/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
problem med side
Fra : cim17


Dato : 21-02-06 20:00

Hej..
Jeg har et lille problem med siden
www.rotatingninja.dk/ferie/index.shtml
hvis nogen er i tvivl, så har jeg lavet nogen divs og i det div
nederst til højre har jeg prøvet at indsætte en side med et
frameset vha. SSI... Kan man ikke gøre det eller er det bare mig
der ikke kan?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Jens Gyldenkærne Cla~ (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 21-02-06 20:13

cim17 skrev:

> Jeg har et lille problem med siden
> www.rotatingninja.dk/ferie/index.shtml
> hvis nogen er i tvivl, så har jeg lavet nogen divs og i det div
> nederst til højre har jeg prøvet at indsætte en side med et
> frameset vha. SSI...

Det ser ud til at din ssi-kode fejler. Prøv at spørge i
serversidegruppen - dk.edb.internet.webdesign.serverside. Vis også
den kode du bruger til at inkludere med - den kan ikke ses i
browseren.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

cim17 (21-02-2006)
Kommentar
Fra : cim17


Dato : 21-02-06 20:19

Jeg havde lige skrevet forkert, men det er så rettet nu........ Jeg
bruger
<!--#include file="billedhat.html"-->
men den viser stadig ikke min side med framesettet......?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

cim17 (21-02-2006)
Kommentar
Fra : cim17


Dato : 21-02-06 20:20

Jeg havde lige skrevet forkert, men det er så rettet nu........ Jeg
bruger
<!--#include file="billedhat.html"-->
men den viser stadig ikke min side med framesettet......?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jens Gyldenkærne Cla~ (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 21-02-06 20:47

cim17 skrev:

> Jeg havde lige skrevet forkert, men det er så rettet
> nu........ Jeg bruger
> <!--#include file="billedhat.html"-->
> men den viser stadig ikke min side med framesettet......?

Det skyldes at du inkluderer rammekoden i body-delen af dit
dokument - det er ikke tilladt. Frameset-elementet skal erstatte
body-elementet hvis det skal virke. Alternativt kan du bruge en
iframe til at hente eksternt materiale.

Vær opmærksom på at der er flere ulemper ved rammer (både frames og
iframes) - se evt. siden her: <http://www.html-faq.dk/2009.asp>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

cim17 (21-02-2006)
Kommentar
Fra : cim17


Dato : 21-02-06 20:52

Tak for hjælpen.
Kan du give mig et link til en guide til at lave iframes?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Tidemann (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 10-03-06 09:58

"cim17" skrev
> Tak for hjælpen.
> Kan du give mig et link til en guide til at lave iframes?
>


http://www.fu2k.org/alex/css/frames/

rul ned i bunden af siden og se de forskellige layout.

--
Venlig hilsen
Marianne
design af: - www.ragdollys-cat-link.dk - www.dhejne.dk
www.formdinfremtid.dk - www.royalmontana.dk


Allan Vebel (11-03-2006)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 11-03-06 15:55

Tidemann skrev:

> http://www.fu2k.org/alex/css/frames/
>
> rul ned i bunden af siden og se de forskellige layout.

Jeg vil anbefale at se de enkelte eksempler med Vis
udskrift i forskellige browsere, inden man beslutter sig
for sådan en løsning.

I mange tilfælde giver det højst uforudsigelige resultater
når det kommer ud på papir.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med rss



Erik Ginnerskov (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 21-02-06 20:56

cim17 wrote:
> i det div
> nederst til højre har jeg prøvet at indsætte en side med et
> frameset vha. SSI... Kan man ikke gøre det

Nej, man kan ikke putte et frameset ind i en sides body. Frameset er en
konstruktion, som man kan indsætte i stedet for sidens body - dvs. efter
</head> og før </html>.

Skal man også have en body-sektion, skal man indsætte denne kode lige før
</frameset>:

<noframes>
<body>
Her indsættes body's indhold
</body>
</noframes>

Men indholdet i body bliver kun vist i browsere, som ikke kan vise frames -
og det er vist i dag i praksis kun den tekstbaserede browser Lynx.

Skal man i body i en side lave noget, der smager lidt af frames, skal man
bruge elementet iframe. Men generelt må frames og iframes på det kraftigste
frarådes:

http://html-faq.dk/2009.asp

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



cim17 (21-02-2006)
Kommentar
Fra : cim17


Dato : 21-02-06 21:13

Ja, jeg har godt forstået at det generelt er en dårlig ide, men har du
alligevel et link til en guide til iframes?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Erik Ginnerskov (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 22-02-06 00:48

cim17 wrote:
> Ja, jeg har godt forstået at det generelt er en dårlig ide, men har du
> alligevel et link til en guide til iframes?

