Hjælp til konfiguration af Cisco 828/TDC S~
Fra : Jens Bruun

Dato : 01-03-06 13:05

I forbindelse med etablering af TDC 2,3 mbps SHDSL har jeg valgt at levere
egen router - muligvis fordi, jeg har for høje tanker om egne evner Jeg
har anskaffet en Cisco 828, og forsøgt at konfigurere den, men der er
tilsyneladende ikke hul igennem. Jeg har fået et offentligt /27-net, der
skal routes til bagsiden. TDC har i følgebrevet skrevet følgende tekniske
info:

"Der skal oprettes en ATM PVC til TDC, den skal have vp/vc nr. 0/101."
"I denne PVC kører der en ATM adaption layer 5 multiplexing (AAL5SNAP iflg.
RFC 1483)"

Herunder følger config (jeg har anonymiseret de offentlige IP-adresser):

Router#sh config
Using 1252 out of 131072 bytes
!
version 12.3
no service pad
service timestamps debug uptime
service timestamps log uptime
service password-encryption
!
hostname Router
!
boot-start-marker
boot-end-marker
!
enable secret 5 xxx
!
username xxx password 7 xxx
username xxx privilege 15 password 7 xxx
no aaa new-model
ip subnet-zero
ip name-server 194.239.134.83
ip name-server 193.162.153.164
!
interface Ethernet0
description CRWS Generated text. Please do not delete
this:xxx.xxx.xxx.xxx-255.255
..255.224
ip address xxx.xxx.xxx.xxx 255.255.255.224
hold-queue 100 out
!
interface ATM0
no ip address
atm vc-per-vp 128
no atm ilmi-keepalive
dsl equipment-type CPE
dsl operating-mode GSHDSL symmetric annex A
dsl linerate AUTO
!
interface ATM0.1 point-to-point
ip address xxx.xxx.xxx.xxx 255.255.255.252
pvc 0/101
encapsulation aal5snap
!
!
ip classless
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 ATM0.1
ip http server
!
line con 0
exec-timeout 120 0
transport preferred all
transport output all
stopbits 1
line vty 0 4
exec-timeout 120 0
login local
length 0
transport preferred all
transport input all
transport output all
!
scheduler max-task-time 5000
!
end

IP-adressen under interface ethernet0 er taget fra det offentlige /27-net,
jeg fra TDC får routet ind.
IP-adressen under interface ATM0.1 point-to-point er den offentlige
IP-adresse, jeg har fået oplyst af TDC i deres IP-brev.

Kan nogen fortælle, hvad jeg har gjort forkert, eller om jeg mangler noget?

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Thomas \"Chip\" Thom~

Dato : 01-03-06 13:19

Du skal nok have dig et BVI interface.
Og kommet dit ATM0 i bridge-group 1

Her er lidt cfg fra en 827 (adsl men princippet burde være det samme):

interface ATM0

no ip address

no atm ilmi-keepalive

bundle-enable

dsl operating-mode auto

bridge-group 1

bridge-group 1 spanning-disabled

pvc 0/101

encapsulation aal5snap

!

!

interface BVI1

ip address dhcp

ip access-group 100 in

ip nat outside

ip virtual-reassembly

!

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 BVI1

Det er dit BVI interface der skal have WAN IP og hvad du nu ellers finder på
at ligge på

Ikke interface ATM0.1 point-to-point.

/Thomas