DNS Spørgsmål fra newbie
Fra : Tor Valen

Dato : 04-03-06 19:16

(Jeg har ligeledes sendt denne meddelelse til gruppen dk.edb.netværk.stort.
Jeg ved ikke rigtigt hvor den hører hjemme.)

Hej
Jeg har registreret et domænenavn og købt abbonnement til en DNS-server. Min
server står hjemme. Jeg har 1 fast IP.
Jeg har et par spørgsmål, da jeg er forholdsvis grøn.

1. Jeg vil gerne oprette et subdomæne der peger på en mappe på min server,
altså
Sub2.Mitdomæne.dk skal f.eks. pege på mappen Mitdomæne.dk/Submappe/.
Hvordan gør jeg det?

Jeg kan godt oprette subdomænet på DNS, men hvordan dirigeres man til mappen
på serveren, når man skriver subdomæneadressen?

2. Jeg har to servere kørende på samme maskine. Den ene lytter på port 80,
den anden lytter på port 8090.
Mitdomæne.dk skal pege på serveren der lytter på port 80 (windows Server
2003)
Sub1.Mitdomæne.dk skal pege på serveren der lytter på port 8090 (en lille
quiz-server).
Altså IPadresse:80 og IPadresse:8090.
Hvordan gør jeg det?

OBS. Jeg kan ikke skrive portnummer i DNS Record.
Er det noget med URL-pegning??

Mvh. Tor

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 21:11

Tor Valen wrote:

> [...]
>
> Jeg kan godt oprette subdomænet på DNS, men hvordan dirigeres man til mappen
> på serveren, når man skriver subdomæneadressen?

Det er ikke noget som DNS har support for. Men nogle protokoller
sender hostnavnet med, og så kan serveren jo bruge det til
forskellige formål.

Hvis det blot drejer sig om http kan du sætte nogle virtuelle
servere op, eller lave et script, der redirecter afhængig af
hostname.

F.eks. har jeg en index.php fil, som ser ud i den her retning:

<?php
$navn = getenv("HTTP_HOST");
if(preg_match("/domain1/i",$navn)) {
Header("HTTP/1.0 301 Moved Permanently");
Header("Location: http://$navn/domain1/");
} else if(preg_match("/domain2/i",$navn)) {
Header("HTTP/1.0 301 Moved Permanently");
Header("Location: http://$navn/domain2/");
} else {
Header("HTTP/1.0 301 Moved Permanently");
Header("Location: http://$navn/domain3/");
}
?>

> [...]
> 2003)
> Sub1.Mitdomæne.dk skal pege på serveren der lytter på port 8090 (en lille

Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre. Klienten vil henvende
sig på samme port uanset, hvilket navn, der anvendes. Hvis vi
antager, at der anvendes http, så vil klienten henvende sig på
port 80.

Serveren på port 80 kan så vælge at redirigere til en url, der
inkluderer portnummer, eller fungere som proxy og selv hente
filen fra den anden port.

> OBS. Jeg kan ikke skrive portnummer i DNS Record.

Nej, det kan man ikke.

> Er det noget med URL-pegning??

Snakker vi http, så kan du bruge en http 301 returkode.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-03-06 23:54

On Sat, 4 Mar 2006 19:15:49 +0100, "Tor Valen"
<torvalen@NOSPAMprivat.dk> wrote:

> Jeg har registreret et domænenavn og købt abbonnement til en DNS-server.

Hvorfor har du købt abonnement til DNS? www.gratisdns.dk gør det ...
gratis ... og udmærket.

> [...]
>
> Jeg kan godt oprette subdomænet på DNS, men hvordan dirigeres man til mappen
> på serveren, når man skriver subdomæneadressen?

Det afhænger af serveren, for det er den, der skal redirigere fra
sub2.ditdomæne.dk til ditdomæne.dk/submappe/, ikke DNS. Serveren skal
altså svare på sub2.ditdomæne.dk og så sende en redirect.

> [...]
> 2003)
> Sub1.Mitdomæne.dk skal pege på serveren der lytter på port 8090 (en lille

Det kan du ikke i DNS. Folk bliver nødt til at taste portnummeret ind.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 02-06-06 09:19

On 2006-03-04, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

| Det kan du ikke i DNS. Folk bliver nødt til at taste portnummeret ind.

Ja medmindre man ikke vil bruge Proxypass og VirtualHost i apache.

--
Bo Simonsen | E-Mail : bo@geekworld.dk
Stud.Scient | Homepage : http://bo.geekworld.dk/

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra