Hvornår skal en kat til lægen? + 100 andre~
Fra : Sune

Dato : 28-02-06 14:09

Hej

Jeg har en kat på 2 år, der er blevet ret 'svag i koderne' her til formiddag.

Han bevæger sig langsomt og vil kun spise LIDT 'junk-katte-mad'.
Det ser ikke ud som om at noget er brækket.

Når man vil røre ved ham mijau'er han på en anden måde end han plejer.

Han har ikke spist så meget de sidste par dage.

Spørgsmål:
Hvornår skal en kat til lægen?
Kan en kat ikke have influenza der går over af sig selv?

Når man opdager at ens kat er syg og opfører sig svagt skal man så til lægen med den hver gang?

Hvis en kat kun er 'normalt syg' opdager man det så?

Hvis man nu har en kat i 10 år skal man vel ikke til lægen med den hver gang (én gang om året?) den
får influenza?

Får en kat overhovedet influenza når den går sammen indenfor med en anden kat der ikke er syg?

Jeg var til lægen med ham i sidste måned og der fik han noget penicillin og det gik over igen efter
24-48 timer.

Planen er at hvis han får det værre tager jeg ham til lægen i morgen formiddag.

Mvh
Sune

Fra : Allan

Dato : 28-02-06 14:46

"Sune" <januar2001@tdcadslx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og det gik over igen efter
> 24-48 timer.
>
> Planen er at hvis han får det værre tager jeg ham til lægen i morgen

Hej Sune
Katte er nogle seje sataner. Så når de viser det gør ondt, Ja så er den
rigtigt gal.
Så skynd dig til dyrlæge med katten.

Mvh Allan

Fra : Sidsel

Dato : 28-02-06 15:20

Sune wrote:
> Planen er at hvis han får det værre tager jeg ham til lægen i morgen formiddag.

Jeg ville ikke vente til imorgen formiddag. Hvis en kat har det skidt,
så skal den vel til lægen.

Og katteinfluenza er noget man får sin kat vaccineret mod, 1 gang
årligt, 2 gange når det er første gang at den skal vaccineres.

Hvis han ikke spiser ville jeg være bekymret, også hvis han bare spiste
mindre end normalt. Drikker han nok vand?

- Som svar på hvornår en kat skal til dyrlægen, så er svaret - så snart
der er behov for det! Du har jo et ansvar overfor dit dyr.

- Sidsel

Fra : Sune

Dato : 28-02-06 16:30

On Tue, 28 Feb 2006 15:20:25 +0100, Sidsel <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote:

>Jeg ville ikke vente til imorgen formiddag.

Jeg ringede til dyrlægen og hun syntes vi skulle se tiden an.

> Hvis en kat har det skidt,
>så skal den vel til lægen.

Hvorfor?
En kat kan vel godt have det skidt uden at behøve lægehjælp eller hvad?
Det mente min dyrlæge ihvertfald.

Har du børn?
Tager du dem også til lægen hver gang de har det skidt?

>Hvis han ikke spiser ville jeg være bekymret, også hvis han bare spiste
>mindre end normalt. Drikker han nok vand?

Ja, han drikker nok vand.
Og han har også spist.

>- Som svar på hvornår en kat skal til dyrlægen, så er svaret - så snart
>der er behov for det! Du har jo et ansvar overfor dit dyr.

Ja, men selv om jeg gerne vil være god ved katten ser jeg ingen grund til at rende til dyrlægen
unødvendigt.

Katten har allerede være til dyrlæge med andre ting 3 gange og alle 3 gange er det gået over af sig
selv.

Nåh, men fru dyrlæge sagde at jeg skulle se tiden an.

Mvh
Sune

Fra : Allan

Dato : 28-02-06 17:24

> On Tue, 28 Feb 2006 15:20:25 +0100, Sidsel
> <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote:
Hej igen Sune
Læs lige dit eget indlæg, igen. og se hvad vi svare på Eller ikke ved.

Og jeg skriver igen at katte er rigtigt gode til, ikke at vise smerte. Så
derfor til dyrlæge.

