Hobby Dæk
Fra : Jens

Dato : 05-03-06 20:57

Hej

Er der nogen der har dårlige erfarringer med de Matador-dæk der sidder på
Hobby vogne. Min er fra 2001 og dækkene ser ud som nye (har ikke kørt ret
mange kilometer), men kan man våge sig til Italien i år med dem, eller skal
der skiftes. Hvor ser man om de er ved at revne. På siderne eller nede i
bunden af mønstret?

/Jens

Fra : Gismo

Dato : 05-03-06 21:51

Jens wrote:
> [...]

> med dem, eller skal der skiftes. Hvor ser man om de er ved at revne.
> På siderne eller nede i bunden af mønstret?

Det er sjældnet slid der tager dækkene på en CV. Det er sol, vejr og vind
der gør dem møre, selv om det ikke ses med revner eller nubret gummi er
det tid til at skifte, ca. 5år efter produktions dato som står på siden af
dækket
der er ikke nogen lovgivning på området, men der findes link til råd og
vejledninger
vedr. dæk. de er ikke fra dæk firmaer nogle har dem sikkert.

Gismo.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-03-06 22:29

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange kilometer), men kan man våge sig til Italien i år med dem, eller
> skal der skiftes. Hvor ser man om de er ved at revne. På siderne eller

Jeg holder gerne øje med siden af dækkene, for at se om de er ved at være
møre. Vi kører ikke så mange kilometer, at vi når at slide så meget på
slidbanen inden dækkene skiftes. Men vi har dog haft dæk i 8-10 år uden
udskiftning, idet de ikke så ud til at fejle noget, og det har vi ikke haft
problemer med.

Kurt

Fra : Søren

Dato : 06-03-06 13:15

> [...]
> slidbanen inden dækkene skiftes. Men vi har dog haft dæk i 8-10 år uden
> udskiftning, idet de ikke så ud til at fejle noget, og det har vi ikke

Endnu, men forestil dig at et af dem springer på autobanen.
2 nye varevognsdæk koster ca. 1000 kr. incl. montering.

Fra : SB

Dato : 05-03-06 22:33

> [...]
> mange kilometer), men kan man våge sig til Italien i år med dem, eller
> skal der skiftes. Hvor ser man om de er ved at revne. På siderne eller

Mine har altid først revnet nede i rillerne, og er de først begyndt at give
sig der, så er jeg for stor en tøsedreng til at tør kører videre med dem.
Gider ikke holde med flad hjul et eller andet sted i europa, og så dyrt er
det heller ikke for et sæt varevognsdæk, at det kan svare sig at lade være.

Søren

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 12-03-06 14:35

Hej Jens.

Jeg ville starte med at investere i et reservehjul som er lovpligtigt i
TYSKLAND til både Campingvogn & bil.Det vel toppen af uheld hvis de
punkterer/sprænger på begge hjul samtidig.
Desuden vil jeg måske lige "skrue" hjulene af på cv for at checke om der kan
spores synlige skader/revner/e.lign på dæk inden turen. Hvis dette ikke er
tilfældet ville jeg ikke have betænkeligheder ved at køre.

Kim

Fra : Henning Keseler

Dato : 12-03-06 22:51

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jens.
>
> Jeg ville starte med at investere i et reservehjul som er lovpligtigt i
> TYSKLAND til både Campingvogn & bil.

Hvor har du den oplysning fra?

Jeg undrer mig bare over hvordan de efterhånden mange nye tyske bilmodeller
så kan godkendes uden plads til en reservehjul.

--
Henning

Fra : T. Hartung

Dato : 13-03-06 20:23

"Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig bare over hvordan de efterhånden mange nye tyske
> bilmodeller så kan godkendes uden plads til en reservehjul.

Helt enig har heller ikke set det andre steder end her i gruppen - har også
svært ved at tro det - så et godt link vil være dejligt til at fjerne vores
tvivl for evigt :))
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Jens Hansen

Dato : 14-03-06 09:13

"Kim Bonnesen"

> [...]
> spores synlige skader/revner/e.lign på dæk inden turen. Hvis dette ikke er
> tilfældet ville jeg ikke have betænkeligheder ved at køre.

Citat fra DCU:

Reservehjul
Der er ingen lov, der siger, at reservehjulet til campingvognen skal
medbringes på ferieturen. Dog anbefales det, især når turen går til
udlandet. Der er ingen lande, der stiller særlige krav til reservehjulet.

http://www.dcu.dk/indhold/html.asp?htmlpageGuid=46&submenuid=4769&menuid=4754&AreaGuid=2287

-Jens
(Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-03-06 10:14

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ingen lov, der siger, at reservehjulet til campingvognen skal
> medbringes på ferieturen. Dog anbefales det, især når turen går til
> udlandet. Der er ingen lande, der stiller særlige krav til reservehjulet.