<iframe name="minindsatteramme" style="width:500px; height:400px;"
src="denindsatteside.html"></iframe>

Skal du fra udenfor iframen linke til noget, som skal vises i iframen, skal
du bruge target for at få siden indlæst i iframen:

<a href="nyside.html" target="minindsatteramme">Ny side</a>

Skal du fra en i iframen indlæst side linke til en side, som skal overtage
hele browservinduet, skal du igen bruge target:

<a href="enandenside.html" target="_top">En anden side</a>

En side, hvori der er indsat en iframe, kan ikke validere som strict. Brug
en transitional DocType:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#ver

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Jens Gyldenkærne Cla~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 22-02-06 10:29

Erik Ginnerskov skrev:

> <iframe name="minindsatteramme" style="width:500px;
> height:400px;" src="denindsatteside.html"></iframe>

Det er en god ide at angive alternativt indhold til browsere (og
evt. søgemaskiner) der ikke kan læse iframes:

<iframe name="minindsatteramme" style="width:500px;
height:400px;" src="denindsatteside.html">
   <p>Denne side indholder iframes, men din browser understøtter
dem ikke. Klik <a href="denindsatteside.html">her</a> for at se den
indsatte side.</p>
</iframe>

Vedr. højde og bredde plejer jeg at angive den med html-parametrene
width og height - lige som med billeder. Begge dele er valid kode.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 23-02-06 17:41

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er en god ide at angive alternativt indhold til browsere (og
> evt. søgemaskiner) der ikke kan læse iframes:

Du har ret. Men der er vist snart ikke andre end Lynx tilbage her?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Ryan Kristensen (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 08-03-06 14:07

On Thu, 23 Feb 2006 17:40:40 +0100, Erik Ginnerskov
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>> Det er en god ide at angive alternativt indhold til browsere (og
>> evt. søgemaskiner) der ikke kan læse iframes:
>
> Du har ret. Men der er vist snart ikke andre end Lynx tilbage her?

Microsofts Pocket IE kan heller ikke.

--
Ryan Kristensen

Erik Ginnerskov (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 08-03-06 17:45

Ryan Kristensen wrote:

> Microsofts Pocket IE kan heller ikke.

Det vidste jeg så ikke. Men jeg har slet ikke nogen erfaringer i forhold til
håndholdte enheder.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Jens Gyldenkærne Cla~ (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 23-02-06 18:25

Erik Ginnerskov skrev:

>> Det er en god ide at angive alternativt indhold til browsere
>> (og evt. søgemaskiner) der ikke kan læse iframes:

> Du har ret. Men der er vist snart ikke andre end Lynx tilbage
> her?

Netscape 4 er trods alt nok mere udbredt end lynx. Jeg ved ikke om
der er nogen reel forskel i forhold til søgemaskinernes indeksering
- formentlig følger de bare src-parametrene i frame/iframe som om
der stod et link.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 23-02-06 18:46

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Netscape 4 er trods alt nok mere udbredt

Undskyld, men det antikverede skrammel er for længst blevet slettet i min
ordbog. Jeg kan ikke få øje på nogen gyldig grund til at blive ved med at
klamre sig til NN4, når nyere browsere kan downloades gratis.

Derimod kan Lynx nok have sin berettigelse på håndholdte enheder med meget
begrænset skærmareal.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Johnny Winther Ronne~ (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 23-02-06 21:43

Erik Ginnerskov wrote:
> Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
>
>> Netscape 4 er trods alt nok mere udbredt
>
> Undskyld, men det antikverede skrammel er for længst blevet slettet i
> min ordbog. Jeg kan ikke få øje på nogen gyldig grund til at blive
> ved med at klamre sig til NN4, når nyere browsere kan downloades
> gratis.
>

Hvordan er det nu? Vi kan ikke forudse brugerens skærmstørrelse,
browservinduets størrelse, om JS er aktivt eller overhovedet findes. Vi ved
ikke om CSS er slået fra. Vi ved ikke hvilken browser brugeren bruger, eller
hvilken version brugeren har. Hmm, hvis man skal tilgodese alle brugere
under normale forhold, så skal siden kunne håndtere alle de punkter for blot
at være brugervenlig, nej jeg sagde ikke tilgængelig, jeg sagde
brugervenlig. Og jeg har altså ikke opfundet nogen af begreberne jeg
refererer blot til dem

> Derimod kan Lynx nok have sin berettigelse på håndholdte enheder med
> meget begrænset skærmareal.