Mvh Allan

Fra : Sune

Dato : 28-02-06 20:56

On Tue, 28 Feb 2006 17:23:30 +0100, "Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote:

>Hej igen Sune
>Læs lige dit eget indlæg, igen. og se hvad vi svare på

Jeg svarede kun på Sidsels indlæg i mit forudgående indlæg.
Dit indlæg tog jeg til efterretning og undlod af svare derpå.

>Og jeg skriver igen at katte er rigtigt gode til, ikke at vise smerte. Så
>derfor til dyrlæge.

Ja det så jeg godt du skrev - og ikke Sidsel.
Det var hendes indlæg jeg svarede på.

Men tak for inputtet.

Mvh
Sune

Fra : Sidsel

Dato : 01-03-06 09:54

Sune wrote:
> Hvorfor?
> En kat kan vel godt have det skidt uden at behøve lægehjælp eller hvad?
> Det mente min dyrlæge ihvertfald.

Lad os se, vores Maine Coon gik og missede lidt med det ene øje, det
virkede ikke som det store, men han var en smule "off" så at sige, han
var ikke helt sig selv. Vi havde på det tidspunkt ikke det store med
penge, vi havde lige købt en bil og der var andre ting som spillede ind.
Jeg ringede til kæresten, han mente at det måtte være mit call om vi
skulle afsted, dyrlægen ville ikke bare udskrive noget øjensalve uden at
se Chewie. Fint nok, beslutningen blev taget, Chewie kom afsted - og mit
call om at han ikke havde det optimalt var korrekt, han havde en lille
bitte ridse på hornhinden som kunne have gjort ham blind på det ene øje
hvis ikke det var blevet behandlet rigtigt. Hvis jeg havde set tiden an
og dyppet med sterilt vand eller kamillethe - så ville det kun være
blevet værre, og det er ellers det man normalt gør med øjne der driller
- man ser tiden an og dupper.

- Efter den oplevelse tager jeg mine hunce omkring kattene meget
seriøst, jeg kender dem bedre end min dyrlæge og ved derfor om jeg skal
se tiden an eller ej.

> Har du børn?
> Tager du dem også til lægen hver gang de har det skidt?

Vi har et barn på vej, og på nuværende tidspunkt besøger jeg lægen når
jeg er bekymret, jeg ringer til vagtlægen når det er nødvendigt - og mit
bud er at ja - mit barn kommer til vagtlægen/lægen hvis det får det skidt!

> Katten har allerede være til dyrlæge med andre ting 3 gange og alle 3 gange er det gået over af sig
> selv.

Hmmm, lad mig se, vores katte (alle 3) har været afsted adskillige
gange, også mere end 3 per styk. 1. gang er der det naturlige
sundhedstjek som alle katte bør få når de flytter ind, sammen med det er
der en vaccine. 2. gang er det vel vaccine nummer 2 så katten er fuldt
dækket ind mod katteinfluenza og andre ubehageligheder der ville slå din
kat ihjel. 3. gang - neutralisering - allerede der er vi oppe på 3 besøg
uden at der er sygdom involveret.

- Og så bed jeg mærke i at du behændigt undlod at besvare dette:

Fra : Sune

Dato : 01-03-06 15:01

On Wed, 01 Mar 2006 09:53:43 +0100, Sidsel <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote:

> [...]
>
>- Efter den oplevelse tager jeg mine hunce omkring kattene meget
>seriøst, jeg kender dem bedre end min dyrlæge og ved derfor om jeg skal

Når jeg læser ovenstående ser det ud som om at du var i tvivl om, om katten skulle af sted til
lægen. Mener du så at andre der ikke er i stand til at tage den rigtige beslutning HVER gang er
dårlig katte-forældre?

Det kunne jo lige ved og næsten have været dig der havde taget en forkert beslutning.

>Vi har et barn på vej, og på nuværende tidspunkt besøger jeg lægen når
>jeg er bekymret, jeg ringer til vagtlægen når det er nødvendigt - og mit
>bud er at ja - mit barn kommer til vagtlægen/lægen hvis det får det skidt!

Der er også mange forældre der unødigt tager deres børn på skadestuen når de har fået en lille rift.
Hospitalerne har klaget over dette i årtier. De forældre der gør dette har IKKE taget den rigtige
beslutning efter min mening.

Og vagtlægerne er også overbebyrdet af unødige besøg.

> [...]
>dækket ind mod katteinfluenza og andre ubehageligheder der ville slå din
>kat ihjel. 3. gang - neutralisering - allerede der er vi oppe på 3 besøg

Jeg omtalte kun besøg ud over de sædvanlige.
Det var dem jeg var træt af.

>- Og så bed jeg mærke i at du behændigt undlod at besvare dette:
>"Og katteinfluenza er noget man får sin kat vaccineret mod, 1 gang
>årligt, 2 gange når det er første gang at den skal vaccineres."

Jeg taler kun om besøg ud over de sædvanlige.

Mvh
Sune

Fra : Sidsel

Dato : 02-03-06 06:51

Sune wrote:

> [...]
> dårlig katte-forældre?
>
> Det kunne jo lige ved og næsten have været dig der havde taget en forkert beslutning.

Det kunne lige ved og næsten have været mig der stod med en kat der var
blind på det ene øje, ja. Selvfølgelig var jeg i tvivl om han skulle
afsted, vores ene huskat havde lige været i en behandling pga. noget
øjensnask som hun desværre havde med sig da vi fik hende, derfor troede
jeg at det muligvis blot var det samme og at vi derfor bare skulle
behandle det ens. Heldigvis har jeg en god dyrlæge som er til at snakke
med og hvor vi blev enige om at et tjek under alle omstændigheder ville
være en god ting.

Jeg ved ikke hvad du mener med den rigtige beslutning, for mit
vedkommende vil jeg altså hellere afsted en gang for meget end en gang
for lidt, hvilket jeg også mener at mit tidligere indlæg viser.

> [...]
> beslutning efter min mening.
>
> Og vagtlægerne er også overbebyrdet af unødige besøg.

Jeps, der er vagtlæger der er overbebyrdede, men nu forventer jeg ikke
at vi kommer til at overbebyrde nogen vagtlæger. Min kæreste er samarit,
jeg tror nok han ville vide hvornår det var nødvendigt, og rifter er
næppe noget vi kommer til at opsøge en vagtlæge med.

> Jeg omtalte kun besøg ud over de sædvanlige.
> Det var dem jeg var træt af.

Hvis du kun har haft 3 besøg på 2 år som er udover sædvaneligt, ja så
ville jeg være glad hvis jeg var dig.

> Jeg taler kun om besøg ud over de sædvanlige.

Men du taler ikke om hvorvidt din kat faktisk er vaccineret mod
katteinfluenza, og hvis den var forstår jeg ikke din bekymring om
hvorvidt den kan blive syg af det hvert år.

- Sidsel

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-03-06 15:53

On 2006-02-28 16:29:47 +0100, Sune <januar2001@tdcadslx.dk> said:

> Hvorfor?
> En kat kan vel godt have det skidt uden at behøve lægehjælp eller hvad?

Katte er nok tættere på deres vilde forfædre end vi er, tror jeg. I det
frie vilde liv er det ofte farligt at vise svaghed - man bliver f.eks.
set som et let bytte af andre. Sikkert derfor er det sådan, at katte
først viser at de har problemer, når de har det *virkelig* skidt - og
derfor kræver det som regel at man handler, når man kan se at der er
problemer.
Det er en fordel at kende sin kat godt - for så opdager man tit de små,
små tegn lidt tidligere

Ang. dine spørgsmål om influenza. Det man kalder katteinfluenza og som
man vaccinerer imod er strengt taget ikke influenza. Det er (især) to
sygdomme, dels calici og dels katte-herpes. Calici kan - ud over nysen,
øjenproblemer, lungeproblemer - af og til også give problemer med
benene, så katten får smerter og halter - ved ikke om det er det du
oplever?
Og ja, det er muligt at indekatte smittes, fordi de vira er luftbårne -
og meget smitsomme.
Det er også muligt at den anden kat er immun eller rask smittebærer -
eller at den har et bedre immunforsvar og derfor ikke bliver syg.
Endelig varer det 2-9 dage fra katten er smittet til sygdommen bryder
ud, så det kan komme endnu, men det håber vi selvfølgelig ikke.
Penicillin eller anden antibiotika hjælper ikke på virus-infektioner,
men det kan hjælpe på de bakterie-infektioner, der kan støde til, fordi
kroppen er svækket.
God bedring til min misling.

--
Knus fra Ann R