Nu er DCU ikke den mest pålidelige kilde at finde sine oplysninger ved. Der
står f.eks. lige neden under:

Vinterdæk
Det er ikke kun i frostvejr, vinterdæk er bedst. Allerede ved +7 grader er
gummiet i vinterdæk mere effektivt end gummiet i sommerdæk.

Det er mange år siden man har fundet ud af at temperaturen ikke har noget at
sige hvad angår sommerdæk hhv. vinterdæks vedhæftningsevne.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 14-03-06 11:48

> [...]
>
> Det er mange år siden man har fundet ud af at temperaturen ikke har noget
> at sige hvad angår sommerdæk hhv. vinterdæks vedhæftningsevne.

Det er vel ikke forkert, hvad DCU skriver, jf. nederst på denne side:

http://www.daeksikkerhed.dk/sider/presse_jan_2006.htm

Hilsen
Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-03-06 12:48

"Peter Marlau Knudsen" <xxxpmk@xxxitst.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Dette er direkte forkert.

> Det er vel ikke forkert, hvad DCU skriver, jf. nederst på denne side:
>
> http://www.daeksikkerhed.dk/sider/presse_jan_2006.htm

Jeg kan se at der står den samme fejlagtige oplysning omkring temperaturer.
Jeg så for 3-4 måneder siden Pirelli føre sig frem med samme oplysning.

Hvis I ikke tror på det, så prøv at spørge i dk.fritid.bil. Spørg forsigtig,
fordi hvis I fremfører ovenstående påstand der - så får I på puklen :)

Temperaturen har intet med vedhæftningsevnen at gøre. Det har underlaget -
is og sne.
--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 14-03-06 13:24

Hej Per

> [...]
> puklen :)
>
> Temperaturen har intet med vedhæftningsevnen at gøre. Det har underlaget -

Jeg tror nu ikke, at jeg tør spørge i dk.fritid.bil. Måske hellere lede lidt
rundt på nettet. Der må jo være et eller andet mere eller mindre officielt
sted på nettet, der underbygger din "påstand". Det er vel i øvrigt ikke
vedhæftningsevne men friktion, vi snakker om.

Hilsen
Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-03-06 21:11

> Jeg tror nu ikke, at jeg tør spørge i dk.fritid.bil. Måske hellere lede
> lidt rundt på nettet.

Det har jeg jo lige påvist ikke hjælper en dyt ;)

> Der må jo være et eller andet mere eller mindre officielt sted på nettet,
> der underbygger din "påstand". Det er vel i øvrigt ikke vedhæftningsevne
> men friktion, vi snakker om.

Øhhh ... hvad er forskellen?

--
Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 14-03-06 22:57

> Øhhh ... hvad er forskellen?

Ja hvad er forskellen? og der ER en forskel - men du kan jo prøve og søge
lidt efter det og så melde tilbage her.

Desuden har du altid en påfalden mærkelig måde at argumentere på - hvis en
mand ikke kan svømme er han en sten, fordi den heller ikke kan svømme.
Forstår faktisk godt de er efter dig i de andre grupper også - - prøv engang
selv og kikke på dine egne indlæg - du bidrager aldrig med svar - men komme
kun med ligegyldige kommentare/bemærkninger - og hvis fakta er sandt - ja så
er der én der benægter det hver gang.

MEN her er så din opgave: Friktion er gnidningsmodstand - Vedhæftning er
?? - så kan du selv svare på dit spørgsmål senere -nemlig er der en forskel?

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-03-06 02:26

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men komme kun med ligegyldige kommentare/bemærkninger - og hvis fakta er
> sandt - ja så er der én der benægter det hver gang.

http://www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=197

Jeg citerer fra FDM´s side:

"I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at oplysninger om, at
sommerdæk mister vejgrebet ved temperaturer under 7 grader C, ikke længere
er gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end
vinterdæk, når vejen er tør eller våd."

> MEN her er så din opgave: Friktion er gnidningsmodstand - Vedhæftning er
> ?? - så kan du selv svare på dit spørgsmål senere -nemlig er der en
> forskel?

Vedhæftningsevne - dækkets evne til at holde fat i asfalten. Det er et
almindeligt anvendt udtryk når der snakkes dæk. Se denne søgning på "dæk og
vedhæftningsevne", læs og forstå:

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=GGLF,GGLF:1970-01,GGLF:da&q=vedh%C3%A6ftningsevne+d%C3%A6kOg fri mig for dine personlige angreb.Og hvis der er nogen der skriver ligegyldige bemærkninger og kommentarer -så er det lige den du har begået.--Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 15-03-06 17:31

> [...]
> er gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre
> end vinterdæk, når vejen er tør eller våd."

DCU dur ikke men det gør så FDM? Hvem siger det passer - ud over FDM? bevis
det.

