Rå kylling til katten. + spørgsmå
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 01-03-06 20:22

har et lille spørgsmål, mig og kæresten holder meget af kylling og
spiser det vel en 2-4 gange om ugen, oftes en frosen kylling med
indmaden i en pose i maven, indmaden består af hjerte, krås, hals, og
leveren. Halsen smider jeg ud, men resten får katten at spise.

Selv kan jeg ikke se noget problem i det, da katten i naturen alligevel
fanger fugle og spiser dem rå.

Men alligevel tænker jeg på det med der nu er en kat i tyskland der er
død af fugleinfluenza.. nu er det så ikke lige det jeg er bekymret for,
men mere salmonella og lign. sygdomme som fersk kød kan bære med sig?

--

Mit andet spørgsmål går på at kæresten rigtig godt kunne tænke sig et
marsvin eller 2, men jeg er skide bange for at katten sætter klørerne,

Men på den anden side er marsvin jo en del støre end en lille mus, eller
fugl for det sags skyld. Men hvad siger i?

Fra : Rex

Dato : 01-03-06 18:46

Jeg ville koge indmaden og give dem det, jeg ville ikke især i disse tider
give dem fersk kylling...

Jeg tror ikke det bliver et problem med marsvin, jeg havde engang 5
kaninunger, og dem legede katten lystigt med, uden klør osv. Og jeg vil mene
at kaninunger på en 5-6 uger ikke er meget større end et marsvin... Jeg har
ruget kyllinger ud i rugemaskine, og da æggene klækkede, viste jeg de små
kyllinger til katten og sagde "DET ER MINE!" Derefter kunne mine kyllinger
gå i fred uden net over (og uden aggresiv hønemor), om det er mine ord,
eller katten bare ved det er forbudt ved jeg ikke... Jeg bor på landet hvor
misserne meget jævnligt fanger mus, små fugle, frøer osv.. Og vil mene at en
lille pip pip kylling er MEGET fristende...

Fra : Ma

Dato : 02-03-06 22:10

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> død af fugleinfluenza.. nu er det så ikke lige det jeg er bekymret
> for, men mere salmonella og lign. sygdomme som fersk kød kan bære med
Nej. Du kan sagtens servere råt kød for dine katte (også oksekød mm),
sålænge du overholder god håndhygiejne og fjerner resterne, der ikke kan
holde sig længe i stuetemperatur. Er bakterietallet for højt, bliver katten
syg ligesom mennesker. Katte tåler salmonella langt bedre end mennesker, de
kan godt blive syge, men er langt fra så udsatte, så du skal ikke være
nervøs - heller ikke for fugleinfluenza.
Nogle katte tåler dårligt råt kød, de fleste tåler det dog fint.

Fra : fam. Ager

Dato : 03-03-06 19:07

"Ma" <crap@not.here.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke være nervøs - heller ikke for fugleinfluenza.
> Nogle katte tåler dårligt råt kød, de fleste tåler det dog fint.

giv du roligt katten råt kød, det er trods alt det den er beregnet til..(-;
giv den små mængder ad gangen, så sker der ikke noget ved det. om den vil
have det er noget helt andet..katte har jo deres egne meninger om hvad der
er godt..
mine er glade for rejer og rå kylling og visse fisk.
mine hunde lever af råt kød og grøntmix, de har altså en anden tarmflora end
os mennesker..
mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 08:29

> [...]

> Men på den anden side er marsvin jo en del støre end en lille mus, eller
> fugl for det sags skyld. Men hvad siger i?

Der er absolut ingen problemer i at have katte og marsvin sammen. Så længe
marsvinene er under 6-7 måneder skal I lige holde øje med dyrene når de er
sammen, men ellers er der ingenf are for, at katten snupper et marsvin som
mellemmåltid. Marsvin tiltaler ikke katten som byttedyr, det er simpelthen
for stort og klodset. Der er ingen kendte tilfælde af, at katte har taget
voksne marsvin.

Katten vil derimod gerne se hvad det er for nogle små væsener der er flyttet
ind, så i den første tid vil den føle, dufte og udforske marsvinene og deres
verden. Efter et stykke tid er marsvinene ganske uinteressante for katten,
både når de er i buret og når de render frit rundt.

Min kat tager gerne en lur i mine marsvins bure, inde i deres hø. Bliver de
trætte af ham, så møffer de til ham, så han smutter ud igen

Tina

Fra : Kate

Dato : 04-03-06 11:01

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> wrote in

> Min kat tager gerne en lur i mine marsvins bure, inde i deres hø.
> Bliver de trætte af ham, så møffer de til ham, så han smutter ud
> igen

Det gør mine også i kaninens bur Kun Lante flytter sig når kaninen
vil have sit bur i fred, Mowgli glor bare på ham og bliver liggende

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.