Oversættelse af html-tags
Fra : Ivar

Dato : 23-02-06 22:21

Jeg har moret mig med at oversætte en newreader til dansk.
Den kan lave beskeder i html-format. Her i kan den indsætte
forskellige tags. Disse har jeg i første omgang valgt ikke at
oversætte.
Hvis de overhovedet skal oversættes, hvad bør følgende så
oversættes til?

Button
Form
Frame
Button (input)
Checkbox
Browse button
Hidden text input control
Image (input)
Password field
Radio button
Reset button
Submit button
Text area
Drop-down select list
List box
Text field

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Michael Haase

Dato : 23-02-06 22:56

Ivar skrev dette den 23-02-2006 22:21:
> [...]
> oversætte.
> Hvis de overhovedet skal oversættes, hvad bør følgende så

Knap

> Form
Formular

> Frame
Ramme

> Button (input)
Knap (til input)

> Checkbox
> Browse button
> Hidden text input control
> Image (input)
> Password field
Password felt / adgangskodefelt

> Radio button
> Reset button
Knap til nulstilling / annuller

> Submit button
Send knap

> Text area
Tekstareal

> Drop-down select list
> List box
> Text field
Tekstfelt

Jeg ved ikke om de andre kan oversættes til (forståeligt) dansk, så dem
tror jeg at jeg ville lade være, og så evt komme med en forklaring i
stedet for.

--
Michael Haase

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-02-06 23:06

> Tekstareal
Jeg vil umiddelbart mene "tekstområde" vil være mere korrekt.

Jeg har hørt ordet "rullemenu" brugt, men synes selv det lyder lamt. Men
søger man på google efter rullemenu, så kommer der ikke desto mindre en
række hits hvor meningen af ordet rullemenu er en drop-down menu.

Tjaa et lamt forslag kunne være "listeboks". Søger man på google efter det,
finder den faktisk også et par hits, hvor det første i mit tilfælde er et
link til Danmarks Statistikbank, som bruger ordet "listeboks" om netop en
List Box.

/Sjang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-06 23:20

Michael Haase skrev:

> [...]

Jeg skipper dem jeg er enig i.

Tjekboks.

?

Skjult tekstinput

Billedinput

> Password felt / adgangskodefelt

Kodeordsfelt/felt til kodeord

Radioknap

> Send knap

Sendknap (det andet betyder at man sender en knap)

> Tekstareal

Tekstområde/-felt.

Drop-ned-liste.

?

--
Bertel

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-02-06 01:19

On 23-02-2006 22:21 Ivar wrote:
> Hvis de overhovedet skal oversættes, hvad bør følgende så
> oversættes til?

Har du kigget på http://www.klid.dk/dansk/ordlister/ordliste.html - der
er masser at vælge imellem!

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Ivar

Dato : 24-02-06 22:52

Mikkel Z. Herold skrev:

> Har du kigget på http://www.klid.dk/dansk/ordlister/ordliste.html - der er
> masser at vælge imellem!

Det er ikke noget problem at finde på danske betegnelser. Jeg troede
blot, at de havde helt nogle entydige danske betegnelser.
Hvad hedder disse tags fx i den danske version af Frontpage?

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/