CPH metronet, hvordan skal deres IP adress~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 16-02-06 23:13

Hey...

Imorgen skulle jeg gern eende hos CPH metronet, og det skal nok blive godt.

Ikke at jeg blodigt har brug for en fast IP, da de få gange jeg evt. ska
lFTP udveksle noget, kan jeg nok finde mig IP.

Men, de skriver at man får tildelt Global IP-adresse (Dynamisk tildeling)

Men de skriver også:

"Dynamisk tildeling af op til 5 globale IP-adresse - dvs. du får
mulighed for, at sætte op en webserver hjemme hos dig selv."

Skal en webserver ikke køre med fast IP ?

Mvh.

Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-06 23:44

Kim Jørgensen skrev:

> "Dynamisk tildeling af op til 5 globale IP-adresse - dvs. du får
> mulighed for, at sætte op en webserver hjemme hos dig selv."

> Skal en webserver ikke køre med fast IP ?

Jo, det lyder sært. Der er vist en tjeneste der kan sørge for at
en dynamisk adresse virker som en fast adresse, men det er ret
beset en workaround. Det er ikke noget man reklamerer med.

<pedantmode>
En server kan som sådan sagtens køre med dynamisk IP. Der er bare
ingen brugere der så kan hitte den.
</pedantmode>

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-02-06 00:11

On Thu, 16 Feb 2006 23:44:27 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Jo, det lyder sært. Der er vist en tjeneste der kan sørge for at
> en dynamisk adresse virker som en fast adresse, men det er ret
> beset en workaround. Det er ikke noget man reklamerer med.

De skriver "dynamisk tildeling", hvilket altså ikke er det samme som
at adressen skifter hele tiden. Det betyder blot, at adressen tildeles
når maskinen beder om det.

Faktisk tilsiger DHCP RFC'en, at serveren skal tilstræbe, at adressen
netop *ikke* skifter, og hvis man altid er on-line, bør en renew
derfor principielt ikke blive NAC'et.

Jo, det kan man gøre med dynamisk DNS.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 17-02-06 09:52

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
>
> Faktisk tilsiger DHCP RFC'en, at serveren skal tilstræbe, at adressen
> netop *ikke* skifter, og hvis man altid er on-line, bør en renew

Er det f. eks. ved en genstart den beder om en ny adresse ?

Nu er detmjo et modem jeg kommer til at koble op på, vil jeg så ikke beholde
min adresse rimelig stabilt, da jeg kører IP telefoni, og dette holder vel
forbindelsen "i live" ?

Mvh

Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-02-06 10:18

> Er det f. eks. ved en genstart den beder om en ny adresse ?

DHCP virker ved at der bedes om et IP#. Dette fås med en besked om at det
virker X antal sekunder. Derefter skal det fornys.

Normalt vil en DHCP server give dig det samme ip# igen og igen og igen, osv.
osv.

MEN i sjældne tilfælde kan det jo være påkrævet at give et andet ip# og så
fås et andet ip#

> Nu er detmjo et modem jeg kommer til at koble op på, vil jeg så ikke beholde
> min adresse rimelig stabilt, da jeg kører IP telefoni, og dette holder vel
> forbindelsen "i live" ?

Rotueren alene vil holde forbindelsen i live. Men det afhænger af hvordan
dhcpserveren er sat op.

Thomas

Fra : Michael Thrane

Dato : 17-02-06 10:33

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> mulighed for, at sætte op en webserver hjemme hos dig selv."
>
> Skal en webserver ikke køre med fast IP ?

Jeg har haft Cph-metronet siden 20/12-05 og min IP har ikke ændret sig
siden.
Selv min bærbare hvor der kan gå flere dage mellem den er tændt får den
samme adresse.

mvh

Michael