> Vedhæftningsevne - dækkets evne til at holde fat i asfalten. Det er et
> almindeligt anvendt udtryk når der snakkes dæk. Se denne søgning på "dæk
> og vedhæftningsevne", læs og forstå:

Hvor står det henne? og hvor står det at at vedhæftning er det samme som
friktion? fortæl os det ....... og svaret - hvor er svaret???

> http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=GGLF,GGLF:1970-01,GGLF:da&q=vedh%C3%A6ftningsevne+d%C3%A6kOg

Og det virker så heller ikke...........

>fri mig for dine personlige angreb.

Det er ikke et personlig angreb - bare en konstatering som man let kan ser
ved at køre lidt rundt i denne og andre grupper.

>Og hvis der er nogen der skriver ligegyldige bemærkninger og

.... ak ja endnu en af dem du "mestre" men som bekræfter mig.

EOD - men venter dog stadig på svar på mit spørgsmål.

tros alt
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-03-06 08:45

> [...]
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> DCU dur ikke men det gør så FDM? Hvem siger det passer - ud over FDM?

Ved du hvad - jeg er da fuldstændig bedøvende ligeglad med om du tror på mig
eller ej. Lev du bare i din verden, så lever jeg i min. Jeg læste
undersøgelsen da den kom frem, det har du tydeligvis ikke gjort.

> Det er ikke et personlig angreb - bare en konstatering som man let kan ser
> ved at køre lidt rundt i denne og andre grupper.

Fint nok - bevis det!
--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-03-06 12:49

"Peter Marlau Knudsen" <xxxpmk@xxxitst.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.daeksikkerhed.dk/sider/presse_jan_2006.htm

Jeg ser at pressemeddellelsen er fra NOV 2001. Man er blevet klogere siden.

Alle undtagen DCU :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens Hansen

Dato : 14-03-06 12:15

"Per Henneberg Kristensen" skrev i en meddelelse

> [...]
at
> sige hvad angår sommerdæk hhv. vinterdæks vedhæftningsevne.

Er dæk upåvirket af temperatur ? ( det bliver man nok glad for at hører i
F1 )

Hvis de oplysninger der står på DCU's hjemmeside ikke er korrekte, så send
et relevant link til dem, og jeg er sikker på at de vil rette det.

Men hvad så med FDM, kan de bruges ?
For de skriver intet om krav til reservehjul, kun om f.eks
"Advarselstrekant: Påbudt ved motorstop."
http://www.fdm.dk/public/altomferien/feriedatabasen/visland.asp?country=17&submit1=Alle+oplysninger

Men som Henning skriver til Kim "Hvor har du den oplysning fra?" for jeg vil
også gerne undgå at slæbe 25kg, dødvægt med på ferie.(der er nok kg
allerede)

Hvorfor findes der ikke "Nødhjul" til campingvogne ? (f.eks et på 8-12 kg)

Fra : Søren

Dato : 14-03-06 15:12

Jeg kan ikke lige finde frem til om det er påbudt eller ej, men i skal være
opmærksomme på, at hvis i punkterer på autobanen, bliver i slæbt væk uanset
om i vil det eller ej. Og det er for egen regning.
Har i reservehjul med, kan i måske nå selv at komme væk fra slæbesporet
inden det kommer så vidt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-03-06 21:12

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lige finde frem til om det er påbudt eller ej, men i skal
> være opmærksomme på, at hvis i punkterer på autobanen, bliver i slæbt væk
> uanset om i vil det eller ej. Og det er for egen regning.

Hvor har du det fra?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 14-03-06 23:14

Søren skrev:
> [...]
> om i vil det eller ej. Og det er for egen regning.
> Har i reservehjul med, kan i måske nå selv at komme væk fra slæbesporet

Det er lidt uinteressant hvad tyskerne påbyder deres egne vogne, det har
ingen betydning for en dansk vogn.
Om man bliver slæbt væk eller ej, har jeg ingen anelse om.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Søren Trelborg

Dato : 14-03-06 22:19

Vi har en Hobby 495 fra 2002. Den har vi været 2 gange i sydfrankrig og 1
gang i italien med - uden problemer - og det har været varmt.

Reservehjul - bestemt. Inden du opdager at du er punkteret er dækket så
ødelagt at det ikke kan lappes (og slet ikke med det reperationskit der er
med nogle vogne). Et campingdæk er ikke et standarddæk (personbildæk), så
jeg vil nødig stå midt i Frankrig og skulle skaffe sådan
et.

Jeg mener at reperationskittet opfylder de tyske regler (det er derfor det
ligger i tyske vogne i stedet for et reservehjul), men reelt kun er noget
værd, hvis luften siver ud af dækket mens du holder stille.

Et dæk med fælg til en Hobby koster ca. 1100 kr. købt hos forhandleren.

Husk at tjekke om du har en nøgle som passer til hjulmøtrikkerne.