Klikkertræning
Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 11:50

Jeg har været på biblioteket efter bogen om Klikkertræning af Karen Pryor,
og har læst ½delen af den i aftes, og det virker ret spændende.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve det med Buster, men har ingen klikker.

Nu er mit spørgsmål til jer så, hvor jeg kan købe eb klikekr, og hvad den ca
koster?

JEg lånte desuden andre bøger om katteadfærd, men dem er jeg ikke gået igang
med endnu, den bog om klikekrtræning var så spændende..

Hvad er jeres erfaringer egentlig med klikkertræning, eller træning i
øvrigt?
Jeg ved godt at jeg ikke kan træne Buster som spdan, men jeg vil gerne lære
ham ting som fx at han ikke må hoppe på bordene, ikke bide i ledninger etc

HIlsen Louise og Buster

Fra : Søren LH

Dato : 04-03-06 13:17

En klikker kan du købe i enhver hundetilbehørsforretning, den koster ikke
mange ører.

Men du behøver ikke en klikker, det hele er meget lettere hvis du laver
klik-lyden med munden. Jeg bruger den der "csk"-lyd, ligesom man laver når
en hest skal gå: "csk-csk". Det kan være ret bøvlet med den klikker, tænk på
apport: Hundesnor i den ene hånd, klikker i den anden, apporten i
den........ nåh ja! Og om vinteren med vanter! Og du skal huske at have den
med. Derfor lettere at lave lyden med munden.

Min personlig holdning til klikkertræning er at jeg hellere træner Karen
Pryors metoder uden klikker. Jeg vil heller kunne variere min ros afhængig
af hundens præstation, det giver i hvert fald for mig større følelse af at
samarbejde med hunden og større glæde ved at træne. Jeg synes klikkermetoden
gør hunden til en maskine. Det er selvfølgelig suverænt hvis man skal lære
hunden cirkuskunster eller lydighed på topniveau. Men altså mere i
situationer hvor målet er slutresultatet og ikke selve glæden ved at træne.
Til enkelte ting hvor man kan have gavn af at time belønning i det helt
rette splitsekund kan jeg godt finde på at bruge klikker. Det kunne f.ex.
være at gå "plads".

Jeg kan ikke se hvor klikkeren kommer ind i billedet med at lære hunden ikke
at hoppe op på bordet. Jeg mener et "nej" og så sætte hunden ned plejer at
hjælpe. Ved bide i ledninger, det samme og så tilbyde ham noget andet at
bide i.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 04-03-06 13:28

Hov, jeg ser lige at indlægget var i kattegruppen, jeg har kommenteret det i
den tro at jeg havde læst det i hundegruppen. Hvad angår en kat er klikker
klart vejen frem hvis den skal lære kunster. Og jeg ser fortsat ikke at man
kan bruge klikker til noget katten ikke må. Men læs også Karen Pryors bog
"Don't shoot the dog" eller på norsk "Skyt ikke hunden" (den danske
oversættelse dur ikke, siges det), den fortæller alt om hvordan man fjerner
uønsket adfærd, og ikke kun fra hunde, men også katte, medmennesker, sin
kone, sine børn.........

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 13:37

> [...]
> fjerner uønsket adfærd, og ikke kun fra hunde, men også katte,
> medmennesker, sin kone, sine børn.........

Helt OK

Se så venligst bort fra mit korrigerende indlæg, jeg har postet det næsten i
samme sekund som du postede din korrektion

Louise

Fra : Kate

Dato : 06-03-06 15:58

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in

> uønsket adfærd, og ikke kun fra hunde, men også katte,
> medmennesker, sin kone, sine børn.........

Gad vide om man kunne bruge det på kolleger

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 13:35

> [...]
> ikke at hoppe op på bordet. Jeg mener et "nej" og så sætte hunden ned
> plejer at hjælpe. Ved bide i ledninger, det samme og så tilbyde ham

Hej Søren

Tak for dit svar

Nu skriver du om hunde i dit indlæg, men Buster er jo en kat, spm hopepr
op
og ned alle steder bl.a.

Louise

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-03-06 17:34

Du kan købe en klikker for 25 kr +porto på www.netdyredoktor.dk eller i
velassorterede supermarkeder og dyrehandlere for mellem 35 og 50 kr.

Jeg kan kun give klikkertræning mine bedste anbefalinger - også til at
fjerne uønsket problemadfærd (eller rettere at indlære og "overskrive" den
uønskede adfærd med ny ønsket adfærd).

Med venlig hilsen
Gainsbourg