Tilpasning små og store skærmopløsninger
Fra : Sanne Bloch

Dato : 22-02-06 17:04

Jeg har lavet sølle 3 sider med html/css i Notesblok, og de ser fine ud i
min skærmopløsning 1280x800, men det går helt galt i 800x600. Er der noget i
min kode vedr. placering, som er helt forkert?

Min forside styres med denne css:

body {
background-color: #ebebeb;
background-image: url(../jpg/brev44_00007_03.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
Background-position: center;
font-size:0.9em;
font-family: Arial, Verdana, sans-serif;
color:#101b73;
}
#indhold {
position:absolute;
top:50px;
left:160px;
}
#menu {
padding-top:10px;
padding-left:10px;
padding-right:10px;
width:135px;
}

og øvrige sider med denne:

body {
background-color:#ebebeb;
[...]
top: 05px;
left: 160px;
}
#menu {
padding-top:10px;
padding-left:10px;
padding-right:10px;
width: 135px;
}
#boks {
position:absolute; top: 50px; left: 160px; right: 160px; background:#d7d7d7;
border:1; border-style:solid; border-color:#c6c6c6; padding:10px;
}

V.h. Sanne

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 17:14

"Sanne Bloch" <sanne.bloch@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lavet sølle 3 sider med html/css i Notesblok, og de ser fine ud i
> min skærmopløsning 1280x800, men det går helt galt i 800x600. Er der noget
> i min kode vedr. placering, som er helt forkert?

Et link til din side vil gøre det meget nemmere at svare

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 22-02-06 19:33

"CS" skrev
> Et link til din side vil gøre det meget nemmere at svare
> Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Hej Carsten
Nå, nu kom jeg godt nok på arbejde, for jeg skulle liiige uploade mine
sider, men det driller også, så jeg vender tilbage med et link, når jeg har
fået løst mit upload-problem. V.h. Sanne

Fra : Sanne Bloch

Dato : 22-02-06 20:36

Så lykkedes det, her er linket: http://sannebloch.homepage.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 22:23

> Så lykkedes det, her er linket: http://sannebloch.homepage.dk/

Super.. Nu er det noget nemmere at se hvad det drejer sig om

Nu skriver du ikke direkte hvad der driller, men formoder det er placeringen
af baggrundsbilledet du mener er "problemet" Jeg har kun kigget på forsiden.

Det placerer sig forskelligt i forskellige oopløsninger, da du har givet det
background-position: center;, som centrerer baggrunden på siden.

Ønsker du at give det en fast placering kan du forsøge med følgende:

Background-position: 150px 50%

Som selvfølgelig skal tilpasses efter dine forhold. Det er henholdsvis
afstanden fra venstre kant, og de 50% centerer det i højden.

Mere placering af baggrunde her:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp#background-position

Men du skal da have ros for du tænker på andre opløsninger end din egen. .-)
Er der mange som glemmer i farten

I øvrigt er det en god ide at angive både color og background-color, hver
gang der defineres en farve, så undgår du også alle de warnings i
CSS-validatoren

God fornøjelse, og håber jeg ramte det rigtige problem

Fra : Sanne Bloch

Dato : 23-02-06 20:44

"CS" skrev
> Nu skriver du ikke direkte hvad der driller, men formoder det er
> placeringen af baggrundsbilledet du mener er "problemet" Jeg har kun
> kigget på forsiden.

Ja, baggr.billedet er det største problem

> [...]
>
> Som selvfølgelig skal tilpasses efter dine forhold. Det er henholdsvis
> afstanden fra venstre kant, og de 50% centerer det i højden.

Jeg har ændret til det, du foreslår, men i 800x600 kan man stadig ikke se
hele billedet. Derudover kommer links'ne som skal ligge i venstremargin til
at ligge ovenpå billedet. Jeg bliver muligvis nødt til at ændre størrelsen
på billedet, men så tilgodeser jeg jo de små skærmopløsninger mest og skal
leve med, at få mere luft omkring billedet i større opløsninger, end jeg
havde tænkt mig.

> Mere placering af baggrunde her:
> http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp#background-position

Jeg støtter mig meget til de forskellige tutorials, også html.dk - eksemplet
med sommerfuglen er til at forstå for øvede i hvordan man skriver koderne.
Nogle kodeeksempler med px % o.s.v. ville være godt for begyndere. Jeg
savner også et eksemplel, der fortæller hvordan man laver et baggr.billede
som fylder hele skærmen (minus en venstremargin til links) og samtidig
tilgodeser alle skærmstørrelser - styret med css.

> Men du skal da have ros for du tænker på andre opløsninger end din egen.
> .-)

Altid dejligt med ros, men det er nu for min egen skyld, for jeg synes det
er ærgerligt, at gøre sig så store anstrengelser for at lave en pæn side,
som så ser ud ad h til hos andre F.eks. ser den gule farve i mit logo og
på Win-Family-siderne rigtig pæn ud på min pc, men på samtlige andre pc'ere,
jeg har kigget på, er den bare så grim, alt for lys kold gul - på min er den
varm gul som en blodappelsin. Det skal jeg også eksperimentere lidt med.

> I øvrigt er det en god ide at angive både color og background-color, hver
> gang der defineres en farve, så undgår du også alle de warnings i
> CSS-validatoren

Øhm, jeg forstår ikke hvad du mener? Vil du have ulejlighed med at forklare
det for mig, vil jeg blive meget glad for det. Jeg *har* set alle de mange
advarsler, jeg får, men jeg forstår dem ikke.

> God fornøjelse, og håber jeg ramte det rigtige problem

Ja, det gjorde du, men i min css til de øvrige 2 sider er jeg i tvivl om
placeringen right: 160px; kan benyttes sammen med top og left-placering:
> [...]
position:absolute; top: 50px; left: 160px; right: 160px; background:#d7d7d7;
border:1; border-style:solid; border-color:#c6c6c6; padding:10px;

Tak for din indsats - jeg er blevet lidt klogere, men for hver gang jeg
lærer noget nyt, dukker der straks nye spørgsmål op - men sådan er det vel
for os alle

V.h. Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-02-06 22:15

Sanne Bloch wrote:

> Øhm, jeg forstår ikke hvad du mener? Vil du have ulejlighed med at
> forklare det for mig, vil jeg blive meget glad for det. Jeg *har* set
> alle de mange advarsler, jeg får, men jeg forstår dem ikke.

Forestil dig en side, hvor der er defineret en flot blå skrift, fordi sidens
ejer synes, den passer fint med den defaulte citrongule baggrund, som han
har sat sin browser til at vise (når en side ikke definerer en
baggrundsfarve). Men du kan bedre lide en blå baggrundsfarve i den browser,
så den føromtalte sides tekst kan du ikke se - den har samme farve som din
defaulte baggrundsfarve.

På samme måde med tekstfarve - der er en risiko for, at den definerede
baggrundsfarve falder i et med en anden brugers defaulte tekstfarve.

Derfor bør man altid definere tekstfarve (color) og baggrundsfarve
(background-color) som et par.

Undertiden kan man dog for nogle elementer på sin side bruge værdien inherit
(nedarvet (fra nærmeste overordnede definition)) for enten color eller
background-color - ikke begge på en gang for samme element, så kan man lige
så godt helt lade være med at definere noget.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-06 22:37

> Ja, baggr.billedet er det største problem

Så ramte jeg ikke helt ved siden af

> Jeg har ændret til det, du foreslår, men i 800x600 kan man stadig ikke se
> hele billedet.

Den eneste løsning der på det problem er at lave billedet mindre. Det
specielle ved baggrundsbilleder er der kun vises den del af dem der er brug
for.

> Derudover kommer links'ne som skal ligge i venstremargin til at ligge
> ovenpå billedet.

Ser ikke ud til du har uploadet ændringerne, så det vil jeg ikke lige svare

> Jeg bliver muligvis nødt til at ændre størrelsen på billedet, men så
> tilgodeser jeg jo de små skærmopløsninger mest og skal leve med, at få
> mere luft omkring billedet i større opløsninger, end jeg havde tænkt mig.

Er det meget vigtigt at hele baggrunden vises? Som det er nu afhænger det
meget af størrelsen på vinduet. Vil ud sikre dig at det ser ens ud er du
næsten nødsaget til at ødelægge den gode skalering din side tilbyder, og det
vil jeg næppe anbefale. Løsningen ville i så fald være at give siden en fast
bredde.

> [...]
> et baggr.billede som fylder hele skærmen (minus en venstremargin til
> links) og samtidig tilgodeser alle skærmstørrelser - styret med css.

Det sidste løses normalt ved at positionere billedet som tidligere
beskrevet, og så benytte background-repeat til at gentage billedet de
nødvendige altal gange. Dit billedet er bare ikke særlig velegnet til at
blive vist mere end en gang på siden.

> Øhm, jeg forstår ikke hvad du mener? Vil du have ulejlighed med at
> forklare det for mig, vil jeg blive meget glad for det. Jeg *har* set alle
> de mange advarsler, jeg får, men jeg forstår dem ikke.

Det handler kort og godt om det anbefales at man altid angiver både
tekstfarve og baggrundsfarve, hver gang man angiver en farve. Forestil dig
at du angiver tekstfarven til at være sort, og ikke angiver nogen baggrund,
da baggrunden som standard er hvid hos dig. Bliver siden så vist hos en
bruger der som standard har en sort baggrund i sin browser, så kan teksten
pludselig ikke læses.

> Ja, det gjorde du, men i min css til de øvrige 2 sider er jeg i tvivl om
> placeringen right: 160px; kan benyttes sammen med top og left-placering:
> #boks {

Det forstod jeg ikke helt? Kan du forklare lidt nærmere? Men positionering
af elementer påvirker ikke placeringen af baggrunden. Baggrunden vil
selvfølgelig følge det element den er baggrund for.

Fra : Sanne Bloch

Dato : 25-02-06 14:58

Et foreløbigt tak for jeres svar og tålmodighed med at forsøge at få mig
til, at forstå hvordan jeg skal lave mine koder. Jeg har desværre ikke meget
tid i denne weekend til at arbejde med min hj.side, men jeg vender helt
sikkert tilbage V.h. Sanne