Lynx bruges oftere af linux nørder end af blinde, største udbredelse blandt
blinde er hos døvblinde. den findes ikke, så vidt jeg ved, til
mobiltelefoner endnu Selv om ideen måske ikke er så tosset

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/
Last: revision:
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/upcomingwork.asp (danish
only) and
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/lettheuserchoose.asp



Erik Ginnerskov (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 23-02-06 22:26

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Hvordan er det nu? Vi kan ikke forudse brugerens skærmstørrelse,
> browservinduets størrelse, om JS er aktivt eller overhovedet findes.
> Vi ved ikke om CSS er slået fra. Vi ved ikke hvilken browser brugeren
> bruger, eller hvilken version brugeren har. Hmm, hvis man skal
> tilgodese alle brugere under normale forhold, så skal siden kunne
> håndtere alle de punkter for blot at være brugervenlig, nej jeg sagde
> ikke tilgængelig, jeg sagde brugervenlig. Og jeg har altså ikke
> opfundet nogen af begreberne jeg refererer blot til dem

Jeg prøver da at tilgodese så mange som muligt. Jeg har endda på flere sider
lavet betingede stylesheets til IE < 6 for at få dem med.

Men NN4 er simpelthen for besværlig at have med at gøre som designer og der
er ikke nogen fornuftig grund for brugerne til ikke at udskifte den med
noget nyere - den kan ikke noget, som nyere browsere ikke også kan. Til
gengæld fatter den stort set ikke css. Derfor ...

Ja, ja. Jeg ved godt, at Lynx slet ikke kan css, men det er en helt anden
historie - som jeg heller ikke bruger meget krudt på.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Kristian Thy (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 23-02-06 22:41

Quoth Erik Ginnerskov:
>> Netscape 4 er trods alt nok mere udbredt
>
> Undskyld, men det antikverede skrammel er for længst blevet slettet i min
> ordbog. Jeg kan ikke få øje på nogen gyldig grund til at blive ved med at
> klamre sig til NN4, når nyere browsere kan downloades gratis.

Den er såvidt jeg ved stadig temmelig udbredt i Afrika. Det var den i
hvert fald for få år siden hvor jeg blev sat til at lave en hjemmeside
for Geografisk Institut der omhandlede sustainable land use i
subsaharianske Sahel-områder (!).

Hvis man kun har netadgang over en 9.6k mobiltelefonmodem nedlaster
man ikke lige den nye Firefox. Som med alt andet gælder det om at tænke
på sit publikum. Jeg gider fx ikke tilpasse mine private sider til IE :)

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned
upon me - a truth as clear as the light of the sun - I longed to dare,
and I committed murder."

Erik Ginnerskov (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 23-02-06 23:42

Kristian Thy wrote:

> Den er såvidt jeg ved stadig temmelig udbredt i Afrika. Det var den i
> hvert fald for få år siden hvor jeg blev sat til at lave en hjemmeside
> for Geografisk Institut der omhandlede sustainable land use i
> subsaharianske Sahel-områder (!).

Ikke et ondt ord om hverken Spanien, Italien, Gækenland eller de andre lande
der ned ad. Men mit målområde ligger et stykke nord for Alperne. Så hvad de
bruger syd for Middelhavet bekymrer mig ikke så meget, at det forstyrrer min
nattesøvn.

> Hvis man kun har netadgang over en 9.6k mobiltelefonmodem nedlaster
> man ikke lige den nye Firefox.

Klar nok, men den slags pedaltrukne forbindelser er der vist ikke så mange
af i mit målområde.

> Jeg gider fx ikke tilpasse mine private sider til IE :)

Men mine sider henvender sig til et bredere publikum, så jeg må nøvendigvis
tage det hensyn.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Allan Vebel (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 24-02-06 03:55

Kristian Thy skrev:

> Den er såvidt jeg ved stadig temmelig udbredt i Afrika.

De må være sortseere

> Det var den i hvert fald for få år siden hvor jeg blev sat til at
> lave en hjemmeside for Geografisk Institut der omhandlede
> sustainable land use i subsaharianske Sahel-områder (!).

En side på dansk om html og css har nok ikke den store
interesse for den befolkningsgruppe.

> Hvis man kun har netadgang over en 9.6k mobiltelefonmodem
> nedlaster man ikke lige den nye Firefox.

Klart!

> Som med alt andet gælder det om at tænke på sit publikum. Jeg
> gider fx ikke tilpasse mine private sider til IE :)

Så tænker du ikke på dit publikum, hvor hovedparten netop bruger
IE, og dermed får et dårligt indtryk. Målet er netop at tænke på alt,
også når det har med IE at gøre, det kommer man længst med.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Kristian Thy (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 25-02-06 23:38

Quoth Allan Vebel:
>> Som med alt andet gælder det om at tænke på sit publikum. Jeg
>> gider fx ikke tilpasse mine private sider til IE :)
>
> Så tænker du ikke på dit publikum, hvor hovedparten netop bruger
> IE, og dermed får et dårligt indtryk. Målet er netop at tænke på alt,
> også når det har med IE at gøre, det kommer man længst med.

Hvor kender du mit publikum fra? Hvorfra ved du at hovedparten af mit
publikum bruger IE?

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned
upon me - a truth as clear as the light of the sun - I longed to dare,
and I committed murder."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste