Højde med CSS
Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 21-02-06 11:05

Hej.
Jeg har brug for en lille smule hjælp til ett css dokument.

Denne side http://www.snl.dk/vvs/index.htm
har 2 blokke som jeg gerne vil have til at fylde hele skærmen.
Min CSS kode ser sådan her ud:
body {
background : gray;
font-family : arial, sans-serif;
font-size : 14px;
margin-top : 10px;
margin-right : 20px;
margin-bottom : 10px;
margin-right : 20px;
padding : 0;
}
#navn {
margin : 0;
margin-bottom : 10px;
color : #000;
background : #ddd;
border : 1px solid black;
padding-top : 5px;
padding-bottom : 5px;
padding-left : 190px;
}
#menu {
margin-top : 0px;
width : 14%;
float : left;
background-color : #ddd;
border : 1px solid black;
height : 100%;
}
#tilbud {
margin-top : 5px;
margin-bottom : 10px;
margin-left : 15%;
margin-right : 0%;
border : 1px solid black;
background : #ddd;
height : 100%;
}

Jeg har ændret højden til at stå til 100%, men nej den rykker sig
ikke ud af stedet. Nogen der kan hjælpe?

MVH Simon

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-06 14:13

Simon Normann Lauritsen wrote:
> Hej.
> Jeg har brug for en lille smule hjælp til ett css dokument.
>
> Denne side http://www.snl.dk/vvs/index.htm
> har 2 blokke som jeg gerne vil have til at fylde hele skærmen.
> [...]

height : 100%;
100 procent af hvad?

Du kan ikke lave en boks, der automatisk
fylder hele browservinduet ud i højden.

Det bedste du kan aspirere til er at få de
to kolonner til at se lige høje ud, uanset
hvilken af dem, der har det meste indhold.

Jeg har prøvet at forklare hvordan i artiklen

http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php#equal

med eksemplet

http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/float_7.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 21-02-06 17:03

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> to kolonner til at se lige høje ud, uanset
> hvilken af dem, der har det meste indhold.
>
> Jeg har prøvet at forklare hvordan i artiklen

Hej igen.
Efter at have gennemkigget dit eksempel er jeg blevet klogere på
visse ting, men jeg forstod desværre ikke eksemplet helt.
Efter at jeg har ændret på min kilde kode

kan ses her http://www.snl.dk/vvs/body.css
og som html http://www.snl.dk/vvs/index.htm

Vil det da værre umuligt at få kolonne "F" til at stå i bunden?
Med hensyn til at få kolone M og T til at stå over for hinanden
er jeg som sagt stadigvæk på bar bund? Det er container elementet
der forvire mig?

MVH Simon Lauritsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-06 18:24

> [...]

> Med hensyn til at få kolone M og T til at stå over for hinanden
> er jeg som sagt stadigvæk på bar bund? Det er container elementet

Kolonne F er antagelig en sidefod. Den skubbes nedad af
de øvrige elementer og dens afstand fra bunden er derfor
bestemt af mængden af indhold i de øvrige elementer. Hvor
meget det er, har du jo ingen kontrol over (for så vidt
angår højden - smallere browservindue giver mere
højde i indholdskolonnerne).

Kolonne M og T står nøjagtig overfor hinanden - se blot
på overkanterne.

#container-elementet er mine eksempler er det andre kalder
en wrapper.

Det er et element, der skal anvendes til at fremkalde
illusionen af, at de to kolonner er lige høje. Denne
illusion kan kun fremkaldes ved at give dette element
en grafisk baggrund med en bredde svarende til den
ønskede bredde på den smalle kolonne.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..