikke finde
http://www.kvikrockribe.dk/style.css

> alt det anden jeg har skrevet i "style.css" virker fin, og
> siden virker også perfekt på min egen server

Du er nødt til at lægge filen ud, ellers er det meget svært
at hjælpe dig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-02-06 16:41

Allan Vebel skrev:

>Det kan jeg da godt forstå, siden kan slet ikke finde

Siden er lavet om senere, fejlen var det jeg oplyste i mit svar.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-02-06 22:08

Aha, nu ligger den i http://kvikrockribe.dk/style/style.css