problemer med centrering
Fra : Jacob Ask

Dato : 23-02-06 00:20

Hej

Jeg havde nu endeligt faaet lavet mig en hjemmeside som jeg var
rimeligt tilfreds med, men havde dog lavet venstre margin for bred. Jeg
ville saa aendre dette saa jeg istedet for at bruge "margin-left:10%;"
til "margin: 0 auto" til at faa centreret min container. Dette virker
ogsaa som det skal i FF, men i IE ser det rigtigt skidt ud. Det hele er
kroebet ind til hoejre og mit banner har faaet en bredde paa alt for
lidt. Hvad goer jeg galt.

siden ligger her: http://ask.exo.dk

Mvh
Jacob Ask

PS.: Hvor bred kan jeg egentligt tillade mig at lave containeren, hvis
den stadigt skal kunne ses i 800x600?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-02-06 02:26

Jacob Ask wrote:
> Dette virker ogsaa som det skal i FF, men i IE ser det
> rigtigt skidt ud. Det hele er kroebet ind til hoejre og mit banner
> har faaet en bredde paa alt for lidt. Hvad goer jeg galt.

Du har sat en DocType, der sætter IE i quirks-mode (bagudkompatibel
visningsmodel) - IE følger ikke gældende standard. Se her, hvordan du laver
en korrekt DocType:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#ver

> PS.: Hvor bred kan jeg egentligt tillade mig at lave containeren, hvis
> den stadigt skal kunne ses i 800x600?

Hvis der også skal være plads til scrollbar og browservinduets egen ramme,
kan du ikke disponere over mere end 770px i bredden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-02-06 04:07

Erik Ginnerskov wrote:

> Du har sat en DocType, der sætter IE i quirks-mode (bagudkompatibel
> visningsmodel) - IE følger ikke gældende standard. Se her, hvordan du laver
> [...]

Så fik jeg da den del løst, takker mange gange.

Ved validering af CSS får jeg et par warnings - disse er alle fordi der
nogle steder er defineret background-color uden color eller omvendt.
Hvis jeg gerne vil gøre det så nemt som muligt at rette farveskemaet,
vil det smarteste så ikke være at sætte alle de manglende til "inherit"?

Hvis der er andre kommentarer (godt som skidt) til siden, så er de da
velkomne.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-02-06 14:52

Jacob Ask skrev:

> vil det smarteste så ikke være at sætte alle de
> manglende til "inherit"?

Jo, det er netop måden at gøre det på.

> Hvis der er andre kommentarer (godt som skidt) til siden,
> så er de da velkomne.

Det er jo nærmest ris og ros du beder om - det har vi en helt
speciel gruppe til:

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 23-02-06 21:04

Allan Vebel wrote:

> Det er jo nærmest ris og ros du beder om - det har vi en helt
> speciel gruppe til:

Men en gang imellem kunne det være rart hvis vi så andet, en rå, skabeloner
der er uden tekster menuer mm. Og hvor kommentarerne egentlig mere hører
hjemme i HTML

Trådene i HTML giver flere konstruktive svar i den indledende fase og flere
giver konstruktive bud på, hvad der kan laves om. Jeg mener at det er en
balancegang men både du og jeg og flere andre af de faste kommer med design
kommentarer, mens vi ser på andre detail problemer

Med venlig hilsen
JohnnyWinther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-02-06 15:55

Allan Vebel wrote:
så er de da velkomne.

> Det er jo nærmest ris og ros du beder om - det har vi en helt
> speciel gruppe til:

Det er jeg jo egentligt godt klar over, men nu havde jeg allerede
startet et indlaeg. Jeg skal dog nok lave et nyt der, naar jeg er helt
faerdig.

Mvh
Jacob Ask