Fra HTML til CSS
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-02-06 18:22

Jeg har eksperimenteret lidt med at finde en måde at koble HTML standarden
til CSS standarden. Og kunne godt bruge et par friske øjne.

http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/userutilities/better_safe_than_sorry.asp?lan=danish

Har du en anden ide eller andre tilgange eller kombinationer, så fortæl mig
det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-02-06 20:36

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Jeg har eksperimenteret lidt med at finde en måde at koble
> HTML standarden til CSS standarden. Og kunne godt bruge et par
> friske øjne.

Ganske kort. Opdelingen er lavet fint, og det er en god ide at
tilbyde to forskellige sorteringer af elementerne. I mine øjne er
den liste du kalder "sorted" dog mindre sorteret end den der ikke
kaldes sorteret (sidstnævnte er ordnet alfabetisk, mens den
sorterede liste er inddelt funktionelt/hierarkisk).

Jeg er dog lidt i tvivl om hvad formålet med "safe"-listerne er -
specielt css-listerne. Det kan selvfølgelig være brugbart hvis man
vil være sikker på at få skrevet css til alle gyldige html-
elementer, men i praksis er jeg bare ikke sikker på at det er
specielt brugbart.

"Unsafe html stylesheet" er til gengæld en fin ide. Man skulle
måske også have nogle mere generelle teknikker med (fx
blokcentrering med margin i stedet for text-align, css-background i
stedet for html-background og :link/:visited/:hover/:active:/ i
stedet for vlink og co), men grundideen er udmærket.
Et forslag: Læg en forklaring til css-arket ind som en kommentar
(hvordan kommer man fx fra <u>hej</u> til .u-udgaven?)

En lille note: Du skriver flere steder HTML 4.1 - men mener
formentlig 4.01.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-02-06 21:42

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> kaldes sorteret (sidstnævnte er ordnet alfabetisk, mens den
> sorterede liste er inddelt funktionelt/hierarkisk).

Du har ret ordvalget er måske ikke indlysende, det jeg har prøvet er at
sammensætte elementerne i en logisk sammenhæng, Det vil jeg helt klart tage
til revision, jeg var opmærksom på det, men vidste ikke helt hvad jeg ville
udtrykke med det.

> [...]
> vil være sikker på at få skrevet css til alle gyldige html-
> elementer, men i praksis er jeg bare ikke sikker på at det er

Egentlig var ideen at at gøre overgangen fra HTML til CSS en smulle lettere
eller rettere at vise hvorledes man fikser de ting der får validatoren til
at fejle. Jeg har noteret mig, at dem der prøver, tit får en række fejl, som
de ikke kan håndtere.

> [...]
> Et forslag: Læg en forklaring til css-arket ind som en kommentar
> (hvordan kommer man fx fra <u>hej</u> til .u-udgaven?)

Du har flere gode pointer her, desværre skal man udføre opgaven på begge
standarderne i deres fulde ordlyd hvis det skal være rigtigt effektfuldt og
det var lige på det punkt jeg gik i stå. Man er nemlig nødt til at have fat
i hvert enkelt element og alle dets attributter for at kunne genere et
tilsvarende stylesheet.

Men at lægge en kommentar ind der peger tilbage er vel overskueligt.

> En lille note: Du skriver flere steder HTML 4.1 - men mener
> formentlig 4.01.

Hvordan kunne du gætte det Det der med copy/paste skal man passe på med

Måske mere vigtigt mit udgangpunkt er, at en række sider bevæger sig fra
traditionel HTML over mod CSS. Så med specialicerede stylesheets, der på den
ene side retter sig mod gyldige elementer og på den anden side giver en nem
adgang til elementer der er på vej ud. Så følte jeg at jeg havde fat i noget
rigtigt. Men lige nu føles det som om, jeg har pisset i bukserne ;-(

En af de ting jeg har overvejet, mens jeg har nørklet med det er, at vi
uhyre sjældent bruger flere klasser på samme tid. Lige netop det, kunne være
en fin overgangsløsning

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-06 01:06

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Så følte jeg at jeg havde fat i noget rigtigt.

Efter at have skimmet dit oplæg kort, ser det ud til, at du har ramt en
niche, som ingen andre endnu har tænkt på at få dækket.

> Men lige nu føles det som om, jeg har pisset i bukserne ;-(

Det er et stort udviklingsarbejde foran dig. Men klø på. Ideen er god nok.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-02-06 20:27

Erik Ginnerskov wrote:

> Efter at have skimmet dit oplæg kort, ser det ud til, at du har ramt
> en niche, som ingen andre endnu har tænkt på at få dækket.

Det var faktisk også min egen oplevelse og de problem stillingen
regelmæssigt dukker, begyndte jeg at overveje.

> Det er et stort udviklingsarbejde foran dig. Men klø på. Ideen er god
> nok.

Det har jeg jeg også tænkt mig, men jeg får desværre ikke så meget tid fra
nu med en time eller to om dagen bliver der ikke så meget, men lad os se jeg
har før klaret mig med lidt søvn

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-02-06 16:21

Jeg har konverteret stort set alle attributter i HTML til deres CSS udgave
men jeg har to, jeg ikke kan knække.

nowrap på TH og TD
size på HR

Så jeg vil gerne høre nogle konstruktive bud.

Hvis jeg har begået fejl i "oversættelsen" så vil jeg selvfølgelig også
gerne have det at vide.

http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/userutilities/index_of_unsafe_attributes.htm

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-02-06 17:12

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> Jeg har konverteret stort set alle attributter i HTML til deres CSS udgave
> men jeg har to, jeg ikke kan knække.
>
> nowrap på TH og TD
th, td {white-space:nowrap;}
> size på HR

hr {height:10px;}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-02-06 17:30

Jørgen Farum Jensen wrote:

> th, td {white-space:nowrap;}
>
> hr {height:10px;}

Takker

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-06 22:32

Jørgen Farum Jensen skrev:

> hr {height:10px;}

Det er ikke helt nok hvis man skal have ensartet visning på tværs
af browserne - Opera vil lave en hr på lidt over 10px fordi der som
standard er kanter på et hr-element i Opera, mens hverken IE eller
Firefox har kanter på hr som standard.

Man kan få ensartet visning hvis man sætter følgende værdier:

hr{
   color: silver;
   background-color: silver;
   border: none;
   height: 10px;
}

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 27-02-06 19:46

> [...]
> Firefox har kanter på hr som standard.
>
> Man kan få ensartet visning hvis man sætter følgende værdier:

Jeg vidste der var et eller andet på hr, der var specielt. Takker.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg